Milli Otomobil Görücüye Çıktı

Başlatan MAGNETO, Eki 13, 2015, 08:31 ÖÖ

« önceki - sonraki »
Aşağı git

HDS

Aspilsan şu anda harıl harıl kendi LIB üretim hattı için çalışıyor. Elektrot seviyesinde kendi geliştirdiği bileşenlerle şimdilik 18650 silindirik pil üretimi için altyapı kuracak. İlerisi de kısmet.

Aspilsan Kayseri'de. Mesajı Paylaş

BETONBEY

BMC elektrikli kamyonet üretmiş. Pillerin dizilmesi ve araca ne şekilde yerlestirildiğini görmek babında paylaşılan görüntü basitçe fikir veriyor.

https://twitter.com/UretimYerli/status/1211410724578353155?s=09

Ben elektrikli araçlar ile motorlardan kurtulduğumuzda arıza-bakım idame masraflarından da kurtulucağımızı düşünmüştüm ama bu pil mevzusunu görünce fikrim değişti. Mesajı Paylaş

Karabasan

Aspilsan'ın MİLDEN için milli AİP çözümü geliştirmek üzere ihaleye çözüm ortağı olarak katıldığını da gözden kaçırmamak gerek.
Bu durumda Faslı bilim adamının teknoloji transferi daha bir önem kazanıyor. Mesajı Paylaş
Çoklar diye korkma
Azız diye çekinme...
Tonyukuk

Atılgan

MİLDEN için ihale mi yapılmış?
Ne zaman?
Mesajı Paylaş

Karabasan

Çoklar diye korkma
Azız diye çekinme...
Tonyukuk

Atılgan

Hocam çok şey değişti. MİLDEN büyük ihtimalle Li-İon ya da benzeri bir pil teknolojisi ile çalışacak. Büyük ihtimalle yakıt pili ile değil. Ama henüz ortada kesinleşen bir şey yok. Mesajı Paylaş

Han

 Araçların menzili uzadıkça depoladığı enerji de git gide artıyor. Kazalarda batarya ve iç tesisat deforme olursa, hem patlama ve yanma hem çarpılma riski var. Üstelik bu riskler ilk yardım müdahalesini oldukça zorlaştıracak, itfayecilikte de yollar için değişiklik şart. Bilgisizce müdahaleler oldukça vahim sonuçlar doğurabilir.

Bu yüzden bataryaların deforme olmaması büyük önem arz ediyor. Mesajı Paylaş

anafor2016

Lityum bulunan pillerin depolaması bile ciddi tehlikeler içeriyor. Yangın anında standart yangın söndürme cihazları yeterli olmuyor. Bu iş için farklı standartlardaki yangın söndürme ekipmanları kullanılması gerekiyor. Mesajı Paylaş

Karabasan

Batarya konusunda çalışmalar yapan mühendis bir arkadaşın konuyla ilgili yazısı  (Mehmet Nurullah Ateş)

1-) Plan yılda 175 bin araç üretmek. Bu araçlar için menzil hedefimiz 500km. Bunun için her bir aracın 80kWh'lık bataryaya ihtiyaç duyduğunu varsayarsak yıllık enerji ihtiyacımız yaklaşık olarak 14GWh. Yıllık 14GWh'lik enerjiyi kargo ile yurtdışından mı (asya ülkeleri?) temin edeceğiz yoksa TESLA gibi bir gigafactory mi kuracağız? Bu sanırım TOGG'un finans takımının karar vereceği bir iş. İkinci seçenek tercih edilirse koca bir gigafactory kurulması gerekebilir. Bu rakamları düşünürsek aracın üretileceği yer olan Bursa'ya yakın bir mekanda bir an evvel batarya üretimi ile alakalı altyapı çalışmalarının başlaması lazım. Böylece know-how transferini batarya üretiminde de yaparız. Belki de söz konusu çalışmalara başlanmıştır bile.

