Altay Tank

Başlatan 7Skies, Eki 05, 2015, 05:23 ÖS

« önceki - sonraki »
Aşağı git

HARZEMŞAH

Yok. Dolaylı yoldan iş Almanlara veriliyor... Mesajı Paylaş

TolgaHM

Bu projeyi avanta peşinde koşan çakal sürüleri hiç etmediyse bende bir şey bilmiyorum...

İzleyelim bakalım. Mesajı Paylaş

putty

#437
Haz 09, 2017, 08:14 ÖS Last Edit: Haz 09, 2017, 08:16 ÖS by putty
Bence kızacak şimdilik bir şey yok. Otokardan teklif rekabetsiz biçimde sözleşme gereği tek başına yani imtiyazlı şekilde istendi. Bu teklife göre Otokar a vermek pek akıl karı değil çünkü sonrasında zaten ihale açılınca Otokar yine kendi teklifini bu sefer rekabet şartlarında verecek. Kabul edilecek ise onu kabul ederler bunu niye peşinen kabul etsinler enayimi SSM lığı. Bunu Otokar a ilk partiyi vermeye ikna olmuş SSM lığı var masumiyeti saflığı ile söylüyorum. İkna olmuş ise dahi ilk teklifi red edip rekabet koşullarındaki daha gergin ikinci teklifi alması mantıklıdır. Ancak tabi ki bende kötü niyetin farkındayım ama kötü niyet olmasa bile böyle olması gerekiyor yinede Mesajı Paylaş

ayibarishi

Üstadım madem öyle dolaylı yoldan iş Alamanlara gidecek, bir iyilik yapıp ellerindeki tüm Leopard 2 tanklarını ucuzdan bize satsalar ya. Bunu kesinlikle istiyorum. Hatta mümkünse yanında, zamanında savaş stoğu olarak ayrılan, 120 mm topla modernize edilmiş, 500 adet Leopard 1A5 tanklarını da istiyorum. Kanada'nın yaptığından daha iyi biçimde hepsini asimetrik savaş şartlarına uygun modernize ederek ve zırhlarını da güçlendirerek hızlıca sahaya sürebiliriz. Hatta elde kalan ne kadar Gepard kundağı motorlu hava savunma sistemi varsa hepiciğini de istiyorum. Madem yapıyoruz bir hayır, bari sonuna gadar gayırsınlar. Saygılarımla... Mesajı Paylaş

Destiny

İşin üzücü yanı böyle bir omurgasızlığın yapılacağını biliyorduk ve 1-2 senedir bunu bile bile ve yaşayarak seyrediyoruz... Bu ülke 15 temmuz gibi çok büyük bir beka sorunu ile karşı karşıya kaldı ancak hala bazı şeylerde halamın kızı, amcamın oğlu mantığında gidiyor işler. İlk tankada yetiştirirsiniz artık o sakallı ucubenizin, ucube motorlarını. Mesajı Paylaş

Sabri Ünal

Benim bir sorum var; Devletin fabrikalarını kullanarak Altay üretimi ne kadar mümkün olur? Nasıl bir altyapı yatırımı yapmak gerekir.

İhale sürecine gidilmesinin amacı da şeffaflık olabilir. BMC, FNSS, hatta Katmerciler / Tümosan / Best Group bile biz şu kısmı daha ucuza yapardık diye kamuoyu yapacaklardı. Şimdi açık bir ihale süreci ile iş sonuca bağlanır ve ümidim odur ki ihaleyi yine Otokar kazanır. Mesajı Paylaş
>>> Kaynak belirtmediğim her düşünce şahsi kanaatimdir. Fikirlerinizle uyuşmuyorsa çöpe atın gitsin.

merzifonlu

Otokar ihaleye girmez bence. Ayrıca, bu ihaleden şeffaflık da beklemiyorum; ihaleye çıkılmasındaki amaç bariz. Mesajı Paylaş

HDS

Son haber ile ilgili galiba en tartışılabilir soruyu Sabri sormuş. Askeri fabrikalar artık bu tür ihalelere ortakları ile girebilecekler. Sizce top, obüs işlerine dahi merak saran fabrikalar buna uzak durur mu? Bence hayır.


