Hava Kuvvetlerinin Pilot Açığı

Başlatan BETONBEY, Ağu 26, 2017, 09:59 ÖÖ

« önceki - sonraki »

BETONBEY

Yeni Kanun Hükmünde Kararname İle 200 Pilot Göreve Geri Dönüyor

TSK, ihtiyaç olması durumunda 18 yılını doldurmadan emekli olan bütün pilotları göreve çağırabilecek

OHAL kapsamında çıkarılan 693 ve 694 sayılı KHK'larda yapılan düzenlemelerde 18 yıldan az hizmeti olan pilotların TSK'da görev alması zorunlu hale getirildi. Böylece bir kısmı FETÖ nedeniyle uzaklaştırılan yen az 200 pilot Hava Kuvvetleri'ne dönecek. Bunlardan 100 kadarı F-16 pilotu.

Vatan'da yer alan haber şöyle:

Darbe teşebbüsünden sonra TSK'da yapılanlar en fazla Hava Kuvvetleri etkilendi. Yüzlerce pilotun FETÖ üyeliği nedeniyle TSK ile ilişiği kesildi. Hal böyle olunca TSK'da pilot açığı yaşandı. Pilot açığının kapatılması önce FETÖ ile emekliliğe zorlanan savaş pilotlarının dönüşü sağlandı. Ancak açığın kapanmaması üzerine dün (25 Ağustos 2017) çıkartılan 694 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile sorunun çözüm yolu açıldı.

18 yıl şartı kalkıyor

Son çıkartılan KHK'da, TSK'da 18 yılını doldurmadan emekli olan savaş pilotlarının tekrar hava kuvvetlerine çağrılma yolu açıldı. KHK'ya göre, TSK ihtiyacı olması durumunda 18 yılını doldurmadan emekli olan bütün pilotları göreve çağırma hakkına sahip. Göreve çağrılan pilot sağlık başta olmak üzere aranan diğer koşulları sağlaması durumunda TSK'da görevlendirilecek. KHK'ya göre TSK'dan ayrılan pilotlar çağrı emrinin tebliğinden itibaren 15 gün içerisinde çağrı emrine uyarak başta sağlık olmak üzere gerekli testleri yaptırmaları gerekiyor. Testleri geçenlere ise 'nasip' kararı tebliğ ediliyor. Bu kararın tebliğinden itibaren de pilotların 15 gün içinde atandıkları birliklere katılmaları şart. Pilotların görev süreleri ise 4 yıl olarak belirlendi. Eğer çağrılan ya da görevlendirilen pilot "katılış" yapmaz ise sivil pilot sertifikaları görev süresince yani 4 yıl boyunca iptal ediliyor.

Ekonomik kayıp ayarı

Yeni çıkan KHK'da sivil havacılıktan TSK'ya dönecek pilotların maddi kayıpları için de düzenleme yapılmış durumda. Sivil havacılık sektöründe 1. pilot olarak görev alanlar ortalama 30 bin lira aylık gelire sahip. TSK'da ise bu rakam geçtiğimiz yıllarda üçte birin altına iniyordu. Bu ekonomik kaybın giderilmesi için pilot maaşına katkı için "uçuş tazminatı" ve "uçuş hizmet yılı" kriterlerine düzenleme getirildi. Yeni katılacak pilotların görev süresine bakılmaksızın üst barem olan 23 uçuş hizmet yılı esas alındı. Ayrıca sivilde geçirdikleri süreç rütbe bekleme süreci olarak değerlendirildi. Bu düzenlemeler ile sivil pilot ile savaş pilotu arasındaki gelir farkı arasında makas azalacak. Üçte biri oranı üçte iki oranına çıkartılmaya çalışılacak.

Sivile dönüş yolu da açık

KHK'da 4 yıllık görev süresi bitenler için sivil havacılığa dönüş yolu da garanti altına alındı. KHK'da şu ifadeler kullanıldı:

"Subay nasbedilen pilotların çalıştıkları firmalarla yaptıkları iş sözleşmeleri, TSK'da görev yaptıkları sürece askıya alınır. Görev süreleri sona erenler, görev öncesi çalıştıkları firmalar tarafından yeniden istihdam edilir."

