Türk Eğitim Sistemi İçin Reform Paketi Önerim

Başlatan BATTLESTAR, Ara 23, 2017, 12:08 ÖS

« önceki - sonraki »

BATTLESTAR


 
Arkadaşlar bir Tarihçi, Formasyon almış bir insan ve Az çok yabancı eğitim sistemlerine de hakim bir insan olarak burada bir kaç kelam etmek istedim. 
 
Çünkü bir milletin sosyal,hukuk ve en önemlisi ekonomik hayatını şekillendiren birincil etken eğitimdir. Gerçekten Eğitimdir. Kendi zümremizle yaptığımız bir çok beyin fırtınasında yaşanan o kadar olaya rağmen Osmanlının yıkılışında ki her sorunun kapısı ne yazık ki Eğitime çıkıyor . 
 
Halkımıza sorulduğunda herkesin ilk istediği şey Adalet ikincisi de Eğitim sisteminin iyileştirilmesidir. Velhasıl kelam eğitim sistemimizin ülkemizin en iyi işleyen bölümü olması lazım.
 
 
Ki bizim en aptal ve salaklaştırılmış bakanlık eğitim bakanlığıdır. Geçmişteki nispeten iyi sistemi de kötüleştirdiler ve biz şu an onun ekmeğini yiyoruz. İlerde bu günlerdeki mezunların ekmeğini yediğimizde gerçekten durum çok kötü olacak . Yani acilen bu eğitim sistemini iyileştirmek lazım ve hiçbir sistem şu andakinden kötü değildir. 
 
 
1-Şimdi benim önereceğim sistem biraz kişisel profesyonelleştirmeye ve eğitim standartlarına dayalıdır. Bize en uygun ve faydalı eğitim sistemi şu an için 1+5+7' dir . (1+4+4+4) felan değil. Burada ki 1+ anaokulu zaten .   
 
2- İlkokulda ciddi bir sorun yok gibi. Sadece herkesin Anaokulu eğitimini görmesi ve çocukların 1. sınıfın derslerinde işlenecek konulara ait çizgi, çizim , şekil vb. bilgilere sahip olması lazım. Ve 5'inci sınıfa kadar standart Mat-Fen-Sosyal eğitim çocuklara verilmeli. Atıyorum her insana hayatının geri kalanında işine yarayacak derecede matematiği veya sosyali burda öğrenmeli . Gerisi alanı değilse işine yaramayacaktır zaten. 
 
3- Benim sistemimde çocuklar 5. sınıf sonunda devlet tarafından 5. sınıflara kadar gördüğü dersler hakkında fazla yoğun olmayan bir yeterlilik ölçümü, Iq zeka testi , psikolojik ve yönelim testi, Fiziksel yeterlilik testi ve çocuğun isteklerine yönelik bir test uygulanır. Ve bur da çocuğun meslek eğitimi mi yoksa Akademik eğitim' mi görecek olması belirlenir. Ve her bir öğrencinin uzmanlaşmaya hazır olduğu 1 spor dalı ve 1 müzik veya sanat dalı belirlenir. 
 
4- Şimdi burada diyebilirisiniz ki birader 12-13 yaşında bir çocuğun Akademik mi yoksa Mesleki bir eğitim mi alacağını nasıl belirlersin hayatını yönlendirirsin ? Bal gibi yönlendiririm . Şimdi düşünün İlkokuldaki zeki öğrencilerin ve parlak öğrencilerin şu an baktığınızda da gerçekten iyi yerlerde olduğunu görürsünüz. Daha tembel öğrencileri de daha kötü yerlerde görürsünüz. Ama sistemde bazı istisnalar olabilir onlar içinde dgs tarzı iki liseler arası bir geçiş sınavı uygulanır. Buda ara bir sınav olacaktır sadece isteyen bağlayan ve o kabiliyetteyse geçer o sınıfı.  Ha diyebilirsiniz napacak geri 6. sınıftan mı başlayacak. Hayır . Zaten bu sistemde bir sınıf kavramı olmayacağından dolayı sadece bazı dersleri alması lazım fazladan. 
 
