2.Kısım 7.Bölüm

Başlatan HAKAN KILIÇ, Eki 24, 2015, 11:18 ÖÖ

« önceki - sonraki »

HAKAN KILIÇ

2-7-HHF dünyasındaki son gelişmeler, Meteor, PL-10 ve Astra füzelerinin test haberleri

http://kokpit.aero/hakan-kilic-hava-hava-fuzelerine-bakis

Hindistan hava-hava füzesi yaptı!

Hindistan uzun yıllardır kendi uçağını tasarlamanın peşinde. Sadece uçak değil, hava-hava füzesi de geliştiriyor. Hakan Kılıç yazdı...

 

Hindistan hava-hava füzesi yaptı!
Sayın okurlarım, geçen sene yayınladığımız havadan-havaya füzeler ile ilgili aşağıda linkleri bulunan geniş kapsamlı çalışmaları hatırlayacaksınız. Son aylarda bu konuda meydana gelen bazı gelişmeleri kısaca sizlere aktarmak istiyorum.

Daha önce yayınladığım HHF füze tablolarını da güncellenmiş olarak bu makalenin sonunda bulabileceksiniz.

http://kokpit.aero/hava-hava-fuzeleri-hakan-kilic

http://kokpit.aero/modern-hava-savasinin-oklari-2

http://kokpit.aero/modern-hava-savasinin-oklari-3

http://kokpit.aero/gokyuzunun-olumcul-fuzesi-aim-120-amraam

HİNDİSTANIN UZUN MENZİLLİ, RADAR GÜDÜMLÜ FÜZESİ "ASTRA"

Hindistan'ın DRDO (Savunma Araştırma ve Geliştirme Organizasyonu), 19 Mart 2015 tarihinde Astra (MKI) BVRAAM (Beyond-visual-range air-to-air missile-Görüş ötesi menzilli havadan-havaya füze) testinde son aşamaya gelindiğini açıkladı. Test atışı Hindistan'ın Rus yapımı SU-30MKI uçakları ile Odisha sahillerinde yapıldı. DRDO yetkilileri Astra'nın BVR füzeleri içinde en moderni olduğunu iddia etmekteler.



21 Mayıs 2015 de yapılan teste ise füzenin uzun menzil kabiliyeti denendi. 3,8 metre boyundaki aktif radar güdümlü (AR) füze hem 20 km'ye kadarki hedeflere karşı kısa menzilli olarak hem de 80 km uzaktaki hedeflere karşı uzun menzilli olarak kullanılabiliyor.

Füzenin maksimum menzili ise kafa kafaya kovalamacada yani karşıdan gelen hedefler de 110 km, arkadan kovalamaca da 20 km'dir.
Sofistike stratejik balistik füze olan "Agni" füzesinin teknolojisini içeren Astra, farklı yüksekliklerde ateşlenebileceği gibi deniz seviyesinde ateşlendiğinde 21 km, 8 km yüksekte ateşlendiğinde 44 km ve 15 km irtifada ateşlendiğinde 110 km uçabilir.

Astra'nın geliştirilecek Mark-2 versiyonu ise arkadan takip 35 km, başa baş buluşmada 150 km menzilli olacak ve daha kısa kanatçıklar barındıracak.

Bugüne kadar yapılan test atışlarında sadece bir tanesi başarısız olan füze dumansız itki sistemine sahip.
Füzenin vurduğu hedef drone, telemetri ve elektro-optik izleme istasyonları tarafından izlenmiş. (Dumansız motor gerek uçaklar gerek füzeler için havada görülebilme ve takip edilebilmeyi azalttığı için avantaj sağlamaktadır. F-4E uçağının dumanlı J-79 motoru ile F-16'nın motorunun hava savaşında ki durumunu düşündüğünüz de daha iyi anlaşılacaktır)



Füzenin aktif radar menzili 25 km olup, deniz seviyesinde 40 "G"lik dönüşler yapabilir. İsrail Pythoon-5 füzesi ile meşhur olan proximity sensörler ile donatılan füze böylece hedefi algılayıp yakınında veya (muhtemelen Pythoon gibi) kabine yakın detone olabilmektedir.

Astra'daki diğer süper bir özellik ise karadan-havaya füze bataryalarına karşı kendi bünyesinde (on-board) bulundurduğu ECCM cihazı ile düşman radar sinyallerini karıştırması. Böylece karadan ateşlenen füzenin kendisini takip etmesi ve düşürmesini engellemektedir.

Radar fünyesi yanı sıra bir de yeni lazer fünyesi barındıran füzenin harp başlığı 15 kg.

EN YENİ KISA MENZİLLİ, IR GÜDÜMLÜ HAVADAN-HAVAYA ÇİN FÜZESİ "PL-10"

Çin'de yayınlanan bir televizyon şovunda Luoyang Elektro-Optik Araştırma Enstitüsü (LEOC) de çalışan PL-10 füzesinin tasarımcısı mühendis, füzenin evrimini nerede ise tamamladığını ve Çin'in de artık 5.nesil havadan-havaya IR (ısı) güdümlü füzeye sahip olduğunu duyurdu.



