PD170 Yeni Anka Motoru

Başlatan 7Skies, May 06, 2016, 07:12 ÖS

« önceki - sonraki »

Baltica

Cok dogru soyluyorsun HDS Hocam ! Cografya ve tarih bilmeyen milletten bir halt olmaz. Gecen, Milliyet'te gordum, bir haber yazmislar, "Gazni" diye yaziyor. Yuh ulan, davar oglu davar, "Gazni" ne yaa ? Gazne'li Mahmud'u da mi hic duymadin ? 500 sene bizim topragimiz olan, Sumnu'yu, "Schumen" diye yazani mi ararsin ? -Ki o Sumnu, bugun bile Yuksekova'sindan, bilmem nesinden 10 kere daha Turk'tur- Gumulcine icin, "Komotini" diye sirin bir Yunan kasabasinda ilk molamizi veriyoruz..." diye gezi yazisi yazan hiyar mi ararsin ? 

Aferin, su palikaryalara ki, hic olmazsa, herifler 600 senedir, Istanbul'a, "Konstantinopoli" diye yazip, soylemekten vazgecmediler. Mesajı Paylaş

farabi

#16
May 08, 2016, 06:54 ÖS Last Edit: May 08, 2016, 07:31 ÖS by farabi
Bu sayın putty'nin sözünü ettiği (emperyal kültürün kaybı olarak tanımlayamam ancak) ülke insanına sirayet etmiş ve zamanla karakteri haline gelmiş tabirimi bağışlayın aşağılık kompleksinden başka bir şey değil. 1950'lerde gerçekleştiremediğimiz meydan okumanın sonuçlarını sovyetler dağıldıktan sonra ön asyada yerimizde sayarak sonuçlarını gördük. 90'larda yapamadıklarımızın sonuçlarını ise bu gün görmekteyeiz ve ileride daha da göreceğiz. Hadi evveliyatını geçelim , 90'larda çok kez fırsat geçmiş olmasına rağmen içten yanmalı motorlar konusunda yeteri ticari özgüvenin geliştirilememesi  bu gün bu başlığın ana temasını oluşturuyor. Bunu sınai ve kültürel ürünler temelinden ziyade iş gücünün ve kaynakların yönetimi noktasında altını çizerim. Nitekim bu gün içerisinde olduğumuz darboğazın nedenleri mali kaynaklardan çok iş gücü üretimi , mühendislik formasyonu, sistem disiplini ve organizasyon kültürü üzerinedir. Motivasyonel dinamikler sürüklüyor ama eksik altyapı sürtünme kuvvetini arttırıyor.

TEI'nın sınai hakları Türkiye'ye ait olacak 150/300hp arasında 4 ve 6 silindirli yanmalı motor geliştirmesi , şayet Aselsan Cats elektro optik hedefleme ve takip sistemini de seri üretime alabilirsek , Taktik İha üreticisi şirketlerimizin hızlı biçimde dışa açılmasını sağlayacaktır diye düşünüyorum. 2 kişilik hatta 4/6 koltuklu hafif kompozit uçak sınıfında yatırımcı cezbedebilir. Hatta milli otomobil diye başlayan projende bu motoru da uyarlayabilirsin. TEI'nin bu motoru kazandırması Türk endüstrini ihya etmeyecek ama ara çözüm olarak( stop-gap mı diyorlar ) üst sistemlerin ticari faaliyetlerini hızlandırıcı etki sunabilir.  Bu ancak bazı ihracat imkanları ve katma değerin arttırımı ile ilgili bir mesele olabilir. Bu gün çok hafif araçlarda kullanılmak üzere piston motor geliştirmenin fırsatından söz edemeyiz.

Örneğin bir teknolojik üstünlük fırsatından söz edilecekse , bu gün enerjisinin %45'ini ithal ettiği doğalgazla çalışan türbinlerden üreten , çeşitli ülkelerden reaktör edinmek için uğraşan hem enerjide hem de enerjisini üreten teknolojide çok büyük oranda dışa bağımlı bir ülke olarak ; ve misalen kuzeyimiz hazırda bekleyen hidrojen sülfür yatağı iken biz geleceğe yönelik yakıt hücresi ve hidrojen kullanımı konusunda neredeyiz ? İtalya'da , Kore'de 18-20mw ilk nesil enerji santralleri kurulurken Almanya çok düşük ısılarda 100kw üzeri modüler blok üniteler üretebiliyorken biz işin neresindeyiz . Bu gün yakıt pili ile enerji üretmek konvansiyonel yöntemlerden 4-6 misli daha pahalı ; fakat güneş fakiri Almanya'nın fotovoltaik geliştirmelere büyük kaynaklar aktarıyor olması da bir akdeniz ülkesine göre belki bir kaç kat verimsiz kaynak. Hatta çok daha ötesinde 60 yıldır geliştirilen nükleer reaktörler dururken,  Almanya'nın milyarlar dökerek  resmen kendi güneşini inşaa etmeye kalkarak füzyon reaktöründe başarıyla ulaşmaya çalışması bugünün maliyetleri ile nereye koyabiliriz... Örnekler avrupadan amerikaya kada uzanıyor örneğin yine ilk aklıma gelenlerden abd'deki kaya gazı meselesi...

