Türkiye'nin Milli İnsansız Hava Araç Programları

Başlatan HARZEMŞAH, Eki 01, 2015, 12:59 ÖS

« önceki - sonraki »
Aşağı git

HARZEMŞAH

Halen Türkiye'de birden fazla İHA-İnsansız Hava Aracı programı yürütülmektedir. Çeşitli üniversitelerin, deneysel ya da basında yer bulabilmek amacıyla yürüttükleri çalışmaları saymazsak halen 3 adet temel İHA programı yürütülmektedir. Bunları kısaca özetlersek;

TAI-ANKA

Türk Havacılık ve Uzay Sanayi A.Ş. tarafından yürütülen ANKA programının ilk aşaması olan ANKA-A başarı ile sonuçlanmış, ardından ANKA-B ve ANKA-S projeleri başlatılmıştır. Halen her iki program da proje takvimlerine uygun olarak devam etmektedir. Halen sadece FLIR yeteneğine sahip ANKA, söz konusu projelerin tamamlanmasının ardından SAR ( yapay açıklıklı radar) ve SATCOM (uydu haberleşmesi) yeteneğine de sahip olacaktır.

Vestel-Karayel

Vestel Savunma A.Ş. tarafından başlatılan program, başarı ile sonuçlandırılmış ve sistemler TSK'ya teslim edilmişlerdir. Halen pilotaj eğitimleri sürmekte ve sistemler Vestel personeli tarafından yönetilmektedir. Karayel aynı zamanda sivil uçuş sertifikasına da sahip bir uçaktır. Projenin ardından Vestel, daha gelişmiş bir projeye başlamış olup yeni başlayan proje halen devam etmektedir.

Baykar-Çaldıran

Baykar Havacılık tarafından geliştirilen Çaldıran İHA geliştirme programı da başarı ile sonuçlandırılarak, sipariş üzerine üretilen uçaklar TSK'ya teslim edilmişlerdir. Çaldıran İHA'nın da pilotaj eğitimleri sürmektedir. Kısa süre sonra sistemler TSK personelinin kullanımına geçeceklerdir.

Bu 3 temel proje dışında bazı özel amaçlı İHA programları da sürdürülmektedir, Bunlardan biri de Ankara'da Kartal Savunma Sistemleri tarafından yürütülen "Dönen mühimmat" projesidir. Havada belirli bir süre kalabilen, sonra yönlendirildiği hedefe çarparak imha eden bir tür intihar İHA'sı olan dönen mühimmat, aynı zamanda, ulaşılması zor bölgelere acil yaşam malzemeleri ulaştırılması amacıyla da kullanılabilecektir. Mesajı Paylaş

orko_8

Karayel projesi takvime uygun şekilde devam ediyor. Uçakların teslimatı henüz bitmedi, bir kısmı montaj hattında. Projenin esas sıkıntısı sözleşmede yer alan katapult fırlatma sistemi. Katapult geliştirilmeden uçakların teslimi ya da bir şekilde kullanıma alınmaları mümkün olabilir, ancak projenin kapatılabilmesi için -sözleşme değişikliği olmazsa- katapultun geliştirilmesi ve testleri geçmesi gerekecek.

Öte yandan Karayel'in sahip olduğu sertifikasyon, sivil uçuşa yönelik bir sertifika değil. STANAG kapsamında, İHA'lara yönelik uçuşa elverişlilik standarrdı bulunuyor. Karayel, bu standartlara göre tasarlanıp üretilen ilk İHA. Mesajı Paylaş


ÜNAL

Üstadım Vestel ve Bayrak geliştirmelere devam edecekse eğer; ne tür ürünler ortaya koyacaklar ? bir ara silahlı Çaldıran haberi çıkmıştı acaba bu tür taktik ihaların ulaşabileceği düzey nedir ne beklemeliyiz silahlı iha mı farklı iha çeşitleri mi ?
Hocam bir de bir ara insansız helikopterlerle ilgili bir resim paylaşılmıştı insansız İhalar hakkında bilgilendirseniz çok memnun oluruz. Mesajı Paylaş

orko_8

Bu firmaların söz konusu ürünleri geliştirmeleri, örneğin yeni versiyonlarını ortaya koymaları için kullanıcının bu yönde ihtiyaç belirtmesi gerekir.