Fakat, Bence süreç Altay geliştirmesinin "geliştirici"ye, ihalesiz olarak bir miktar tankın seri üretiminin de taşere edilebilmesi "hakkının" kullanılmayıp üzerine yeniden ihaleye çıkılması değil. Bence biz "Altay Projesi"ni ve olası tedarik modelini baştan aşağıya yeniden ele alacağız. Eğer tahmin ettiğim şey tam anlamı ile olursa hem iyi hem kötü yanları olacaktır:
- Kötüsü; Çok uzun sürer
- İyisi; Çok enteresan ve bir kaç değişik Altay görebiliriz


Altay geliştirme projesi Türkiye'de bu kadar sofistike bir kara platformunu geliştirecek bilgi ve tecrübe "hiç" yokken tasarlandı. Otokar'ın o güne dek Cobra'dan, bunun üzerine "Samson"u vidalamaktan, Aselsan'ın optik diye Stamp'a optik takıp buna biz stabilizasyon eklemekten daha ileri bir tecrübesi yoktu. MKE'nin L44 namlu sürecinin ne kadar problemli geliştiği M-60T döneminden hatırlanıyor, Roketsan'ın referans hiç bir kabiliyeti yoktu.  Dolayısı ile kimin ne işi yapacağı, isterlerin sınırları SSM tarafından çok sıkı çizildi. Dışarıdan ne yardım alınabileceğine kadar detaylandırıldı.


Ancak yol boyunca Altay tankı yapıldı, Otokar tankı Koreliler'den dahi iyi yapmakla kalmadı, kendi tali teknolojilerini geliştirdi. Üzerine o "iş" verilmemişken zırh, optik/kule, süspansiyon ekipleri çözümler üretti. araya Tulpar, Arma gibi bir dolu sistemi sıkıştırdı. Aselsan aslında bizim 25mm'lik ZMA'lar için bile bir stabilizasyon yapmamış iken tankın çok yüksek kinematik koşullarında o namluyu kontrol etmeyi başardı. Tankın üzerindeki UKSS için tartışmalar sürerken, KKK kontenjanı ile Altay'a entegrasyonu harici sistemlere göre tercih edilen SARP bu arada gelişti ve dünyadaki sayılı sistemlerden birisi haline geldi. Mesela Altınay, ki aslında bir "otomasyon" kökenli firma olarak, tankın tüm AKS test altyapısının dinamik test bed'lerini yaptı, namlu tahrik sisteminin tasarımı ve sahada görülen problemlerini giderecek de kabiliyete sahip oldu.

Bunlar projeye dahli olanlar. Bir de olmayan firmalar var; FNSS kırk çeşit tekerlekli ve paletli araç yaptı. "Medium Tank" yaptı, teslim etmek üzere. BMC ciddi ve gerçekten ciddiye alınacak bir ekip kurmaya, bunu da Alman RM kabiliyetleri ile bir araya getirmeye niyetli. Nurol bu arada bir dolu zırh teknolojisi yatırımı yaptı. Farklı firmalar değişik zırh/zırhlı yatırımlarına giriştiler.

Bu arada da, elimizdeki bilgi ve görgü ile, elimizdeki imkana, daha doğrusu imkansızlıklara göre tasarlanan Altay "proje modeli" ise artık "kadük" kaldı. Zira, SSM, ana yükleniciliği Otokar'a verirken, AKS için Aselsan'ı ve zırh için Roketsan'ı seçti. Namluyu ve bunun geliştiricisi/tedarikçisi olarak da MKE'yi seçti. Bunun gibi daha bir dolu "kısıt" ile tasarlandı proje. Daha teknik "isterler"i saymıyorum bile.

Bu durumda, aslında firmaların ana ve alt teknolojilerin gelişimine yönelik kabiliyetleri pekiştirildi. Aşı tuttu yani. Firmaları motive etti. proje içinde olsun olmasın. Çıtayı çok yükseltti proje.

Süreç Altay geliştirme iş modeli ile gitse, o tankları MTU motoru ile, Roketsan zırhı vs ile alıp gelmek durumunda kalacaktık. Şimdi sanıyorum daha olması gerektiği gibi, TVP paylaşılarak, firma ve konsorsiyumların kendi yorumları, kendi seçtikleri ortakları ile teklif verebilmeleri, ürünü yorumlayabilmeleri mümkün olacak. Hür yarış.

