Operatif Sınıfı İHA

Başlatan 7Skies, Nis 20, 2016, 08:02 ÖS

« önceki - sonraki »

7Skies

Nis 20, 2016, 08:02 ÖS Last Edit: Nis 21, 2016, 06:31 ÖÖ by 7Skies


Operatif Sınıf İnsansız Hava Aracı (İHA) Projesi Alt Sistem Çözümlerine İlişkin Duyuru



Müsteşarlığımız tarafından başlatılan bir proje kapsamında geliştirilecek olan operatif sınıf İnsansız Hava Aracı (İHA) Sistemi'nde azami ölçüde milli teknolojik kabiliyetlerin kullanılması amaçlanmakta olup; bu çerçevede, milli imkânlarla geliştirilmesi hedeflenen öncelikli alt sistemler aşağıda yer almaktadır:

Turboprop motor ve ECU FADEC
GNSS Tabanlı Olmayan Yedek Seyrüsefer Sistemi
Füze İkaz Sistemi
Algıla ve Kaçın Sistemi
Geniş Bant Uydu Haberleşme Sistemi
Otomatik Kalkış İniş Sistemleri
Yüksek Çözünürlüklü Kamera (EO/IR LD/LRF/LP/LI)
Geniş Alan Gözetleme Sistemi
Elektronik Destek Podu ve Elektronik Destek Yer Destek Sistemi
SAR Sistemi (SAR/ISAR/GMTI/DMTI) ve SAR Hedef Kıymetlendirme Sistemi

Belirtilmiş olan bu öncelikli alt sistemlere yönelik çözüm önerisi sunabilecek firma/kuruluşların, 02 Mayıs 2016 saat 17:00'a kadar Müsteşarlığımıza aşağıda belirtilen iletişim bilgileri üzerinden ulaşması beklenmektedir.

http://www.ssm.gov.tr/anasayfa/hizli/duyurular/projeDuyurulari/Sayfalar/20160415_IHA.aspx










Operatif İHA Sistemleri

Asli  olarak  Hava  Kuvvetleri  tarafından  kullanılan  İHA
sistemleridir.  Hava  Kuvvetlerinin  görevlerinin  yanında
diğer kuvvetlerin desteği için de kullanılabilirler. Okyanus
ötesi  harekat  hedefleri  ve  buna  uygun  olarak  harekat
kabiliyeti  olan  ABD,  Çin  ve  Rusya  gibi  ülkelerin  Kara
Kuvvetleri, Deniz Kuvvetleri ve Deniz Piyadeleri operatif
sınıf İHA sistemlerine sahip olabilir.

https://www.stm.com.tr/img/doc_1453821622.pdf


Operatif Sınıf Hava Kuvvetleri İHA Sistemleri

Operatif  sınıf  İHA  sistemlerinin  kullanılacağı  hava
harekât  görevleri  ve  bunların  muhtemel  uygulama
başlangıç zamanları Şekil 5-7'de verilmiştir. Günümüzde
İGK odaklı İHA uygulamalarını, önce destek odaklı hava
harekât görevleri, sonrasında ise Hava Kuvvetlerinin asli
hava harekât görevleri takip edecektir. Hava Kuvvetlerinin
asli unsuru olan savaş uçaklarının insansız versiyonları,
2035 yılı ve sonrasında görülmeye başlanacaktır.

https://www.stm.com.tr/img/doc_1453821622.pdf






Kendini Koruma Kabiliyeti

Düşman  hava  savunma  tehdidinin  belirli  bir  seviyenin
üstünde olduğu harekât ortamlarında görev yapacak olan
İHA sistemlerinde, düşük görünürlüğe ilave olarak yeterli
seviyede kendini koruma kabiliyeti olması gerekecektir.
Yüksek  manevra  kabiliyetine  ilave  olarak,  düşman
tehditlerini tespit eden, karıştıran, aldatan ve etkisiz hale
getiren  birçok  aktif  ve  pasif  koruma  sistemine  ihtiyaç
olacaktır.
İHA   sistemlerinde   kullanılacak   kendini   koruma
sistemlerinin,  hem  İHA'nın  uçuşunu  yapmasını  hem
de  İHA'nın  üzerinde  bulunan  faydalı  yüklerin  görevini
yapmasını   mümkün   kılacak   kabiliyette   olması
gerekecektir.

