TUSAŞ/TAİ

Başlatan ocay, Şub 28, 2016, 03:56 ÖS

« önceki - sonraki »
Aşağı git

Terra

Kotil: "MMU bittiğinde Lockheed Martin neyse biz de O'yuz"

TUSAŞ Genel Müdürü Prof. Dr.Temel Kotil Türkiye 2023 Paneli'nde yaptığı konuşmada savunma sanayiinde dünyada ilk 10'a girmek istediklerini söyledi.

Kotil konuşmasında, "Savunma Sanayii'ne katkı sağlamak için çalışıyoruz. Milli ve yerli olarak 2 milyar dolarlık ihracat yapıyoruz. Bu rakamlar bugün için önemli olsa bile gelecekte katlanabilecek rakamlar. TUSAŞ ihracat yapan, sistem geliştiren bir şirket ama bütün fokusumuz ürünlerimizi ortaya çıkarmak. ATAK Helikopteri yapıyoruz. Genel Maksat Helikopteri'ni  bitirmek üzereyiz. GÖKBEY'i yaptık. HÜRKUŞ, HÜRJET ve MMU geliştiriyoruz. ANKA, AKSUNGUR ve uydularımız var. Ürünlerimizin prototipi için var gücümüzle çalışıyoruz." dedi.

İkinci "GÖKBEY"de havada-gökbey

Kotil, "Niye ben bunlardan bahsediyorum? Yoğunluğumuzun çoğu bu ürünlerin prototipini yaparak geçiyor ve bir kısım bitti. Mesela Gökbey'imiz bitti. Seri üretimde ve şu anda satışa hazırlanıyor. İlk teslimatı 2021'de olacak.
TUSAŞ olarak bunları tamamladığımızda ne olacak? Mesela helikopterde dünyada dördüncü büyük Leonardo'dur. Birinci de Sikorsky'dir. Bunların ellerindeki ürünler 5-6'dan ibaret. Biz şu anda 6 tane değişik ürün ortaya çıkarıyoruz. Leonardo yılda 180 helikopter yapıyor. Biz beş yıl içinde yılda 120 helikopter üretmeyi planlıyoruz. Bu yalnız helikopter kısmı için geçerli", şeklinde konuşmasına devam etti.

Milli Muharip Uçak (MMU)'ın 2025 yılında uçacağına değinen Temel Kotil, "MMU 2029'da teslim edilecek ve ondan da ayda 2,  yılda 24 tane üreteceğiz. İşte bunun muadili olan F-35'de yılda 2 katı kadar olabiliyor. Aslında Türkiye savunma sektöründe çok yoğun bir enerji harcıyor. Enerjinin çoğu prototiplerin ortaya çıkması için harcanıyor. Bu projeler bitip seri üretime geçildiğinde Allah'ın izniyle Önümüzdeki yıldan sonraki 10 yıl içinde 2.2 milyar dolarlık ihracat rakamını 11 milyar dolara çıkaracağız. Türkiye, dar yolu geçti. Okyanusta ilerliyor. Tabii ki okyanusta yüzmek zordur ama Allah'ın izniyle okyanusu da geçeceğiz ve önümüzdeki yıllarda havacılıkta dünyanın ilk 10 ülkesinden biri olacağız." dedi.

"MMU bittiğinde Lockheed Martin neyse biz de O'yuz"

"F-35 mesela Amerikalılar'a çok uzun süreye mal oldu. Biz de aynı özelliklerde Milli Muharip Uçak tasarlıyoruz. Uçak 5'inci nesil ve görünmez olacak. Silahları kendi içinde saklı. Onları açıp kendi füzelerini fırlatabiliyor. Bu uçağı bitirdiğimiz zaman Lockheed Martin neyse biz de O'yuz aslında. Tabii ki onlar bizden büyük şirketler ama ürünü yapmak bir zorluk. Seriye dökünce de para kazanmak ve ülkeyi korumak ikinci kolaylık. Türkiye'nin 10 yıla ihtiyacı var. Zaten bazı ürünlerimizi yaptık ama bütün ürünleri bitirmek için 5 yıla ihtiyacımız var. 10 sene sonra Allah'ın izniyle savunmada havacılıkla ilgili alanda Lockheed Martin ve Airbus Military ile karşılaştırılan bir şirket olacağız."

