TUSAŞ ANKA İnsansız Hava Aracı

Başlatan 7Skies, Eyl 28, 2015, 06:26 ÖS

« önceki - sonraki »
Aşağı git

7Skies

Eyl 28, 2015, 06:26 ÖS Last Edit: Eki 04, 2017, 01:49 ÖÖ by Yönetim
ANKA



Program Tanımı:

Orta İrtifa Uzun Havada Kalışlı (MALE-Medium Altitude Long Endurance), İHA Programı, bir geliştirme projesi olup; üç adet hava aracı prototipi ve tüm yer sistemlerinin belirlenmiş olan ihtiyaçlara göre tasarlanıp, geliştirilmesi ile prototip ve geliştirme testlerinin tamamlanmasını hedeflemektedir. Program, "Kavramsal Tasarım", "Ön Tasarım", "Detay Tasarım ve Geliştirme" ile "Test ve Değerlendirme" safhalarından oluşmaktadır. Geliştirme safhası süresince, tüm sistem bileşenlerinin geliştirme/ara yüz/bütünleştirmelerinin gerçekleştirileceği bir Sistem Entegrasyon Laboratuarı (SEL) oluşturulmuştur.

Oldukça kapsamlı bir sistem geliştirme/bütünleştirme projesi olan ANKA çerçevesinde yer alan tüm alt sistemlerin, yurt içi firmalar tarafından geliştirilmesi planlanmaktadır. Böylece, herhangi bir potansiyel İHA sisteminin, yurt içi imkanlarla geliştirilebilmesine yönelik, yurt içi kabiliyet merkezleri oluşturulması, program vizyonu oluşturmaktadır.

TUSAŞ mühendisleri tarafından tasarlanan ve birçok yerli alt yüklenici firmanın da görev aldığı Türk İnsansız Hava Aracı "ANKA"nın montajı ve üretimi tamamlanarak, 16 Temmuz 2010 tarihinde TUSAŞ tesislerinde düzenlenen törenle hangardan çıkmıştır. Hangardan çıktıktan sonra motoru da çalıştırılan ANKA, kendi kategorisinde dünyanın en iyi operatif sistemi olmayı hedeflemektedir.

30 Aralık 2010 tarihinden bu yana uçuş testlerine devam edilen "ANKA" İnsansız Hava Aracı Sistemi için Ekim 2013'de 10 uçaklık seri üretim sözleşmesi (ANKA-S) imzalanmıştır. ANKA-S Projesi'nde çalışmalar başarı ile devam ettirilmekte olup, Şubat 2014 tarihinde Sistem İhtiyaçları Gözden Geçirme toplantısı başarı ile tamamlanmış, tasarım aktivitelerine hız verilmiştir.

Paralel olarak yürütülmekte olan Blok B konfigürasyonu kapsamında  SAR/ISAR/GMTI radarı entegrasyon faaliyetlerine devam edilmektedir. 2014 ikinci yarısından itibaren bu sistemle testler gerçekleştirilecektir.

ANKA İnsansız Hava Aracı, 2014 yılında ILA Berlin Airshow'da ve Farnborough Airshow'da statik alanda sergilendi.


Sistem Tanımı:

Gece ve gündüz, kötü hava şartları da dahil, keşif, gözetleme, sabit/hareketli hedef tespit, teşhis, tanımlama ve takip amaçlı, gerçek zamanlı görüntü istihbaratı görevlerine yönelik geliştirilmekte olan ANKA Sistemi, söz konusu görevleri yerine getirmek amacıyla aşağıdaki faydalı yükleri taşımaktadır:

  Elektro Optik Gündüz Kamera (EO Day TV),
  Gündüz (EO-ElectroOptic) / Kızılötesi (IR-InfraRed) / Lazer Mesafe Bulucu (LRF-Laser Range Finder) & Lazer İşaretleyici (LD-Laser Designator) ve Spotter Faydalı Yükü,
  SAR/MTI-ISAR Faydalı Yükü

Tümüyle kompozit yapıda tasarlanan hava aracı; mono blok gövde, sökülebilir kanat ve V-kuyruk ile katlanabilir iniş takımı, yedeklemeli kontrol yüzeyleri, ekipman bölmeleri, servis kapakları gibi bileşenlerden oluşmaktadır. Yapıda kompozit ya da gereken yerlerde metal bileşenler, omurga, çerçeve, sehpalar yer almaktadır. Arkadan itişli, piston-pervaneli tipli motor ile takatlandırılan platformda, gövde içi yakıt sistemi; kanat hücum kenarları, pervane ve diğer çeşitli ekipmanlarda buz önleme/giderme sistemleri; cihazların ısıtma/soğutma ihtiyaçlarına göre çevresel koşullandırma sistemleri gibi çeşitli alt sistemler yer almaktadır.