Türkiye'de firmalar, bazı istisnalar haricinde kendi inisiyatifleri ile ürün geliştirmez arkadaşlar. İhtiyaç gelir / proje başlatılır, ona göre ürün geliştirilir. Benim şahsen tanık olduğum bir örnekte bir arkadaşım yıllarca yalvardı "araçlarınızın zırhları kinetik enerjili mühimmata, anti materyal tüfeklere karşı korumalı değil, bar add-on modüller takalım 2. Dünya Savaşı'ndaki gibi" diye, dinletemedi. Zağros'la zaiyatlar verilmeye başlandı, o zaman jetonlar düştü.

Tüm platform / ürün aileleri için aynı durum geçerlidir. Mesajı Paylaş

ÜNAL

Anladım hocam.Peki şöyle soralım Harzemşah üstadımız:  Projenin ardından Vestel, daha gelişmiş bir projeye başlamış olup yeni başlayan proje halen devam etmektedir. demiş.
Kuvvet Vestel'den ne istemiş olabilir ? yani Vestel taktik iha anlamında görevini yaptıysa eğer bundan sonra ki  hedefi menzil,havada kalış gibi performanslar mıdır ?
Mesajı Paylaş

warrior

Adamlar Zağros'la Yüksekova tümenin'de ki 2 S-70 ve 1 Cobra helikopterini vurmuşlar yerde.Durum ciddi.Şimdi harıl harıl 3 metrelik beton bariyer yaptırtıyorlar tüm pistlerin çevresine. Mesajı Paylaş

robust

#7
Eki 02, 2015, 02:16 ÖÖ Last Edit: Eki 02, 2015, 02:30 ÖÖ by robust
Yillardir basimiza is gelmeden tedbir almiyoruz. Gorunen koy klavuz istemez ama TSK'nin boyle bir huyu var iste. TSK'nin(KKK'nin) neden test ve degerlendirme komutanligi kurmadigini hala merak ediyorum. Gercekten ihtiyac var. Turk Savunma Sanayi kara araclarinda o kadar urun portfoyu oldu, ornegin, bu komutanligin 5 tane Kaya veya Corba-II, veya  1-2 tane Tulpar alip denemesi zormudur? Veya bir savunma sanayi sirketinin kendi imkanlari ile gelistirdigi bir seramik/kompozit add-on zirh bu komutanlik tesislerinde testlerini yapmasi zormudur? Karacilarin sektore bu kadar uzak durmak yerine sektorun gelisiminde TSK'nin ihtiyaclarini daha iyi karsilamak adina faydalanabilirler. Ayni klasmana sokamam  ama HvKK'ligi Eskisehir'de ucus test merkezi kurdu. Yapilan projeler ve alinan sonuclar ortada. Keza Denizcilerin AMERKOM var, alinan sonuclar ortada.

Birde bu milli IHA'lara muhimmat takilmasi konusunda, Bozok gibi, beklentinin yuksek olmasinida anlamiyorum veya ANKA'ya 2 tane CIRIT taksan ne kadar etkisi olacak? Hepsi 10 ucaklik IHA bir filo olacak. Getirisi mutlaka olur, olmaz degil, en azindan suikast silahi olarak kullanilir vs ama genel olarak bakildiginda PKK ile daglik arazide savasiyoruz, PKK'nin toyota pickup'larini vurmak gerekirse evet, bu muhimatlar ise yarar ama operasyon yapilan cografya cok daglik, agaclik, kayalik, dogal siperleri olan araziler. Teroristin saklandigi mevzileri goruyoruz fotolardan. Bu cografyada kucuk harp baslikli muhimmatlarin gerekli etkiyi yapabileceklerini sanmiyorum. Benim dusuncem en kotusunden 50-100kglik muhimmatlar veya GBU-12 gibi 500lb atabilecek MQ-9 Reaper sinifinda bir IHA gercekten fark yaratir(di).