Otokar verdiği teklifi Aselsan AKS'si (burada firma olarak değil belki, Altay Geliştirme Projesi ne speklemişse onu), Roketsan zırhı, MKE namlusu, vs vs ile verdi. Şimdi ise, genel ihaleye kendi zırhı ile, Aselsan'dan seçip alabileceği AHT konseptindeki konfigürasyonda optikler ile, farklı bir yerleşim ile teklif verebilir. "Bizim konfigürasyonumuz daha iyi bir tank" diyebilir.

Altay projesi iyi hoş da, LAHAT tipi bir namludan atılan lazer güdümlü füze için AKS'de bir "designatör" yok. Yeri de yok ileride koymak için. Öyle olaylar da var. Ya da ; Ne yapacağız yani? 60'ların M-60'ını modernize ederek yaptığımız M-60'ın üzerine bile mast üzerinde optik koymuşuz, 2020 modelinde olmayacak mı SSM 2007'de klasik konfigürasyon istedi diye?

Olsa idi, yani otokar teklifi kabul edilseydi, bize ancak bunu verebilecekti.


İşin nereye, hangi tedarikçilere varabileceğini bilmiyorum. BMC-RM ortaklığına gidebilir mi? Kuvvetle muhtemeldir. BMC tıpkı Otosan kamyon grubu mühendislerini aldığı gibi tank grubunu da "1,5 kat maaşa, üstelik de şehir bile değiştirmeden" alabilir.

Ama gün sonunda çok şaşıracağımızı sanıyorum. Mesajı Paylaş

ayibarishi

Birden aklıma geldi de vakti zamanında elimizdeki M-60T'lerin modernizasyonu için 700 milyon dolardan fazla para ödemiştik. Bu günün değeri ile yaklaşık 1.200 milyon dolar diyelim. Bu paranın önemli bir kısmı takım taklavat tezgah teçhizat masrafına gitti. Fakat yine de kabaca parça başına 10 milyon dolar varsaymak yanlış olmaz.

Yine düşünüyorum da. Renoult 12, Broadway, Clio arasında çok ciddi farklar var. Elbette hepsi araç ve amaca uygun iş görüyor. Lakin teknoloji seviyesine paralel olarak daha yeni dizayn edilen ve üretilen araçlar her halükarda çok daha üstün ve yarayışlı oluyor. Keza silah sistemleri için de böyle. Renoult 12'ye ne yaparsanız yapın asla bir Clio olabilemez değil mi? Sonuçta zamana uygun olarak gelişen isterler ve dizayn felsefesi çok önemli. Ayrıca arıza yapma süreleri arasındaki fark da.

Nedense bir gerçeği daha hatırladım. Ülkeler bir savaş durumunda ellerinde ne varsa onunla savaşı kabul etmek durumunda kalıyorlar. Modern bir silah sisteminin üretimi oldukça karmaşık bir süreç. Ha keza modernizasyonların çoğu da öyle. Bir M-60T için makyaj sayılacak modernizasyonları hızlıca arazide yapabilirken, M-60A3 için aynı şeyi kesinlikle söyleyemeyiz. Aynısı Leopard 2 NG gibi kapsamlı paketler için de geçerlidir tabi. Ayrıca:

Bir modern silah sistemine sahip olma sürecini iki şekilde hızlandırmak mümkündür.
1. Yurt dışında stok sahibi olan bir ülkenin envanterinden hızlıca temin etmek ve geldiği şekilde kullanmaya razı olmak. Yada makyaj tarzı arazide uygulanabilecek modernizasyonlarla kullanmak.
2. Tamamen kendi endüstriyel altyapınız ile ürettiğiniz yerli bir sistemi hızlandırmak. Daha çok alt parça siparişi, daha fazla işçi-vardiya, daha büyük kapalı alan, vs.vs. Ama öncelikle elinizde işleyen bir sistem olması gerekir ki hızlandırmayı düşünebilesiniz.

Kafamda yanan bir başka lamba da şu: Ülke olarak tecrübe ile acı bir şekilde öğrendik. Defalarca. Savunma alanında alınan tüm yanlış kararların, düşüncelerin ve harcanan tüm zamanların bedeli yalnızca kan ve can olarak ödenebilir. Para yada bir başka meta bu bedelin yerini asla tutmuyor.

