Baykar Makine

Başlatan Energy, Nis 02, 2017, 08:14 ÖÖ

« önceki - sonraki »

Sabri Ünal

Görselden çıkan sonuca göre 4,5 veya 5,5 tonluk İHA çift motorlu olabilir. TAI'nin yayınladığı görsel de bu yöndeydi.

Bir Ar-Ge veya Ür-Ge projesi açılırsa ilginç bir rekabet yaşanabilir. Mesajı Paylaş
>>> Kaynak belirtmediğim her düşünce şahsi kanaatimdir. Fikirlerinizle uyuşmuyorsa çöpe atın gitsin.

putty

#16
Ara 28, 2017, 12:45 ÖÖ Last Edit: Ara 28, 2017, 12:56 ÖÖ by putty
Taktik iha diye görev aldılar onun yerine male iha yaptılar kimsede niye böyle yaptınız demiyor
Tamam daha iyinin niyesimi sorulur ama zaten male iha fabrikamız vardı bizim. Lazım olan taktik ihaydı. Adı sözleşme gereği taktik hala ama görünce tanırız bu male iha olmuş
Şu resimdeki siyah olan taktik iha ya benziyor mesela ama beyaz olan ne kadar büyük ondan male olmuş artık nefsine yenile yenile uçak olmuş iki katı.
Sonrada diyorlar taktik ama 24 saat uçuyor sınıfının en iyisi 25 000 fit e çıkıyor filan. Male çünkü ondan yapıyor bunları adı taktik sadece

Bu iki uçak aynı mı mesela uçak çaktırmadan adı taktik kalmış ama kendisi ANKA olmuş
Resim e bakarak mukayese kolay değil ama bana sanki iki katı gibi görünüyor son hali.



Mesajı Paylaş

Sabri Ünal

Fazla kaynak olmadığı için şuna (https://en.wikipedia.org/wiki/Bayraktar_Tactical_UAS#Bayraktar_TB2_UCAV) göre alıntılarsak

İlk uçak Block a 450 kg kalkış ağırlığına ve  9 metre kanat açıklığına sahip imiş, yük kapasitesi belirtilmemiş. TB2'ler ise 650 kg kalkış ağırlığına ve 12 m kanat açıklığına sahip. Bu arada bomba atabilen İhalarda kanat güçlendirmesi yapıldığı haberi çıktı ama TB3 diye isimlendirildiği olmadı.

Ama aracı bu kadar büyüten şey demo uçuşundan sonra alınan SSİK kararı sonrası 2 yılda hazırlanan isterler listesi olmuş gibi.

Kaynak: https://vimeo.com/93398869

"Taktik IHA Projesi Ön Tasarım Aşaması Tamamlandı

2007 yılında Savunma Sanayi Müsteşarlığı tarafından rekabet usulüne dayalı olarak (herhangi bir Ar-Ge desteği olmaksızın) başlatılan Taktik İnsansız Hava Aracı Sistemi Geliştirme programı kapsamında, Eylül-Ekim 2009 tarihlerinde resmi heyet huzurunda Bayraktar Taktik İHA Sistemi

2007 yılında Savunma Sanayi Müsteşarlığı tarafından rekabet usulüne dayalı olarak (herhangi bir Ar-Ge desteği olmaksızın) başlatılan Taktik İnsansız Hava Aracı Sistemi Geliştirme programı kapsamında, Eylül-Ekim 2009 tarihlerinde resmi heyet huzurunda Bayraktar Taktik İHA Sistemi ile hedeflenen tüm performans kriterleri başarıyla tamamlanarak uçuş testleri sergilenmiştir. Bu testler esnasında hangardan çıktığı andan itibaren tam otomatik taksi, kalkış, uçuş, iniş, frenleme ve tekrar hangara dönüş gibi özellikler sergilenmiştir.

2010 Ocak ayında gerçekleştirilen Savunma Sanayi İcra Kurulu'nda 2 Adet Taktik İHA Sistemi (12 Uçak) için sözleşme görüşmelerine başlanmasına karar verilmiş olup, ancak 2 yıl sonra imzalan sözleşme kapsamında 2012 Ocak içerisinde Taktik İHA Geliştirme Projesi programı takvimi başlamıştır.