300'ün üzerinde pilot etkilenecek

TSK'da 2012 yılında yapılan düzenlemede zorunlu hizmet süresi 15 yıldan 10 yıla indirilmişti. Pilotlarda ise "pilot eğitimi" aldıkları için bu süre 13 yıl ile sınırlandırılmıştı. Sadece 2012 yılında bu değişiklikten etkilenen 110 pilot TSK'dan ayrılacak sivil havacılığa geçiş yapmıştı. 2002-2013 yılları arasında TSK'dan ayrılan F-16 ve F-4 pilot sayısı ise 291 olarak açıklanmıştı. Yeni çıkan KHK'dan yaklaşık 300'ün üzerinde pilotun etkileneceği tahmin ediliyor.

http://m.t24.com.tr/haber/yeni-khk-ile-en-az-200-pilot-goreve-geri-donuyor,426506

Sanırım en azından 4 yıl için oluşan açık nispeten kapatılmış oluyor ve dengeli bir geçiş süresi oluşturuluyor. Mesajı Paylaş

HARZEMŞAH

Konu SADFOR'dan çok SAKFOR'a uygun olduğu için orada tartışılıyor. Ama burada da birkaç noktaya dikkat çekmek istedim…

SAKFOR'da "Türk Hava Kuvvetleri'nin Pilot İhtiyacı" konusu tartışılırken Merkator üstat paylaşmış. Halen TURAF'ın pilot sayısı kritik seviyede olsa bile hayati görünmemekle birlikte, ne yazık ki pilotların pek çoğu F-16 değil F-4 pilotu imiş. Bu nedenle scramble için bile F-4 2020'ler nöbet tutuyor imiş…

Konunun ulu orta tartışılması sakıncalı. Bu yüzden tartışmaları SAKFOR'a bırakıp dikkatleri bir başka konu üzerine çekmek istiyorum.
2012-2013 yıllarında TURAF'taki pilotların emeklilik süreleri düşürülüp, çok sayıda pilot emekli olduğunda, SAKFOR'un devamı olduğu SSF-Savunma ve Strateji formunda bu konuyu enine boyuna tartışıp, alınan bu erken emeklilik kararının TURAF'ın etkinlik ve caydırıcılığında olumsuz etkileri olacağını tartışmıştık. O zamanda da Hükümete yakın bazı üyeler kayıtsız-şartsız bu kararın doğru olduğunu, bunun TURAF üzerinde herhangi bir olumsuz etkisinin olmayacağını savunmuşlardı. Yine Hükümete yakın olmakla birlikte daha aklı selim bazı üyeler ise bu kararın TURAF'a olumsuz etkilerinin olabileceğini kabul edip, kararın THY'nin sivil pilot eksikliğini kapatmak amacı ile alınmış olabileceğini söylemişlerdi.

Bunun dışında bir de KAI KT-1 konusu var. Bilindiği gibi TURAF'ın temel pilotaj eğitimleri için Kore'den KAI üretimi 40 adet KT-1 eğitim uçağı almıştık. Uçaklar sandığımız kadar iyi çıkmadı. Hata yüzdeleri ve bakım ihtiyaçları tüm öngörüleri aştı. Filonun yaklaşık 1/3'ü devamlı hangarda bakım amaçlı beklemek zorunda kaldı. Bu nedenle eğitimlerde aksamalar yaşandı. İşte tam bu gerkçeyle, KT-1'ler için sözleşmede belirtilen 15 adetlik opsiyon kullanılarak yeni uçak alımı gündeme geldi. Hem de Hürkuş-B'lerin teslim tarihi yaklaşmışken.
Olayı bir de şöyle açıklayalım. TURAF, beklenenden kötü çıkan uçaktan kaynaklanan aksaklıkları giderilmesi için o kötü uçaktan 15 adet daha almaya karar vermişti…

Hemen hemen aynı tarihlerde bir başka gelişme daha yaşandı. TURAF bu kez de terör operasyonlarında çok fazla yıprandıkları ve operasyonel giderleri çok fazla olduğu için F-16'ların yerine pervaneli ve silahlı hafif uçak almaya karar verdi. Ama bu kez de Hürkuş-C yerine Brezilyalı Embraer Super Tucano ve Iomax Archangel alınmaya çalışıldı. Söz konusu uçaklar Ankara'ya getirilerek test edildi.