Bunların yanı sıra, uçuş kontrol bilgisayarına bağlı çeşitli uçuş algılayıcıları (pilot-statik sensör, EGI (entegre GPS/INS), hareket/sıcaklık/basınç algılayıcılar, vs.), hareketlendiriciler, haberleşme ve tanıtma sistemleri, görev kontrol, kayıt ve izleme sistemleri, ara yüz üniteleri, kontrol üniteleri gibi aviyonik birimler bulunmaktadır.


Teknik Özellikler:

ANKA sistemi temel performans parametreleri aşağıda açıklanmaktadır:

  Servis irtifası: 30,000ft (ASL)
  Havada Kalış Süresi: 24 saat
  Normal Seyir Hızı: >75 kts
  Çevre şartları: 15kts yan rüzgar, 20 kts baş rüzgarı, sıcaklık, nem, yağmur ve buzlanma limitleri, MIL-HDBK-310 ile tanımlanmıştır.
https://www.tai.com.tr/tr/proje/anka


ANKA Blok B

2013 yılında Blok A konfigürasyonuna yönelik kabulleri tamamlanan ANKA İnsansız Hava Aracı Sistemi'nde elde edilen deneyimler ile geliştirilen "Yeni Nesil Yüksek Performans ANKA Blok B", 30 Ocak 2015 tarihinde ilk uçuşunu başarı ile gerçekleştirmiştir.

Otomatik kalkış ve iniş ile yapılan ilk uçuşta, farklı otopilot ve iniş modlarının testleri eksiksiz tamamlanmıştır.

Blok A uçağında taşınmakta olan EO/IR kameraya ek olarak, SAR/ISAR/GMTI radarı taşıyabilen sistem, faydalı yük taşıma kapasitesi ile yeni nesil entegrasyon projeleri için de önemli bir alt yapı sağlamaktadır.
https://www.tai.com.tr/tr/basin-bultenleri/yeni-nesil-anka-goklerde


Genel özellikler

  Mürettebat: yok
  Gövde uzunluğu: 8 m
  Kanat açıklığı: 17 m
  Kanat alanı: 13.6 m²
  Kanat Açıklık Oranı - : 22
  Kanat Ok Açısı (çeyrek veter): 0
  Toplam Kalkış Ağırlığı: 1.500 kg
  Yakıt ağırlığı: 250 kg
  Yararlı Yük Ağırlığı: 200 kg
  Motor: 1× Thielert Centurion 2.0 dört-silindirli, turbolu motor, 155 hp (114 kW)[4]

Performans


  Azami hız: 217 km/s (117 knot,135 mph)
  Olağan Seyir Hızı: > 75 knot
  Servis irtifası: 30,000 ft
  Havada Kalış Süresi: 24 - 32 saat
  Harekât yarıçapı: 200 km (124 mi)[5]
  Çevre şartları: 15kts yan rüzgar, 20 kts baş rüzgarı, sıcaklık, nem, yağmur ve buzlanma sınırları, MIL-HDBK-310 ile tanımlanmıştır.

Avyonikler

ASELFLIR-300T /Aselsan Cats,   SAR/GMTI, ISAR faydalı yük
INS/GPS ve "air data sensor suite system"









http://www.airporthaber.com/havacilik-haberleri/anka-silahli-ucuslara-hazi.html#sthash.MSAcDffn.dpuf

'FAYDALI YÜKLERLE' ÇIKTI 01.10.2015

30 bin feet (yaklaşık 10 bin metre) yüksekliğe "faydalı yüklerle birlikte" sorunsuzca yükselerek, bir süre uçuş yapan ANKA yine sorunsuzca iniş gerçekleşti. Böylece ANKA'nın silahlandırılması konusundaki sürecin de hızlandığı vurgulandı. ANKA'nın 30 bin feete çıkabilmesi için aracın yapısal uçuş değerleri yeniden düzenlenirken, ağırlığı da düşürüldü. Böylece motor gücü ve yakıt tüketimi arttırılmadan, havanın son derece ince olduğu irtifaya çıkıldı.

