Türkiye'nin Zırhlı Araç Üretim Kabiliyeti ve Olası İhracatları -v2.0

Başlatan HDS, Haz 12, 2018, 04:47 ÖS

« önceki - sonraki »

HDS

Sakfor'da olan bu "geniş" başlıktan buraya da açayım istedim.

_______________



Son yıllarda araçcılarımızın gelişen ürün gamları ve kabiliyetlerini ekseriyeten;
- Uf yakışıklı olmuş,
- Cık beğenmedim,
- Yuh yandaşa mı gitti bu da?
- Motoru kimden?
- Koruma seviyesi nedir?

mertebelerinde tartışmak zorunda kaldık. Özellikle hafif ve orta taktik zırhlı araçlar konusunda gerçekten kendimiz için çağ atladık. Ancak, dünya da boş durmadı ve durmuyor ve dünya da çağ atlıyor.

Şu anda sürmekte olan Eurosatory'de son yıllarda devam eden trendin nereye geldiği görülüyor:

Buradaki habere göre, bir İsrailli firmanın geliştirdiği Li-Ion batarya teknolojisi, bir Alman firma vasıtası ile Alman G-Wagen'larının özel ihtiyaçlar için konfigüre edilmiş versiyonunda gösterilmiş Eurosatory'de. Yani, üzerinde çeşit çeşit sensör, telsiz, Satcom, uzaktan kumandalı silah istasyonu vs olan aracın kontak kapalı şekilde bunları uzun süre ve sessiz çalıştırabilmesi için gerekli paket gösterilmiş.

Bu bir "hibrit araç" fantezisi değil. Bugün, hemen ve hemen ulaşılabilecek bir "mühendislik" sadece. Ve çok gerekli.

Texelis'inin görücüye çıkardığı yeni VBRM-Light. Burada artık tamamiyle VBRM konfigürasyonu ile görüyoruz. Aracın üzerinde uzaktan kumandalı silah istasyonu, 360 derece lazer sensörleri, akustik atış tespit sistemi, değişik bantlar için jammer sistemleri ve antenleri, Thales'in taktik telsiz sistemi, araç içi haberleşme sistemleri, yine yanılmıyorsam Thales'in "Savaş Yönetim Sistemi" eklentileri var.

Bu araçlar artık ne kadar zırhlı, ne kadar atik, ne kadar afilli olduklarından ziyade, üzerlerine "lego" gibi yerleştirilip çıkarılabilen sensör, silah ve çeşitli elektronik sistemler ve en önemlisi, kendilerini bir "ağ"a kenetleyen, data alıp vermeye yarayan sahra komuta & kontrol sistemlerine sahipler. Kimisi yer yer İHA'lardan vs'lerden görüntü ve "bilgi" downlink edebiliyor.


Biz bir gün ürettiğimiz ve orta sofistikasyondaki bu araçlarımız için bir gün motor ve aktarma organı yapabilme umudunun sevinci ile sevindirik olmuşken, dünya bir de bu yana gidiyor. Aslında bir tecrübe ve sınanmışlık gerektiren tasarım sonucu hepi topu eğilip bükülmüş sacları kaynatıp bir dolu da entegrasyon yapmak olan bu araçların üretiminde belki de bu tarafları sorgular hale gelmeliyiz.

Aselsan, başımızdan geçen çok acı olaylar sonrası hakikaten SARP'ı, Gergedan gibi EH ve korunma/sensör sistemlerini geliştirdi. Halen ciddi bir telsiz altyapımız var. Yine ciddi şekilde batarya sistemleri çalışıyoruz. Altay başta olmak üzere çeşitli ana muharebe sistemleri için de geliştirdiğimiz C2 sistemimiz var, kendi PC'miz tabanlı.