Sözün özü yine başa dönerek , bu ülkeye bir istikamet çizilemez ise (lafta kalırsa) ; fırsat ifadesinin karşılığı da ancak "kaç para koyarım ( hatta para koymasam ) , kaç para cebime girer" denklemini ifade eder. Yakıt pilinde sermaye tüketmesi gereken adam gider zincirlikuyuda müteahhitlik yaparak parasını tüketir.


Mesajı Paylaş

BETONBEY

Kale'nin yakıt hücreleri konusunda 2014'ten beri Tübitak'la ortak 2 ayrı çalışması vardı. Bir sonuç duyanınız varmı ? Mesajı Paylaş

HAZERFEN

@Farabi PD 170 motorunun özel sektöre ne şekilde aktarabilineceğine güzel örnekler vermiş. İnşallah bu motor pek çok yeni ürüne hayat verir ve ihracat başarısına vesile olur.

Bize bir "kızıl elma" lazım mealindeki görüşlere de katılmamak elde değil. İsrailli kendi idealini bayrağına nakşetmiş örneğin: kuzeydeki mavi şerit Fırat, güneydeki mavi şerit Nil; bu ikisinin arasında ihya edilecek olan, Hz. Süleyman'ın mührü (altı köşeli yıldız) ile sembolize edilmiş, Yahudi krallığı.

Tarihsel kodlarımıza dönmedikçe bu ölü toprağını üzerimizden atamayacağız. Ne Batılı olabildik, ne de güzel bir müslüman.

 İki cami arasında bî namaz, bu halden cacık olmaz. Mesajı Paylaş

dum

#19
May 08, 2016, 10:20 ÖS Last Edit: May 08, 2016, 10:21 ÖS by dum
Kızıl elma var ama pek yayamıyoruz galiba ;

"Misak-ı milli  sınırları *" ,  "muasır medeniyetler seviyesi ** " ve "yurtta sulh dünyada sulh*** " bizim ülkümüzdür aslında.

Ha nedir onlar somut olarak  :

* mondros mütarekesi öncesi ateşkes ilan edildiğindeki cephe hattı ve ek olarak o dönemde işgal altındaki 12 adalar,batı trakya ve doğu rumeli vilayetleri ,

** batı ittifakı ortalamasında kişi başına düşen milli gelir ve refah seviyesi,

***  (milli hedeflerimize ulaşmaya müteakip), yurt içinde ve hinterlandımızda ebedi barış ve huzur.

Bence böyle.




Mesajı Paylaş

Baltica

@Hazerfen, "Ihm Esh Kaheh Yerusalaym, Tishkah Yemini !" diye baslayan bir ayet vardir Tevrat'in Tehilim kitabinda... Daha dogrusu, o bolum, "Babil'in nehirleriyle... Al Baharot Baabel (...)" diye baslar, hani su Boney M'in meshur "By the rivers of Babylon" sarkisinda  soylenen ilk bolum...

Aha bu da videosu :)

https://www.youtube.com/watch?v=vYK9iCRb7S4

Ama asil onemli olan,devamindaki "Ihm Esh Kaheh Yerusalaym, Tishkah Yemini !" ayetidir. Anlami, "Kudus, eger seni unutursam, sag elim de hunerini unutsun !" demektir.  

Israil, 1948'de kuruldu, bayragi da o zaman tesbit edildi. Ama Yahudiler, o bayragi, Kudus'e dikebilmek icin, bu ayeti, dindari, sekuleri, erkegi, kadini, zengini, fakiri ile her Sabbat gunu, tam 2500 yil boyunca soylediler. Bir gun, bizde bu azme sahip olursak, bayragimizi, yine eskiden dalgalandigi o topraklara dikeriz !   Mesajı Paylaş

HAZERFEN

#21
May 09, 2016, 04:20 ÖÖ Last Edit: May 09, 2016, 04:43 ÖÖ by HAZERFEN
Bizde de alalâde bir müslüman bile "iki Roma da feth edilecek" hadisini bilir. Hatta hadisin devamındaki "ilk önce Konstantiniye" kısmını da. "Birinci Roma" ecdâda nasip oldu. Ki Fatih'in ikincisini feth etmek için Arnavutluk'u ve Otranto'yu zapt ettiğini, Belgrad'ı muhasara ettiğini biliyoruz. Lakin Papalık tarafından başarılı bir suikaste uğraması kaderin başka yazılmış olduğunu bize gösteriyor. Demek ki belki bize, belki de bizden sonrakilere nasip olacak ikinci Roma'nın fethi.