TUSAŞ'ın bir vakıf şirketi olduğuna dikkat çeken Kotil, TUSAŞ olarak birçok şirket kurduklarını, dünyaya yayılmaya çalıştıklarını belirtti.
Kotil, "TUSAŞ helikopter, uçak, uydu yapıyor.  Bunların alt sistemlerini de alt şirketlere yaptırıyoruz. Bu şirketlere ortak oluyoruz. Bu şirketlerde yatırımcı formunda bulunuyoruz. Çeşitli üniversitelerde bulunuyoruz. Öğrencileri öğrenciyken yetiştirmek istiyoruz. Haftada 1-2 gün bizde çalışıyorlar. Hem de okuldaki teknolojiye ulaşmak için üniversitelerde yerleşmiş durumdayız. Dünyanın farklı bölgelerinde de varız. Buralarda olma sebebimiz dünyada bu konudaki uzman kişilere ulaşma isteğimizden kaynaklanıyor. Buralardan öğrenci getirip kendi içimizde de yetiştirdik. Bu yılı yüzde 43 büyümeyle kapatacağız. Bu yıl 3,3 milyar dolar ile kapatırız. En önemli projemiz insan kaynağı. En önemli amacımız uçak yapacak mühendis, teknisyen yetiştirmek. Hedefimiz dünyada ilk 10 şirket arasına girmek." dedi.

http://defenceandtechnology.com/2019/12/01/kotil-mmu-bittiginde-lockheed-martin-neyse-biz-de-oyuz/ Mesajı Paylaş

Merkator

Gökbey'de gelecek yıl hedef yerli motorla uçabilmek

NTV'nin canlı yayınına katılan Türk Havacılık ve Uzay Sanayi Genel Müdürü Prof. Dr. Temel Kotil, artık ürün aşamasana geçtiklerini belirterek "Bu yıl devletimiz 1 milyar araştırma geliştirme için bütçe verdi. Biz de cebimizden Hürjet gibi projelere 300 milyon dolar harcadık" dedi.

MMU'YA 'GİZLİ BİNA'

Milli Muharip Uçak (MMU) için 3 bin kişinin çalışacağı tesis inşa ediyoruz. Bu bina gizli, diğer tesislere göre 'izole'. Şu an 300 mühendis görev yapıyor. Aşama aşama artacak. 2023'te fabrikadan çıkacak. 2028'de de Hava Kuvvetleri'nde envantere girecek. Ayda 2 uçak üreteceğiz" dedi.

HÜRKUŞ TESLİMATI 2020'DE

Kotil, Hürkuş ile ilgili yeni bilgileri de paylaştı: "Hürkuş için Hava Kuvvetleri'ne 2020'de başlayacak. İlk uçaklarda halen Hava Kuvvetleri testleri sürüyor. Silahlı versiyonu yani Hürkuş-C için pazarlama çalışmaları sürüyor. Bolivya 2020 için ihracat olabilir. Sürprizlere de açığız" dedi.

GÖKBEY TESLİMATI 2021'DE BAŞLAYACAK

T625 Gökbey helikopterlerinin sertifikasyonlarının sürdüğünü belirten Kotil, "2021'de teslimatlar başlayacak. Gelecek yıl da TEI'den yerli motor gelecek. Hedef ayda iki helikopter imal etmek. Büyük bir pazar var. Türk Silahlı Kuvvetleri'nin, Emniyet'in, Jandarma'nın ve Sağlık Bakanlığı'nın envanterine girmesi hedefleniyor" dedi.

ATAK-2 2023'TE UÇACAK

"T129 ATAK 5 ton. ATAK-2 ise 10 ton olacak. Geçen yıl proje başladı. Hedef 2023'te uçması. Büyük bir hızla ilerliyoruz. 2023'te uçurup TSK envanterine ekleyeceğiz"

AKSUNGUR EN BÜYÜK DOĞAN

Aksungur büyük bir doğan demek. 750 kg. yük taşıyabiliyor. Özkaynakla geliştirdik. Ocak ayında ilkini test için Türk Silahlı Kuvvetleri'ne vereceğiz. ANKA'yı yapmak yıllarımızı aldı. Ama Aksungur 18 ayda çıktı. ATAK için de aynı durum geçerli. Yaptıkça hızlanıyorsunuz. Sonraki hedef, süpersonik olacak Gökdoğan yapabilmek"

http://www.kokpit.aero/temel-kotil-gokbey-yerli-motor Mesajı Paylaş

orko_8

https://youtu.be/Krdskb9qaXQ?t=730

Sn Kotil'in konuşmasının yaklaşık 12:10'dan itibarenki kısmı dikkatimi çekti: Mealen "çok iyi gidiyoruz, bir 5 seneye ihtiyacımız var" derkenki vurgusu ilginç. Mesajı Paylaş

murattekin

"Bi 5 sene rahat bırakın bizi" der gibi Mesajı Paylaş
...

