Çin-Pakistan Ekonomi Koridoru: Hindistan'ın Çifte İkilemi

Başlatan kimlikci, Mar 30, 2016, 11:57 ÖÖ

« önceki - sonraki »

kimlikci

Mar 30, 2016, 11:57 ÖÖ Last Edit: Mar 30, 2016, 12:07 ÖS by kimlikci



Çin'in Pakistan'a 46 miyar dolar yatırım yapma taahhüdünde başlıca iki faktör rol oynuyor. Çin'in 4 trilyon dolarlık mevcut dış ticaret hacmi ve günlük 7 milyon varil petrol ithalatı büyük oranda rekabet halindeki diğer güçler tarafından tıkanabilecek deniz güzergahlarına bağlı.Çin, Amerika'nın bu yükselişi frenlemek için yeni bir alternatif arayışında olduğundan emin olarak kendisi de alternatif ve daha güvenli yollar bulma peşinde. İkincisi, Çin nihayet sorunlu ama güvenilir dostu Pakistan'ın sahip olduğu problemlerin, enerji sektörü ve altyapısına yatırım yapılmak suretiyle çözülebileceğine karar verdi. Bu aşamada Çin'in Tek Kuşak, Tek Yol (One Belt, One Road) stratejisinin de bir parçası olarak Çin-Pakistan Ekonomi Koridoru (ÇPEK) öncelik kazanıyor çünkü Çin'i Arap Denizi'ne bağlayıp enerji zengini Basra Körfezi pazarıyla olan deniz yolu mesafesini 10 bin kilometreden de fazla kısaltan tek güzergah bu. Çin'in ekonomik taahhütleri, 2. Dünya Savaşı'ndan sonra bazı Avrupa ülkelerini yeniden inşa etmek için ayrılan 12 milyar dolarlık Marshall Planı'nı (2015 senesinde bu rakamın 120 milyar dolara tekabül ettiği düşünülüyor) geçiyor. Çin destekli devam eden bazı projeler artık ÇPEK'e dahil edilmiş durumda. Yüksek miktardaki bu meblağ düzgün harcandığı vakit bölgedeki güç dengesini değiştirebilir.
ÇPEK 15 sene içerisinde üç koridorla beraber gelişecek: batı, orta ve doğu. Bunlar da iki şehri birbirine bağlayacak: Sincan Uygur Özerk Bölgesi'ndeki Kaşgar şehri ile Çinlilerin inşa ettiği bir limana ev sahipliği yapan ve Hürmüz Boğazı'na 400 kilometre uzaklıkta olan Pakistan'ın Gvadar şehri. Dünyadaki petrol ticaretinin yüzde 20'si Hürmüz'den geçiyor ki bunun da çoğu Çin'e gidiyor.

Çin'in ısrarlı isteği doğrultusunda projenin politik niteliğini bertaraf etmek için Pakistan'da toplanan Tüm Partiler Konferansı (All-Party Conference), batı güzergahının öncelikle geliştirileceğine karar verdi. ÇPEK'in esasları daha cumhurbaşkanı Pervez Müşerref döneminde (1999-2008) zaten tartışılıyordu. İhtiyatlı Çinliler, az bilinen yerlerde muhtemel Çinli partnerlerle temas kurmaları yönünde Pakistan yönetimini teşvik etmişlerdi.
Dolayısıyla Çin yönetimi ÇPEK için Çin sanayisinin ve finans kurumlarının sadece tavanından değil, tabanından da destek elde etti. Neredeyse tüm para, müteşebbisler arasında pazarlığı yapılan ticari kredilerden geliyor. Bizatihi Çin devleti tarafından sağlanan güçlü ve aktif iştirak Çin'in Pakistan'ın büyümesine ve istikrarına yönelik derin, ekonomik kararlığını gösteriyor.