5- Şimdi bu sistemin genel amacı şudur. Belkide en önemli madde. Bu sistemin ana amacı insanları ilerde ki meslekleriyle alakasız ve büyük ihtimal unutacakları derslerle meşgul etmeyip    onları çok küçük yaştan muhtemel seçecekleri yolda seçecekleri alana yönelik pragmatist derslerle eğitim görmesine dayanıyor. 
 
6- Akademik liseye seçilmiş bir öğrenci ve yine Mesleki liseye seçilende 7 senelik eğitimin 1. sınıfında yine mat-geo, fen, edebiyat, tarih, coğrafya dan oluşan ve ilerde bu alandaki bilgilerine bir standart teşkil edecek bir eğitim alacak çocuklar.  Fakat bu sınıfın sonunda bu derslerdeki başarılarına göre  Sözel, Sayısal, Eşit Ağırlık bölümlerinden birini seçer.
 
7- İşte burada sistemimizin en büyük reformlarında birisi  Bu +7 deki öğretimlerde öğrencilerin sınıfı değil. Öğretmenlerin sınıfı olması . Ve öğrencilerin üniversitedeki gibi o gün hangi dersi varsa o sınıfa gittiği bir sistem.  Bu sistemin faydası nedir ? Öğretmenlerin kendi sınıfı olduğunda her öğretmen verdiği derse göre o sınıfı dizayn edebilir. (Oturma düzeni, duvarlarda ve sınıftaki derse özel ekipmanlar, akıllı tahtanın organize edilmesi, formasyonda öğretilen eğitim materyalinin yaratılıp öğrencinin o derse yoğunlaştırılması ) Her öğrenci sınıf olgusu olmadığından düzenli oturma grubu olmayacağından dersi kaynatma ihtimali az. Sınıflar daha az sıkıcı bir ortam haline gelebilir. 
 
8- Eski sistemde örneğin bir okulda 3 tarih hocası vardır. ve bunlar sınıfları bölüşüp tüm tarihi anlatır. Ama yeni sistemde her tarih hocası daha uzman olduğu bir alanı anlatır. Örneğin ? Bir tarihçi Osmanlı tarihinde uzmandır o Osmanlı Tarihi derslerini verir. Dünya tarihinde Uzman olan bunu kendi uzmanlaştırılmış sınıfında verir. Dolayısıyla ders isimleri de daha çok 10. sınıf tarih 11. sınıf tarih şeklinde olmaz. 
 
9- Bir diğer yenilik ise daha pragmatik dersler. Evet daha pragmatik dersler . Yani Faydacı. Mesela Fizikte Fizik-1-2-3 yerine Robotik dersi, Cebir dersi , Makale yazma dersi , Program yazma dersi, Mesela Konferans verme dersi. Yine meslek liseleri için Makina bakım dersi, bu tarz ilerde işlerine yarayacak dersler. Tabiki de almaları gereken bir kaç zorunlu dersleri olacak .  Mesela Mf bir öğrenci 6 sene biyoloji görecekse o seneye düşen konu ne atıyorum dolaşım sistemleri dolaşım sistemleri isimli dersi konuda daha nitelikli öğretmeninden alacak
atıyorum 3-4 ders  kalan 3-4 dersi de seçmeli böyle seçecek. Tamamiyle kendi isteğiyle kendi mühendis olmak istiyorsa robotik vs dersleri . 
 
10- Bu sistemde zorunlu dersler günde 1 kere ve her gün. Yani okulda 6 ders görüyorsa her gün 6 adet ders görecek. Çünkü hem 1. dersten sonra ilgi düşmesi oluyor. Hemde haftada 1 işlenip unutmuyor dersleri . Her gün o konuları görüyor. Bazı seçmeliler haftada 3 gün 1 er saat bazı ları 2 gün üst üste 1 er saat ayrılabilir ama zorunlular öyle. Hem öğrencilerde sıkılmıyor. 
 