Surekli degisik ortamlarda yazdigim sey, TSK'nin havadan kesif amacli IHA veya ISR ucak envanteri BTO ile yapilan mucadele icin yetesiz. 10 Heron, bunuda 2 tanesi surekli ucurulabilirken, PKK'nin K. Irak en az 7-8 tane PKK kampi var, surekli 24/7 esasli IHA ile gozlenmesi gereken. Hadi Kandil gibi daha derinligine yerlere IHA gonderemiyoruz SATCOM olmadigindan dolayi, sinir bolgelerinde dolasiyorlar surekli ama Daglica bolgesi diyoruz sinirin sifir noktasi, PKK icin onemli bir gecis noktasi ama bolge uzerinde 24/7 esasina gore IHA nobeti tutturmadan cevrede neler olup bitiyor nasil anlayacagiz? Kaba bir hesap ile bugun TSK'nin 24/7 esasina gore en az 10 MALE sinifi IHA'sinin sinira yakin kamp ve gecis bolgelerde nobet ucusunda olmasi lazim. 10 IHA havada tutmak icin envanterde enaz 40 IHA gerekir. Bunlarinda cogunun SATCOM kabiliyetli olmasi gerekir veya yeterince yer kontrol istasyonu lazim. Keza bazi sehir ve ilceler uzerinde EGM ve Jandarma'nin havadan bu bolgeleri gozlemek ici IHA'lari olmasi lazim. EGM elinde yeterli IHA yok, Flir takili Bell-429 helikopter ile bu isi yapmaya calisiyor ama en fazla 2 saat havada kalir geri doner. Bu isler icinde nerden baksaniz 24/7 esasina gore surekli ucacak 8-10 taktik IHA lazim. Silopi, Cizre, Sirnak, Yuksekova vs gibi yerlerinde uzerinde bir taktik IHA mutlaka bulunmali. Caldiran veya KArayel IHA'lardan enaz 30-40 tane IHA gerekir. EGM'nin 5'er sistem(15er ucak) Caldiran ve ANKA almasi bunun icin ama EGM ANKA alarak bence hata yapiyor. Karayel islerini gorurdu bence.

Bunlar harince bolgedeki komando tugaylari veya buyuk karakollar icin ScanEagle gibi 20-25kg lik taktik alti, mini uzeri kategorilendirilen IHA'lar tedarik edilmeli. Bu IHA istenirse 15-20 saat havada kalabiliyor, 19bin feet cikabiliyor. Tugay seviyesind bayagi is yapar. Tugayin bahcesinden mancinik ile firlatilabilir sistemler, inis yine gerilen bir ip vasitasi ile yapiliyor. TSK'nin bu sisteme hala uzak durmasi nedendir?  20 ulke siparis vermis. Maliyeti de dusuk sistemler. 10-12 milyon dolara 5 sistem-20 IHA alip ucurabilirsin.  Bir kac timlik birlik operasyonami gonderiyorsun, bolgeye bir tane ScanEagle gonder timi operasyon bolgesinde havadan gozlesin. ABD(Army ve Navy dahil) bu IHA'yi artik peynir ekmek gibi kullaniyor. Yerli bir firm bunun bir benzerini yapmisti ama daha dusuk performansa sahipti. Tam Baykar'in yapabilecegi bir is bence, kendi imkanlari ile neden yapmasinlar? 

Kisaca TSK'nin bugun envanterinde olmasi gereken MALE IHA sayisi 40, taktik IHA sayisi 40, ScanEagle tipi (onemli karakol ve tugaylar) icin en az 40-50 adet olmaliydi. Taktik ve MALE sinifi icin dogal olarak alt yapi gerekiyor. Ekipler kurulmasi gerekiyor vs. 40 ucak demek 10 sistem(sistem basina 4 ucak) demektir, yani her sistem icin 2 ekip gerekli olsa, toplam 20 ekip MALE sinifi icin, 20 ekip taktik sinifi bakim, ucurma gorevini yapmasi gerekir. ScanEagle alinmamasi nedeni hala soru isareti.  Isletmeside kolay sistemler. Butun bu sistemler uzerine kara ve havacilarin koordineli sekilde gorev yaptigi Diyarbakirdaki birlesik harekat merkezi gibi bir iki tane daha komuta kontrol altyapisi kurulabilir, ve alinan hedefler goruntulerine mudahale icin yeterli ATAK/Super Cobra, 155mm Excalibur muhimmat, ve silahli ucaklar veya silahli IHA tedarigi ile PKK'ya goz actirmayabilir(dik). Butun bu yazdiklarimin maliyeti 1 milyar $ mi tutar? Aksaray kaca ciktimisti?  Hepsi 3 sistemlik 10 Heron, 3 Goren ucaklik envanter ile TSK'nin anlik istihbarat kabiliyetinin operasyon bolgesi icin devede kulak kaldigi asikar.  Biraz uzun oldu ama icimde kalmasin, varlik icinde yokluk boyle cekiliyor iste....



