TUSAŞ Milli Muharip Savaş Uçağı Programı (TF-X)

Başlatan HARZEMŞAH, Eyl 27, 2015, 08:48 ÖS

« önceki - sonraki »
Aşağı git

nokta

MMU Motoru Hazır Alım

Milli Muharip Uçağının (MMU) prototipinde kullanılacak motorun nasıl edinileceği belli oldu. Uçak prototipinde General Electric firmasının F110 motor ailesinden çift motor kullanılacak. Bu motorların F110-GE-129 veya F110-GE-132 versiyon olması bekleniyor. Bu motor ailesi F-16 uçaklarıyla tanınıyor. Öte yandan C4Defence'in edindiği bilgiye göre bu motorlar ABD'den hazır alım yoluyla tedarik edilecek. General Electric'in ortak olduğu Eskişehir'de konuşlu TEI firmasının bu motorların üretiminde iş payı planlanmadı.

http://c4defence.com/Arsiv/mmu-motoru-hazir-alim/7324/1 Mesajı Paylaş

musti


https://www.youtube.com/watch?v=iZ50nZU3oG8&t=1191s



Milli uçak için  yüksek G lerde strese dayanıklı  alüminyum yada titanyum parçalar üretmek için büyük presler gerekiyor. 60.000 ton kapasiteli presler. Bildiğim kadarıyla bu tür bir pres Türkiye de henüz yok. Çok yıllar önce Ankara yada Kırıkkkale'de yapılacak diye bir tevatür işittim ama devamı gelmedi.  İzmir'de Dirinler firmasından biriyle konuştuğumda yapılabilir  demişti. 

Bu tür bir press olmazsa uçağın ana stres parçaları yani iskeleti  için yurt dışına bağımlılık devam edecektir.   

Yukarıdaki video ingilizce. Ancak pres teknolojisinin havacılık için gerekli dayanıklı alüminyum için  elzem olduğunu anlatıyor.




Mesajı Paylaş

hergeleci

#527
Kas 03, 2018, 08:24 ÖS Last Edit: Kas 03, 2018, 08:26 ÖS by hergeleci
Konuyla alakasiz yorum:

Guzel kanalmis musti. Bir de Jeff Quitney var boyle guzel retro DOD vidyolari bulabileceginiz: https://www.youtube.com/user/webdev17/featured

Bonus: https://www.youtube.com/watch?v=d5T1vPmA-l4 Mesajı Paylaş

HDS

@musti, Bunlar dövme presleri, şekillendirme presleri değil.

Gövde için istediğin alüminyum parçalar genelde forged ya da rolled plakalar halünde geliyor. Özel şekillendirilmiş dövülmüş, yani forged malzeme öyle kolay değil.

Alüminyumun sitrin tane ısıl işlemi, yaşlandırması var. Pres alsan da bağımlılığın kesilmiyor.

Hatta, mesele dev dövme parçalar ise dünya bir iki şirketin ağzına bakıyor.   

Milletin derdi bu zaten bugünlerde. 2 sene sura bekliyorsun yeni siparişini teslim almak için. Mesajı Paylaş

musti

@HDS:

Kritik teknoloji. Bunlar olmadan da yerli uçak olmayacağı ortada. Bir başlangıç haberide duymadım. Ama madem yola çıkıldı. Mesajı Paylaş

HDS

@musti, Kimse bunlarla baş edemiyor artık diye işte herkes forged ya da rolled plakalardan yapıyor ne yapıyor ise. Çok nadir "dev" ve şekilsiz şeyler gerekince oralarda bunlardan faydalanılıyor. Car car frezeliyorsun. Ortalama %92'sini çapak olarak atıyorsun.

Biz de kalkıp F-14 gibi titanyum kanat açma mekanizması kasmazsak sanıyorum TF-X'te böyle bir şeye ihtiyaç duymayız.

İniş takımı belki. Mesajı Paylaş

swat

Arkadaşlar

TF-X (MMU) rojesinde yeni bir imza atılmış benim anlamadığım TRMOTOR neden var? TEI varken bu da mı siyasi?

http://www.c4defence.com/Gundem/mmu-icin-ozgun-motor-gelistirme-programi-cerceve-sozlesmesi-imzalandi/7376/1 Mesajı Paylaş

dum

#532
Kas 08, 2018, 10:56 ÖÖ Last Edit: Kas 08, 2018, 11:08 ÖÖ by dum
Herşey bir yana bu bana bir arge  ofisi gibi geliyor.  Gelişim tamamlandıktan sonra seri üretimi kim yapacak ona bakmak lazım.

Ortaklik yapisı da önemli tabi.. imza koyanlardan biri de kotil.

Komplo teorisi de atayım ortaya ;  örneğin "ambargo yiyebilecek birileriyle beraber kısmen de olsa bir çalışma söz konusu olursa tusaş zedelenmesin veya ceza yemesin."  de bir sebeptir.