farabi

"Aksungur, doğanların büyüğü oluyor; bir de bunun Göksungur'u var, süpersoniği oluyor..." (8.50)

Bir sonraki projenin ismi ağızdan kaçtı galiba... Mesajı Paylaş

Havuc99

Göksunguru idefte de söylemişti Temel Kotil Mesajı Paylaş

HARZEMŞAH


nokta

TUSAŞ Pakistan'da

Yerli sanayi yatırımlarını artıran Pakistan'a TUSAŞ'tan hamle geldi. Firma, ülkenin teknolojik gelişimine önemli katkılar sağlaması hedeflenen National Science & Technology Park (Milli Bilim ve Teknoloji Parkı)'ta temsilcilik açtı.

Pakistan'ın ilk teknoparkı olma özelliğin taşıyan yapılanma ile Pakistan, yerli teknolojiye yaptığı yatırımları artırmanın yanı sıra kalifiye eleman altyapısını da güçlendirmeyi hedefliyor. TUSAŞ, teknoparkta açtığı ofis ile Pakistan'a teknoloji aktarımının yanı sıra ülkeyle yaptığı iş birliğini derinleştirmeyi de hedefliyor.

http://c4defence.com/Gundem/tusas-pakistan-da/9115/1 Mesajı Paylaş

Merkator

MMU için TUSAŞ ve TÜBİTAK BİLGEM radar kesit test merkezi kuracak

Türk Havacılık ve Uzay Sanayii ile TÜBİTAK BİLGEM arasında Milli Muharip Uçak (MMU) Sözleşmesi kapsamında radar kesit yakın alan test tesisi için sözleşme imzalandı. Sözleşme ile Milli Muharip Uçak'ın radar kesit alanı tesisi TUSAŞ yerleşkesinde kurulacak ve uçağın testleri gerçekleştirilecek.

Sözleşme, Türk Havacılık ve Uzay Sanayii Genel Müdürü Prof. Dr. Temel Kotil ve TÜBİTAK BİLGEM Başkanı Prof. Dr. Hacı Ali Mantar arasında imzalandı. İmzalanan sözleşme ile Türk Havacılık ve Uzay Sanayii böylece 20-25 metrelik boyutlarda olan uçakların testlerini yapabilecek bir altyapı kurmuş olacak.

2021'DE TAMAMLANACAK

2021 yılında kurulması beklenen tesiste yapılacak radar izi ölçümleri MMU'nun tasarım ve geliştirilme faaliyetlerinde de kullanılabilmesinin yolunu açacak. Türk Havacılık ve Uzay Sanayii böylece, MMU projesinin çalışmaları için yerli ortaklığa giderek önemli bir yatırım sözleşmesi imzalamış oldu.

KOTİL: "RADAR KESİT TESİSİ"

Sözleşme hakkında konuşan Prof. Dr. Temel Kotil, "TÜBİTAK BİLGEM ile Türkiye'nin en önemli projesi MMU için yaptığımız altyapı yatırımı Türkiye'de bir ilk olacak. Sözleşme ile dünyada yalnızca 4 ülkede olan 5'nci nesil uçağı MMU için yapacağımız radar kesit alanı tesisinin hayırlı olmasını temenni ediyoruz. Ülkemizin en önemli projesinin geliştirme faaliyetlerine verdiğimiz önem, gerçekleştirdiğimiz yerli işbirlikleri ile daha iyi olacağına inanıyoruz" dedi.

TÜBİTAK  BİLGEM Başkanı Prof. Dr. Hacı Ali Mantar ise şunları söyledi: "Milli Muharip Uçak'la başlayan yüksek düzeyde işbirliği çalışmalarımız bugün imzaladığımız Radar Kesit Alanı tesisiyle artarak devam ediyor."

http://www.kokpit.aero/tusas-tubitak-radar-kesit-test-merkezi Mesajı Paylaş

Karabasan

Milli Savaş Uçağı için Malezya'ya ortaklık daveti


Malezya'da 1990'larda bu yönde çalışmalar yapıldığına değinen Kotil, şöyle konuştu:

"Ülkede bir kompozit vadisi kuruldu. Belki de şimdi nasiptir, projelerimizi oraya ihraç etmek istiyoruz. Görüşmelerimiz o yönde oldu. Kendileri çalışıp bize dönecekler, bekliyoruz. Malezya, Milli Muharip Uçak (MMU) Projesi'ne davet ediliyor. En önemli platform bu. Buna uluslararası ortak bulmamız gerekiyor. Bu kadar büyük bir proje, tek Türkiye için olmaz. Daha çok müşterisi olması gerekiyor. 'Bitirelim sonra satarız' da bir metot ama ortak almak daha iyi. Öne çıkan bu."

