TUSAŞ T625 Özgün Milli Helikopter Projesi

Başlatan 7Skies, Eki 10, 2015, 01:31 ÖS

« önceki - sonraki »
Aşağı git

7Skies

Özgün Helikopter Programı


06.09.2013

Özgün Helikopter, Türk Silahli Kuvvetleri ve Sivil havacilik alanlarinda kullanilmasi amaciyla Türkiye'nin cografi ve iklim kosullarina göre Türk mühendisleri tarafindan tasarlanan, gelistirilmekte olan ve TUSAS tesislerinde üretilen genel amaçli helikopterdir.Proje için 26 Haziran 2013 tarihinde Özgün Helikopter Programi Sözlesmesi imzalanmis ve 6 Eylül 2013'ten itibaren program takvimi uygulanmaya baslanmistir.[2] Özgün Helikopter genel kullanim amaci ile tasarlanmakta olup ilk uçus tarihinin 2018 yilinda olmasi öngörülmektedir.[1] Helikopter ile ilgili ilk tanitim 5 Eylül 2014 tarihinde Ankara'da düzenlenen Yerli Helikopterin Sanayilesmesi toplantisinda yapilmistir.[3] Özgün helikopterin ileride UH-1 ve ambulans helikopterlerin yerini almasi planlanmaktadir.








! No longer available



23 Aralık 2014

Döner Kanat Teknoloji Merkezi (DKTM) Projeleri sözleşme imza töreni yapıldı
Savunma Sanayii Müsteşarlığı (SSM) ile Türk Havacılık ve Uzay Sanayii A.Ş. (TUSAŞ) arasında 26 Haziran 2013 tarihinde imzalanan Özgün Helikopter Programı Sözleşmesi kapsamında TUSAŞ ODTÜ Teknokent tesislerinde Döner Kanat Teknoloji Merkezi (DKTM) kurulmuştur. DKTM'nin amacı,  helikopter alanında geleceğin teknolojilerini araştırmak ve kazanmak, üniversite-sanayi işbirliğini geliştirmek, uzun vadede helikopter teknolojileri alanlarında yetişmiş insan kaynağına katkıda bulunmaktır. DKTM dünyada mevcut olmayan veya ülkemizde erişilemeyen teknolojileri geliştirmek amacıyla kurulmuştur.





17.6.2015

Savunma Sanayi Müsteşarlığı tarafından yürütülen ve ana yüklenicisinin Türk Havacılık ve Uzay Sanayi A.Ş (TUSAŞ) olduğu Özgün Helikopter Projesi kapsamında geliştirilen hafif sınıf helikopterlerde Rolls-Royce ve Honeywell ortaklığıyla geliştirilen Light Helicopter Turbine Engine Company (LHTEC) CTS800 motorları kullanılacak.


05.08.2015

ANKARA (AA) - Özgün Helikopter Programı kapsamında prototip helikopterlerin geliştirme, üretim ve alt sistem entegrasyon çalışmalarının gerçekleştirileceği Özgün Helikopter Prototip Geliştirme Tesislerinin temel atma töreni Türk Havacılık ve Uzay Sanayii AŞ'nin (TUSAŞ) Ankara Kazan'daki tesislerinde yapıldı.


05.08.2015

Aselsan TUSAŞ ile Özgün Helikopter Programı Sözleşmesi kapsamında $68 mln tutarında alt yüklenicilik sözleşmesi imzaladı. "Bu sözleşme kapsamında sivil ve askeri konfigürasyonda yaklaşık 40 adet ekipmandan oluşan aviyonik (havacılık elektroniği) sistem tasarımı gerçekleştirilecektir.






! No longer available






İLK UÇUŞ 2018'DE
 

Yaklaşık 250 mühendisin görev yaptığı Özgün Helikopter Projesinde  tasarım çalışmalarının 2016 yılı sonuna kadar tamamlanması ve 2017'de üretime geçmesi hedefleniyor. Bu aşamaların ardından 690 milyon dolar civarındaki geliştirme sürecinde ilk prototipin 2018 yılında test uçuşu yapması planlanıyor.Mühendislik olarak tamamen TAI kontrolünde yürüyecek projede Özgün Helikopterler ilk aşamada yurt dışından hazır alınacak motorlar ile güçlendirilecek. Bu konuda TAI, Honeywell firması ile CTS 8004A motoru için
görüşecek.