Mesajı Paylaş

orko_8

https://www.trmotor.com.tr/k-2-vizyon---misyon.html

Vizyonumuz

Ülkemizin uçak motor ve sistemleri ihtiyacının ileri teknoloji ile yerli sermaye ve kaynaklar kullanılarak dışa bağımsız olarak üretimi için öncü bir kurum olmayı Vizyon olarak benimsemiştir.

Misyonumuz

Öz kaynaklarımız ve yetişmiş genç nüfusumuzun ileri teknolojiye yönlendirilmesi bilinci ile uçak motor ve sistemlerinin bağımsız olması gerçekliğinden hareket ederek milli teknoloji altyapısının kurulması için; toplam kalite yaklaşımına sahip araştırma ve geliştirme temel yapısı ve kaliteden ödün vermeyen dürüst, güvenilir hizmet anlayışıyla, iş sağlığı ve iş güvenliği duyarlılık bilinci ile, çevreye saygılı milli ve manevi değerlerimiz doğrultusunda sürdürülebilir büyüme sağlamayı kendisine Misyon edinmiştir.






https://www.trmotor.com.tr/k-3-yonetim-kurulu.html


[retorik soru]Yerli ve milli motor geliştirecek şirketin yönetim kurulunda Katarlının ne işi var?[/retorik soru]
Mesajı Paylaş

petibor

Şöylede bununla paralel bir haber var gazetede. Motorun yerli olacağı yazıyor. F110 konuşulduğuna göre bence ulaşılabilir bir hedef bu. F135 gibi bir motor yapacağız dememdik sonuçta yada EJ200 gibi daha yeni bir nesilde değil. Zorun en başarılabilir alt sınırı gibi bir motor olarak görünüyor bana F110. Biraz aya insan gönderme projesi gibi bu çok iddialı ama bence 2023 olmaz elbet ama 2030 gibi kesinlikle makul bir beklenti.


Milli muharip uçağında imzalar atıldı
Savunma Sanayi Başkanlığı'nda düzenlenen törenle TF-X projesi kapsamında Savunma Sanayi Başkanlığı (SSB) ile TR Motor şirketi arasında Özgün Motor Geliştirme Programı Çerçeve Sözleşmesi imzalandı. Savunma Sanayi Başkanı İsmail Demir, milli muharip uçağı (TF-X) projesi kapsamında yabancı bazı motor şirketlerine kapının kapatılmış olmadığını söyledi


İmza töreninde konuşan Demir, "Milli muharip uçağının motorunun yerli olması için nihai hedefimiz var. Bunun için şirket kurduk. Amacımız uçağın motorunun yerli ve milli olması. Teknolojik açıdan tüm unsurlara hakim olmamız çok önemli. Fikri mülkiyet haklarının da bize ait olması çok önemli" dedi.

İlk uçuşunu 2023 yılında gerçekleştirmesi hedeflenen uçağın geliştirilmesi için ana sözleşme 2016'da TUSAŞ ile SSM arasında yapıldı. TUSAŞ ise uçağın ön tasarım aşamasında İngiliz BAE Systems ile işbirliği yapılıyor.

"Milli muharip uçağı projesi kapsamında yabancı bazı motor şirketlerine kapı kapatılmış değil" diyen Demir, "Sürenin uzunluğu göz önünde bulundurularak bu şirketlerin yaptığı teklifler inceleniyor" dedi.

Basında yer alan haberlerde Rolls Royce ve General Electric gibi şirketlerini uçağın motorunun geliştirilmesi ile ilgilendiği belirtilmişti. İmza törenine ilişkin basın bülteninde "Milli Muharip Uçak Özgün Motor Geliştirme Programı kapsamında motorun, kritik alt sistem ve komponentlerin yerli imkanlarla geliştirilmesi hedefleniyor" denildi.

Demir konuşmasında atılan imzaların TF-X projesinde çok önemli bir kilometre taşı olduğunu belirtirken, basın bülteninde "Milli Muharip Uçak Özgün Motor Geliştirme Programı Çerçeve Sözleşmesi, ülkemizin gaz türbinli motorlar ve bu motorlara ilişkin alt/yan teknolojilere yönelik kabiliyet sahibi olan dünyadaki çok az ülkeden biri olması yönünde önemli bir adım olarak değerlendiriliyor" ifadelerine yer verildi. Demir, konuşmasında "Altay Tankı'nda seri üretim için imza atacak durumdayız, imza için her şey hazır. Tank için imza sonrası için 18 aylık bir süre sözkonusu" dedi.

https://www.haberturk.com/milli-muharip-ucaginda-imzalar-atildi-2211793-ekonomi Mesajı Paylaş

Yukarı git

Paylaş delicious Paylaş digg Paylaş facebook Paylaş furl Paylaş linkedin Paylaş myspace Paylaş reddit Paylaş stumble Paylaş technorati Paylaş twitter