Bu kapsamda yürütülen çalışmalar sonucunda nihai seri üretim aşamasına yönelik Ön Tasarım Çalışmaları Ağustos 2012 içerisinde tamamlanarak başarılı bir şekilde sonuçlandırılmıştır. Teknolojinin gelişimine paralel olarak geliştirilen yeni tip Taktik İHA Sistemi yine tamamen Milli ve Özgün Elektronik Donanım Tasarımı, Yazılım ve Hava Aracı Tasarımına sahiptir. Hava Aracı tasarımından, İtki Sistemi'ne, 3 Yedekli Otopilot Sistem Mimarisinden, daha ileri seviye INS-GPS Entegrasyonu vb. sensör füzyonu uygulamalarından, 3 yedekli sensör mimarisine kadar birçok yenilik ve iyileştirme faaliyeti yürütülmüştür. 2009 yılında başarılı bir şekilde gösterimi tamamlanan gece ve gündüz tam otomatik taksi, kalkış, iniş ve otomatik hangara dönüş özelliklerine yönelik farklı ilave teknik ve Yedeklilik sistemlerinin geliştirilmesi ile birlikte daha etkili sonuçlara ulaşılması hedeflenmektedir.

Elektronik, Yazılım, Tasarım, Test, Üretim vb. yürütülen her türlü çalışma esnasında uygulanan birçok askeri ve sivil standartlar doğrultusunda sistemin sivil hava sahamızda da uçabilecek güvenilirlik ve teknik yeterliliğe sahip olması hedeflenmiştir.

Yoğun bir şekilde yürüttüğümüz bu çalışmaların sonuçlanması ile teknolojik olarak en ileri seviyede olacak şekilde geliştirdiğimiz Taktik İHA Sistemi'ni ülkemizin hizmetine bir an önce sunma gayret ve azmi içerisindeyiz. Bizlere desteğini esirgemeyen tüm gönül dostlarının bilgilerine arz ederiz." Mesajı Paylaş
>>> Kaynak belirtmediğim her düşünce şahsi kanaatimdir. Fikirlerinizle uyuşmuyorsa çöpe atın gitsin.

ÜNAL

@Putty
Asıl kötü olanda iha üretimi yapan 3 firmamız olduğu halde hala Scaneagle muadili bir ürün çıkartamamış olmamız.
Keşke Vestel bu konuda çalışıp en azından bu kadar yatırımı bir şekilde karşılamış olsa.
Bildiğime göre Vestel Bora Scaneagle tarzı bir iha ama havada kalış süresi biraz az, üzerine katılıp güzel bir ürün ortaya çıkarılsa çok tutulur ve çoğu ülkenin maliyet noktasında altından kalkacağı bir iha olacağı için çok ekmek yer.
Yanlış bilmiyorsam ASELSAN Cats sisteminin küçüğü üzerine çalışıyor, acaba Bora gibi küçük bir iha ile işaretleme yapılabilir mi ? Mesajı Paylaş

putty

#19
Ara 28, 2017, 10:41 ÖÖ Last Edit: Ara 28, 2017, 10:54 ÖÖ by putty
Belki şu değişiklik olmuş olabilir;

Süratle dünyada male iha taktik iha kavramı değişti. Male iha predator dan repear e hatta global hawk a veya şu jet motorlu iha lara doğru kayıyor yani stratejik ihalara doğru kayıyor. Taktik iha ise eskiden male iha olan predator boyutlarına değişti Bizde de anka yı bu yüzden artık male iha olarak değil taktik iha olarak görme eğilimi var. Male iha ise TAI nin yeni uçağı ve sonrası olacak. ABD nin predator leri Repear lar ile değiştirmesi gözden kaçırılmamalı. Sanırım Baykar a biz kızarken aslında Baykar trendi yakalayıp TAI de bir tık geride kalmış da olabilir. TAI içinde geride kaldı demek adil olmaz tabi projesini ilan etti sadece Baykar beklemeden olması gereken yere pozisyonlandı bu durumdada daha hamlesinin başında olan TAI ile hedefe ulaşan Baykar ın benzer uçakları göze battı.
Eleştiriyi başlatmış olan kişi olmama rağmen bunuda aslında daha mantıklı görüyorum. Eskidende bizim ANKA bitene kadar male iha dan taktik ihaya döndü diyordum. Neyseki TAI da bunun gereğini yapıyor mesele yok yani iha dünyamızda baykar ve tai özelinde. 