HELİKOPTERDE AİLE KONSEPTİ
 

Türkiye geliştirilecek helikopter konusunda aile konsepti oluşturmayı hedefliyor. Gövdenin uzatılarak veya kısaltılarak, farklı güçteki motorlarla oluşturulacak alternatiflerle yeni bir Türk helikopter ailesi tasarlanacak. 3 ile 8 ton sınıfında en az 4 tip helikopterin dizayn edilmesi planlanıyor.





ÖZGÜR HELİKOPTER İÇİN TESİS
 

Savunma Sanayii Müsteşarlığı (SSM) ile Türk Havacılık ve Uzay Sanayii A.Ş. (TAI) arasında 26 Haziran 2013 tarihinde imzalanan Özgün Helikopter Programı Sözleşmesi kapsamında TUSAŞ ODTÜ Teknokent tesislerinde Döner Kanat Teknoloji Merkezi (DKTM) kuruldu. DKTM, helikopter alanında geleceğin teknolojilerini araştırmak ve kazanmak, üniversite-sanayi işbirliğini geliştirmek, uzun vadede helikopter teknolojileri alanlarında yetişmiş insan kaynağına katkıda bulunmayı amaçlıyor.




TUSAŞ Genel Müdürü Muharrem Dörtkaşlı, Özgün Helikopter'in müşterisinin Savunma Sanayii Müsteşarlığı olduğunu ancak ortaya çıkacak ürünün hem sivil hem de askeri sertifikasyona sahip olacağını söyledi.Özgün Helikopter'in 5 ton sınıfında genel maksat helikopteri olduğunu ifade eden Dörtkaşlı, şöyle konuştu:"Çalışmalarımız takvimine uygun olarak devam ediyor. Avrupa Havacılık Otoritesinin sertifikasyonu altında tamamlanacak. Sonunda ortaya çıkacak ürün hem sivil sertifikasyona hem de askeri sertifikasyona sahip olacak. 5 ton sınıfındaki bu ürün, şu an uçan UH-1H ya da ambulans görevinin yapan helikopterlerin vazifesini görecektir. Projeyi arada önemli kilometre taşları olmakla birlikte 6. yılda sivil sertifikasyonunu, 7.5 yıl sonra da askeri sertifikasyonunu tamamlamayı düşünüyoruz."Dörtkaşlı, tasarımın tamamen kendilerine ait olduğunu vurgulayarak şöyle devam etti:
"Helikopterin 5. yıldan itibaren teker kesmeye başlayacağını düşünüyoruz. Belki daha erken de olabilir ama bunun sertifikasyonu tamamlanmış hali için hedefimiz 6 yıl. Altı yıl sonra bu ürünümüzü havada göreceğiz. 2020 çok iyi bir tarih. İnşallah cumhuriyetimizin 100. yılında hizmet verecek noktaya gelir.





Kaynak: SSM,Tai,Kokpit.....
Mesajı Paylaş
.

HDS

Airbus'ın AW139 ile rekabet etsin diye çıkardığı H160 tayyaresine bir göz atmak gerek. Tamamen kompozit üretilen ilk sivil tayyare.
Böyle de bir oyuncak gerek aslında. Bir özellik gerek. Mesajı Paylaş

7Skies


10 Aralık günü TAI,  Honeywell ile CTS800 için anlaşma imzaladı. Paris havacılık furında imzalanan memorandum dan sonra imzalanan anlaşma Honeywell in  5 yılllık süre içinde 1,300-1,700shp (969-1,270kW) CTS800-4AT motorunun satışı ile TAI helilopterine entegre ve sertifikasyonu gerçekleştirilecek.

https://www.flightglobal.com/news/articles/tai-confirms-cts800-engine-for-new-light-helicopter-419981/
http://www.rolls-royce.com/news/press-releases/yr-2015/pr-10-12-2015-tai-and-lhtec-sign-contract-for-cts800.aspx
http://www.intelligent-aerospace.com/pt/2015/12/10/tai-and-lhtec-sign-contract-for-cts800-engine.html

Mesajı Paylaş
.

kimlikci

Savunma Sanayii Müsteşarı İsmail Demir, "Tamamen Kendi Yerli Helikopterlerimizi Üretebilecek konuma gelebilecek miyiz" şeklinde yöneltilen soruya, şöyle cevap verdi:
"Genel maksatlı helikopterlerin imzalanmasından daha önce ATAK Helikopterinin edinilen tecrübeye dayanarak bir özgün helikopter geliştirme projesi başlatılmıştı. O proje bütün hızıyla devam ediyor. Bu projede 5 yıl gibi bir sözümüz var ve bu yaklaşık 2 buçuk yıl önce verilmiş bir söz. Arkadaşlarımız bütün güçleriyle çalışıyor. Genel maksat helikopterinin gittiği yoldan bağımsız olarak da biz zaten bir özgün helikopter geliştirme projesi devam ettiriyoruz, inşallah 2 buçuk sene sonra bunu da göreceğiz. İlk helikopter çıktığında motoru yerli üretim olmayacak ama yerli motor geliştirme çalışmalarımız devam ediyor. Yerli motor çıktığında helikopterlerimizin de motoru yerli olacak."