Yerli güdümlü füze 'Bozok' kullanılacak

Silahlı Milli İHA için minyatür lazer güdümlü füze Bozok üretilmişti. Lazer güdümlü Bozok, 6 kilometre menzilde nokta atışı yapabiliyor.  (Akşam)







Mesajı Paylaş
.

HAZERFEN

Anka-A'dan 10 adet sipariş verildi diyor açıklamalarda. Fakat kaç yıl geçmesine rağmen ben kuvvetçe kabulü gerçekleşmiş ve kullanımda olan bir ANKA bilmiyorum. Son durumdan bilgisi olan bir üstad bize bilgi verebilir mi? Mesajı Paylaş

orko_8

Anka'nın siparişi verilen versiyonu, Anka S.

Anka A ve Anka B, halen birer prototipleri testlere devam eden geliştirme platformları.

Anka A: ASELFLIR 300 + temel kriptosuz datalink
Anka B: ASELFLIR 300 + SAR
Anka S: CATS + SATCOM + kriptolu datalink. 10 adet 2013 yılında siparişi verildi.

Anka S henüz uçmuş değil. CATS faydalı yükünün de teslimata yetişmeyeceği konuşuluyor. Muhtemelen onun yerine Star Safire ya da MX serisi bir sistem ikame edilir diye tahmin ediyorum.

Bunların dışında siparişi verilmiş bir Anka türevi yok. EGM için Anka seçildiğine dair bir açıklama yapılmıştı, muhtemelen sözleşme görüşmeleri devam ediyordur. Mesajı Paylaş

HAZERFEN

Peki Anka-S'lerin teslimatında öngörülen bir tarih var mıdır? Mesajı Paylaş

orko_8

Öngörülen tarih 2017 ama çok zor. Mesajı Paylaş

HAZERFEN

CATS nedeniyle mi yoksa başka pürüzler de mi var? Mesajı Paylaş

orko_8

CATS'in yetişmemesinin projeyi yavaşlatmaması gerekir. En fazla başka bir sistem takılır. Daha ortada prototipi yok, SATCOM sistemi gelecek, entegre edilecek, yer kontrol istasyonu vs vs. Sistem komple bir bütün olarak 1.5 senede yetişmesi mümkün değil. Mesajı Paylaş

putty

#7
Eki 24, 2015, 11:06 ÖS Last Edit: Eki 24, 2015, 11:11 ÖS by putty
Cephenin ihtiyaçları için daha pratik olabilmek gerek. Herhalde bir sürü masa üstü işlerle uğraşıyorlar. Sanki tıp cihazı üretip dünyaya satacaklar. Bu hafta  sonuna kadar bu araç bir silah kullanacak de beceremezsen ay sonuna kadar olsun. Olmadımı vidasını az sık bir daha dene bir sürü prosedüre gerek yok
Kurtuluş savaşında bozuk uçakları bir araya getirip uçurmuş adamlar şimdi biz pervaneli anka ya silah yükleyip cepheye yollayamıyoruz
Ben inanıyorum bu gün savaş çıksa mühendisleri toplayıp bu uçağa öbür güne kadar silah takın dense takılır çalışır
24 saat uçamıyorsa 20 saat uçsun bir kaç bin fit az irtifa çıksın bu kadar bunaltmaya gerek yok altı üstü bir iha işi. Daha çok iha larımızı uçaklarımız olur bu kadar işi yokuşa sürmey gerek yok. Biz ANKA ya başlarken dünya başkaydı şimdi her kez benzer uçakları jet uav lar ile değiştiriyor biz hala beğenipte kullanamadık. Her halde bu uçak deneyse l bir uçak olarak kalacak benim anladığım o artık. Sıkıldık valla ANKA dan lanet olasıca göreve gidemeyecekmi bir türlü kaç sene oldu onunla heyecanlanmaktan yoruduk
Cephe silah istiyorsa böyle pratik olursun nedir kaç senedir gözümüzle uçtuğunu gördüğümüz koca şey daha görev başı yapamadı. İran olsa şimdiye onunla Suriye de savaşıyor olurdu.
Askeriye de orta yaşın üstünde birileri kendilerini Amerikan kurmayı gibi sanıyor kesin. Mesajı Paylaş