Eksik olan ünal ın dediği Scaneagle muadili bir iha aslında. Karayı hadi iha ya boğarız ama gemilerde iha olmaması nasıl rahatsız etmiyor birilerini anlamıyorum.

Mesajı Paylaş

Sabri Ünal

#20
Ara 28, 2017, 07:58 ÖS Last Edit: Ara 28, 2017, 08:00 ÖS by Sabri Ünal
ScanEagle türevi yapıldı ve ne oldu, bize lazım teyip Tai Gözcü İHA'yı çöp etmedik mi!

Mesajı Paylaş
>>> Kaynak belirtmediğim her düşünce şahsi kanaatimdir. Fikirlerinizle uyuşmuyorsa çöpe atın gitsin.

HDS

@Sabri, Scaneagle bir "uçak" değil, bir sistem. Artık yeni nesilleri iyice de enteresan olmuş bir "sistem".

Bir "uçak" yapıp bunu katapulttan atmakta çok zorlanacağımızı sanmıyorum. Varsın az daha az havada kalsın. Ama "payload" meselemiz var. Scaneagle müthiş optimize bir "sistem". Zaten üreticisi InSitu'yü hemen Boeing aldı. Mesajı Paylaş

Sabri Ünal

Biz de Gözcü İHA'yı 2007'de basının önüne sunduk. Hiç sipariş almadık, hiç üstüne düşünmedik sadece geçiştirdik. Sonra buna benzer bir sistem olsun diye bir ihale açtık, aracı imkansız boyutta istedik ve üstümüz başımız çikolata lekesi oldu. Bünye çikolataya alışmış, tost ekmek yapıp yemeye bile itiraz ediyor.

İHA Enstitüsü (Tübitak Çatısı Altında) kurmayı artık düşünmeliyiz.

İlaveten (şahsi kanaatim) TAI iha işinden çıkmalı ve Baykar Makina'ya Anka'yı devredip karşılığında Baykar Makina'nın sallıyorum yüzde 5'ine ortak olmalı. Böylece belki rekabet kalkar uzmanlaşma sağlanır.

Mesajı Paylaş
>>> Kaynak belirtmediğim her düşünce şahsi kanaatimdir. Fikirlerinizle uyuşmuyorsa çöpe atın gitsin.

HDS

Baykar bence en geç altı ayda Scaneagle gibi bir "sistem"in tayyare ve katapult tarafını yapabilir. Ama "payload" büyük mesele. Mesajı Paylaş

ÜNAL

#24
Ara 28, 2017, 09:05 ÖS Last Edit: Ara 28, 2017, 09:36 ÖS by ÜNAL
Sabri hocam ben tam tersini düşünüyorum aslında.
Tai Baykarın isim hakkını satın alsın, üretim ona geçsin.
Yoksa bu şekilde 135 iha satın alınması 2020leri bulacak.
En azından Tai Vestel'e müsamaha gösterir taktik iha konusunda kısa sürede istenilen envantere ulaşmış oluruz.
Diğer taraftan TAİ'nin Baykara bağlanıp sadece yüzde beşini oluşturması bana garip geldi bana yine tam tersi olur gibi geliyor.
Şöyle ki Tai içerideki hainler vesilesi ile çok yıpratıldı bildiğiniz üzere, Baykar ise özel kuruluş bu konuda daha rahattı.
Ben bundan 3-4 sene önce dahi TAİ'nin planlarını bana söyleyen birine bön bön bakmıştım.
TAİ üzerindeki ağırlığı bir atsın ağzımız açık kalır diyorum ben.
Diğer taraftan eğer firmaların birbirini alma durumu olacaksa bence Baykar devlet kredisi ile gidip Vestel'in iha bölümünü alsın.
Bari 2 üretim tesisi ile kısa sürede orduya cevap verir.
Aynı zamanda Vestel ihracat konusunda da içerde destek görmese de çok aktif. Firmanın portföyü genişlemiş ve bir tık seviye artmış olur bu sayede. Mesajı Paylaş

