Fas

Başlatan Sihirbaz, Mar 04, 2017, 11:37 ÖÖ

« önceki - sonraki »

Sihirbaz

Batı Sahra Sorunu Yeniden Canlanıyor

Fas ve Polisario Cephesi arasında paylaşılamayan Batı Sahra'da gerginlik yeniden tırmandı.

Afrika'nın en eski toprak tartışmalarının yaşandığı bölgelerden Batı Sahra'da 1991'de yürürlüğe giren ateşkes kararını iki cephe de tehlikeye soktu.

"Kaçakçılığa müdahale" etmek istediğini belirten Fas ordusu, Ağustos ayında kendi sınırının ötesinde Guerguerat'ın güneyine savunma hattı inşa etti. Polisario Cephesi ise bölgedeki askeri varlığını güçlendirdi.

1975'te Fas ile Moritanya arasında paylaştırılan Batı Sahra'da, Fas sınırlarını 2 200 km'lik kum yığınlarıyla çizdi. Ardından bölgeye 350 bin vatandaşını yerleştirdi ve bu göçü "Yeşil Yürüyüş" olarak adlandırdı.

O günden bugüne bölgede barış sağlanamazken, Batı Sahra'nın bağımsızlığı için mücadele veren Polisario Cephesi bölünmeyi asla kabul etmedi.

Gerilla çatışmaları 16 yıl sürdü. 1991'de AB ara buluculuğunda ateşkes ilan edildi ancak yapılan anlaşma sadece sorunların askıya alınmasına neden oldu.

2007'de BM'nin, doğrudan görüşmelere başlanması gerektiği çağrısında bulunması üzerine taraflar New York'ta dört kez bir araya geldi. Ancak yine sonuç alınamadı.

Geçtiğimiz Cuma günü Fas Kralı Muhammed VI ve BM Genel Sekteri Antonio Guterres'in telefon görüşmesinin ardından Fas ordusu geri çekildi. Rabat uzun bir süre sonra ilk kez Batı Sahra'dan askeri birliklerini geri çekmeyi kabul etti.

Sorunun çözüme kavuşması için Polisario Cephesi halkın referanduma gitmesini ve kendi kaderini kendisinin belirlemesi gerektiğini savunuyor. Ancak bölgenin tarihsel olarak kendisine ait olduğunu öne süren Fas öneriye kesin şekilde karşı çıkıyor.

http://www.euronews.com/2017/03/03/the-western-sahara-conflict Mesajı Paylaş

Defence

Fas'ın kuzeyinde toplumsal gerginlik devam ediyor


Fas'ın başkenti Rabat'ta bir araya gelen onlarca insan hakları aktivisti, ülkenin kuzeyinde aylardır devam eden gösterilerde gözaltına alınanların serbest bırakılmasını istedi.

İnsan hakları aktivistleri, seslerini duyurmak için Adalet Bakanlığı önünde toplandı. Hükümetin söz verdiği kalkınma projelerini hayata geçirmediği gerekçesiyle ülkenin kuzeyindeki Rif bölgesi ve diğer bazı kentlerde mayıs ayından bu yana devam eden gösteriler sırasında gözaltına alınanların serbest bırakılmasını talep eden aktivistler, bu yönde sloganlar attı. Rif Hareketi'nin düzenlediği gösterilere katıldığı gerekçesiyle 14 yaşındaki Abdurrahman el-Azri hakkında başlatılan tahkikata da tepki gösteren eylemciler, kuzey kentlerinin kalkındırılmasını ve gençlere iş imkânı sağlanmasını talep etti.

Fas'ın kuzeyindeki El-Huseyma kentinde Ekim 2016'da bir balıkçının polisin el koyduğu balıklarını çöp kamyonundan almaya çalışırken presleme haznesinde sıkışarak ölmesinin ardından çok sayıda gösteri düzenlenmişti. Bölgesel kalkınma için söz verilen projelerin hayata geçirilmediği gerekçesiyle gösteriler mayısta yeniden başlamıştı.

Resmi açıklamalara göre, mayıs ayından bu yana devam eden gösterilerde 250'nin üzerinde eylemci gözaltına alınarak haklarında hukuki işlem yapıldı.

http://www.dunyabulteni.net/gunun-haberleri/407223/fasin-kuzeyinde-toplumsal-gerginlik-devam-ediyor Mesajı Paylaş

Sihirbaz

Fas: Havacılıkta Afrika'nın parlayan yıldızı

Kuzey Afrika ülkesi Fas, yaklaşık 1 milyar Euro'luk iş hacmi ile uzay havacılık ve savunma endüstrisinde önemli bir yatırım merkezi oldu.

Euronews, Daleen Hassan:
"Japonya'nın Nagoya şehri havacılık endüstrisinde önemli bir yer. Havacılık sektörünün geliştiği ve küresel bağlantıların yapıldığı bu uluslararası platformda, gelişmekte olan ülkelerin havacılıkta hangi rolü oynamak zorunda kalacaklarını öğrenmek için Aeromart Nagoya ya gidiyoruz?"