Şu anda daha iyi anlıyoruz ki pilotların erkenden emekli olabilmelerine izin verilmesi kendinden olmayan pilotlardan kurtulmak ve TURAF'ın gücünü azaltmaya yönelik bir planın parçası imiş.  KT-1 ve Super Tucano ya da Archangel alınmaya çalışılması ise Hürkuş Projesinin önünün kesilmesi ve TAI'nin işlevsevliğinin azaltılmasına yönelik çalışmalar imiş.

O tarihlerde KT-1 ve silahlı uçak alımı planları tutmadı. Çünkü TURAF'ın başında Abidin Paşa vardı ve savunma projelerinde milli ürünlere inancı tamdı. Onun sayesinde ne KT-1 alınarak Hürkuş-B'nin, ne de Super Tucano veya Archangel ile Hürkuş-C'nin  önü kesilemedi. Ama artık Abidin Paşa yok….

TAI Genel Müdürü Temel beyin geçtiğimiz günlerde duyurduğu Hürjet projesi konusundaki açıklamalarında dikkat çekici bir nokta  var. Temel bey, bu konuda (Hürjet) henüz TURAF'tan herhangi bir istek gelmediğini söylemişti. Umarız korktuğumuz ama söylemekten kaçındığımız şeyler gerçek değildir.
Mesajı Paylaş

Observer

Bakalım Hava Kuvvetimizin yeni komuta kademesi TAI, Hürkuş, Hürjet ve ANKA'ya destek verip, milli projelerin arkasında duracaklar mı? Yerli ve milli projelere destek mi yoksa köstek mi olacaklar? Mesajı Paylaş

putty

Öteden beri hep söylerim pilotluk çok abartılan br meslek bence. F16 pilotu olmak için general eğitimi almış bir harbiyeli kullanmak bana çok komik geliyor. General olacak adamın ömrünü uçakta uçarak geçirmesi çok saçma. Bir ömür şöför olarak çalışıyor sonra orduyu yönetiyor. F16 kullanmak için ünversitemi okunur gerçekten çok saçma. Bir sene Assubaya eğitim verilse F16 uçurur hadi zorumuz ne savaştamıyız derseniz 2 sene eğitim verilsin rahat rahat savaş pilotu olsunlar. Bir model geliştirilmeli benim istediğim şey subaylar uçmasın assubaylar uçsun değil tabiki hava kuvvetlerinin subayı uçmayı bilmeli ama sadece harbiyeli den pilot olur dersek bu çark krizlerde yönetilemez emeklileri toplamaya kalkarız oda olmaz. En doğrusu bir zamanlar olduğu gibi assubaylarında savaş pilotu olmasıdır. Yarısı subay yarısı assubay olsun. Pilot eğitim modeli geliştirmeliyiz çok daha kolay hızlı pilot yetiştirilebilir ben buna inanıyorum. Şu anki model çok sakat bunu ilk krizde olmaz denilen oldu ve gördük işte. Bunun savaşı filan var daha asıl krizler o zaman olur. Mesajı Paylaş

Sabri Ünal

@harzemşah abim, resmen konuyla ilgili makale döşemişsin. Mesajı Paylaş
>>> Kaynak belirtmediğim her düşünce şahsi kanaatimdir. Fikirlerinizle uyuşmuyorsa çöpe atın gitsin.

HDS

Akın Öztürk -ki bir numara olarak yargılanıyor, Hürkuş'la uçtu ve "Bununla uçacağız vs" dedi. Mesajı Paylaş

Energy

Ya ne diyecekti? Mesajı Paylaş

HDS

Hiç girmeyebilirdi, hiç bir şey söylemeyebilirdi. Özellikle ilgilendi AÖ. Mesajı Paylaş

Trilogy

Yeni Şafak yazarı Acet: Türkiye Pakistan'dan F16 eğitmeni istedi, ABD izin vermedi


Yeni Şafak yazarı Mehmet Acet 'Olduğunuz yere çökün' başlıklı yazısında Türk Silahlı Kuvvetleri'nin, Hava Kuvvetleri'nde yaşanan kadro sıkıntısı sebebiyle Pakistan'dan 3 eğitmen sıfatı olan F-16 pilotu istediğini yazdı. Acet, söz konusu talebin ABD'nin olumsuz yanıtı üzerine yerine getirilemediğini iddia etti.