Gökbey genel maksat helikopterinin, hemen hemen tüm coğrafyalarda kullanılabilecek bir ürün olduğunu ifade eden Kotil, "Gökbey, bir gün her yere gidecek. Kazakistan'da da üretimini teklif ettik, Malezya'ya da teklif ettik, Pakistan'a da teklif ettik, her yere teklif ediyoruz. Çünkü gerçekten 10 numara proje. Dünyada bu klasta yapılmış en son helikopter. Dünyada en çok satılan helikopterler bu klastadır. En son yapıldığı için en iyisi, dolayısıyla bu öne çıkıyor." dedi.

"Dışarıya ortak yapım olarak gidebiliriz"

Malezya'ya jet eğitim ve hafif taarruz uçağı Hürjet için de davette bulunduklarını belirten Kotil, şunları kaydetti:

"Hürjet'e ortak olun, dedik. Hürjet çok iyi bir uçak. Hem hafif saldırı uçağı hem de eğitim uçağı. İlgilerini çekti. Pozitif bir yaklaşım bekliyoruz. Atak-2 daha büyük proje. Dünya ile paylaşabileceğimiz teknoloji transferi olarak Hürkuş, Hürjet, Gökbey, Milli Muharip Uçak, Anka ve Aksungur'u paylaşabiliriz. Bunlarla dışarıya ortak yapım olarak gidebiliriz."
https://www.aa.com.tr/tr/bilim-teknoloji/milli-savas-ucagi-icin-malezyaya-ortaklik-daveti/1698498 Mesajı Paylaş
Çoklar diye korkma
Azız diye çekinme...
Tonyukuk

Karabasan



'Mucize malzeme' ile İHA'ları güçlendirdiler


Gebze Teknik Üniversitesi (GTÜ) Teknoloji Transfer Ofisi'nde faaliyet gösteren bir firma, "mucize malzeme" olarak nitelendirilen grafen sayesinde insansız hava araçlarının (İHA) dayanıklılığını artırdı.

Sanayi ve Teknoloji Bakanlığının "Teknogirişim Sermayesi Desteği" ile kurulan firma, 2015 yılından bu yana grafen takviyeli endüstriyel ürün geliştirme çalışmaları yürütüyor.

Firma, çalışmaları kapsamında dünyada "mucize malzeme" olarak nitelendirilen grafen takviyesiyle İHA'ların dayanıklılığını artıran kompozit reçinesi geliştirdi. Bu reçinenin kullanımıyla İHA'ların çekme-kopma dayanımı yüzde 50, tokluğu-çarpma dayanımı yüzde 130 artırıldı.

Hazerfen Kimya Malzeme ve Enerji Teknolojileri Sanayi Ticaret AŞ Yönetim Kurulu Başkanı ve Genel Müdürü Erdal Topaç, AA muhabirine yaptığı açıklamada, şirketin ağırlıklı olarak GTÜ'den bir grup bilim insanını bir araya getiren teknoloji firması olduğunu ve grafen teknolojileri üzerinde çalışmalar yürüttüklerini belirtti.

Grafenin sıra dışı üstün özellikleri dolayısıyla enerjiden sağlık ve askeri alanlara son derece geniş bir kullanım alanı bulunduğunu aktaran Topaç, yaklaşık 10 yıllık bir maziye sahip grafenle ilgili milyonun üzerinde akademik yayın yapıldığını, 100 bine yakın patent alındığını kaydetti.

"Mucize malzeme" olarak nitelendirilen grafen ve grafen teknolojileriyle ilgili farklı alanlarda ürün geliştirme, yerlileştirme ve millileştirmeye dönük birçok proje yürüttüklerini vurgulayan Topaç, "İHA'lar ve genelde havacılık uygulamaları karbon kumaş-epoksi nanokompozit veya normal tabakalı kompozitler kullanılarak üretilirler. Biz de bu kompozitlerin reçinelerini grafenle katkılayarak çekme-kopma dayanımını yüzde 50, genel tokluk-çarpma dayanımını yüzde 130 arttırdık. Geliştirdiğimiz grafen takviyeli reçine, GTÜ Havacılık Uzay Kulübü tarafından bir İHA'da uygulandı." şeklinde konuştu.