Sonuç olarak Pakistan'da Çin etkisi artacak ve daha da yayılacak. Pakistan, gayrisafi yurt içi hasılasında (GSYH) yüzde 2'lik bir kayba neden olan elektrik kesintilerine katlandığı için, yaklaşık 34 milyar dolar yeni elektrik santrallerinin kurulmasına harcanacak. Enerji projeleri 2017-18'e kadar 10.400 kilovat elektrik temin edecek. Bu da açığa çıkmayı bekleyen endüstriyel ve zirai aktiviteleri teşvik edecek ve böylece vatandaşların hayat şartlarını iyileştirecek. ÇPEK'in de tamamlanması beklenen 2030'a kadar Pakistan GSYH'de yüzde 15'lik bir artış olacağını tahmin ediyor. Paranın geri kalanı fiber optik kablolamaya, yollara, Gvadar Limanı'na ve enerji tedarik hatlarına harcanacak.

Bu devasa yatırım Pakistan yabancı doğrudan yatırımları kendisine çekmedeki sönüklüğünü üzerinden attığı takdirde bir şeye dönüşebilir. Pakistan için ÇPEK hedeflerini gerçekleştirme hususunda kusursuz bir işleyiş planlamak zorlayıcı olacak. Bu işleyiş Pakistan'ın zayıf yönetim standartlarını da iyileştirecek. Pakistan, Hindistan'ı yıldırmak için askeri kapasitesinin yeterli olmadığının farkına varmış gözüküyor. Bölgede ve diğer coğrafyalarda nüfuzu artan Hindistan'la aşık atabilmesi için Pakistan'ın ekonomik direncinin olması lazım. Pakistan ordusu ise bu ihtiyacı oligarşik sivil yönetimden daha iyi anlıyor.    




Bu muazzam yatırımı müteakiben Çin Pakistan'ın güvenlik menfaatlerini korumaya da daha meyilli olacak. Bu yatırımla ve GSYH'de tahmin edilen yüzde 15'lik artışla birlikte Hindistan ve Pakistan arasındaki ekonomik uçurum kapanmaya başlayacak. Güney Asya Bölgesel İşbirliği Örgütü'ndeki diğer ülkeler de kaçınılmaz olarak proje ve para desteği için Çin'e bel bağlayacak ki Hindistan buna karşılık veremez.
Yalnızca Çin'i ve Pakistan'ı birbirine bağlaması ve yine Çin'i denize ulaştırması anlamında ÇPEK rakipsiz bir proje. Çin'in, Asya ve Avrupa'daki 60 ülkeyi birbirine bağlamayı hedefleyen Tek Kuşak, Tek Yol (TKTY) konseptinin de öncüsü olabilir. Çin bu konsepti gerçekleştirmek için Güney İpek Yolu, Orta Asya İpek Yolu, 21. Yüzyıl Deniz İpek Yolu ve ÇPEK gibi bir dizi ağ kurma niyetinde. Tam teşekküllü çalışan bir Gvadar Limanı ve ÇPEK, Çin'in deniz ticaretindeki bağlantıları değiştirip Çin'in Malakka Boğazı'ndaki hacmini azaltacak. Çin'in enerji tedariki "Malakka İkilemi"nde daha az kırılgan olacak. Tedarik zincirini korumak isteyen Çin'in Hint Okyanusu'ndaki donanma varlığı artabilir. Uzun süreli ilişkiler ve ortaya çıkan ve güç bloklarının ortaya çıkması göz önüne alındığında Pakistan, Gvadar'ı Çin donanmasının kullanımına seve seve açacaktır.