Ama önce şu "Konstantiniye'nin ikinci fethi" hadisini gerçekleştirebileydik  :)  Şüphesiz sancağımız o zaman pek çok memlekete davet ile gidecek... Mesajı Paylaş

Merkator

TAI'nin tasarladığı PD170 gerçek uçuş için geri sayımda

İnsansız Hava Araçları için geliştirilen yerli PD170 motor ANKA'ya takılmak için gün sayıyor. C4Defence'in edindiği bilgilere göre motor üzerindeki geliştirme çalışmaları tamamlandı. ANKA'nın uçacağı hava şartları motora uygulandı ve daha önceden hedeflenen performans verilerine ulaşıldı.

Savunma Sanayii Müsteşarlığı (SSM) ile TEI arasında 27 Aralık 2012 tarihinde imzalanan proje, MALE sınıfı insansız hava araçlarında kullanılmak üzere üstün teknik özelliklere sahip bir turbodizel havacılık motorunun yurtiçi imkânlar ile geliştirilmesini kapsamaktaydı.

Proje çerçevesinde önce motor geliştirildi, ardından ANKA'nın uçacağı atmosfer şartları yerde yaratıldı ve motor denendi. Denemelere göre 2.1 litre hacme sahip dizel motor, 2300 devirde 0 - 20 bin feet (yaklaşık 6 bin 600 metre) irtifa arasında 170 beygir güç üretti. Oksijen miktarı azaldığı için motor gücünün düşmeye başladığı irtifa beklendiği üzere 20 bin feet oldu. Motor, 30 bin feet irtifada 130 beygir güç üretti. Şu anda ANKA'da kullanılan mevcut motor ise 0 -11 bin feet irtifa arasında 155 beygir güç üretiyor. Bu karşılaştırma ile TEI'nin motoru için kritik irtifa kullanımda olandan iki kat yüksekte gerçekleşiyor.  30 bin feet irtifada ise mevcut motorun ürettiğinin yarısı kadar fazla güç üretirken yakıtı yüzde 10- 11 daha ekonomik tüketiyor. TEI'nin motoru mevcut motordan 5 kg daha ağır ancak uçuş performansı ile bu ağırlığın fazlası gücü sağladığı için ağırlık güç oranı da düzeliyor.  Mevcut motor 30 bin feet irtifaya zorlanarak çıkarken geliştirilen motor 30 bin irtifada kalmıyor, 40 bin feet irtifaya daha daha kolay çıkıyor. Bu durumda ANKA, 40 bin feet irtifaya (yaklaşık 13 bin 300 metre) çıkabilecek motora sahip olacak.

Motorun geliştirme çalışmaları tamamlandı ancak olgunlaştırma testleri devam ediyor. Motor, Milli Savunma Bakanı Nurettin Canikli'nin yer alacağı tören ile Türk Havacılık ve Uzay Sanayi (TUSAŞ/TAI)'ye teslim edilecek. Bunun ardından motorun ANKA platformuna entegrasyonu başlayacak.  Araç entegrasyonu başlayıncaya kadar yeterince test edilmiş olacak. Motorun kalifikasyon ve sivil sertifikasyonu 2018 yılı içerisinde tamamlanması öngörülüyor.

Proje kapsamında Türkiye ilk defa EASA CS-E temelinde Uçuşa Elverişlilik Sertifikasyonu ve EASA Part 21 temelinde Tasarım Organizasyonu Yeterlilik Onayı alacak.

http://www.kokpit.aero/gun-sayiyor Mesajı Paylaş

murattekin

Sayın Merkator, 2. paragraftan hiçbir şey anlamadım. Zayıf ama daha iyi gibi birşeyler çıkarttım. Mesajı Paylaş
...