"Bu daha dayanıklı İHA, daha hafif havacılık yapıları demek"

Topaç, İHA'ların, hafif bir gövde üzerine dayanıklı bir kaplama yapılarak üretildiğine işaret ederek, şunları söyledi:

"Bizim geliştirdiğimiz grafen katkılı reçine kullanılmadan önce Havacılık Uzay Kulübü İHA'larının düşme, çarpma sonucunda sağlam kalması pek mümkün olmuyordu. Geliştirdiğimiz reçine kullanıldıktan sonra İHA, saatte 90 kilometre hızla arka arkaya 2 defa test uçuşlarında çakılmasına rağmen yapısal bütünlüğünü koruyabildi. Bu havacılık uygulamalarında, daha dayanıklı yapılar üretme imkanı sağlayacak. Yeni hedefimiz aslında bu yüzde 130'u yüzde 600'e çıkarmak. Özellikle havacılıkta delaminasyon direnci denilen tabakaların birbirinden ayırmaya direncini gösteren bir ölçü var. Biz onu 6 katına kadar çıkarmayı hedefliyoruz. Şu anda yüzde 130'dayız. Bu daha dayanıklı İHA, daha hafif havacılık yapıları demek aslında. Yani daha ince daha hafif yapılarla daha uzun uçuş süreleri demek. Bu da çok büyük bir stratejik avantaj."

Mekanik mukavemetin yüzde 50 arttırılması, tokluğun yüzde 130 arttırılmasının, havacılıkta yaklaşık aynı oranlarda ağırlık azalmasına tekabül edeceğini belirten Topaç, malzeme bilimine göre çarpma dayanımlı artıyorsa tokluk artıyorsa sertliğin düşeceğini, sertlik artıyorsa tokluğun düşeceğini aktardı.

Topaç, bu malzemenin girdiği yerde hem sertliği hem tokluğu aynı anda yükseltebildiğini bildirdi.

"Bunu TAI ile projelendirmek istiyoruz"

Erdal Topaç, proje kapsamında çalışmaların 6 ay sürdüğünü, projenin GTÜ'de akademisyenler ve Havacılık Uzay Kulübü iş birliğiyle yürütüldüğünü belirtti.

Projeyle ilgili Türk Havacılık ve Uzay Sanayii AŞ (TUSAŞ/TAI) ile bir ön görüşme gerçekleştirdiklerine işaret eden Topaç, "Aynı yapı üzerinde kanatlarda çok ciddi aerodinamik sorun teşkil eden buzlanmayı önleyici bir çözümle birlikte gittik. Şu anda projelendirme aşamasındayız. İstanbul Teknik Üniversitesinden Zahit Mecitoğlu, GTÜ'den Ahmet Sinan Öktem, İlyas Kandemir hocalarımız da bu işin içerisinde olacaklar. Bunu TAI ile projelendirmek istiyoruz. Buna dönük çalışmalar yapıyoruz. Genel olarak Türkiye'nin ürettiği İHA'larda, diğer havacılık uygulamalarında kullanılabilsin diye. Dünyada komple kompozit kasalı elektrikli otomobiller ticarileşmiş durumda. Özellikle otomotiv sektöründe, yerli elektrikli otomobil üretiminde kullanılabilsin diye böyle bir yapıyı daha da geliştirmek, daha daha iyi noktalara taşımak istiyoruz." değerlendirmesinde bulundu.
https://www.aa.com.tr/tr/bilim-teknoloji/mucize-malzeme-ile-ihalari-guclendirdiler/1707187 Mesajı Paylaş
Çoklar diye korkma
Azız diye çekinme...
Tonyukuk

Karabasan

TUSAŞ TAI yürüttüğü projelerle ilgili genel bir tanıtım filmi yayınladı.
https://www.youtube.com/watch?v=s2xdcqNkQPQ Mesajı Paylaş
Çoklar diye korkma
Azız diye çekinme...
Tonyukuk

HDS

Aksungur'daki "DO-178 compliant" vurgusu muhtemelen Baykar'a bir nispet. :) Mesajı Paylaş

Yukarı git

Paylaş delicious Paylaş digg Paylaş facebook Paylaş furl Paylaş linkedin Paylaş myspace Paylaş reddit Paylaş stumble Paylaş technorati Paylaş twitter