Kratos XQ-58A İHA

Başlatan nokta, Mar 01, 2019, 08:30 ÖÖ

« önceki - sonraki »

BETONBEY

Bu konuda teorik bilgiye sahip değilim ama X bant üzerinden bile geçtim çözünürlüğü yüksek kaliteli görüntü aktarımını data aktarımı bile sağlam bant genişliği istiyor iken karasal anlamda bu ne kadar zor yada kolay olur bilemiyorum.

Bu sonuçta kapasite meselesi ve bununda her sistem için fiziki bir sınırı olmalı...

Misal polisin uçurduğu iha 3-5 km.den bir plakayı net okuyup ana merkeze iletemiyorsa ne anladım ben İHA uçurmaktan...  Mesajı Paylaş

petibor

Bence 5 saniyede düşük çözünürlülükte bir kare görüntü bile gönderilse yeter. Şunu vur dersin uçaktaki yazılım onu alır gönderdiği karenin devamını eşleştirerek hedefi bulur vurur illa gerçek zamanlı olması gerekmezki. Mesajı Paylaş

BETONBEY

Ağ Merkezli Harpte ana esaslardan biridir gerçek zamanlı sinyal yada görüntü istihbaratı Putty :) Mesajı Paylaş

petibor

neyse forumu kullanarak chat yapmayalım aramızda ben elektronik fizik bilmiyom sende fazla biliyon bizden bir şey çıkmaz Mesajı Paylaş

HeleBiDinle

Uzun dalga, adı üzerinde, dalga boyu büyük olan sinyaldir. Alıcısı basittir (transistörlü el radyosu gibi) ama verici tarafta, dalga boyuyla orantılı biçimde, devasa antenlere ihtiyaç duyarsın. Ayrıca varolan standartlar üzerinden yüksek miktarda güç basman gerekir. (Mesela, standartları değiştirmeden kullanmak istersen, gücün aslan payını taşıyıcı sinyal denen ve aslında hiç bir mesaj içermeyen bir sinyal için harcarsın)

Karşılıklı haberleşme isteyince, İHA'nın üzerinde de devasa bir verici, anten ve güç istasyonu kurmak zorunda kalırsın.

Frekans ve dalga boyu ters orantılıdır. Uzun dalga, yani büyük dalga boyu istersen, ki ancak belli büyüklüğün üzerindeki dalga boyları stratosfer'den yansıyabilir, bu durumda frekansın, görece, düşük olacaktır. Frekans düşükse elin mecbur kalır Genlik Modülasyonu (AM) kullanmaya. Zira Frekans Modülasyonu türleri pratikte kullanılamayacak kadar düşük bir frekans aralığına sıkışır.

Olabildiğince basit anlatmaya çalışıyorum...

Örneğin insan kulağı 20-20 000 Hz. arası sesleri duyabilir. Yani 20 kHz'lik bir veri taşımak zorundasın, basitçe ses datası aktarmak için. bu 20 kHz'lik veriyi yine 20 kHz'lik bir sinyal üzerinden Frekans Modülasyonuna tabi tutamazsın. (FM radyolar boşuna değil 88 MHz'den yani 88 000 KHz'den başlıyor ve sadece 20 kHz'lik ses datası taşıyor.)

O nedenle uzun dalga, yani düşük frekans kullanacaksan elin mecburdur, işaretin genliğini (voltaj olarak düşünebilirsin) modüle etmeye. Yani düşük olan frekans sabit kalır, genliğini aşağı, yukarı yaparak modülasyon yaptırırsın, yani genlik modülasyonu (AM) olur.

Bunda da dikkat et, tüm uygulamalar radyo ve telsiz yayınları üzerinedir. Ve yine dikkat et, telsiz yayınlarındaki ses kalitesi çok düşüktür. Çünkü taşınacak veri sadece birkaç kHz bandına karşılık gelen insan konuşma sesine odaklanılmıştır.

İşin içine görüntü, hele ki hareketli görüntü, gerçek zaman, yüksek çözünürlük girmeye başladı mı aktaracağın veri miktarı da katlanarak, hatta üstel olarak artar. Veri çoğaldı mı bunu göndereceğin sinyalin alt ve üst frekansları arasındaki makas da açılır, yani frekans bandı, diğer bir ifadeyle bant genişliği büyük olmak zorundadır. Yukarıdaki örnekte ses için gerekli 20 kHz'lik bant genişliğini taşımak için MHz'ler boyutunda frekansa ihtiyaç varken, az biraz mantık yürütmeyle, MHz'ler mertebesindeki bir görüntü işaretini taşımak için de yüzlerce MHz, hatta GHz'ler mertebesinde haberleşme kanalına ihtiyaç duyulacağı sonucuna varılabilir. (Boşuna değil, uydu frekansları 10GHz'ler mertebesinde)

Daha meselenin dijital kısmından hiç bahsetmedik. Kuantizasyonu var, örneklemesi var...

