Türkiye'nin Son Anda İptal Edilen Eğitim - Taarruz Uçağı Projesi

Başlatan orko_8, Şub 15, 2016, 08:28 ÖÖ

« önceki - sonraki »

orko_8

Türkiye'nin Son Anda İptal Edilen Eğitim - Taarruz Uçağı Projesi



Tarih: 26 Ekim 1977 Çarşamba. Yer: Ulus'ta, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı'na ait Ankara Palas Oteli Konferans Salonu.

Geniş konferans salonunda "U" düzeninde iki sıra yerleştirilmiş masalar, ortada geniş bir alan ve o alanın bir ucunda, metal kaide üzerinde bir uçak maketi.

Masalardaki takım elbiseli kitlede gergin bir bekleyiş gözleniyor. Onların karşısındaki basın mensuplarında da merak hakim. Zira saat 11:00'de başlayacağı duyurulan imza töreni bir türlü başlayamıyor. Tatlı ve tuzlu pastalar çoktan tüketilmiş, çaylar soğumuş.

Derken, içeri giren bir başka takım elbiseli yetkili, eline mikrofonu alıyor ve hem basın mensuplarına hem de o salona imzaya çağırılan isimlere, imza töreninin 29 Ekim'e ertelendiğini duyuruyor. Davetlilerin hayreti yüzlerinden okunabiliyor.

Ama o tören hiçbir zaman gerçekleşmeyecektir.

Türkiye'nin İtalya ile MB339 jet eğitim ve taarruz uçağı ortak üretim projesi bu şekilde son anda iptal ediliyor.

Nedeni ve nasılı için dört yıl öncesine, 1973'e dönmek gerek.

http://www.siyahgribeyaz.com/2016/02/turkiyenin-son-anda-iptal-edilen-egitim.html Mesajı Paylaş

Tolga

Havacılığımızın anlaşılamaz gelişim sancılarını, sade vatandaşların bir az da olsa anlayabilmesi açısından, aydınlatıcı bir yazı olmuş, teşekkürler...

Zamanında Yugoslav-Romen işbirliğinin, İngilizlerle attığı havacılık adımları gibi, bizde benzer adımlar atabilseydik bu gün her şey çok daha farklı olabilirdi.
Hadi İtalyan ve İngiliz ile olmadı hiç olmazsa ABD ile eğitim uçağı konusunda kıyısından köşesinden bir şeyler yapabilseydik o da yok.
Eğitim uçağı yapmadan (aradaki basamakları atlayarak) kendi muharip uçağımızı yapmaya soyunmamız ise tam bizlik bir çözüm şekli. Tek celsede çözüm.

Oğuzhan Asiltürk gibi safkan isimler, nedense beni hep bir korkutmuştur.    Mesajı Paylaş

putty

Bence uçak yeterli görülmedi, üretmeye değer bulunmadı vazgeçildi. Ne işe yarayacaktı üretilse. F4, F104, F100, F5 gibi uçaklarla uçan iddialı hava kuvvetine bu proje beklelen havacılık hamlesi olamazdı. F 16 projesinin bundan 6 sene sonra 1983 de ortaya çıktığı ve değerlendirmelerin başladığı ve bu arada birde askeri ihtilalin sonrasında sivil idareye geçişin olduğu düşünülürse bu sürecin daha iyiyi isteme baskısıyla oluştuğu ve çokta sürüncemede kalmadığı düşünülebilir. Bu uçaktan vazgeçtiler bir kaç yıl sonra F16 ürettiler bunda üzülecek yada zaman geçirildi denecek bir durum yok. Mesajı Paylaş

Sabri Ünal

"Ne işe yarayacaktı üretilse"

Üretim bir kültürdür ve üretimde süreklilik esası vardır. Japon abilerimiz Kaizen diyorlar; sürekli olarak eserin üstünde iyileştirmeler yaparak mükemmele ulaştırma...

40 yıl önceki üretim planı nasılmış:

" Proje yol haritası ise şu şekilde öngörülmüş:
1. Paket: 2 uçak hazır halde teslim
2. Paket: 8 uçağın nihai montajı
3. Paket: 8 uçağın ince ve kaba montajı
4. Paket: 12 uçağın en ince parçasına kadar montajı
5. Paket: 10 uçakta %25 yerli üretim
6. Paket: 20 uçakta %90 yerli üretim olmak üzere toplam 60 uçak."

Bu proje modelini şu an biz Türk Genel Maksat Helikopteri projesinde de görüyoruz. 40 yıl önceki proje YANLIŞ ise bugün ki projede YANLIŞ olmalı!

İlaveten bu tercihin bir çok geçerli sebebi de var


"TUSAŞa dış finansmanı sağlamak üzere USD120 milyon uzun vadeli kredi
10 yıl içinde USD600 milyonluk ihracat garantisi
250 TUSAŞ personeline ücretsiz eğitim
İslam dünyasına" ihracat izni
Bakım onarım lisansı
Aermacchi firmasının Türkiye temsilciliği
10 yıllık süre ile TUSAŞ'ın ihtiyaç duyacağı İtalyan personelin emre verilmesi"

İlginç değil mi BU MODEL'i biz yine ATAK projesinde uyguluyoruz; yine İTALYAN bir firma sayesinde!

40 yıl önce bu kültürü oturtup kendi AR-GE projelerimize başlasaydık, ilk Türk JET uçağı için 2023 ü ve Cumhuriyetin 1 asrını beklemezdik!
Mesajı Paylaş
>>> Kaynak belirtmediğim her düşünce şahsi kanaatimdir. Fikirlerinizle uyuşmuyorsa çöpe atın gitsin.

putty

77 de masadan imzadan kaçılmış 83 de F16 nın aynı aşamasına gelinmiş. 6 sene ah ulan o proje iptal olmasa şimdi nerelerde olurduk denilebilecek bir zaman değil. 1950 lerdeki yanlışlara yanıyoruz ama bu öyle bir şey değil. F16 yı yapma iradesinin bir safhası olarak görmek gerek o uçağı bence. Son anda bu değil istediğimiz şey demiş olmalılar bence Mesajı Paylaş


Paylaş delicious Paylaş digg Paylaş facebook Paylaş furl Paylaş linkedin Paylaş myspace Paylaş reddit Paylaş stumble Paylaş technorati Paylaş twitter