11- Beden, Müzik, Resim dersleri yok. Nasıl yok ? Basbaya yok . Hatırladınız mı ? 5. sınıf sonunda öğrencileri sanatsal ve fiziksel bazı yeterlilik sınavlarına sokmuştuk. Burada her öğrenci için bir spor alanı(Futbol, Basketbol, Hentbol, Atletizm vs.) ve bir sanatsal alan  (müzik aleti, şan, opera, resim, heykel vb.) seçecekti. İşte burda şu giriyor . Evet beden dersi olmuyor belki ama Her okulun bir futbol, basket, hentbol vs. takımı oluyor ve öğrenci hangisine seçildiyse o takıma seçiliyor. Yani beden dersim yok ama ben erkek hentbolu seçtim. Kendi seviyeme göre okulun erkek hentbol a-b-c takımlarından birine seçiliyorum. 
 
Ve okuldan sonra atıyorum 2-3 gün antremanım var. tıpkı fitnessa yazılmışım gibi. antremanlarına gitmek zorundayım . Yine 2 gün felanda artık hangi sanat alanını seçmişsem atıyorum saz.  saz etüd dersine girmeliyim.  Ayrıca bu spor takımlarının hocalıklarınıda diğer branş hocaları ek ders usulü yapacaklar (tarih biyoloji vs hocası). Beden eğitimi hocaları onlara konu hakkında bilgi ve antreman programı vs verecek bir supervisor gibi. Ayrıca her takım okullar arası turnuvaya katılmak zorunda . Ve ayrıca öğrenciler eğitim hayatlarında sanat öğretimlerinde konserlere ve sergilere katılmak zorunda.  Böylece spora o kadar altyapı parası harcanacağına buyursunlar direk okullara harcasınlar onlara hazır devasa bir Altyapı. Her kişi bir spor dalında ve sanat dalında 7 sene eğitim görmesi müthiş bir şey. 
 
12-  Şimdi gelelim sınavlar bölümüne . Bu sistemde Üniversiteye giriş sınavı olmayacak. Evet olmayacak. Nasıl mı ? Her dersten 2 sınav olacak. Vize Final usulü. Her öğretmene dönem başında meb bu çocuğa 1 .dönem için şu konuları 1. dönem final için bu konuları öğret diyecek. Öğretmende o süre zarfında o konuları öğretmek zorunda. İzin alırsa yerine sözleşmeli öğretmen. Sınavlarıda tamamen meb yapıyor. Verdiği konulardan öğrencilerin konulardaki uzmanlığını çözecek yazılı veya test sınavları meb nasıl okulumuza aşıcılar geliyorsa. başka hocalar görevlendirilip mebden alınan soruları görevli oldukları okullarda her sınav haftasında gidip yapacaklar. Sınavlarıda meb merkezlerinde hocalar anonim okuyacak.

13- Böylece bu çocuklar güvenli bir şekilde aldıkları bu notların not ortalamasıyla istedikleri okullara başvuracaklar. Tabi çok önemli üniversiteler adaylar arasında yetenek sınavı yapabilir.
Ha diyeceksiniz ki çocuklar böylece sınavdanmı kurtulacak devamlı sınav olacak. Arkadaşlar bunu bir lys gibi düşünmeyelim bu sınavdan belki dönemlik 6 dersiniz varsa 80-90 kere felan girecekler. Yani o kadar katı bir sınavda olmayacak. Çocuklar alışacaklar kasmayacaklar. En önemli faydası da'' Öğrenciler 3 sene yatıp son sene ezberleyip sınavı geçmeye çalışır. Bu sistemde başarılı olmak için derslerine güzel bir şekilde düzenli çalışmaları lazım . Her şey zamanında çalışmaları lazım. Bu sistemler okuldaki haylazlık gruplaşma ve tembelliği azaltacaktır.

13-Ek- Bu okullarda ucuz öğle yemeği ucuz ulaşım kütüphane v s onlara girmiyorum zaten.