HAZERFEN

@Putty üstad bize silahlısını başkaları hatta "sevgili dostlarımız", NATO müttefiklerimiz vermiyor. Kuvvet ihtiyacı olanı hesaplamış ona göre istemiştir. Zaten ANKA-S'te silah sistemi de yok. Biz takacağız dediğimiz anda parça tedariğinde pek çok sorun yaşattılar diye biliyorum. Eğer daha düşük bir model İHA'ya ihtiyaç olsaydı onu isterlerdi yada Çaldıran ve Karayel'den daha fazla sipariş verirlerdi. Ancak anladığım kadarıyla bizim uzun menzilli ve veri ağı başkalarınca izlenemeyen bir versiyona ihtiyacımız var. Ve onu da kendimiz geliştirmek istiyoruz. İşin bu kısmı güzel ama vakit aldırıcı. Ürün ortaya çıktığında çok güzel bir İHA olcak. O zaman milli mühimmat entegrasyonunu konuşuruz millet olarak. O saatten sonra Kandil'e kadar gider basın açıklamasını yaparken Karayılan'ın çatal diline Bozok sürersin. Mesajı Paylaş

putty

#9
Eki 25, 2015, 05:16 ÖÖ Last Edit: Eki 25, 2015, 05:22 ÖÖ by putty
Haklısın ama mevzu o değil. Bizim karar alıcıların milli projelerde biraz makul olması gereğini belirtiyorum ben. Oldu oldu neyse artık al kullan bu işi uzatmaya mühendisin kalbini şevkini kırmaya gerek yok. Sen al kullanmaya çalış bir yandan da daha iyisini iste bu işler böyle devam etsin. 10 yıl bir iha iyileştirilmeye çalışılmazki nedir yani geleceğin savaş uçağını mı sipariş ettin. Konya da gözümüzün önünde büyük ekranda tatbikatı izlemediler mi ANKA  ile olmuş işte yeter o kadarı bile al kullan neyini beğenmiyorsun. Bu kadar kitipiyozluğa gerek yok diyorum. Görmüyoruz ama belli işte orada hiç bir şeyi beğenmeyen birileri var adamların burnunu sürtüyorlar belliki.  Daral gelki geliştirilen ANKA görmekten artık hepimize. Polis gitti bir düzine Çaldıran aldı ne güzel işte. Zaten beş on sene ömrü var bu araçların en fazla bu kadar mükemmelleştirmeye gerek yok. Yok flir ağırmış yok HD si varmış yokmuş. Al kullan neyse ne flir işte adamı görsün lazerle işaretlesin HD si şartmı. Ağırsa ağır olduğu kadar. Mesajı Paylaş

HAZERFEN

Süre konusunda yerden göğe haklısın. Sana katılmamak mümkün değil. İçeriyi daha iyi bilen birisi vaziyeti daha güzel tahlil eder ama bence şu devlet müessesesi vasfı ve türlü türlü ahmaklıklar bu işi bu zamana kadar öteledi. Biz müttefiklerini bile ürkütmemek zorunda olan bir ülkeyiz ama bunu anlayacak firasetin bizde zerresi yok.

 Nerede ketum nerede şovmen davranacağını bilmeyen bir silah sanayi olur mu diyeceksin ama işte o dediğinden bizde var. Mesajı Paylaş

putty

#11
Eki 25, 2015, 07:21 ÖÖ Last Edit: Eki 25, 2015, 07:43 ÖÖ by putty
Büyük resme bakınca işler oldukça iyi gidiyor çok eleştiriyide haketmedikleri ortada ama bu ANKA konusu beni takip ederken yordu içime daral getirdi artık. Bin kare her açıdan o koca kafasını görmekten bıktım uçağın. İşe yaradığını görmek istiyorum ama hep bir meselesi var hiç bitmiyor. Görüyoruz uçuyor ama bir türlü görevinin başında değil. Ben artık bu uçağın geleceğe dönük deneysel bir çalışma olduğuna inanmaya başladım. Taktik ihalar ile idare edeceğiz galiba ANKA da bir sonraki stratejik iha ya dönük kazanımlar için deneysel platform proje olarak sürüyor belkide. Kimsenin ANKA telaşı var gibi görünmüyor. Gemiler projelendi bitti kardeşleri yapıldı projeler kapandı bu şey hala bıdı bıdı bir sürü hikayesi var hiç bitmiyor derdi
Caldıranlarında eğitimleri bitmiyor VESTEL bitmiyor. Hepsinin Youtube da video ları var 24 saat uçuyorlar istenen irtifaya çıkıyorlar görüntü iletiyorlar ama hiç biri görev başı yapmadı. Bu kadar ihası ve bu kadar ihtiyacı terör belası olupta bu kadar isteksiz ülke yoktur. Ben olsam oradaki yetkililer şimdiye 100 tane iha havada 200 tanede yerde görevlerinin başındaydı. Her karışın üzerinde iha uçması gerek terör bölgelerinde bu kadar mükemmele ulaşmaya çalışmanın gereği varmı. 