Merkator

Sayın Murattekin, tam olarak neyi anlayamadığınızı anlamamakla birlikte olayı şöyle özetleyebiliriz sanırım:

-Yeni motor PD170, eski motor Centurion'dan 5 kg. daha ağır.
-Buna karşın %10-11 daha ekonomik.
-PD170 170 beygir gücünde iken eski motor Centurion 155 beygir gücünde.
-Bilindiği gibi yükseklere çıkıldıkça oksijen azalıyor ve çekiş güçleri azalıyor. Centurion azami gücünü sadece 11.000 feet yüksekliğe kadar koruyabiliyor. (155 bg), daha sonra ise ürettiği güç düşüyor. PD170 ise 20.000 feete kadar maksimum gücü olan 170 bg'yi koruyabiliyor.
-Eski motor Centurion ile ANKA güçlükle 30.000 feete kadar yükselebilirken, yeni motoru ile 40.000 feete kolaylıkla çıkabiliyor.





Mesajı Paylaş

murattekin

Bu daha iyi oldu. Teşekkürler. Mesajı Paylaş
...

NoLoven

Yukarıdaki açıklamalardan bu yeni üretilen motorun, soluyarak çalışan sistemlerin yüksek irtifadaki performans kaybını karşılayabilecek tarzda pürverize yakıt ve yeterli hava karışımını pistonlarda üst ölü noktalara varıldığında buluşturabildiğini ve buna göre de ateşleme zamanının ayarlanabildiğini anlıyoruz. Benim merak ettiğim bu yanma için gereken oksijeni bir oksijen tüpü vasıtası ile mi sağlıyorlar, yoksa emme manifoldunun hava girişine turbojet motorlarında olduğu gibi kompresörlü bir sistem yolu ile havadan alarak mı başarmışlar? Yapılan ve kazanılan performans göz ardı edilebilecek gibi değil. Emeği geçenleri gerçekten tebrik etmek lazım.  Mesajı Paylaş

HDS

Çift kademe turboşarjı var. İlk kademe bir miktar, sonraki bir miktar daha sıkıştırıyor. Bir vuruşta silindire daha fazla hava, yani oksijen giriyor. O kadar da yakıtla, güçlü bir yanma olabiliyor. Mesajı Paylaş

nokta

PD170'te 1500 Saat Geride Kaldı

TEI'nin Anka insansız hava aracı için geliştirdiği PD170 motoru, testlerde 1500'üncü uçuş saatini geride bıraktı.

Türk Silahlı Kuvvetleri'nin ihtiyaçları doğrultusunda geliştirilen PD170 motoru, Anka'nın otomotiv motoru üzerinden uyarlanmış mevcut motorunu ikiye katladı. 2017'nin Ocak ayında başlayan olgunlaşma testleri kapsamında farklı kombinasyonlarla zorlu denemelere tutulan motor, istenilen performansı sağlayarak güven verdi. Hâlihazırda bir adet teslim edilen ve C4Defence'in edindiği bilgilere göre dört adet motorla devam eden test sürecinin ardından motorların seri üretim versiyonundan ilk beş adetinin bu yaz teslim edilmesi planlanıyor. Mevcut motorun kritik irtifası 10.500 feet iken PD170'in kritik irtifası 20.000 feet. Yani TEI'nin motoru güç kaybı yaşamadan 20.000 feet irtifaya çıkabiliyor. Bu da aynı irtifada daha çok faydalı yük veya standart donanımla daha yüksek irtifa demek.

PD170, mevcut performansı ve doğrudan İHA'lara yönelik üretilmesi sebebiyle İHA motoru piyasası için de kuvvetli bir alternatif oluşturuyor.

http://www.c4defence.com/Gundem/pd170te-1500-saat-geride-kaldi/6166/1 Mesajı Paylaş

Merkator

ANKA'ya TEI'nin geliştirdiği yerli motor takıldı

Geçtiğimiz aylarda TEI'de imal edilen yerli motor PD170, Ankara'da TUSAŞ tesislerinde ANKA-S İnsansız Hava Aracı'na takılmak üzere gönderilmişti. Motorun entegrasyonu tamamlandı. İlk uçuşun önümüzdeki günlerde yapılması hedefleniyor.

Mevcut ithal motordan daha performanslı olan PD170, 170 beygir güce sahip. SSB ile TEI arasındaki anlaşmaya göre ilk etapta toplam 10 adet motor imalatı yapılacak. Motor sisteminin gelecekte gelişimine devam edilmesi ve tek motorlu eğitim uçaklarında da kullanılması planlanıyor.

http://www.kokpit.aero/anka-tei-yerli-motor Mesajı Paylaş

Yukarı git

Paylaş delicious Paylaş digg Paylaş facebook Paylaş furl Paylaş linkedin Paylaş myspace Paylaş reddit Paylaş stumble Paylaş technorati Paylaş twitter