2-) Bir diğer mesele hammadde. Küresel güçler şu an Lityum ve diğer geçiş metallerinin (Ni, Co, Mn) rezervleri üzerine ciddi bir savaş vermekte. Ciddi bir bütçe ayırıp bu elementlerin varsa topraklarımızda çıkarılmaları yoksa başka ülkelerden rezerv satın alma ya da devlet olarak ortak olma gibi girişimlerde bulunmamız lazım.
Sömürgeci güçler Kobalt metali için Kongo'yu işgal etmiş durumdalar. Politik olarak kolayca önde olacağımız Bolivya ve Şili gibi ülkeleri Lityum için, Endonezya'yı ise Nikel metal rezervleri için mercek altına almalıyız. Özellikle Endonezya önümüzdeki yıllarda çok önemli bir yere sahip olacak olan Nikel metali için dünya batarya piyasasında etkin rol oynayacak. Endonezya hükümeti Nikel metalinin ithalini yasaklamış durumda. Ancak elektrikli araç üretebilen tek müslüman ülke olması münasebetiyle Türkiye ile ilişkileri güçlü tutmak isteyecektir.

3-) Şebeke ihtiyacı. Tüketicinin en büyük endişesi menzil (range anxiety). Özellikle şehirler arası yolculuk edecek bir sürücü için yoldaki şebeke sayısı ve supercharger'ların sıklığı önem arzediyor.
Hızlı şarj olma özelliği olan araçlarımız için tahminim minimum 400V'luk prizlere ihtiyaç duyulacak. Böyle yüksek voltajlı şarj istasyonlarının enerji kaynağı ve dahası kontrolü en önemli konulardan.

4-) Teknik detaya inecek olursak;
Batarya %80'lik kapasiteye 30 dakikada ulaşıyor denildi. Yani TESLA'dan %40 daha hızlı. (TESLA %80'lik şarj düzeyine 50 dakikada ulaşıyor) Burada önemli olan, söz konusu gelişme batarya kimyasının değişmesi ile mi yakalanmış (NMC/Gr, NCA/Gr) yoksa hücre mühendisliği ile mi?
Endişem TOGG'un tamamı ile yeni bir batarya kimyasına geçmesi. Konvansiyonel olmayan bir batarya kimyası (ki burada anot şarj süresini belirleyen kısım) beraberinde bir çok riski de getirecektir.

5-) GWh düzeyinde bir batarya tüketimi söz konusu. Bataryaların geri dönüşümü olmazsa olmazlardan. %100 geri dönüşüm sağlayacağımız fabrikalar kurmamız lazım. Bu kısa vadede acil gözükmese de önemli bir ayrıntı. Mesajı Paylaş
Çoklar diye korkma
Azız diye çekinme...
Tonyukuk

Karabasan



2019-2025 arası Dünya genelinde Lityum pazarının modellemesinin yapılması Mesajı Paylaş
Çoklar diye korkma
Azız diye çekinme...
Tonyukuk

BuLuT__

Batarya konusunda Hacettepenin ürettiği elektrikli araçtan edinilen tecrübelerden yararlanılmış olabilir mi?
Her iki aracında şarj süreleri aynı çünkü Mesajı Paylaş

sadalone

CEO en az %50 yerlilik oranıyla başlanacağını söyledi.Üretim başladıktan 3 yıl sonra muhtemelen ilk facelift'i kastediyor, yerlilik oranının %68'e yükseltileceğini söyledi.

Gerçekten ciddi bir oran bu işin tavanı oldu muhtemelen, nasıl ulaşacağız merak ediyorum.Batarya'lar büyük engel en azından hücreden itibaren yerli üretmemiz gerekiyor.

Muhtemelen asla içten yanmalı motor ve şanzıman üretemeyecektik bu açıdan bir avantajızımız var, elektrikli motor yerli olur.

LED ekranlar, müzik sistemi, işlemci, yazılım..vb. var tabi.


Buda mevcut durum.

Mesajı Paylaş

Trilogy

Karsan: İnan Kıraç TOGG'dan çekilmedi

Karsan Otomotiv'den yapılan açıklamada iş insanı Kıraç'ın sahibi olduğu Kök Ulaşım Taşımacılık A.Ş.'nin, Türkiye'nin Otomobili Girişim Grubu'nun (TOGG) yüzde 19'luk hissesine sahip olduğu belirtildi.

Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın katılımıyla geçen cuma Bilişim Vadisi'nde düzenlenen Türkiye'nin elektrikli otomobilinin tanıtımında iş insanı İnan Kıraç'ın yer almaması, "Kıraç, yerli otomobil projesinden çekildi" şeklindeki iddiaya neden oldu.

Independent Türkçe'den Leyla Elmacıoğlu'nun haberine göre ise İnan Kıraç, Türkiye'nin Otomobili Girişim Grubu (TOGG) ortaklığından çekilmedi. Ancak ortaklığın Karsan ya da Kıraça Holding yerine Kök Ulaşım Taşımacılık A.Ş. üzerinden yapılmış olması, bilgi kirliliğine neden oldu.