14- Üniversite konusunda da önemli bir değişikliğe gidilmesi lazım belki bazılarınız bilir kürsü sistemi diye. Nedir ?  her üniversitenin bölümünün o bölüm içindeki bir alan hakkında özel bir uzmanlığı olması demek. Örnek veriyorum. ankara üni mimarlık ve mühendislik fakültesi uçak müendisliği bölümü Aerodinamik mühendisliğinde iyi, gazi üniversitesi uçak mühendisliği bölümünün de akışkanlar mekaniğinde uzman olması başka bir örnek, hacettepe tarih bölümünün selçuklu tarihinde iyi ve uzman olması ve yıldırım beyazıt üniversitesi tarih bölümünün İslam Tarihinde uzman olması gibi .

15- Bu uzmanlık nasıl sağlanacak ? Tamamiyle böyle olamaz tabi ama örneğin üniversitede aldığınız zorunlu ve seçmeli dersler vardır. Siz yine zorunlu o bölümün ana derslerini alacaksınız. Ama seçmeli dersleri sözde siz seçersiniz ama kotenjan oluşmadığından belirli derslere mecbur bırakılırsınız. İşte bu durum şöyle kullanılacak. Öğrencinin alacağı tüm seçmeli dersler ki bu 4 sene 2 dönemden her sene 2 alan içi seçmeli alırsınız ki bu 16 ders eder. Siz bu 16 dersi tamamen okulunuzun uzmanlık alanıyla ilgili alacaksınız. Yanı okulun kürsüsü akışkanlar fiziği ise 16 seçmeli dersi bu konu ve bunu destekler konulardan seçilecek .  16 derste sizi o alanda uzmanlık derecenizi gerçekten arttırır.

16- Açıkcası kendinizede sorun . Okuduğunuz bir bölümün bir dalı ilginizi çeker ve yüksek lisans yaparsanız o daldan yaparsınız mesela. O dal dışındakiler de sizde çok sınırlı işinize yetecek kadar bilgi birikimimiz olur. Bu sadece derslerle olmaz hoca alımlarıda o okulun kürsüsünde uzmanlaşmış eser çıkarmış kişilerin alınması önemlidir. Ve çalışmalar kongreler.
Yani demek istediğim tüm üniversitelerimiz  uçak mühendisi çıkartmasındansa bir üniversitemiz  uzman aerodinamik mühendisi, akışkan mühendisi çıkartması yönünde. Zaten yüksek lisansa geldiklerinde onlar bunları örenmek yerine artık kendilerine araştırma ve bir şeyler verme fırsatı bulsunlar bu mezun oldukları alanda. araştırma yapsın fayda versin.

17- Örneğin şu an bir sürü metaluruji mühendislerimiz var. Bir sürü genel  hakimler ama alt dallarına hakim değiller. Yeterli sayıda çalışması yok . O yüzden motor yaparken zorlanıyoruz tabi başka sebeplerde var ama bu da bir sebep . Yani arkadaşlar herkes herşeyi bilemez bilmek zorunda değil. Sadece bir şeyi iyi bilsin ve ülkesinin o boşluğunu doldursun. Yeter.

18- Birde yeni işçi arayan firmaların gerek mühendis gerek teknisyen ve diğer alanlarda kariyer günleri oluşturulup bu öğrencilere  okul bitimine teklif götürmesi lazım tabi iyilerine ve devletin bazı teşviklerinden yararlanarak.




B. Eğitim Lokasyonu Çözümü :


Şimdi diyebilirsinizki bu 1+5+7 de ki +7 güzelde bu öğrenciler bu imkanlara nasıl sahip olacaklar . En basitinden yüzme takımları nerde yüzecek . Atletizm takımı nerede antreman yapacak ? Çok haklısınız.

Bu sorun abd okullarında nasıl çözülür bölgedeki ilk orta lise tek bir okul bünyesindedir öğrenci sayılarıda bizimkinin 1.5 katıdır her birimin yani 4.5 5 okulun bütçesi tek bir okula yani isd ye akar. tabi onlarda kullanılan üretim malzemelerinin ucuzluğu vs. bir sistem kurarlar.

Peki bizde nasıl olacak ? İlk olarak bizde bu sistem olamaz ilkokul çocuklarını buna katamayız keza bu kadar büyük birimler şehir içlerine de kurulamaz. Tek çözüm bu +7 ler için  Kampüs Okulların açılması .