Acet'in yazısının ilgili kısmı şöyle:

"93 ve 694 sayılı KHK ile 18 yıldan az hizmeti olan pilotların Türk Silahlı Kuvvetleri'nde görev alması zorunlu hale getirildi. Önceki haliyle durum şöyle idi:

TSK'de görev alan pilotların mecburi görev süresi 10 yılda tamamlanıyordu. 10 yılı tamamlayan pilotların bir bölümü, bir'e üç daha fazla gelir elde ettikleri için sivil havacılık sektörüne yöneliyordu. 15 Temmuz yaşanmamış, ordudaki pilotların yarısı FETÖ'cü çıkmamış olsaydı, bu sürdürülebilirdi elbet.

Ama artık öyle değil.

Tam rakam vermek gerekirse, 15 Temmuz öncesi TSK bünyesinde toplam 1350 olan pilot sayısı, darbe kalkışması sonrası gelişen süreçte 670'e düştü. Neredeyse yarı yarıya… Daha önce TSK'dan ayrılan pilotlara çağrı yapılmış, 'gönüllü' olarak geri dönenlere kapılar açılmıştı. Ancak rıza ile dönenlerin sayısı 50'de kaldı. Bu sayı yetmeyince 'zorunlu dönüş' için son KHK'ya böyle bir madde de eklendi. Böylece, 100 kadarı F-16 pilotu olan, görev süresi 18 yılı bulmadan ayrılan 200 civarında pilotun geri dönmesi bekleniyor.

PAKİSTAN TAMAM DEDİ, ABD OLMAZ DEYİP GERİ ÇEVİRDİ

Bunları niye anlatıyorum?

Orgeneral rütbesindeki bir TSK mensubunun bana anlattığı bir hikâyenin mevzu bahis konuyla olan dramatik ilişkisini sizlerle paylaşmak için. 15 Temmuz sonrası ordu içinde açılan 'FETÖ yarasını' kapatmak için bir takım arayışlar içine girildi. Bu bağlamda, Hava Kuvvetleri Komutanlığı, dost ve kardeş ülke Pakistan'dan eğitmen sıfatı olan üç F-16 pilotu istedi. Pakistan bu talebe "Hay hay" dedi. Ancak söz konusu olan F-16 uçağı olduğu için, yapılan sözleşmeler gereği ABD'nin, üçüncü bir ülkeden gelecek destek hizmetine "Tamam"demesi gerekiyordu.

Pakistan askeri makamlarının Ankara'nın talebini sektirmeden kabul etmesi üzerine, ABD askeri yetkilileriyle temasa geçildi. Ancak Washington'dan gelen cevap tam bir hayal kırıklığı olmuştu. Kısaca, "Bunu yapamazsınız" deniyordu.

Meselenin yorumunu, bizzat bu trafiğin içinde yer alan, sözünü ettiğim askeri yetkiliye bırakalım: Bu, şu anlama geliyor: Olduğunuz yerde çökün!"

https://tr.sputniknews.com/turkiye/201708281029901644-yeni-safak-yazari-acet-turkiyenin-pakistandan-f16-egitmeni-istedi/ Mesajı Paylaş

putty

Koskoca ordu diyorsun ama sonuçta kadroların tamamen yenilenmesi iki tane on yılda oluveriyor. Bir kaç kritik noktayı ele geçirdiğinde koskoca ordu senin oluyor. Bu iktidar içinde böyle feto gibi şeyler içinde böyle. Ordu ordu diyorsun ama al işte 15 yılı devirdi iktidar demek ki orduda artık iktidar yanlısıdır tahmin etmek güç değil. Orduya güvenilmez yani bugün böyle yarın öyle. Şahın ordusu oldu devrimin ordusu bir jenerasyon geçmeden mesela. Yani güç sivillerde olmalı vatandaşta olmalı bu kurumlara güvenemeyiz biz dirayetli durmayı büyük olmayı güçlü olmayı becerebilmemiz lazım. Fransa da liseli öğrenciler bile ne kadar güçlü mesela sıkıysa aykırı git. Yunanistan ı da gördük halk çok önemli. Biz orduya fazla sırtımızı dayadık hata ettik şimdi anlıyorum bunu. Sarsılmaz bir irade sandık ama en zayıf yermiş meğerse. Silkelendi kendinimi toparlıyor şimdi yok aslında aynı şey devam ediyor sadece feto değil iktidar olacak kadrolar. Olmuş bile hatta. Mesajı Paylaş