'TOGG'un yüzde 19'luk hissesi Kök Ulaşım Taşımacılık A.Ş.'nin' Yüzde 63'ü Kıraça Kolding'e ait olan Karsan'dan yapılan yazılı açıklamada, Karsan Otomotiv'in projeye dahil olmadığı ancak İnan Kıraç'a ait Kök Ulaşım Taşımacılık A.Ş.'nin, TOGG'un yüzde 19'una sahip olduğu belirtildi.

Açıklamada şu ifadelere yer verildi:

"Sayın İnan Kıraç, Türkiye'nin Otomobili Girişim Grubu Sanayi ve Ticaret A.Ş.'nin yüzde 19 oranında payına sahip olan Kök Ulaşım Taşımacılık A.Ş.'nin yüzde 100'üne sahiptir. Karsan Otomotiv olarak projeye dahil olmamakla birlikte konuya ilişkin bilgimiz de bulunmamaktadır."

https://tr.sputniknews.com/turkiye/202001011040949032-karsan-inan-kirac-toggdan-cekilmedi/
Mesajı Paylaş

Karabasan

Teknik eleman yetiştirecek okulda 'Türkiye'nin Otomobili' heyecanı


Bursa'nın Gemlik ilçesinde kurulacak Türkiye'nin Otomobili fabrikasında istihdam edilecek teknik elemanların yetiştirilmesi için Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesinde "elektrikli araçlar" dalının açılması kararı, okulda heyecanla karşılandı.

Türkiye'nin Otomobili'nde teknik eleman ihtiyacının karşılanması amacıyla 2020-2021 eğitim öğretim yılında faaliyete geçmesi planlanan elektrikli araçlar dalı için sınavla öğrenci alınacak.

Okul Müdürü Metin Sezer, AA muhabirine yaptığı açıklamada, fabrikanın Bursa'da kurulacak olmasının kendilerini heyecanlandırdığını söyledi. Lisenin 10 yıldır otomotiv branşında faaliyet gösterdiğini belirten Sezer, şöyle devam etti:

"Okulumuzda bütün alanlar otomotiv eğitimi üzerine. Motorlu Araçlar Teknolojisi alanında bir dalımız olacak. Bu dal bünyesinde de gerek batarya teknolojisi gerekse de elektrikli araçlar, led teknolojisi, kamera sistemleri tarzında bu otomobile yönelik eğitimler şu anda program aşamasında. Milli Eğitim Bakanlığımız tarafından çalışma yürütülüyor. Biz de hem otomotiv alanında hem de bunu destekleyen metal işleri, elektrik, otomasyon, makine teknolojisi alanlarında yine bu merkezde eğitimler vermeye devam ediyoruz. Yetişmiş öğretmen anlamında Bakanlığımızın bir çalışması başladı. İlgili öğretmenlerimizi hizmet içi kurslarla ve sektörün içindeki gelişmelerle beraber eğitim almak suretiyle hazırlayacağız. Öğrencilerin tamamı sınavlı sistemle gelecek. Tabii bu 4 yıllık eğitim sürecinde ilk gelişler, 'Motorlu Araçlar Teknolojisi' alanında olacak, temel derslerden sonra 3'üncü ve 4'üncü sınıfta özellikle elektrikli araçlar üzerine yoğunlaşmak suretiyle eğitimleri alacaklar."

Fabrikada çalışacak çok sayıda teknik elemana ihtiyaç duyulacağını anlatan Sezer, şu anda okulda yetişen öğrencilerin de bu doğrultuda eğitimleri aldığını dile getirdi.

Teknik eleman yetiştirmek üzere kendi okullarının seçildiğini öğrenmelerinden itibaren öğrenci, öğretmen ve velilerin büyük heyecan duyduğunu vurgulayan Sezer, "Haberi duyan herkes gayet ilgili. Telefonlarımız susmuyor, okulumuza çok fazla talep var. Otomobil ve ülke sevdalısı tüm gençlerimizin heyecan duyduğunun farkındayız." ifadelerini kullandı.

Eğitim için altyapı çalışmaları başladı

Motorlu Araçlar Teknolojisi Alan Şefi Kutlu Tek de elektrikli araçlar dalı konusunda hızlı bir şekilde altyapı çalışmalarına başladıklarını aktardı.