İşin fiziksel kısıtı bu şekilde... Uzun dalga istiyorsan, frekans azalacak demektir. Bu da bant genişliği düşük olacak, yani taşıyabileceğin veri azalacak demektir. Sadece mors alfabesi verisi taşıyacak olsan düşük frekans seçebilirsin, ama görüntü deyince hiç şansın yok.

Tabi bir de sinyal karıştırma meselesi var. Frekans atlamalı sistemler kullanmak istersin vs. Tüm bunlar için yine üst frekanslarda olmak istersin. Frekans artınca da uzun dalga olmaz, stratosfer yansıması olmaz.

30 yıldan aklımda kalanları bir de basite indirgeyerek anlatmaya çalışınca ortaya böyle birşey çıktı. Çam devirdiysem kusura bakmayın, ama özetle olayın ana fikri bu şekilde. Mesajı Paylaş

onkomd

F35'i ve TF-X'i iptal edip tüm gücü böyle bir uçak ailesi için harcamak gerekli. Hürjet'i tamamlarız, gerisi boş.

En önemlisi aradaki elektronik bağ, algoritmalar ve taktik doktrin.

Haberde belki en önemlisi 30 ayda uçağı uçurmuş olmaları. İnsansız olduğundan bir çok modülü ve testi yapmak zorunda kalmıyorlar.

AI da gelişiyor. Tren kaçmamalı. Enerjimizi buna harcamamız lazım. Uçak gemileri bile değişecek. Mesajı Paylaş

Merkator

ABD Hava Kuvvetleri yeni SİHA Valkyrie'yi sevdi

ABD Hava Kuvvetleri'nin (USAF) daha fazla XQ-58As almak istediği bildirildi.

Alert 5 sitesinde yer alan habere göre ABD Hava Kuvvetleri, Teknoloji ve Lojistik Hava Kuvvetleri Sekreter Yardımcısı Dr. Will Roper, Paris Airshow'da gazetecilere yaptığı açıklamada Kratos Defense şirketinin imalatı XQ-58A Valkyrie silahlı insansız hava aracından daha fazla almak isteriklerini bildirdi.

Roper, SİHA'ların test amaçlı insanlı uçaklarla eşleştirileceğini belirterek, bu konuda son kararın 2021 yılında alınacağını sözlerine ekledi.

7 Mart'ta ilk uçuşunu yapan XQ-58A Valkyrie SİHA'nın 2000 km menzile, elektronik harp ekipmanlarına, ISR tehçizatına sahip olması bekleniyor. Projenin bir önemli başka noktası XQ-58A Valkyrie'nin 30 ayda tasarım ve imalatının tamamlanıp uçuşunu gerçekleştirmesi.

http://www.kokpit.aero/abd-yeni-siha-valkyrie Mesajı Paylaş

petibor

Bizde başlatalım şu jet iha projesini lütfen artık. En basit iş neyi bekliyoruz Mesajı Paylaş

ozbey

sanırım  o en basit işi  yapabilecek  jet  motorlu  bir  uçağa  dokunmuş   tek  bir  yer var ve o yerin de   işi  boyunu    aşmış.
proje  çok da  insan kaynağını  bu projelere  yetirebilmek  kolay iş değil.

ben  bir  uçak  fabrikası sahibi olsaydım   insansız jet  yerine  insanlı bir  jet  uçak   yapar,  bu  uçağı  özel  donanım paketleri ve  yazılımlarla  gerektiğinde  düşük seviyedeki  görevleri  insansız da  yapabilecek  şekilde  uçurmayı    mantıklı bulurdum.

ayrı  uçaklara  şu an için  çok gerek yok  gibi.  dizeli de  jeti de  bir süre daha  uçan katır  olarak kullanılacak.

bildiğim  jet  iha konusunda tek çalışma  Tusaş  şimşek,  o da  küçük bir hedef uçak zaten.
  başka  bir  çalışma  oldu mu  jet motorlu?


Mesajı Paylaş

TULGA

Jet motor olmaz bu iş için turbofan gerekli. Bu tarz bir SIHA için de 7-8b lb yeterli olacaktır. Daha önce de yazdım. Zaten elimizde böyle bir motor yokken şimdiden başlanmalı motor işine diye. Lakin Temel Kotil Göksungur ile başlanacağını belirtti.

