Milli Bölgesel Yolcu Uçağı Projesi

Başlatan HARZEMŞAH, Eyl 26, 2015, 10:25 ÖS

« önceki - sonraki »
Aşağı git

The Thing

Sayın Sadolone. Bu uçak milli değil ilk yerli yolcu uçağı. Bu uçağın 70 kişilik modeli olacak 628 milli olacak. Saygılarımla. Mesajı Paylaş

Merkator

Temel Kotil: '100 koltuklu kompozit bölgesel uçak yapacağız'

TAI Genel Müdürü Temel Kotil, beş yıl içinde 100 koltuk ve daha yüksek kapasiteli bölgesel yolcu uçağı tasarımına başlayacaklarını açıkladı.

Dubai'de yapılan havacılık fuarında gelişmeler hakkında bilgi veren Temel Kotil, TAI'nin şu an mesaisinin önemli bölümünü savunma projelerine harcadığına dikkat çekerek "Elimizde yüzlerce yetişmiş mühendis var. Çalışanlarımız ile savunma projelerinde yoğun olarak görev yapıyoruz. 10 yıllık bir master plan hazırladık. Bu planda 5 yıl sonrasında bölgesel bir yolcu uçağı için de düğmeye basacağız" dedi.

Geçtiğimiz günlerde Türkiye'nin gündeminde olan Sierra Nevada ile ortak TRJet Projesi'nin bittiği konusunda çıkan haberlerin ardından Özmen çiftinin sahip olduğu ABD merkezli havacılık şirketi, çalışmaların devam ettiğini açıklamıştı. Sierra Nevada, Alman Dornier'in imal ettiği 328 uçak ailesinin haklarını iki yıl önce satın almıştı. Bu uçakların modernize edilerek başlatılacak bölgesel uçak ailesi için sonrasında tamamen yeni tasarıma sahip 50 ve 70 koltuklu hem jet hem de turboprop motorlu modeller tasarlanacaktı. Ancak proje ile ilgili iki yıldır herhangi bir gelişme olmadı.

TÜM GÖVDE KOMPOZİT OLACAK

Flight Global'e Dubai Air Show sırasında bilgi veren TAI Genel Müdürü Temel Kotil, yolcu uçağı konusundaki çalışmalar için amaçlarının koltuk maliyetlerinin çok düşük hale getirebilmek olduğuna dikkat çekti. Kotil tamamen kompozit gövdeli bir uçağı hedeflediklerini belirterek, "Koltuk maliyetlerimizin 787 gibi düşük olması gerekiyor. Hedef, 5 yıl içinde bu projeye başlayabilmek" diye konuştu.

http://www.kokpit.aero/tai-temel-kotil-yolcu-ucagi-projesi Mesajı Paylaş

canıtez

2030'da kendi uçağımızı yapacağız

Hamburg'da devam eden sivil havacılık fuarı Hamburg Aircraft Fuarı'nda açıklamada bulunan THY Teknik AŞ Genel Müdür Yardımcısı Halil Tokel, 2023'e kadar tüm uçak parçalarının Türkiye'de üretileceğini belirterek, "Asıl hedefimiz ise 2030'da kendi yerli ve milli uçağımızı dünya piyasasına sunmaktır" dedi.

Hamburg Aircraft Interiors Expo 2018 ve Catering Fuarı'na özellikle kabin içi ekipmanı ve uçak tekstili üreten Türk firmaları damgasını vururken, fuara milli katılımı organize eden Orta Anadolu İhracatçı Birlikleri çatısı altında 2'si ferdi olmak üzere TCİ Cabin Interior, Cihan Deri Sanayi, TSİ Uçak Koltuk Üretimi Sanayi, Kets Tekstil, Havelsan, STM, Mapsis Metal, Akım Metal, MKT, Uyguner, Logo Sky, Turkish Technik, Termikel ve İrfan Plastik adlı toplam 16 firma katıldı. Ayrı bölümde yapılan Catering Fuarı'nda ise Çobanpınarı İçme Suyu, Enmak Nakış ve Tekstil, Hamidiye Su, Sancak Uçak İçi Servisleri, SEM Plastik Sanayi, Selvan Tarım, Palandöken GmbH, 3H Plastik, Koçbey, ETS, DİKE, UPLASS ve Elma Farms gibi 13 firma yer aldı. 12 Nisan'a kadar devam edecek fuara katılan şirketler, ilk günün çok verimli ve pozitif görüşmelerle geçtiğini aktardı. Ayrıca fuara katılan firma temsilcilerine bu akşam Hamburg Başkonsolosluğu Devlet Konutu'nda resepsiyon verilecek.