Mesajı Paylaş

mhm

Dünya UAV pazarının 2024 itibari ile her yıl yaklaşık %5.5 büyüme ile 10 milyar dolara ulaşması bekleniyormuş.
http://www.defensenews.com/story/defense/air-space/2015/10/03/experts-drone-market-hit-10-billion-2024/73282590/ Mesajı Paylaş

ocay

Baykar Makina MALE sınıfında bir İHA geliştiriyor sanırım; bu konuda bir hazırlık olduğundan söz ediliyordu. İlginçtir Baykar Makina'da kendi faydalı yükünü geliştirme isteği var, ama bunu yapacak kaynakları ve deneyimleri var mı merak ediyorum. Mesajı Paylaş

AKINCI

Evet bende kendilerinden bizzat duydum bu çalışmalarını. Faydalı yük derken Avionik suit den (fuardaki camekan içindeki box lar) bahsettiniz sanırım. Ellerindeki halen tb2 yi uçuranlar bir MALE İHA yı uçurabilir zaten. Hatta SSM de Anka da kullanılması için bir fikir oluşmuş anladığım kadarıyla... Mesajı Paylaş

orko_8

Anka için yol haritası CATS'e sabitlenmiş durumda. Başka bir alternatif de yok. CATS muhtemelen Anka S'e yetişmeyeceği için, arada oluşacak boşluk başka bir sistemle doldurulacak. O da ya MX15 ya da Star Safire 380HD olur. Zira bu iki sistem, dünya çapında insanlı ve insansız hava araçlarında tekel haline gelmiş durumda. SS380, Türkiye tarafından da çeşitli platformlarda (KİKU, Bell 429, Gören) yaygın olarak kullanılıyor ve çok iyi sonuçlar alındı.

Dolayısıyla faydalı yüke soyunmak için bu iki örneği geçmeye yetecek altyapı, maddi kaynak, teknoloji lazım. O işler öyle değil. SS380'in, MX15'in sunduğu performansı gören kullanıcıyı daha azına ikna edemezsiniz (ikna da olmaması gerekir zaten).

Mesajı Paylaş

putty

#12
Eki 10, 2015, 12:18 ÖS Last Edit: Eki 10, 2015, 12:20 ÖS by putty
VESTEL in BORA İHA sı (Karayel değil)
Fuarda bile sergilenmiş ama ben ilk kez fark ettim bunu. Taktik iha ile mini iha arasındaki eksiği kapatmışlar çok iyi olmuş
Robust un takıntısıydı bu sınıf bir iha ihtiyacı.



https://www.youtube.com/watch?v=KtUhlukjOjk#t=242





Resimdekine benzer bir yetenek kazanılmış olacak kullanılır ise


Mesajı Paylaş

orko_8

Bora, Vestel'in test ve eğitim için kullandığı bir uçak. Ürünleşmiş bir şey değil Mesajı Paylaş

korat

Vestel ve Kale, Male iha konusunda yatırım yapıyorlarsa yurt dışı pazarını hedefliyorlar bildiğim kadarıyla yurt içine yönelik bu alana girmeyeceklerdi.    Mesajı Paylaş
Her yeni nesil uçak yeni bir stratejimi gerektirir?

Yukarı git

Paylaş delicious Paylaş digg Paylaş facebook Paylaş furl Paylaş linkedin Paylaş myspace Paylaş reddit Paylaş stumble Paylaş technorati Paylaş twitter