Türkiye'nin Devam Eden Motor Projeleri

Başlatan HDS, Ara 20, 2017, 10:02 ÖÖ

« önceki - sonraki »

HDS

Yüz senedir motorun "m"sine dokunmamış memlekette bir anda pıtrak gibi motor projeleri belirmeye başladı. Bunlar ne kadar gerçekçi? Yahut hiç mi oluru yok? Bu kadar motor projesine yeter personelimiz var mı? Hazırlıklı mıyız? Bunları genel ve projeler özelinde tartışabiliriz.

Benim bir seferde aklıma gelenler:

- Kale'nin Kale-3500 küçük TJ motoru; Prototip aşamasında bir proje.
- TEI'nin 1400shp Turboşaft projesi; Henüz çok taze.
- Yine TEI'nin PD170 Anka motoru projesi; Prototip aşamasını geçmiş bir proje.
- Altay Güç Grubu Projesi; Şu anda belirsiz.
- Kara Araçları Güç Grubu Projesi; BMC devam ediyor.
- MMU motoru projesi? Büyük muamma.
- Bir de gemi motorlarındaki bağımsızlığı arttırmak için Milli Güç Grubu Projesi vardı; Ne oldu ona sahi?
- Sivil motor tarafında girişim olarak Otosan; Euro 6 Duratorq motor ailesi. Cayır cayır çalışıyorlar.

Bunlar dışında çeşitli girişimler ve ortaklıklar var:
- Tümosan'ın kendi motor ve aktarma organlarını geliştirme projesi; Bir şeyler çıkardıkları anlaşılıyor.
- Kale ve RR arasında kurulan ortaklık.
- Aselsan'în TRAction elektrikli tahrik sistemleri de burada anılabilir.


Bunlara zaman içerisinde değinilebilir, fakat ilk bakışta başarılabilirse Türkiye'nin çok hızlı şekilde motor konusundaki açıklarını dolduracağı görülüyor. Mesajı Paylaş

cagribey

Sivil tarafında yabancı firmaların Türkiye'deki uzantıları konusunda bir bilginiz var mı @HDS hocam? Birkaç ay önce FEV adlı Alman firmasının Türkiye'deki yeriyle görüşmüştüm. Oradaki bir mühendis ''Biz burada yılda 2-3 motor tasarlıyoruz.'' gibi bir kelam etmişti yanlış hatırlamıyorsam. Bir bilgi birikimi var yani. Bu ve benzeri tecrübeler yerli firmalarımıza ya da projelerimize ne denli aktarılabilir? Kısaca aynı soruyu soruyorum: Yeterli adam var mı? Mesajı Paylaş
''Bre sorun Nemçelü'ye Lehli'ye,
Ne de çabuk unuttular Muhac'ı''

HDS

Türkiye'de motor konusunda hatırladıklarım AVL ve FEV'in tasarım ofisleri olarak var oldukları. Aynı şekilde ZF'in de transmisyon konusunda benzer bir altyapısı var. Bunlar ekseriyeten Otosan olmak üzere yerli motor geliştirme ve motor/transmisyon uygulama projelerine destek vermek için varlar.

Bunlar FEV yahut AVL adı altında mevcut projelerimize ne kadar destek verebilirler bilmiyorum. Sanmıyorum da. Ama buralarda çalışan, çalışmış ve yetişmiş insanlar olduğu bir gerçek. Mesajı Paylaş

ocay

TAIS Gemi motorlarına el atıyor (hatta İstanbul Shipyard Altay'a teklif verdi)
TEI + TULOMSAŞ hem tank hem gemi motorlarında teklifler verebilir
HEMA gibi motor-yürüyen aksam işleri yapan bir firma bu ara çok inaktif


Kale-3500 sonrası daha gelişgin bir TJ için 5 firmanın adı geçiyormuş; Kale ve TEI'den başka Baykar ve Vestel de bu işle ilgilenebilir mi? Mesajı Paylaş

dmc

Kale, eğer bu projeyi başarı ile tamamlayıp Kale-3500 sonrası bu işleri öğrenmiş olmuyor mu? Yeni bir firma proje tasarım, geliştirme derken yine çok vakit kaybettirmez mi bize. Hem maliyetin tekrarlanması konusu da var. Mesajı Paylaş

murattekin

Bu ülkede para kokusu alan biri o sektöre atlar.
Bakınız özel okul ve inşaat sektörleri. Mesajı Paylaş
Murat Tekin

ocay

Bu ülkede savunma projeleri yetkinliğe göre değil "yakınlığa göre" ihale edilir. Mesajı Paylaş

ocay

TR Motor Güç Sistemleri A.Ş. isimli bir şirket kurmuş SSM

http://www.c4defence.com/Gundem/ssmnin-kurdugu-sirketler-aciklandi/5336/1

bunlar ne ile uğraşacak? Mesajı Paylaş

neosinan

#8
Ara 20, 2017, 09:57 ÖS Last Edit: Ara 20, 2017, 10:00 ÖS by neosinan
@ocay

Benim internette bulabildigim tek kaynak şu foto;

https://twitter.com/TyrannosurusRex/status/943188295852445696 Mesajı Paylaş

hergeleci

Kale-3500

Uretimin gecikmesi ve Fransa'dan hazir alimin devami moral bozucu. Bir diger nokta da disaridan aldigimiz icin muhimmat sayilarinin hasimlar tarafindan cok bariz sekilde bilinebilmesi. Neden bu kadar gecikti?

