Göktuğ Füzesi Nasıl Test Edilecek

Başlatan Alim, Şub 26, 2018, 08:10 ÖÖ

« önceki - sonraki »

HDS

Uçağa mühimmat ya da faydalı yük entegrasyonu nedense çok muğlaklaşıyor.


Uçağa şu sebeplerle bir entegrasyon çalışması yapılması gerekiyor:
- Yükün havada taşınıp, uçağın uçuş emniyetini tehlikeye atmadan, performansında kırılmalara yol açmadan taşınması, kullanılması ya da salınmasını sağlamak.
- Gerekli fiziki şartların sağlanıp test edilmesi. Gerekiyor ise kablajın yapılması.
- Uçağın diğer aviyonik tertibatının da bu sistem/mühimmat ile konuşabilmesi ve gerekli veri aktarımlarını yapabilmesi.


İlk konu bir test altyapısı ve tecrübe işi. Hava platformuna hakimiyet işi. Bunu genelde kolaylaştırmak için de biz hemen hep zaten var olan mühimmat ve sistemlerin CoG ve aerodinamik CoG/dış formunu referans alıyoruz. Demet bir CBU-58 modeli idi, Gökdoğan Amraam olmuş gibi, HGK bir JDAM kopyası, vs vs. Ama olmayanlar, olamayacaklar da var; SOM, KGK, vs vs.

İkinci konu netameli.

Asıl mesele ise üçüncü konu: Yani asıl "entegrasyon". Yazılım tarafı. Burası epey farklı noktalara temas ediyor.

Örneğin; CCIP F-16'nın üzerindeki SAR radardan gördüğünüz bir "koordinat" noktasına HGK'yı atmak ve istediğiniz dalış/vuruş profilini ayarlamak istiyorsanız bunu ya uçağın görev bilgisayarına gömülü yazılımda bu isteklerinizi yapacak bir yazılımla başarırsınız, yahut da, uçakta var olan 1553B arayüzünü ve uçağın zaten tanıdığı bazı mühimmat tipleri "gibi" tanıtarak bunu yaparsınız.

Kendiniz için yaptığınız bu mühimmatın tüm güzel özelliklerini de kullanmak isterseniz, bunu OFP (görev bilgisayarı) üzerinde gerekli entegrasyonu yaparak başarmak istersiniz. Bunu da iki şekilde yapabilirsiniz:
- Ya gider uçağın üreticisi ile çalışır, birlikte iş yaparsınız.
- Ya da uçağın üreticisinden bu uçak ve OFP için bir SIL "System Integration Lab" kurabilmek için yardım istersiniz. Eğer SIL kurabiliyor iseniz, oturur tüm OFP geliştirmelerinizi kendiniz yaparsınız. Biz bunu bizde SIL'i olan F-4E 2000'ler ve F-16 Bl-30/40'lar için çeşitli mühimmatlara yönelik yapabildi isek, yarın öbür gün CCIP OFP'si için de yaparsınız. Ama SIL altyapısını oluşturabilirseniz.

SIL'i nasıl yapabilirsiniz? Uçağın üreticisi ile ve ilgili devlet ile mutabık kalarak. İlgili devlet, yani kaynak devlet; Burada ABD, OFP yazılımını "kontrollü teknoloji" olarak belirlemiş. Herkesle ve her OFP'yi paylaşmıyor. Tamamını paylaşmayabilir, yahut size belirli, kısmi taraflarını açabilir. İkincisi bu konuda daha olasıdır. Peki SIL? Üretici firma bu konuda anasının nikahını ister. Verirseniz kurdurursunuz. Daha da iyi bir çocuk iseniz, belki firma size bunu "bila bedel" verir, siz de tecrübeli iseniz SIL'i kurarsınız.


Buradan seçip beğenin.


Universal Aircraft Interface ise işi biraz daha farklı bir hale sokacak. Herhalde 1553'ü "ethernet" gibi düşünmek mümkün. UAI ise biraz daha kolay olacak ve yük-uçak arasında zaten paylaşılagelip paylaşılacak her veriyi tanımlı hale sokacak bir format. Bunu da Amerikalı bizim kara kaşımız için yapmıyor. Kendisi için de entegrasyon meselesi büyük sorun. Buna sonra büyük paralar ödüyor.


Amerikan Hava Kuvvetleri elindeki UH-1N'leri değiştirmek için bir proje açtı ve ön şart olarak helikopterin üzerindeki tüm OFP'lerin, vs'nin fikri mülkiyetini de "paylaşmak" istedi. Zira sonradan firmalar da eklemeler için anasının nikahını istiyor.


UAI işleri kolaylaştıracak, ancak "plug&play" demek değil. Üstelik bu "taşıma ve ayrılma" testleri denen mevzuyu yok kılmıyor.


Gün sonunda, SSF'den beri gelen soru halen baki; Gökdoğan ve Bozdoğan ile atıcı uçağımız nasıl haberleşecek?

Mesajı Paylaş

Havuc99

Sayın Harzemşahın bahsettiği arayüzü araştırıken şöyle bir makale buldum.

http://www.atlanticcouncil.org/blogs/natosource/nato-project-may-provide-allied-air-forces-with-plug-and-play-precision-munitions

İçinde ilginç bilgiler mevcut. Uai üzerinden geliştirilen bir arayüzden bahsetmiş ismide Nuai. İşin ilginç tarafı bu arayüzTurk F-16 larında denenmiş.
Ama hala operasyonel değilmiş. Makalede Uai yi uçağın mühimmatla konuşması olarak tanımlamış. Nuai ise uçağı tak çıkar yapacak bir arayüz olarak belirtmiş.
Mesajı Paylaş

HDS

UAI'i en çok ittiren bizdik. En hevesli de bizdik. Ama şu anda uçaklarda 1553B var. O da yine bir değişiklik gerektirir. Mesajı Paylaş


Paylaş delicious Paylaş digg Paylaş facebook Paylaş furl Paylaş linkedin Paylaş myspace Paylaş reddit Paylaş stumble Paylaş technorati Paylaş twitter