Sabri Ünal

Ünal bey, ben TAİ örneğin BAYKAR'a ortak olup İHA konusunda profesyonelleşecek bir firmaya ön ayak olsun dedim. Baykar TAI'yi alsın demedim. İlaveten BAYKAR MAKİNA'nın yeni fabrikasını görmediniz, çok güzel ve çok büyük bir fabrika ve üretim konusunda sıkıntı yaşamaları beklenmiyor. Sözleşme vs görüşmeleri her şey takvime balandı mı hiç bilmiyorum. Sonuçta Davutoğlu'nun Savunma ve Havacılık basınına attığı bir kelek olarak çok az haber sektör basınında yer alma şansı bulabiliyor.

Çok basit bir hesapla: aylık 4 adet ürün üretilmesi durumunda: yıllık 48, ürün ile 3 yılda tüm siparişler tamamlanır.






Mesajı Paylaş
>>> Kaynak belirtmediğim her düşünce şahsi kanaatimdir. Fikirlerinizle uyuşmuyorsa çöpe atın gitsin.

ÜNAL

Hocam bende onun için yazdım ya TAİnin planlarını duyunca şok oldum diye.
Satcomlu iha yapan şirket neden Baykarla rakip olsun.
Diğer taraftan senede 48 iha konusunda teyitli bir bilgi mi yoksa kendimiz mi hesap yaptık.
Çünkü öyle olsa son verilen 16 uçaklık siparişin 8 tanesini hazirana bırakmazlardı. İnşallah ayda 4 tane çıkarırlar ama ben zor görüyorum.
Diğer taraftan keşke senede 48 tane olsa ama yinede diğer üreticileri dışarıda bırakmamalıyız.
Anka için ayda 2 tane söylemi vardı, Vestel üretse senede 10 tane 34.
Baykar ile 2 senede bütün ihtiyaç karşılanır ama işte bekleniyor maalesef diğer üreticelerden alımlar için...
Ayrıca bence Baykar ihracat konusunda artık adım atmalı, Vestel'in çalışmaları var Anka daha bize yetmedi ama Baykarın zaten kendini kanıtladığı onlarca uçağı var biraz yurtdışına açılsa iyi olur artık.
Sonuçta bu 135 ihadan sonra büyük ihalardan yine yüzlerce alınmayacak.
Zaten Satcomlu noktasında Anka çatır çatır yapılıyor.
Çift motorlusuda yolda bildiğim kadarıyla, kısacası em Scaneagle ayarında bir ürün geliştirilmeli hemde ileride boşa çıkacak bu üretim kapasitesi değerlendirilmeli... Mesajı Paylaş

dmc

VTOL İHA konusunu atlamamız lazım. TAI'nin bir yol haritası vardı bu konuyla ilgili  R-300'den sonra yeni bir gelişme göremedik. @Putty'nin dediğini yabana atmamak lazım. Deniz platformlarının hangarları müsaitse S-70'lerin yanında S-100 ile VSR-700 arasında VTOL bir platform da kullanılabilir. Mesajı Paylaş

anafor2016

Konu dışına çıkmış olacağım ama Savunma sanayii ne çalışan özel sektör firmalarının sivil ürün portfoyunun olmasının da hayati olduğunu düşünüyorum. Savunma sanayii projeleri ve ihaleleri oldukça uzun sürelerde sonuçlanıyor. Her sene yılda 30-40 iha satılmayabilir. Mesajı Paylaş

ocay

küçük malazgirtleri yendien üretecekler. sipariş varmış. Mesajı Paylaş


Paylaş delicious Paylaş digg Paylaş facebook Paylaş furl Paylaş linkedin Paylaş myspace Paylaş reddit Paylaş stumble Paylaş technorati Paylaş twitter