http://www.milliyet.com.tr/savunma-sanayii-mustesari-ismail-demir-ankara-yerelhaber-1416036 Mesajı Paylaş

ocay

Honeywell kullanılacak motor montaj ve bakım işleri için Türkiye'de ortaklık arayışındaymış.


Bu helikopter bir uçsa sadece UH-1 yenilemek için 200 sipariş alıt TSK'dan Mesajı Paylaş

turkdefence

@ocay üstadım, zaten Özgün Helikopter projesinin amacı eldeki UH-I'lerin yerine geçmek.

Sadece Özgün Motor konusunda nasıl bir takvim izleneceği belli değil; seri üretime girmeden prototip helikopterlerde LHTEC motoru kullanılacak bu kesin. Seri üretime girince kısmında özgün motor yetişmezse yine LHTEC motorları ile devam edilecek.

Mesajı Paylaş

murattekin

LHTEC uzun süre kullanılır bence. Ozgün motorun güvenirliğini kanıtlaması ve sertifikasyonu kimbilir kaç sene sürer. Mesajı Paylaş
Murat Tekin

sailordream

"Özgün" kelimesine çok takılmaz isek doğru bir yolda gidiyoruz. 6ton sınıfı için en doğru yok A-139 üzerinden yürümekti. Motor ve Transmisyon kuvvetle muhtemel T-129'un aynisi yada çok benzer bir türevleri olacak. Yine kuvvetle muhtemeldir ki pek çok geliştirilen aviyonikte bu helkopterde kullanılacak.

Medya ve politikacılar %100 yerli milli Özgün kimsede yok dünyanın en iyisi vs gibi cümleler kuracak olsalarda elimizde "daha iyi" bir AW-139 olacak ki ben destekliyorum. Hintliler gibi deli paralar harcayıp sonra optimizasyon için bir o kadar daha Eurocoptere verip HAL Dhruv yapılacağına içerisi daha yerli kendisini kanıtlamış bir platform olsun.
Mesajı Paylaş

HDS

Bu arada galiba GE de bu projeyi yeni keşfetmiş. Yeni bir motoru birlikte geliştirmeyi teklif etmiş.  :) Mesajı Paylaş

ocay

GE'nin hafif sınıf helikopter için şu an bir motoru var mı? Mesajı Paylaş

HDS

Hence comes the proposal; "geliştirme" Mesajı Paylaş

neosinan

@HDS bey Ben bu konu da bir kaynak bulamadım. Kendi sitelerinde de yok, paylaşabilirseniz çok güzel olur Mesajı Paylaş

HDS

Bulamazsınız. Mesajı Paylaş

ocay

#13
Ara 25, 2016, 11:00 ÖÖ Last Edit: Eki 04, 2017, 01:48 ÖÖ by Yönetim
Eski başlığı bulamadım. Buradan devam edelim

https://twitter.com/Rotorfocus/status/812653841292414978

Milli Helikopter Projesinde üretilecek olan helikopterin ismi T-625 olmuş.

6: 6 ton
2: Çift motorlu
5: 5 palli

IDEF'de tam boy bir modeli sergilenecekmiş ve daha önce gördüğümüz fotoğraflardan farklı olacakmış. Mesajı Paylaş

HARZEMŞAH

#14
Oca 04, 2017, 11:52 ÖÖ Last Edit: Oca 04, 2017, 01:33 ÖS by HARZEMŞAH
Milli Savunma Bakanı Fikri Işık, TAI tarafından geliştirilen milli özgün genel maksat helikopterinin uçuş tarihini açıkladı. Bakan bugün 19. ATAK helikopterinin teslim töreninde yaptığı konuşmada, ilk özgün milli helikopterin 6 Eylül 2018 tarihinde uçacağını söyledi.

Söz konusu helikopter TAI tarafından T625 olarak  kodlandı. (625-6 ton, 2 motorlu, 5 pal).

Maddi hata düzeltildi... Mesajı Paylaş

Yukarı git

Paylaş delicious Paylaş digg Paylaş facebook Paylaş furl Paylaş linkedin Paylaş myspace Paylaş reddit Paylaş stumble Paylaş technorati Paylaş twitter