Galiba artık fuarlarda biz de böyle her tarafı antenler ve sistemlerle dopdolu bu "yeni teknoloji" araçlarımızı gösterebilmeliyiz. Mesajı Paylaş

şirpençe

Hava araçlarındaki teknolojik sıçramanın kara araçlarını iskalamasi düşünülemezdi Üstad.
Uçan PC f35 ve iha sistemleri bu hızla giderken, kara araçları da nasibini alacak bu ivmeden.

Benim merak ettiğim şey bu muazzam network un güvenliği nasıl sağlanacak hack olayının ulaştığı, cüret ettiği yerler inanılmaz.

Siber IKK diye birşeyler çıkar yakında.... ::)

Çin ve rusun yediği herzeler bini aştı  ;) Mesajı Paylaş

matmat26

Savunma Bakanı Hulusi Akar, Katara Fırtına Obuslerinin ihracatı konusunda anlaşma imzalandığını söylemiş.

Mesajı Paylaş

Search and rescue


HDS

Yukarıdakiler ne? Mesajı Paylaş

murattekin

Jammer olabilir mi? Mesajı Paylaş
Murat Tekin

HDS

Muhakkak öyle ama ne oldu bu bildik Gergedan değil derken, anladım ki omnidirectional antenleri bir sehpaya dizmişler o da demek ki nakil sırasında arkaya doğru katlanıyor. Enteresan. Bu galiba yeni bir model. Mesajı Paylaş

HDS

Bu araçların artık ADOP'a entegre edilmesi gerek. Bu araçların dijital telsiz altyapısı var, yavaş yavaş taktik komuta kontrol sistemlerine de sahip olacaklar, üzerlerinde "lazer mesafe bulucu" da olan SARP var. Eksikleri, aslında GPS ve INS ile dünyadaki konumlarını bilmemeleri.

İleride popülerleşeceği muhakkak taktik komuta kontrol sistemleri terminalleri vasıtası ile aslında konumsal farkındalık kabiliyeti de ola-bile-cek bu araçlarla, bir tehdit durumunda, zırh altından, SARP ve üzerindeki optikler ve LRF kullanılarak tehdit konumunu tek tetikle belirleyip, bunun üzerine misal arkadan gelecek Alkar gibi otomatize 120mm havanla, vs ile hemen endirekt atış baskısı sağlamak mümkün.

Bir "tık" yakınız aslında, ama sanmıyorum ki kısa sürede böyle bir avantajı yakalayabilelim. Ekipman da zaten işin bir kısmı. Eğitim, doktrin, taktik başka.

Girdik giriyoruz aslında. Mesajı Paylaş

swat

Sayın HDS mükemmel bir yazı;

Elimizde dijital telsiz alt yapısı mevcut hatta bu telsizlerin bazı modellerinde ekran mevcut yanılmıyorsam telsiz konumunuda harita üzerinde gösteriyor.

Elimizde devamlı gelişen combat proven denebilen bir EW sistemi var, akustik silah tespit sistemi mevcut. Zaten bir kısım TTA gurubunda UKS ve Akustik tespit sistemini bir arada görebiliyorduk.

Toparlamak gerekirse

- Silah İstasyonu
- Akustik atış tespit cihazı
- Sinyal karıştırıcı
- Dijital Telsiz

Mevcut sanıyorum buna GPS ve Lazer mesafe ölçer kolayca eklenebilecek şeyler bunları bir arada çalıştıracak bir komuta sistemi ve buna ek olarak İHA'lardan görüntü alabilme eklenince kervana eklenebiliyoruz.

İdef19 da görürsek çok mutlu olacağım. Mesajı Paylaş

NoLoven

Tasmus ve Adop'un eşzamanlı eşgüdümlü çalışması hayalimizdi. İHA ve SİHA'nında bu kervana katılmış olması ADOP ahtopotunun kollarının mevcut bütün Ateş Destek ve Keşif Gözetleme vasıtalarına kavuşmuş olması çok ciddi sinerji yaratıyor. Tasmus'un marifetleri hasımlarımızın tahayyüllerini zorlayacak düzeyde. Sırada mini casus uydular var. Bunlarda devreye girdiğinde, dört başı mağrur olacak. Diğer baş ne önemli olan bu...