Ayrıca bu alanda insanlar yalnızca yaptıklarından sorumlu değildir. Yapması gerekirken yapmadıklarından ötürü de sorumlu tutulabilir.

Klavyemi tıngırdatırken şu gerçeğe de aydım. Bedeli kan ve can olan tek nesne bu değil. Mesela ülkenizin ihtiyaçları 1000 adet modern muharebe tankına sahip olmanızı gerektiriyor ise, sizde yalnızca 500 adet modern muharebe tankı varsa, bu 500 adetle savaşı kabule razı olmuşsanız, kalan 500 eksik tank için kabaca 50.000 can fazla kaybetmeye razı olmuşsunuz demektir. Çünkü düşmanın tank fazlasına karşı piyadeniz bu bedeli ödeyerek denge sağlayabilir. Yani planlama, görmezden gelme, geri plana atma, utanma, ar etme, vb. hiçbir şey bunu değiştiremez.

Derken zihnimde yanan  şimşekler bir hususun daha üzerine düşüverdi. Çağımızda her şey çok hızlı gelişiyor. Dostlar düşmanlar birden değişiyor. Savaşlar hızla başlayıp bitiyor. Yalnızca silahınız, mühimmatınız değil, yemeğiniz, suyunuz, uykunuz da tükenebiliyor ve sizi tüketebiliyor. Elden gelen öğün olamıyor, o da zamanında gelemiyor.

Noktaları da siz birleştiriverin gari. Saygılarımla... Mesajı Paylaş

sadalone

Bu iş uzayacak gibi acaba ihtiyacı bir nebze giderebilecek hafif tank düşünülür mü.FK harekatında olduğu gibi parça parça birlikler kullanmak yerine amfibi ve komando tugaylarımızın kendi bünyesinde 105 veya 120mm topu olan taktik tekerlekli araçlar bulunsaydı.FK benzeri harekatlarda ve iç güvenlik harekatlarında gayet işe yarar bir ateş destek silahı olabilirdi üstelik tanka göre kara,deniz ve hava'dan kolaylıkla nakledilebilmesi çok önemli bir yetenek bir güç çarpanı. Mesajı Paylaş

commandos

Umarım altay tankımız, geçmişteki Kayseri uçak fabrikamız, eskişehirdeki devrim arabamız gibi bir kadere maruz bırakılmaz!!! Mesajı Paylaş
Dünyada iki bilinmeyen vardır; biri Kutuplar, diğeri Türkler...
-Albert Sorel-

nokta

Altay Komisyona Havale

ALTAY Ana Muharebe Tankı 'nın (AMT) tasarımını gerçekleştiren OTOKAR ile Savunma Sanayii Müsteşarlığı'nın (SSM) fiyat üzerinde anlaşamaması sonucu seri üretim ihaleye dönüştü. C4Defence'in edindiği bilgilere göre altı firma ihaleye ilgi gösteriyor. SSM ise fiyat ve alt yüklenici tespiti için bugüne kadar izlenmeyen bir yolu tercih etti. SSM, alt yüklenicilerin seçiminde istifade etmek üzere yaklaşık 80 kişiden oluşan seçici komisyon kurdu. Komisyon ihalede rekabet edecek alt yüklenici firmaların yeterlilik durumunu üretim ve finansman açısından inceleyecek. OTOKAR,SSM ile anlaşamadığı müzakere sürecinde farklı bir kurala göre hareket ediyordu.  OTOKAR'ın hangi firmalarla çalışacağı sözleşme imzalanırken belirlenmişti. OTOKAR'ın fiyat teklifinin yaklaşık yüzde 70'ini o firmalar oluşturuyordu.