Fuarla ve Türk havacılık sektörüyle ilgili açıklamalarda bulunan Türk Hava Yolları (THY) Teknik AŞ Genel Müdür Yardımcısı, TAİ Yönetim Kurulu Danışmanı ve Saha İstasyon Savunma ve Havacılık Kümesi Başkan Yardımcısı Halil Tokel, yedek parça üretiminde çok hızlı bir şekilde ilerlediklerini belirterek, tüm hedeflerinin kendi uçaklarını üretmek olduğunu söyledi. THY bünyesinde uçak parçalarının yerli üretimiyle ilgili son yıllarda kurulan 200'den fazla firmanın bu alanda çalıştığını belirten Tokel, "Tüm hedeflerimiz 2023'e kilitlendi. Bu fuara ilk defa 2013'de birkaç firmayla katılmıştık. Bugün ise 25 firmayla katıldık. Seneye 100, 2023'de de 500 firmayla bu fuara katılarak fuardaki firmaların yarısını oluşturmayı hedefliyoruz" dedi.

"Üç alanda dünya birincisiyiz"

Uçaklarda mutfak dolabı olarak bilinen Galley, eğlence sistemi ve koltuk üretiminde kalite, fiyat ve hafiflikte şu an dünyada birinci sırada olduklarını söyleyen Tokel, "THY, THY Teknik ve TAİ'nin ortaklaşa kurduğu TCİ Cabin Interior, uçağın en zor parçalarını üretiyor. 500 uçaklık aldığı siparişlerle 2025'e kadar kapasitemiz dolmuş vaziyette. Muazzam bir ilerleme var. Her yıl yarım milyar dolar uçak parçası alıyorduk. Bunu ilk etapta üçte bir oranında azaltmak, sonra ise 2023'e kadar tüm parçalarımızı kendimiz üretmeyi planladık" diye konuştu.

Tokel, ayrıca 5 yıl önce ürün satın almaya geldikleri Hamburg fuarında bugün dünyaya iç kabin ve teknik ürünler pazarlayan bir ülke konumuna geldiklerine dikkat çekti.

"2030'da dünyanın en iyi uçaklarını biz yapacağız"

2023'de askeri ve sivil uçakların tüm parçalarını yapan bir ülke haline geleceklerini belirten Tokel, "Türk sanayisi 400 bin adet üretim gücüne sahip. Türkiye, havacılık sektörünün yan sanayi ve altyapısını tamamlayarak dünyanın en iyi yolcu ve askeri uçaklarını yapma yolunda hızla ilerliyor. Tüm bu altyapıyı oluşturduktan sonraki asıl hedefimiz ise yerli ve milli yolcu uçaklarımızı üretmektir. 2030-2050 yılları arasında dünyanın en iyi uçaklarını yapmak istiyoruz. Bu boyumuzu aşarsa İslam ülkeleri, Türkiye Cumhuriyetleri ve bize düşman olmayan dost ülkeleri arkamıza alarak yeni bir uçak markasını dünyaya hediye edeceğiz. Çünkü havacılıkta parça esastır. Parçayı yaptıktan sonra uçağı yapmak hayal değil. Her alanda olduğu gibi yurt dışı bağımlılığımızı havacılıkta da ortadan kaldırmak istiyoruz. Tüm bu atılımlarla Türk sanayisinin havacılık sektörünün gücünü de tüm dünyaya göstermiş olacağız" dedi.

"Ödüllü kadın girişimciler de fuarda"

Hamburg Fuarı'na 3 yıldır katılan Mapsis Metal firmasının ortakları Pelin Özkal ve Filiz Akkaş, firmalarını 2011'de kurduklarını, çok zorluk çekmediklerini ve çabuk ilerlediklerini belirterek, "Biz Galley ve koltuk parçaları üretiyoruz. THY yan kurumlarıyla çalışıyoruz ve bu fuarda bağlantılarımızı genişleterek yurt dışına da açılmak istiyoruz" dedi.