https://www.stm.com.tr/img/doc_1453821622.pdf





Gelişmiş Otomatik Kalkış ve İniş Sistemleri

Günümüzde  İHA  sistemlerinde  kullanılan  Otomatik
Kalkış  ve  İniş  Sistemleri  (OKİS)'nin  büyük  bir  kısmı
GPS  benzeri  GNSS  verisi  kullanmaktadır.  Çok  zayıf
sinyallere  sahip  GNSS  sistemleri,  karıştırılmaya  veya
aldatılmaya son derece açıktır. Ayrıca, kalkış ve iniş için
bilinen  referans  noktalara  göre  anlık  konum  bilgisinin
sürekli  düzeltilmesi  gerekmektedir.  Bu  nedenle,  kalkış
ve iniş yapılan her havaalanında, OKİS'in bir parçasının
bulunması gerekmektedir.
GNSS  esaslı  OKİS'ler  dışında  İHA  sistemlerinde
kullanılan,  radar  ve  lazer  tabanlı  OKİS'ler  elektronik
karıştırmaya  oldukça  dayanıklı  olmasına  rağmen,  pist
kenarında bir anten kurulmasını gerektirmektedir.
Günümüzde  OKİS'lerin  havaalanlarında  bir  sistem
konuşlanmasını  gerektirmesi  nedeniyle,  İHA'lar  için
yedek  veya  emercensi  meydan  seçiminde  büyük
sıkıntılar  yaşanmaktadır.  Bu  nedenle,  havaalanlarında
bir sistem kurulumunu gerektirmeyen ve aynı zamanda
elektronik   karıştırmadan   etkilenmeyen   gelişmiş
OKİS'lerin  geliştirilmesi  gerekmektedir.  Bu  kapsamda
günümüzde öne çıkmaya başlayan yeni yaklaşım, LIDAR
ve  EO/IR  kameralar  kullanılarak  elde  edilen  coğrafi
konumlandırma bilgisini esas alan OKİS sistemidir.

https://www.stm.com.tr/img/doc_1453821622.pdf


Algıla ve Sakın Sistemi

YKİ  içerisinde  görev  yapan  taktik  ve  üstü  sınıflardaki
İHA pilotlarının görsel imkânları ve dolayısıyla durumsal
farkındalığı son derece düşüktür. İHA üzerinde bulunan
kameralar ile etraf kontrolü kısıtlı olarak yapılabilmektedir.
Bu nedenle, muhtemel bir hava çarpışması durumunda,
pilot  müdahalesi  olmadan  otomatik  olarak  kaçınma
yapabilecek, TCAS veya ADS-B benzeri bir Algıla ve Sakın
Sistemi'ne ihtiyaç olacaktır (Şekil 11).
Algıla  ve  Sakın  Sistemi,  özellikle  yolcu  uçakları  olmak
üzere  birçok  farklı  tip  insanlı  uçakta  kullanılmaktadır.
Bu  sistemin  İHA'larda  kullanımına  yönelik  geliştirme
ve  test  çalışmaları  devam  etmekte  olup,  gelecek  5-10
yıl  içinde  İHA'larda  standart  özellik  haline  geleceği
değerlendirilmektedir.

https://www.stm.com.tr/img/doc_1453821622.pdf




Kaynak:STM Mesajı Paylaş
.


Paylaş delicious Paylaş digg Paylaş facebook Paylaş furl Paylaş linkedin Paylaş myspace Paylaş reddit Paylaş stumble Paylaş technorati Paylaş twitter