ALTAY AMT'nin seri üretimi için SSM'nin stratejik planında, sözleşmenin 2017'te imzalanması, 2019 sonuna kadar üretim hattının tamamlanması ve ilk tankın üretim hattından çıkması, 2020 yılında 15, 2021'de de 20 adet tankın üretilmesi takvimi yer almıştı.

http://www.c4defence.com/Gundem/ihalede-komisyon-gorev-yapacak/4552/1 Mesajı Paylaş

murattekin

Twitter'de paylaşılmış.
Mesajı Paylaş
Murat Tekin

swat

3 firma tarafından üretilmesi maliyet ve üretim hızı ve kalite kontrol anlamında avantaj sağlayabilir mi? Mesajı Paylaş

nokta

ALTAY'da Eski BOF ortaklarına davet


Altay Ana Muharebe Tankının seri üretim ihale süreci başladı. Geçmişte tankı üretmek için BOF adında bir konsorsiyum kuran, sonradan kendi adlarına rekabet eden OTOKAR, FNSS ve BMC firmaları seri üretim ihalesine davet edildi. ABD kaynaklı Defense News Dergisinde yer alan habere göre Savunma Sanayii Müsteşarlığı (SSM) aynı üç firmayı Teklife Çağrı Dosyası almaya davet etti. Üretim süreci, miktarı ve bedelinin yanı sıra yeni olası üretim modellerine ilişkin bilinmezler devam ediyor.

Davet alan şirketler teklif çağrısını doğruladı. Altay tankının tasarımını ve dört prototipinin üretimini üstlenen Koç Holding kuruluşu OTOKAR, üretilecek tankla ilgili teknik detaya hakim tek firma. Firma, SSM'ye Ağustos 2016'da tek başına fiyat teklifi vermişti. Firmanın teklifinin yaklaşık olarak yüzde 70'ini SSM'nin seçtiği firmalar oluşturuyordu. Nurol Holding -BAE Systems ortaklığı FNSS ise dünya pazarı için paletli ve tekerlekli çok sayıda zırhlı araç üretiyor. Endonezya için orta ağırlıkta KAPLAN Tankını geliştiren firma sahip olduğu bilgi birikimi ile dikkat çekiyor. BMC firması ise Alman Rheinmetall firması ile tank alanında çalışarak kendini geliştiriyor. Firma, diğer yandan ortağı Katar Silahlı Kuvvetler Vakfı üzerinden ihracat imkânlarını avantaja çevirebilir. Firmalar ihaleyi tek başına kazanmayı hedeflese de son dönemde geliştirilen bir model SSM kulislerinde gündeme geliyor. Buna göre geçmişte Kale Kalıp ve Makina ve Kimya Endüstrisi Kurumu'nun (MKEK) ortak Ar-Ge projesi Milli Piyade Tüfeği MPT-76'nın seri üretim modeli benimsenebilir. Bu modelde MKEK ve KALE önce tek başına üretim için rekabet etti ancak iki firmaya ayrı ayrı üretim görevleri verildi. Bunun ardından Sarsılmaz grubu da üretim hakkını elde eden üçüncü firma oldu.

SSM stratejik planında yer alan bilgilere göre ALTAY tankından 2020 yılında 15 adet üretilecek. Hedefin yerine getirilmesi için 2017'de sözleşmenin imzalanması, 2019 sonuna kadar üretim hattının tamamlanması ve ilk tankın çıkması, 2020 yılında 15, 2021'de de 20 adet tankın üretilmesi gerekiyor.

Motor belirsiz

Öte yandan, ALTAY tankının seri üretimine yönelik motor seçimine dair resmi bir açıklama henüz yapılmadı. Otokar firması Alman MTU firmasının üretimi motorlarla tankı geliştirildi ve prototiplerde de bu şirketin motorları kullanıldı. Seri üretimde kullanılacak motoru üretmek üzere TÜMOSAN' firmasına görev verilmişti. Firmanın teknik destek edinme şartlarında yaşadığı sorunlar nedeniyle SSM ile sözleşme fesih edildi. Firma motoru kendi başına geliştirip üretme iddiasını sürdürüyor. Türkiye ile yakın ilişkisi olan Ukrayna T-72 tanklarında kullanılan motorun gelişmiş versiyonunu teklif etti. Öte yandan bu güne kadar kamuoyunda tartışılmamış olsa da Türkiye'nin S-400 hava savunma füzesi alımını görüştüğü Rusya'da aynı motoru üretme kapasitesine sahip bulunuyor.

http://www.c4defence.com/Gundem/altayda-eski-bof-ortaklarina-davet/4664/1 Mesajı Paylaş

Yukarı git

Paylaş delicious Paylaş digg Paylaş facebook Paylaş furl Paylaş linkedin Paylaş myspace Paylaş reddit Paylaş stumble Paylaş technorati Paylaş twitter