2013'de Türkiye'de KOSGEB Kadın Girişimci Ödülü ve 2015'de Lüksemburg'da Avrupa Kadın Girişimci Ödülü kazanan başarılı ortaklar, "Erkek hakimiyetinde olan bir sektöre girmek zor olsa da bize yardımcı oldular ve kısa zamanda bu noktaya ulaştık. Hedefimiz Türkiye olarak bizim de kendi uçağımız olsun ve bu uçağın parçaları da bizden olsun" dedi.

http://www.airporthaber.com/havacilik-haberleri/2030da-kendi-ucagimizi-yapacagiz.html

Mesajı Paylaş

canıtez

Temel Kotil: 100 koltuklu yerli yolcu uçağı yapacağız

TUSAŞ Genel Müdürü Temel Kotil, dünyada 70-120 koltuklu yolcu uçağı pazarında boşluk olduğuna dikkat çekerek 100 koltuklu bir bölgesel uçak için çalışma yaptıklarına dikkat çekti.

M5 Dergisi'ne konuşan Temel Kotil, "Kendi yolcu uçağımızı tasarlayacağız. Uluslararası sektörde 70 kişilik uçakla 120 kişilik uçak arasında bir fırsat pazarı var" dedi.

GÖVDESİ TERMOPLASTİK OLACAK

Airbus ve Boeing'de yeni nesil uçak arayışlarına dikkat çeken Kotil, "Kompozit uçaklar, termosetten yapılıyor. İki tip kompozit var: Termoplastik ve termoset. Termoset olan bugüne kadar gelen kompozit teknolojisi, termoplastik ise yeni kompozit teknolojisi. Termoplastik teknolojisi daha kullanışlı, hafif ve daha ekonomik. Termoplastik malzemeden uçak yok henüz. Bu teknoloji gelişiyor. Boeing de Airbus da biz de şu anda herkes termoplastik üzerinde çalışıyor. 5 yıl sonra yerli uçağımızın tasarımına başlıyoruz, 10 yıllık süreçte de biter" diye konuştu.

http://www.kokpit.aero/tusas-yerli-yolcu-ucagi Mesajı Paylaş

ocay

Bu iddiaları artık gülünç buluyorum. Kendi elleriyle yarım düzine ticariyi reddettiler. Mesajı Paylaş

petibor

Bu projeye çok inanıyorum. Türkiye nin geniş gövdeli yolcu uçaklarına çalışması gerek.


TUSAŞ: 5 yıl sonra tek koridorlu yolcu uçak projemizi tam ölçüye getirip başlatırız
Türk Havacılık ve Uzay Sanayii (TUSAŞ) Genel Müdürü Temel Kotil, ellerindeki savunma sanayisi ağırlıklı projelerinin olgunlaşmasıyla gündemlerine yolcu uçağı projesini alacaklarını belirterek, '5 yıl sonra, şu anda küçük küçük çalıştığımız, fikirsel, konsept tasarımındaki tek koridorlu yolcu uçak projemizi tam ölçüye getirip başlatırız.' dedi.

 

Kotil, AA muhabirine yaptığı açıklamada, şirketin mevcut faaliyetleriyle bir dünya oyuncusu olduğunu ancak bu rolü daha da güçlendirmek istediklerini söyledi.

Havacılık ve uzay sanayisinde faaliyet gösteren firmaların mutlaka ülke dışına açılması gerektiğini vurgulayan Kotil, şirketin cirosunun da 3'te bir yurt içi, 3'te iki yurt dışı faaliyetlerden oluşması gerektiğini kaydetti.

İhracatlarının TUSAŞ'ın iştiraki TEI ile 800 milyon dolar civarında olduğuna işaret eden Kotil, şöyle devam etti:

"Bu yıl ciromuzun TEI dahil 2,5 milyar dolar olacağı dikkate alındığında ihracat hedefimize uzağız. Bunun için yurt dışı yapılanmalarına gidiyoruz. İhracatımız uçak yapıları üzerine gidiyor. Boeing, Airbus ve diğer şirketlere uçak alt sistemleri yapıyoruz. Bunu 'kaportacılık' gibi değerlendirmek doğru değil. Bu çok önemli ama bizi hedeflerimize götürmez. Bunun için dışarıya daha çok açılacağız, yurt dışında yapılanacağız ve iş alacağız. Hedeflerimize ulaşmamız uçak yapısallarından sağlayacağımız 3 milyar dolarla da olmuyor. Bizim sistem satmamız lazım."