Alkyone

FETÖ'den temizlenen Hava Kuvvetleri'ne 'KHK' ile çare bulundu



FETÖ'nün 15 Temmuz darbe girişiminin öncü kuvvetini oluşturan Hava Kuvvetleri Komutanlığı'nda (HKK) ihraçlarla birlikte başgösteren F-16 eğitmeni pilot ihtiyacına çare bulundu. HKK'da, darbe girişimi sonrası yaşanan ihraçlarla pilot sıkıntısı baş gösterdi. Bunun üzerine gönüllü dönüş için Kanun Hükmünde Kararname (KHK) hazırlandı ve temel eğitim pilotu ihtiyacı gönüllü dönen pilotlarla karşılandı. Son bir yıl içinde gönüllü dönen pilotların üçü de F-16 pilotuydu. Gönüllü dönen eğitmen pilotlarla Hava gücünün temel eğitimleri büyük ölçüde tamamlandı.

İNTİBAK EĞİTMENİ İHTİYACI VAR

15 Temmuz sonrası Harp Akademileri ve askeri okullar kapatılarak öğrenciler karşılığı sivil okullara yerleştirilince, Çiğli'de uçuş okulundaki öğrencilerin eğitimleri de hızlandırıldı. 180 genç pilot adayı gönüllü dönen pilotlarca eğitime alındı. Bu eğitimlerin ardından da bu öğrencilerin F-16 uyum eğitimlerine başlamaları gerekiyordu. Ancak bu kez F-16 intibak eğitimleri için ihtiyaç baş gösterdi.

ABD VE PAKİSTAN GÖNDERMEDİ

Türkiye, F-16 eğitmeni pilot ihtiyacını karşılamak üzere harekete geçti. İlk olarak uçakların satın alındığı müttefikimiz ABD ile temas kuruldu. ABD'den 6 F-16 öğretmeni pilot istendi. Ancak Amerika bu konuyu diplomatik bir pazarlık konusu etti ve kısa vadede çözüm sunmadı. Bunun üzerine Türkiye dost ülke Pakistan'a aynı teklifi götürdü. Pakistan Hava Kuvvetleri, hemen ertesi gün eğitmen pilot gönderme sözü verse de Amerika burada da devreye girdi. Amerika, Pakistan'ın Türkiye'ye eğitmen pilot göndermesine, ikili anlaşmaları gösterdi ve "Sizdeki uçak konfigürasyonu Türkiye'dekinden farklı" mazeretini öne sürerek izin vermedi.

SON KHK'DA DÜZENLEME

Konu, ABD Savunma Bakanı James Mattis'in son ziyaretinde bir kez daha masaya getirildi. Amerika ayak diremeye devam edince de Türkiye kendi çözümünü devreye soktu. Sorunun aşılması için geçen hafta, Hava Kuvvetleri'nde "zorunlu eve dönüş" olarak anılan KHK düzenlemesi getirildi. Düzenlemede yer alan koşulları taşıyan F-16 pilotları Hava Kuvvetleri Komutanlığı'ndaki görevlerine geri dönecekler.

220 PİLOTU KAPSAYACAK

Düzenlemenin yaklaşık 220 pilotu kapsadığı belirtilirken, güvenlik soruşturmaları, sağlık raporları ve 18 yılını tamamlamaya kısa süre kalan pilotlar da gözönünde tutulduğunda yaklaşık 120 ila 160 F-16 pilotunun Hava Kuvvetleri Komutanlığı'na döndürülmesi bekleniyor. Bunların yaklaşık 50'sinin de F-16 eğitmeni olarak görevlendirileceği öngörülüyor. Halen Hava Kuvvetleri'nde F-16'larda bir koltuğa 0.4 pilot düşerken, eğitmen F-16 pilotları ayrıldıktan sonra geri kalan pilotlarla da, neredeyse iki katı mesai yapan uçucu personel desteklenmiş olacak.

http://www.kokpit.aero/6-vermediler-50-geldi Mesajı Paylaş
Çoklar diye korkma
Azız diye çekinme...
Tonyukuk

canıtez

ABD'DEN PİLOT TALEBİNE YANIT: "GÖNDERİN BURADA EĞİTELİM"


Türkiye, Hava Kuvvetleri'nde yaşanan pilot açığını kapatmak için ABD'den eğitmen pilot istedi. ABD ise bu talebe, "Gönderin burada eğitelim" şeklinde yanıt verdi.