Mühendisin söylediğine göre, Rus SU-27 uçaklarının patent altında Çin'de üretilen modeli olan Shenyang J-11 uçağından yapılan test atışları başarılı olmuş. Dünya kamuoyu bu füzeyi ilginçtir ilk defa yine 5.nesil Stealth savaş uçağı J-20'nin gövde için silah bölmelerine takılı halde de gördü.

CAC (Chengdu Aircraft Corporation) firması üretimi PL-10'un baş tasarım mühendisi Liang Xiaogeng, 7 yıldır süren geliştirme çalışmalarının sonuna geldiklerini 2013'de prototipin tamamlandığını ve bu güne kadar yapılan 30 canlı test atışının başarılı olduğunu söyledi. Füze ağırlığının 89 kg, boyunun 3 m ve 20 km menzile sahip olduğunu belirtti.

PL-10 IR güdümlü füzenin dünya standartlarında "multi-element imaging infrared seeker (çoklu element infraruj görüntüleme arayıcı başlığı)" ve "anti-jamming capabilities (düşman uçağındaki jammer cihazından etkilenmemek veya bastırma kapasitesi)" ile yüksek manevra yeteneği varmış. Bu manevra kabiliyeti birçok füzeden farklı yapıdaki ve çok geniş yüzeyli arka kanatçıklar ile "thrust vectoring vanes" yani egzos içindeki hareketli kanatçıklar şeklinde çevirebileceğimiz hareketli yüzeyler sayesinde olmaktadır. Ayrıca "high off-boresight attacks"-yüksek yanal görüş açısında saldırma kabiliyeti varmış.( "high off-boresight " kabiliyetinin ne demek olduğunu yakında yayınlanacak bir sonraki HHF makalemde ayrıntılı anlatacağım için ayrıntıya girmiyorum)



PL-10 kaska monteli nişangah sistemi HMD ile de kullanılabilmektedir. Çinli mühendis zaten çok etkili manevra kabiliyeti olan J-11'in PL-10 ile çok etkili bir kombinasyon olacağını iddia etmesi bence de çok yerinde bir iddia.



SU-27 ve türevleri zaten çok yüksek manevra yeteneği olan uçaklar. Sadece meşhur kobra manevrası değil dogfight'ta çok etkili uçaklar ve uzun menzilli AR güdümlü füzeleri de mevcut. Umarım bu günlerde Suriye'ye intikal etmiş olan Rus Su-30 uçakları ile bizim F-16'larımız sınırda karşılaşmaz. Şüphesiz pilotlarımızın kabiliyetine güvenimiz tam ama Rus füzelerinin ve SU-30'u düşündüğümüzde Mig-23 vurmaya benzemeyeceği aşikar.)

AVRUPA'NIN UZUN MENZİLLİ, AR GÜDÜMLÜ FÜZESİ "METEOR"

BAE Systems'den 14 Eylül 2015'de yapılan açıklamaya göre EF-2000 Eurofighter Typhoon savaş uçağından Meteor BVRAAM füzesi ateşlenme testleri tamamlandı. İngiliz Savunma Bakanlığı bünyesinde Typhoon Phase 2 Enhancements (P2E) testleri kapsamındaki denemelerde gerçek hava hedefine (muhtemelen ses altı süratte uçan bir BQM serisi target drone benzeri bir drona) karşı ateşlenen Meteor füzesi, başarılı bir şekilde ayrılmış, datalink-veri bağlantısını korumuş ve başarılı bir şekilde hedefe yönlendirilmiş.

Testlerin 2016 yılına kadar devam edeceği açıklanmakla birlikte Typhoon P2E konfigirasyonunun Meteor füzesini kullanımının operasyonel hale gelmesi 2017 yılında tamamlanmış olacak. (İlk EF-2000 konfigirasyonları, Rafale ve Gripen uçaklarında halen operasyonel).



Daha önceki makalelerimde Meteor ile ilgili yazdığım kısa notu tekrar paylaşmak istiyorum;

"En önemli özelliği Ramjet motoru. Bu motor sayesinde batının tek uzun menzilli füzesidir. Katı yakıt "throttleable" kanallı roket motoru yani değişken kanallı yakıt akışı kontrol edilebilen motoru sayesinde aktif radarı hedefi ararken yavaşlayıp hedefi bulduğunda ise maksimum sürate çıkabilen ya da tam tersi çok çevik bir hedefi kovalarken yavaşlayabilen. Bu sayede yakıt ve ağırlık tasarrufu yaparak uçuş menzilini 100 km'ye kadar uzatan uzun menzilli çift yönlü veri bağlantısı yapabilen, parça tesirli yüksek infilaklı harp başlığı olan meteor füzesi Avrupa'nın en modern uçakları olan EF-2000, Gripen ve Rafale (ilk kullanıcı) tarafından kullanılmaktadır."

Birgün, (geliştirme çalışmaları devam etmekte olan) milli hava-hava füzemizi de yazmak ümidi ile...

hakan.kilic@kokpit.aero


http://hakankilicaero.blogspot.com.tr/2015/10/havadan-havaya-fuzelerde-son-gelismeler.html?view=flipcard
http://hakankilicaero.blogspot.com.tr/

Mesajı Paylaş


Paylaş delicious Paylaş digg Paylaş facebook Paylaş furl Paylaş linkedin Paylaş myspace Paylaş reddit Paylaş stumble Paylaş technorati Paylaş twitter