- "TUSAŞ'I KAYNAK OLUŞTURABİLEN BİR YAPIYA ULAŞTIRACAĞIZ"

Kotil, 2019'un şirketin faaliyetleri açısından oldukça önemli bir yıl olacağını belirterek, "Ürünlerimizle ilgili 2019'da önemli bir yol alacağız. 2020'de daha çok testler, sertifikasyon süreçleri ağırlık kazanacak." diye konuştu.

Gökbey, Hürjet için yoğun çalışmalar yürütüleceğini, Anka ve Atak'ın ise hazır olduğunu vurgulayan Kotil, "2020-2021'de bir dizi ürünümüz piyasada olacak. Gelir oradan gelecek. 10 yıl sonrasına ilişkin 11 milyar dolar ciro hedefinin üçte ikisi olan ihracatı da büyük ölçüde oradan sağlıyor olacağız. Halen Türkiye'nin savunma ihtiyaçlarına yönelik üretimimiz devam ediyor. TUSAŞ'ı 10 yıl sonra gelirinin çoğunu yurt dışından elde eden, bir anlamda kaynak oluşturabilen, Türk mühendislerinin gücünü yurt dışında pazarlayabilen bir yapıya ulaştıracağız. Önceliğimiz, Türkiye'nin savunma ihtiyaçlarını gidermek ama bunun yanında görevimiz ihracat, ihracat, ihracat." değerlendirmesinde bulundu.

- SİVİL YOLCU UÇAĞI HEDEFİNE DOĞRU

TUSAŞ'ı sürekli tasarlayan bir yapıda tutmak istediklerini anlatan Kotil, sivil yolcu uçağı projesine ilişkin şu bilgileri verdi:

"Önümüzdeki 5 yıl boyunca çok yoğun olarak elimizdeki mevcut projeleriçin çalışacağız. Bu projeleri yapmak için ihtiyacımız olan mühendis sayısını artırarak gidiyoruz. 5 yıl sonunda mühendis gücümüz ekstra iş yapacak imkana ulaşacak. Sonrasında mevcut projelerin gereksinimleri de aşağı iniyor. 5 yıl sonra şu anda küçük küçük çalıştığımız, fikirsel, konsept tasarımındaki tek koridorlu yolcu uçak projemizi tam ölçüye getirip başlatırız. Ama şunu da söylemek lazım, bir yolcu uçağının başlangıcından bitirilmesine kadar 10 yıllık bir süre gerekir. Bu, yeni teknoloji olacak. 5 yıl sonrasında termoplastik teknolojimiz gelişir ve uçağımız da termoplastik olur. Termoplastik uçak dünyada olmadığına göre aslında dünya ile eş zamanlı başladığımız anlamına gelir."

- "TRENİ KAÇIRMAK DEĞİL, İLK 10 SIRADA OTURMAK İSTİYORUZ"

Şirketin yurt dışı yapılanmasına ilişkin de değerlendirmelerde bulunan Temel Kotil, TUSAŞ'ı bir dünya oyuncusu olarak konumlandırdıklarını ve buna uygun adımlar attıklarını söyledi.

Hedeflerine ulaşmanın Ankara ile sınırlı bir yapılanmayla mümkün olamayacağını vurgulayan Kotil, "Dünyada ne olup bittiğini bilmemiz gerekiyor. Treni kaçırmak değil, ilk 10 sırada oturmak istiyoruz. Onun için yurt dışında olmak zorundayız. Mersin, İzmir, İzmit'te yeni tesisler açma gayretindeyiz. Böylece Türkiye'de imalatı yaygınlaştırıp daha çok coğrafyaya yayılma arzusundayız. Mersin'in özel bir durumu var. Ürünlerimizi oradan gemilerle gönderebiliyoruz. Bu yıl önce Türkiye'ye, sonrasında dünyaya yayılacağız." dedi.

https://www.star.com.tr/teknoloji/tusasin-akli-yolcu-ucaginda-haber-1439694/ Mesajı Paylaş

Yukarı git

Paylaş delicious Paylaş digg Paylaş facebook Paylaş furl Paylaş linkedin Paylaş myspace Paylaş reddit Paylaş stumble Paylaş technorati Paylaş twitter