Fethullah Gülen cemaatinin düzenlediği kumpasların ardından istifa edenler ve 15 Temmuz darbe girişimi nedeniyle ihraç edilenler nedeniyle Hava Kuvvetleri Komutanlığında yaşanan pilot açığı devam ediyor.

'TSK Pakistan'dan eğitmen pilot istedi, ABD izin vermedi'

Pilot açığını kapatmak için TSK'nın Pakistan'dan 3 eğitmen F-16 pilotu istediği ancak ABD'nin karşı çıkması nedeniyle bu talebin yerine geitirlmediği ortaya çıkmıştı.

Hürriyet'ten Cansu Çamlıbel'in haberine göre, Türkiye bu sefer ABD'den eğitmen pilot istedi. ABD'li yetkililer Türkiye'nin talebine, "Yurtdışında pilot eğitilmesine ilişkin bir programımız yok. F-16 pilotlarınızı ABD'ye gönderirseniz burada eğitiriz" şeklinde yanıt verdi.

Türkiye'nin ise yeni pilotların eğitiminin Türkiye'deki üslerde ve kendi coğrafyasının koşullarında verilmesi konusunda ısrarcı olduğu öğrenildi.

https://www.airlinehaber.com/abdden-turkiyenin-egitmen-pilot-talebine-yanit-gonderin-burada-egitelim/ Mesajı Paylaş

putty

Pakistan ın görmemesi gereken şeyler var demek ki Türk de F16 larda. Mesajı Paylaş

Terra

Savaş pilotu koltuğu doldu


FETÖ'cü 300 pilotun ordudan ihraç edilmesiyle yaşanan sıkıntı giderildi. Ordudan ayrılanların dönmesiyle koltuk-pilot oranı standarda ulaştı

15 Temmuz darbe girişiminden sonra FETÖ'cü 300 pilotun Türk Hava Kuvvetleri'nden (THK) ihraç edilmesinin savaş uçaklarının operasyonel kabiliyetinde yarattığı tahribat giderildi. Uluslararası standartlarda koltuk sayısı- savaş pilotu sayısı oranı "1/1.5" olarak kabul ediliyor. Türk Silahlı Kuvvetleri'nde bu oran darbe girişimi nedeni ile "1/0.8" seviyesine kadar geriledi.

Hava Kuvvetleri'nden ayrılan pilotların gönüllü dönüş kararının yanı sıra, FETÖ baskısı nedeni ile mesleğini bırakan personelden eksik mecburi hizmet süresi bulunanların da göreve döndürülmesi ile koltuk sayısı savaş pilotun oranı "1/1.7"ye yükseldi. Genel savaş hali durumu için gerekli olan oranın "1/2.5"tan az olmaması gerekiyor.

Yeni alınan ve yetiştirilen pilotlarla birlikte 2019'a kadar Hava Kuvvetleri'nin koltuk sayısı savaş pilotu dengesinde "1/3"e ulaşması, böylece her bir savaş uçağı için en az 3 deneyimli pilotun kadroda tutulması hedefleniyor.

THK'nın envanterinde değişik tipte yaklaşık 450 uçak var. Bunlardan 300 kadarı F-16 ve F-4 savaş uçakları. Bu durumda muharip uçaklar için 450, tüm uçaklar içinse 675 pilot istihdam edilmesi gerekiyor. Son çıkarılan KHK ile en az 200 pilot Hava Kuvvetleri'ne dönecek. Bunlardan 100 kadarı F-16 pilotu. TSK ihtiyacı olması durumunda 18 yılını doldurmadan emekli olan bütün pilotları göreve çağırabilecek. Pilotların görev süreleri 4 yıl olarak belirlendi. Göreve çağrılan pilot ilgili birliğe katılış yapmazsa sivil pilot sertifikaları 4 yıl boyunca askıya alınacak.

http://www.sabah.com.tr/gundem/2017/09/01/savas-pilotu-koltugu-doldu Mesajı Paylaş

cemdogut

Bu haberi yapan ne içiyorsa bende istiyorum. Neyin kafasını yaşıyorlar acaba ? Mesajı Paylaş
Bilgi sahibi olmadan fikir sahibi olunmaz...


Paylaş delicious Paylaş digg Paylaş facebook Paylaş furl Paylaş linkedin Paylaş myspace Paylaş reddit Paylaş stumble Paylaş technorati Paylaş twitter