Alanlarından bir öğretmeni, programların hazırlanması ve ders içeriklerinin belirlenmesi için çalıştaya göndereceklerini bildiren Tek, "Öğrencilerimiz, elektrikli araçlar sürüş kontrol, kapalı devre kamera kontrol, sensör ve alternatif sürüş teknikleri sistemleri, otonom sürüş dersleri gibi dersler alacak. 2023'ün, 2030'ların derslerini şimdiden öğrencilerimize vererek yerli aracın üretilmesi sürecinde katkı sağlayacağız." diye konuştu.

Tek, okul olarak elektrikli araçlar konusunda daha önce altyapıyı oluşturmaya başladıkları bilgisini verdi. Elektrikli araçlar konusunda iki ders olduğuna değinen Tek, "Alternatif yakıtlı araçlar konusunda öğrencilerimize eğitim veriyoruz. Türkiye'nin Otomobili'ne imalat ve Ar-Ge sürecinde çalışacak öğrenciler yetiştireceğiz. Bu sürecin içinde yer almak, fabrikada çalışacak öğrencileri burada yetiştirmek bizlere mutluluk veriyor." dedi.

Öğrencilerin mezun olduktan sonra üretim, montaj ve boya olmak üzere 3 kategoride istihdam edilmelerini beklediklerini dile getiren Tek, "Mesleki eğitim alanında altyapısını alan öğrencilerimizin, mühendislik eğitimi de almalarını hedefliyoruz. Özellikle tasarım, Ar-Ge konusunda yetişmiş eleman ihtiyacına cevap vermek amacındayız. (TOGG Üst Yöneticisi) Gürcan Karakaş'ı, Türkiye'nin Otomobili'ni üretecek öğrencilerle haziran ayındaki OTOFEST etkinliğimizde buluşturmak istiyoruz." dedi.

"Hedeflerim Türkiye'nin Otomobili'ni gördükten sonra çok değişti"

Motorlu Araçlar Teknolojisi Bölümü 11. sınıfından Barış Kayra Canlar, otomotiv alanında öğrenim gören bir öğrenci olarak Türkiye'nin Otomobili konusunda heyecanlı ve sevinçli olduğunu belirtti. Elektrikli araçlar konusunda eğitim aldıklarını söyleyen Canlar, otomotiv mühendisi olup yerli araçlar konusunda çalışmak istediğini ifade etti.

Aynı sınıftan Efe Ateş ise şunları kaydetti:

"Uzun zamandır istediğimiz bir şeydi. Elektrikli araçlar konusunda dersler görüyorduk, şimdi daha çok ders göreceğiz. İleride de açılacak fabrikada çalışmak istiyorum. Hedeflerim, Türkiye'nin Otomobili'ni gördükten sonra çok değişti. Tasarımı, özellikleri beni heyecanlandırdı. Elektrik araç motoru üzerine uzmanlaşmak istiyorum."
https://www.aa.com.tr/tr/bilim-teknoloji/teknik-eleman-yetistirecek-okulda-turkiyenin-otomobili-heyecani/1695928 Mesajı Paylaş
Çoklar diye korkma
Azız diye çekinme...
Tonyukuk

Karabasan

Türkiye'nin Otomobili Girişim Grubu (TOGG), otomobilin tasarımları için Avrupa'da bazı ülkelerin yanı sıra Rusya Federasyonu, ABD, Hindistan, Çin, Japonya ve Güney Kore'ye tescil başvuruları gerçekleştirdi. Otomobilin Türk cumhuriyetlerindeki tescil çalışmalarında da sona gelindiği bildirildi. Türkiye'de ki tescil çalışmaları kapsamında da Otomobilin "Hız sabitleyici yönetim sistemi" ile "Yarı değiştirilebilen bataryalı elektrikli araç ve değiştirilebilir batarya sistemi ve mekanik bağlantı yapısı"nın patenti için başvuruda bulunuldu.
https://www.aa.com.tr/tr/bilim-teknoloji/turkiyenin-otomobili-prototipiyle-tescil-yolunda/1700105 Mesajı Paylaş
Çoklar diye korkma
Azız diye çekinme...
Tonyukuk

Yukarı git

Paylaş delicious Paylaş digg Paylaş facebook Paylaş furl Paylaş linkedin Paylaş myspace Paylaş reddit Paylaş stumble Paylaş technorati Paylaş twitter