Peki devlet bu okulları nasıl yapacak ? Tek çare : Yap- İşlet- Devret.  Ve devletimiz aslında bunun için bir proje düzenledi. Özel sektöre dedi ki her öğrencinin bize bir maliyeti var. Sen bizim isterlerimiz doğrultusunda bir okul yap . Biz okulda öğrenci başına bir ücret ödeyelim . 30 sene atıyorum mülkiyet sizde kalsın harcadığınızı çıkarana kadar.


Kötü ama en kısa yoldan eğitimimizi böyle kurtarabiliriz arkadaşlar. Bu kampüs okullar için mimari yarışma düzenlendi . Gerçekten başarılı projeleri şurada görebilirsiniz.

http://www.arkitera.com/etiket/22590/egitim-kampusleri-mimari-proje-yarismasi

Hatta birinin animasyonu ;

https://www.youtube.com/watch?v=_xjZo5_8vw0



Ha ama ne oldu proje maliyetleri konusunda özel şirketler mimarlık şirketleriyle anlaşamadılar proje 15 temmuz sonrası rafa kalktı gibi. Ama kampüs hastahaneler prim yaparsa ben bu projelerin tekrardan geleceğini düşünüyorum.



Kısaca benim önerilerim bunlar daha pragmatik, uzmanlaşmacı ve yüksek şartlarda eğitim öğretim. Bunun bize çok faydası dokunacaktır.Öyle köşeye bacayı düzelte düzelte bu iş kurtulmayacak bu tip bir devrim lazım .  Yoksa halimiz yaman. Mesajı Paylaş

Baltica

Hocam, iyi guzel soyluyorsunda, senin bahsettigin sistem tasariminin bir suru handikapi da olmasina ragmen, asil meseleye hic dokunmamissin.

Kusura bakma, 45 yas altindaki mevcut ilkokul ve orta ogretim ogretmenlerinin kahir ekseriyetinin pacalarindan cehalet akiyor.  Ilk evvela bizim bu ogretmenleri egotecek bir sistem tasarlamamiz gerekiyor.

Mesela, Osmanli tarihi alaninda, dunya tarihi alaninda uzman tarih ogretmenlerinden falan bahsetmisin. Turkiye'de ortacag avrupasi hakkinda eli yuzu duzgun 10 cumle kurabilecek tarih ogretmeni sayisi kac ? Ya da var mi acaba ?  Onu gectim, Osmanli tarihi uzmani kac tane ogretmenimiz var ? Tabii eski Turkce okuyup yazamadan kendini uzman zannedenlerden ya da Nigbolu'nun yerini haritada gosteremeyen uzmanlardan bahsetmiyorum. Gercekten uzman olan kac kisi var ?

Ben cevabi biliyorum da, sen de bir dusun istersen. Mesajı Paylaş

onkomd

Ilkokulda sorun olmadigina katilmiyorum. Asil sorun orada. Cocuklara dusunmeyi ve ogrenmeyi ogretmek gerek. Bunlari ogrenen kisi gerisini kendisi de halleder. Zaten hizla teknolojinin gelistigi bu zamanda kitabi bilgilerin onemi azaldi. Kendini gelistirebilme, muhakeme yetenegi kazandirilmali. Cok zor ama Mesajı Paylaş

BATTLESTAR

@ Baltica

Ben taslak yazdım . Handikaplar düzeltilir. Öğretmen konusunda haklısın. Onu yazmayı unuttum. Bence bütün emekliliği gelmiş hocaların emekli edilmesi lazım. Diğerlerininde alansal seviye tespit sınavı ve meslek içi eğitimlerle eksiklerinin ölçülmesi ve giderilmesi lazım. Yoksa açığa alınma veya maaş kesintisi. Mesajı Paylaş


Paylaş delicious Paylaş digg Paylaş facebook Paylaş furl Paylaş linkedin Paylaş myspace Paylaş reddit Paylaş stumble Paylaş technorati Paylaş twitter