Bu yıl 250 şirket, Aeromart Nagoya Fuarı'nda, Japonya'nın ötesinde küresel iş geliştirme ve son pazar eğilimleri doğrultusunda yoğun B2B toplantılarına katılmak amacıyla bir araya geldi. Uçaklara olan talebin artmasıyla birlikte, havacılık endüstrisinde üretim Malezya, Filipinler ve Kuzey Afrika gibi gelişen ülkelere kaymakta. Buralar sektörün kilit oyuncuları haline dönüşmekte. Uçak ve motor sanayinin önde gelen firması Kawasaki, bu ülkelerin üretim maliyetlerini düşürmeye yardımcı olabileceğine inanıyor.

Yukito Ikeda, Kawasaki Dış Üretim Müdürü: "Gelişmekte olan ülkeler, fiyat rekabetinde öne çıkarak, düşük maliyetli üretimle bizim için çok önemli bir alan haline geliyor. Fakat özellikle Kuzey Afrika konusunda bilgi eksikliği içerisindeyiz. Bu nedenle oralarla daha fazla iletişim halinde olmak istiyoruz."

Havacılık sektörü, Fas'ta yükselen bir endüstri. Fas Krallığı, bugünün rekabetçi pazarında avantajlı konuma gelmek ​​isteyen Avrupa imalat şirketleri için 20 yıldan az bir sürede gözde havacılık merkezi haline geldi.

Fransız firması Daher, 2001 yılından beri Fas'ta ve yakında yeni bir üretim tesisi daha açacak. Jean-Claude Mazzocco Daher Satışlar Müdür Yardımcısı: "Üreticileri desteklemek ve daha fazla parça üretmek üzere, Tanca'da 2016 yılında kurulan tesislere 2018 başında yenilerini ekleyeceğiz."

Boeing 2016 yılında Fas ile 1 milyar Amerikan doları tutarında bir anlaşma imzaladı. Yerel tedarikçilerle birlikte 8700 yeni iş alanı yaratacak bir ekosistem geliştirdi.

Euronews: "Fas'taki havacılık sektörü yıllık yüzde 17'lik gelir artışı ile kanatlanmakta. Fakat Fas havacılık sektörü neden çekici hale geldi? Cevapları almak için Kazablanka'ya gidiyoruz.

Maliyet etkinliği bakımından, havacılık ve uzay şehirleri arasında 6. sırada yer alan Kazablanka, Safran, Thales ve Hexcel gibi uluslararası markaların konuşlandığı önemli bir kent. 4 yıldır Fasta uçak montajı alanında faaliyet gösteren Bombardier'i ziyaret ettik.

Stephen Orr, Bombardier Fas Genel Müdür Yardımcısı: "Fas'ta artık "ekosistem" olarak adlandırdığımız şeyin bir parçasıyız. Farklı alanlardan çeşitli yatırımcı şirketlerin buraya yerleşmesinin gelecek için iyi bir işaret olduğunu düşünüyorum. Gelişmekte olan pazarlar, iyi eğitimli, yüksek kaliteli üretim kaynağı konusunda bizim ve müşterilerimizin ihtiyaç duyduğu rekabetçiliği sunuyor."

"IMA havacılık enstitüsünde sektörün ihtiyaç duyduğu iş gücü için eğitim veriliyor. Bu yıl yaklaşık 1400 Faslı, dört havacılık ekosisteminde yer alan 130 şirketten birinde çalışma imkanına kavuşacak.

Bu firmaların önde gelenleri arasında Montaj, Elektrik Kablolama Ara Bağlantı Sistemleri (EWIS), Bakım, Onarım ve Revizyon Mühendislik (MRO) bulunuyor. Ayrıca GIMAS (Fas havacılık endüstrisi grubu), daha fazla 3d baskıyı havacılık endüstrisine entegre etmek için bir yenilikçilik kümesi başlattı. Karim Cheikh GIMAS Genel Müdürü: "Bugün, sektör çeşitli kademelerde on bir bin kişiye istihdam sağlamakta. Önümüzdeki yıllarda zorlukların üstesinde, mühendislik okulları, araştırma geliştirme ve çok güçlü yenilikler kurarak gelebiliriz."

İşsizlik oranının 2017 yılının ikinci çeyreğinde yüzde 9,3'e ulaştığı Kazablanka, ülkede istihdamı arttıracak havacılık sektörüne yeni tesisler katmayı, Endüstriyel İvme Planı'nın bir numaralı önceliği haline getirdi.

Moulay Hafid Elalamy, Fas Sanayi, Yatırım, Ticaret ve Dijital Ekonomi Bakanı: "İki yeni tesisin açılışını yaptık. Birincisi jet motorları üretimi için, ikincisi ise uçak parçalarının montajlandığı tesis. 2030 yılına kadar 40 bine yakın donanım talebi olacak. Bu henüz ortaya çıkmamış bir şey fakat uçak imalatçılarının kullanıma hazır işlemsel cihazlara duyduğu ihtiyaç giderek artıyor. Açıkçası, kaliteli rekabetçi platformlar ve aynı zamanda büyük becerilere sahip mühendis ve insan kaynakları, aranan en önemli kriterler haline geldi."

http://www.euronews.com/2017/10/26/morocco-flying-high-as-aircraft-manufacturers-seek-low-cost-production Mesajı Paylaş


Paylaş delicious Paylaş digg Paylaş facebook Paylaş furl Paylaş linkedin Paylaş myspace Paylaş reddit Paylaş stumble Paylaş technorati Paylaş twitter