Yanlış anlaşılak istemem. Askeri projelerin biraz uzun olmasının sürdürülebilirlik açısından bir mantığı var çabuk biteceğine uzun sürmesi daha bile iyi. Ancak yine askeri ihtiyaçlarda eğer cephe istiyor ise alel acele çözüm üretebilmek de askerlerin mühendislerin ve sivillerin görevidir. Bu beceriyi yeteneği kazanmak zorundayız. Savaşırken bile yeni silahlar üretmek zorunda kalabiliriz yada bir haftada bir şeyleri uyarlamak gerekebilir. biz ise cepheye bir iha yı yetiştiremiyoruz kaç senedir. bu işler alel acale olduğu kadar kör topal bile olsa yapılması gereken işler. Gönderin düşsün kardeşim cephe bu savaş ediliyor ihtiyaç var. Kim bu işleri savaşırken yavaşlatan bulup hapse atalım yada savaş kanunları izin veriyor ise kurşuna dizelim çözülsün sorun başımızın belası kimse kurtulalım lanet olasıca adamdan. Mesajı Paylaş

Baltica

"Askeriye de orta yaşın üstünde birileri kendilerini Amerikan kurmayı gibi sanıyor kesin"

"Oldu oldu neyse artık al kullan bu işi uzatmaya mühendisin kalbini şevkini kırmaya gerek yok."

Putty, Bu projede, askeri cenahin, en basta ister tanimini, kesin ve amaca uygun yapmakta, konsept gelistirmekte, eksik ve hatali oldugu noktalar olabilir ama TAI personelinin de, proje management'i konusunda, bir o kadar eksik ve hatali oldugu noktalar var.

Bu proje ozelinde, calisan muhendislerin sevkini ve kalbini kirmayalim ama onlarin da genel mudurlerini, "Siz, gercekten Turk'musunuz ?" sorusu ile muhatap etme raddesine kadar getiren, bitmek bilmeyen kahve molalarinin, 2 saati asan ogle yemegi aralarinin, bir ay sonrasini ongoremeyen, "Katalog muhendisligi" faaliyetlerinin, sayet, gercek anlamda ozel, ozellikle de yabanci bir baska savunma sanayii firmasinda calisiyor olsalar nasil karsilanacagini, is akitlerinin devam edip, etmeyecegini iyice bir dusunmeleri lazim... Mesajı Paylaş

Tolga

#13
Eki 25, 2015, 09:21 ÖÖ Last Edit: Eki 25, 2015, 09:28 ÖÖ by Tolga
Yıllardır süren bu terörle mücadele safhasında havadan keşif ve vuruş ihtiyacımızı insansıza bağlayanlara ve hala medet umanlara ne diyeceğimi bilemiyorum.

Farkedilmesi zor küçük İHA lara eyvallah tamam da, teröristin sesini duyup saklandığı kadar büyük hava taşıtın illaki insansız mı olması gerekiyor. İnsanlı ama keşif olanağına sahip ve hafif silahlı olunca sanki birilerine ayıp mı olacaktı.

1984 Eruh baskını sonrası yıllarca RF-4 ve 5 den başka elimizde doğru düzgün bir keşif imkanımız olmadı. Onların sınır boylarında çektiği kilomterelerce filimler ile hep kısıtlı sisli bir hava keşif kabiliyeti sürdü gitti.