Amerika ise Hindistan'la Hint Okyanusu'ndaki liderlik rolünü tahsis etme amacına yönelik görüşmeler yapıyor ki hem Pakistan hem de Çin için bu kabul edilemez. Aslında Hindistan'ın Çin'in güvenmediği ülkelerle yakınlaşması Çin'i ve Pakistan'ı ittifaklarını daha da güçlendirmeye mecbur kılıyor. Gvadar merkezli Çin-Pakistan stratejik ortaklığı Hint Okyanusu'nu hakim olmayı amaçlayan Hint-Amerikan işbirliğini körükleyecek.
Batı'ya olan güvensizliğin bir sonucu olarak Rusya ve Çin Rus destekli Avrasya Ekonomik Birliği (AEB) ile TKTY'yi entegre etmek üzere bir diyalog mekanizması kurmak için anlaştılar. Anlaşma Rusya'nın TKTY konusundaki tereddüdüne son vermiş oluyor. Ayrıca mevcut savaş durumunda Pakistan Afganistan ve Orta Asya yoluyla Hindistan'a kara yolu bağlantısı sağlamayacak. Bu da Hindistan'ın Orta Asya İpek Yolu'nun dışında kalması demek. Rusya'dan uzak tutulması ve Amerikan hedeflerine destek verir hale gelmesiyle Hindistan kendi bölgesinde geleceğini tehlikeye atmak pahasına itimat duyulmama riskiyle karşı karşıya. Pakistan'ın vaktiyle dış güçlere destek verme hatasıyla neredeyse aynı.
İki rakibi Çin ve Pakistan'ın büyük bir ekonomik iş birliğine gitmesi Hindistan için çift taraflı bir ikilem. Çin'in ekonomik yükselişi Hindistan'ı çeşitli yol bağlantılarını desteklemeye zorlayan bir realite. Mesela Orta ve Doğu Asya'daki veya Çin'i Güney İpek Yolu kanalıyla Myanmar, Bangladeş ve Hindistan'la bağlayan yollar gibi. Ancak başbakan Narendra Modi'nin Mayıs'taki Çin ziyareti boyunca projeye itiraz etmek suretiyle Pakistan'a yönelik derin nefretinin hakkından gelemez. Üstelik proje ihtilaflı Jammu ve Keşmir bölgelerini kapsadığı halde... Bu tür Hint ön yargıları iki ülkenin uzlaşmasına katkı sağlamaz.



Hem ÇPEK hem de TKTY Hindistan için fırsatlar barındırıyor. İran'a yönelik yaptırımlar kaldırıldığında İran-Pakistan-Hindistan gaz projesi ihya edilebilir. Ve işler haldeki bir ÇPEK ile muhtemeldir ki boru hattı AEB'ye de tedarikte bulunacak. Çin, Rusya, İran ve Pakistan'la bir enerji tedarik anlaşmasına katılmak bölgesel irtibatı ve dayanışmayı pekiştirecektir. Bu, Güney ve Orta Asya arasında ekonomik bir köprü olabilir.
Çin ekonomisi Hint ekonomisinden beş kat daha büyük. Bu yıl ki yüksek büyüme oranına rağmen Hindistan'ın Çin'i yakalaması için 50 yıldan fazla zamana ihtiyacı var. Hindistan'ın gevşemeye, Çin'in stratejik yükselişinde mutabık kalıp Çin'le TKTY dahilinde aktif bir ilişki kurmaya ihtiyacı var. Bu yalnızca daha barışçıl bir dünyaya hizmet edecek.

Kaynak: chinausfocus.com
Dünya Bülteni için çeviren: Mustafa Doğan


http://www.dunyabulteni.net/yazar/seccad-esref/20613/cin-pakistan-ekonomi-koridoru-hindistanin-cifte-ikilemi Mesajı Paylaş

nokta

Çin ve Pakistan'dan Ortak Deniz Tatbikatı

Çin ve Pakistan, Ocak 2020'de ortak bir deniz tatbikatı düzenliyor. Çin Savunma Bakanlığı, tatbikatın iki askeri güç arasındaki yıllık değişim planı için planlandığını belirtti.

Çin, muhrip, fırkateyn, ikmal gemileri ve denizaltı kurtarma gemileriyle tatbikata katılacak.

Bakanlık sözcüsü Ren Guoqiang, "Tatbikat, iki ülke arasındaki güvenlik işbirliğini derinleştirmek, Çin-Pakistan arası stratejik işbirliği ortaklığını her türlü şart altında pekiştirmek ve geliştirmek ve ortak bir geleceğe sahip bir denizci topluluğun inşasını teşvik etmeye elverişlidir" dedi.

http://c4defence.com/Gundem/cin-ve-pakistandan-ortak-deniz-tatbikati/9035/1 Mesajı Paylaş


Paylaş delicious Paylaş digg Paylaş facebook Paylaş furl Paylaş linkedin Paylaş myspace Paylaş reddit Paylaş stumble Paylaş technorati Paylaş twitter