Platform konusunda sorun yaşanmaz elektronik sistemler de halledilir. Geriye mitor kalıyor. 9nu da şimdiden başlatmaları gerek. Yoksa 2030'da bile zor görürüz benzwri bir sistemi. Mesajı Paylaş

Topgun

Hemde hiç vakit kaybetmeden, hemen başlanmalı! Motor konusunu çok dert etmeden, piyasada mevcut bir çok sivil business jet turbojet/fan motor seçeneği var. Hemen bunlardan tedariği ve bakımı kolay olan bir tanesiyle tasarıma girişilmeli. Modelde belli zaten, MMU'da yaptığımız gibi Amerikalının, Rus'un yaptığını kopyalayacağız, bizim versiyonumuz olacak. Atla deve değil, MMU'dan çok daha kısa süre içerisinde hayata geçirebiliriz böyle bir platformu. Durduğumuz hata... Mesajı Paylaş

petibor

Bir şey yok bunda ses altı hızda uçan som kadar yapısal mevzusu olan bir küçük uçak işte. Millet bir türlü bitirip dolu dolu kullanamayışının sebebi uçağı platformu yapıp uçurmak değildir. En azından iddiasız bir platfor yapılır kolayca. Uçağın misyonunun kararını veremiyorlar uçağa görev biçme tam gelecekteki yerini kurgulama kısmında iş sürüncemede yoksa ortada bir takım uçaklar var. Bende diyorumki bir uçak yapalım uçsun iki tur atıp ANKA gibi insin SatCom u olsun ANKA kadar olsun yeteneği. Sonra oturup bunun bilgisayarını yazılımını çalışalım bizde ABD gibi AB gibi bu işle uğraşalım hemen filolar kuracak değiliz ama elde üç beş jet ihamız olsun çok lazımsa iyi kötü ANKA kadar işede yarasın gitsin kandili bombalasın filan ama geleceğin jet iha sı tabiki bu kadar basit değil biz ona çalışalım sürekli bu hazır platformalar ile. Uçak olmadan simüle edilecek iş değil bu hem moral olarak olmaz hemde teknik olarak olmaz bir platform lazım. Bence çokta kolay iş yani ABD 30 ayda tasarım üretim yapmış biz 24 ayda yaparız. Bu iş geleceğe bırakılacak bir iş değil çünkü zaten geleceğe bırakılan kısmı şimdi var olan uçakta ki büyük yazılım çalışması. Gelecekte bu uçağı kullanmak için bugün bir jet iha lazım bize üzerinde çalışmak için. Mesajı Paylaş

ozbey

#27
Haz 19, 2019, 06:31 ÖS Last Edit: Haz 19, 2019, 06:50 ÖS by ozbey
bu tür  ihaların  teknik  konuları  bir yana  daha  görev  yönergeleri de tam  olarak  oluşturulabilmiş  değil  kanımca.
Amerika da  yaptıktan sonra   ne  tür  yönergelerle  bu  teknolojiyi  şekillendirecek,  pek  belli değil.
yani  şu an elde var bir  olarak  hızlı,  nisbeten  ucuz  ve  uçan katır olarak  füze taşıyor ve veri  aktarıyor;  ama  bundan   ötesi  ne  olabiliri  de  ciddi ciddi  oturup  planlamak gerek.

ABD  özelinde  çok  ciddi  bir  radar  kapasitesi ve  yıllardır  tüm  varlıklarıyla yatırım  yaptıkları  ağ  merkezli  harp  kavramı  belki de  bu  tip  uçaklar için  daha ötesini anlamsız kılabilir.
ağ  merkezli  harbe  tamamen  uyumlu  bir  iha   taşıdığı  hh  füzeleriyle   düşman savaş  uçaklarıyla  yüz  yüze gelmeden de  çok  ciddi tehdit  oluşturabilirki  bu durumda  onlar  buna güvenip   katırdan  ötesine  fazla gerek görmeyebilir.

onlar için  mesela  düşman  uçağıyla  it dalaşına  girmesi  gerekir  mi?  f35  için  şart değilse  bunun  için de şart  olmaması   gerekir.
it dalaşından ziyade   ağ  merkezli harbe  uyumluluk   öne  çıkar belki  onlar  için.

biz sanki   kendi  beklentilerimizi  ve  kendi  yönergelerimizi  oluşturmak zorundayız.  ABD veya  Rus  gömleği  bize  oturmayabilir.

@Topgun  hocamın dediği gibi  motor  çoktur  piyasada  uçan katır  için;  ama  biz kendi ihtiyaçlarımız doğrultusunda  katırdan    kaç tık  ileri götürmeliyiz  bu  teknolojiyi?
onu  düşünen  insanların  oturup    planlaması  gerek.

görev tanımları  belli olmalıki  buna  uygun teknolojilere  yönelsin sanayi.

firmamızın da  elindeki  işleri  azıcık  hafifletmesi  gerekebilir.

bunlardan ayrı,   iha  bizde  gereğinden fazla abartıldı.
f35  insanlığın son insanlı savaş uçağı da değil,  tü  yazılımları ve donanımları  yerli  olan  sistemler  e  kimse sızamaz diye bir efsane de 
doğru değil.

ek:
@putty,  şimdi gördüm  iletini.
senin  yazını  kopyalamış  gibi  hissettim  yahu!
Mesajı Paylaş


Paylaş delicious Paylaş digg Paylaş facebook Paylaş furl Paylaş linkedin Paylaş myspace Paylaş reddit Paylaş stumble Paylaş technorati Paylaş twitter