Halbu ki doğuda küçük toprak pistlerde bile v-stol görev yapabilecek OV-10 Bronco'dan, O-2 Skymaster 'a kadar o kadar çok kullanabileceğimiz basit ve hızlı çözümler vardı ki ama biz öyle şeyler sevmeyiz. Bizim her sorunumuz en az beş bilinmeyenli olmalı ve çözümü ortalama on yıl sürmeli.

Bu gün bile elimizde basit Cessna AC-208B olsa güneydoğu'da kendi sınırlarımız içinde keşif yapar gördüğünüde ateş izni olursa vurur. Diyelim ki 14.5mm ZPU-1 (tabir ile DOÇKA) ateşi ile vuruldu. Peki ülkeninin Kara havacıları yıllardır vurulmuyorlar mı? AW-1 den tutunda içi dolu AS-532 Cougar'a kadar neler neler kaybetmedik mi? Bir kaç tane Silahlı keşif uçağıda kaybederdik ama hiç olmazsa terörist gök yüzüne bakmaktan manyak olur, bu kadar kolay sınırlarımızdan giriş çıkış yapılamazdı. 

Kara havacı İHA alır, Havacı kıskanır adeta beceremesin, uçuramasın diye bekler.

Yıllar yılları kovalar, yok AC-130, OV-10, A-10, Kiowa, Mil-Mi24 olmaz bölge yüksek öğle her motor her silahlı helikopter o bölgede tutunamaz, yok NATO standadı, yok İHA ''armudun sapı-üzümün çöpü'' derken geldik özerklik tartışmlarına ve fıratın batısına...

Zamanında Kıbrıs savaşında bile silahlı Topçu keşif uçağı kullanmış biz, bunların güncel versiyonunu elimizde Cirit ve Aselpod varken kullanmamak için adeta inat ettik ve etmeyede devam ediyoruz. 
    Mesajı Paylaş

HARZEMŞAH

#14
Eki 25, 2015, 09:24 ÖÖ Last Edit: Eki 25, 2015, 09:39 ÖÖ by HARZEMŞAH
Proje takvime uygun olarak ilerliyor. Şu an için herhangi bir sorun yaşanmıyor. Kullanımda herhangi bir uçağın olmamasının nedeni TAI değil. Zaten kısa bir süre sonra EGM için, Heron'dan daha gelişmiş ANKA-A'lar hizmete girdiğinde bunu göreceksiniz. Hali hazırda herhangi bir ANKA-A siparişinin olmaması ile yıllardır ağır yük helikopteri (CH-47), ilave AH-1W, zamanında MRAP tedarik edilmemesinin, T129 EDH'lerin kabulünun aylar sürmesinin nedenleri hep aynıdır: Vizyonsuzluk. Ne yazık mi TSK içinde, çatışmalar azalınca rehavete kapılıp tüm projeleri askıya alan bir grup mevcut. Ve de ne yazık mi, yabancı silah lobilerinin milli silah projelerini yavaşlatmak için başvurduğu etik dışı yöntemler ile bazı satın alma/onay görevlilerinin onlar adına işleri yavaşlattığı da gerçek...

Eğer TSK, "çözüm süreci" safsatası sırasında rehavete kapılıp TAI'den ANKA+FLIR konfigürasyonlu sipariş vermiş olsa idi şu anda gökler ANKA'lar ile dolu olurdu. Ama bizimkiler ABD gibi ANKA'yı Ankara'dan Somali, Afganistan, Antartika, üzerinde uçurmak gibi önemli hedeflere sahip oldukları için, SATCOM'suz bir ANKA'ya ihtiyaç duymuyorlar. İleride tarihler bu vizyonsuzluğu bol bol kayıt yazacaklardır...

Özetle, TSK sipariş verdi mi ki ANKA uçmadı? Ama ANKA-S'in planlanan takvimde uçmaması için şu an itibari ile herhangi bir neden yok ve 2016'nın ilk aylarında EGM için üretilen ANKA-A'lar hizmete başlayacaklar. Halen TAI ile EGM arasındaki satın alma görüşmeleri sonuçlanmak üzere. Zaten TAI, EGM adına üretilecek ANKA-A üretim hazırlıklarına başladı.
Mesajı Paylaş

Yukarı git

Paylaş delicious Paylaş digg Paylaş facebook Paylaş furl Paylaş linkedin Paylaş myspace Paylaş reddit Paylaş stumble Paylaş technorati Paylaş twitter