Alkar'ın güzelliği, görerek ama görmeyerek atış yapan ateş idareyi, nişan dairesini, nişan şahsını, neredeyse Adestim'i çöpe atan çok personel tasarrufu sağlayan bir noktaya getirdi işi. Adop ve Tasmusla birlikte, Havan Bölüklerini bitirdi. 60 kişi 9 namlu ile yapılan işi 9 namlu ve 10 kişiye düşürdü. Bunları çoklu namlulu yapsalar, 81 mm.lik Havanlarda tarihe karışır. Artık bundan sonra Havan Bölükleri, Takımları, Mangası, Havan Kısmı, Havan mangası ve Havan diye anılırlar. Koca Topçu ibaresi tarihe gömülecek işte o üzücü.  Mesajı Paylaş

HDS

Doğru. :)
Ben işin personel tarafını hiç düşünmemiştim. Araç üzerinde, hemen ateş edebiliyor. Hatta cephe gerisinde bekliyor ise, neredeyse "anında".

Alkar'a bir de SARP entegre edebilmek gerek belki de. Bir de daha zırhlı bir araca da entegrasyonu sağlamak. Kirpi gibi.

Bunlar dışında, Suriye konusu da bu kadar elimize yüzümüze bulaşmış ve sınır duvarımızın hemen öbür tarafı, tüfek mermisinden çok güdümlü tanksavar mühimmatının kol gezdiği bataklıklar olmuşken bizim "farkındalık" ve "pasif" savunma tarafımızı da güçlendirmemiz gerekiyor.


Lazer güdümlü, Kornet gibi füzeler için TLUS, olmayanlar için de Yamgöz, buna bağlı 24/7 gözlemde Mk 1 "eyeball", ve yine de bir şeyler atılır ise de bir iki saniye önceden uyarı verecek akustik atış konumu belirleme sistemi, bu sistemlerin hepsinin sesli uyarı verip en azından daha çeşitlendirilmiş sis havanlarını otomatik ateşlemesi ciddi bir karşı tedbir olacaktır.

Ne olursa olsun, TOW bile, füzenin arkasındaki IR "beacon"u izleyen optik sistemin kablo vasıtası ile füzeyi hedefin üzerinde tutması ile çalışıyor. Eğer kontrol sistemi o IR "beacon"u göremezse kontrol da edemez. Yani akustik sistem TOW'u tespit ederse, sis havanını mümkün olduğunca uzağa, yatayda atması işe yarar. Buna göre de IR perdeleyici bir toz atmak gerek.

Yahut, daha primitif sistemlerde ise atıcının gözlerinden aracın kendisini gizlemek de vuruş ihtimalini azaltır.


Bunlar küçük pikaplara bile onlarca ATGM atacaklar. Buna bu şekilde katmanla karşı koymak gerek. Bu anılan sistemlerin hepsi yerli olarak var. Hepsinin kontrolörü bize ait, dolayısı ile hepsini entegre edebiliriz. Tehdit yönüne SARP'ı çevirebiliriz. Hatta yandaki başka araçlarınkini de çevirebiliriz. SARP'ın uzun menzilli optikleri ile tehdit yerini tespit mümkün. Bunun atış altına alınması da mümkün. SARP'ın 12.7'sinin menzilinin ötesinde olan ekibi de hemen Alkar gibi bir araç ile endirekt atış ile imha etmek mümkün.


Bunları artık yapmamız gerekiyor. Mesajı Paylaş


Paylaş delicious Paylaş digg Paylaş facebook Paylaş furl Paylaş linkedin Paylaş myspace Paylaş reddit Paylaş stumble Paylaş technorati Paylaş twitter