TEI 1400shp turboshaft

T-625 ve ATAK-2 icin kullanilacak ve bu yuzden kesinlikle basariya ulastirilmasi gereken bir proje. T-625 gibi sivil projeler askeri projelerin aksine gercekten ihracat sansi yuksek projeler. Savunma sanayii devlerinin idame edilebilmeleri icin, katma deger icin, bu motorun yapilmasi gerekiyor.

TEI PD170

Bitsin artik bu cile...

Altay Motoru

Motor ozurluyuz acaba hibrit sistemler uzerine mi kafa yorsak? Bir tank icin fizibilitesi ne bilemiyorum ama hibrit sistemler uretmekte zorlanacagimiz bir cok sistemi gereksiz kilabilir.

Milli Güç Grubu Projesi

Yerli firkateyn ve AAW hayallerimiz biraz tirpanlanacak gibime geliyor. Ikinci ellere muhtac kalacagiz yine. Umarim yaniliyorumdur. Mesajı Paylaş

Alkyone

Forumun derinliklerinde unutulmuş bir proje daha

Hibrit Tahrik Sistemleri Geliştirilmesi Projesi- SSM kaynaklı (Proje sayfası buhar oldu bu arada)
https://sadfor.savtera.org/index.php?topic=2097.0 Mesajı Paylaş
Çoklar diye korkma
Azız diye çekinme...
Tonyukuk

putty

Helikopter motoru diyelim ki oldu bitti çalıştı uçuyor. Ondan sonraki hedef kaçınılmaz olarak TFX motorumu olacak ve bunu başarmak o seviyeden sonra hala daha çok mu zor iş olacak ben onu merak ediyorum. Helikopter motoru çünkü SOM motoru değil sonuçta bildiğin yüksek performanslı jet motoru. Buna rağmen arada dağlar kadar fark mı var olacak hala acaba. Rusya bile Pakfa için yaptığı motor ile ABD seviyesine geldik diye hava atıyor utanmadan. Rusya bile başaramıyor gibi bir tablo var yani Çin zaten başaramıyor bizde her halde başaramayız mantıken o durumda. Ama Rusya nın yakın zamana kadarki başardığı kadarı ile de fazla fazla yetinebiliriz tabi ama yinede üzücü olur yani komşudan yarısı kadar ömürlü yerli motorlarımız olması.
Uçak motoru geleceğimiz ne olacak acaba orta dönemde. Birde tabi gelişen dünya yaygınlaşan teknoloji ortaklaşan bilim ulaşılabilir imkanlar dolaşan bilgi insan faktörleri de var. Belkide işler bundan sonra çok daha kolay da olabilir
  Mesajı Paylaş

HDS

Tabii ki çok zor olacak @putty. İki motor aradında farklar benzerliklerden çok. Ondan zaten bunu Rolls desteği ile yapmayı konuşabiliyoruz ancak. Mesajı Paylaş

putty

#13
Ara 21, 2017, 12:02 ÖS Last Edit: Ara 21, 2017, 12:06 ÖS by putty
Ne farkı var bu zorluğu yaratan. Gerçekten bilmiyorum hiç fikrim yok. Bana helikopter motoru küçük bir uçak motoru gibi görünüyor Mesajı Paylaş

HDS

#14
Ara 21, 2017, 01:17 ÖS Last Edit: Ara 21, 2017, 01:19 ÖS by HDS
Öyle değil @putty.
Savaş uçağı motorları her türlü yarış otomobili motorları gibidir.

Bahsettiğimiz 1400shp'lik helikopter motoru ise bir aile aracı motoru gibi.




Sıradan bir aile otomobilinin sübaplarını dövme çelikle yapar geçersin. Ama yarış otomobilinin sübaplarını yüksek sıcaklığa dayanıklı alaşımlarla yaparsın oradaki çalışma koşullarına adapte olabilsin diye.

Bahsettiğimiz motorda -evet kendi içinde karmaşık- iki kademe sentrifugal kompresör kademesi var. Bu yani hepi topu. Savaş uçağında fan kademeleri ve ilaveten de belki 7-8 kademe kompresör kademesi olacak. Helikopter motorunda bunları tek bir türbin çevirirken, savaş uçağı motorunda fan ve düşük basınç kompresörlerini düşük basınç türbini, motorun merkezinden geçen bir şaft yardımı ile çevirirken, yüksek basınç kompresörünü ise yine yüksek basınç türbini, bu şaftın dışında, belki de ters yöne dönerek çevirecek.

Bunun gibi bir dolu etmen var. Tasarımı zor. Komponent farkları var. Kompresörü zor, türbini zor, yanma odası bela.

__________


Bu arada @putty, 1400bg'lik motor belirli modifikasyonlar ile mesela Hürjet'in motorunun "core"unu oluşturabilir belki.




Buna şöyle bakmak gerek; TŞ motoru ile, ufak tefek işleri yapabilecek, yarın öbür gün İHA'laırmızı da güçlendirebilecek, çok "kompakt" bir "core" tasarım kabiliyeti kazandıracak. MMU motoru ise bambaşka bir şey. Becerebilir isek, yarın öbür gün bunun kendi nakliye uçaklarımız, gemilerimizin gaz türbinlerine de varabilecek uygulama alanları olacaktır. Gaz türbinciliğinin iki farklı kanadını temsil ediyor denebilir. Mesajı Paylaş


Paylaş delicious Paylaş digg Paylaş facebook Paylaş furl Paylaş linkedin Paylaş myspace Paylaş reddit Paylaş stumble Paylaş technorati Paylaş twitter