Type 214 AIP Denizaltı Projesi (Reis Sınıfı)

Başlatan Elçibey, Eki 04, 2015, 04:45 ÖS

« önceki - sonraki »
Aşağı git

Elçibey

Eki 04, 2015, 04:45 ÖS Last Edit: Eki 13, 2015, 10:57 ÖÖ by HARZEMŞAH
 

 Havadan Bağımsız Tahrik [AIP] sistemine sahip 6 adet Tip 214TN  Denizaltının Gölcük Tersanesi Komutanlığı'nda inşasını kapsayan Yeni Tip Denizaltı [YTDA] Projesi sözleşmesi 22 Haziran 2o11'de yürürlüğe girmiştir.

 HDW'nin Reis Sınıfı Denizaltıların inşasında kullanılacak malzemeleri göndermede gecikmesi nedeniyle, daha önce 2o13 olarak planlanan ilk denizaltının inşa faaliyetlerine gecikmeli de olsa başlanmıştır.Projedeki gecikme nedeniyle Denizaltıların teslim tarihi henüz kesinleşmemiştir.Her bir Reis Sınıfı Denizaltının inşası 40 ayı inşa ve donatım, 9 ayı Liman Kabul Testi ve 11 ayı Deniz Kabul Testi olmak üzere toplam 60 ay [Gür Sınıfı denizaltılarda bu süre dört yıl olarak gerçekleşmişti] sürecektir.

YTDA Projesi kapsamında, yurt dışından temin edilen feromanyetik HY-100 ve HY-80 tipi yüksek dayanımlı çelik saclar kullanılarak inşa edilecek 66 m boyundaki her bir Reis Sınıfı Denizaltıya; 60 km uzunluğunda kablo,25 km uzunluğunda boru devresi çekilecek,300'ü ana ekipman olmak üzere 4.000'e yakın sistem/cihazın montajı yapılacaktır. Denizaltının en önemli silahının sessizlik ve izlerin azaltımı olduğu göz önünde bulundurulduğunda, geminin inşa faaliyetlerinde uygulanan gürültü ve iz azaltım tedbirlerinde son derece hassas davranılması kaçınılmazdır.

Reis Sınıfı Denizaltıların inşasında, daha önce Gölcük Tersanesi Komutanlığı'nda inşa edilen denizaltılardan farklı olarak, otomatik kaynak teknolojilerinin kullanımını içeren bir yöntem uygulanacaktır. 'Dikine İnşa' yöntemi olarak adlandırılan bu yöntemle, mukavim tekne sacı ve ona içeriden destek veren kemereler yaklaşık 3m boyunda yüzükler şeklinde imal edilmekte, daha sonra çevrilip yine otomatik kaynak makineleri ile uç uca birleştirilmek suretiyle geminin teknesini oluşturmaktadır. Bu uzun silindirik yapının başı ve sonu küresel perdeler ile tamamlanmakta, su geçirmez ve basınca dayanıklı mukavim tekneyi oluşturmaktadır. Mukavim tekne haricinde, geminin üst güverte, yelken, dalma sarnıçları ve mukavim teknenin içerisindeki iç blokları da donatıldığında geminin çelik teknesi ortaya çıkmaktadır.

 Reis Sınıfı Denizaltılarda 648 [2x324 Exide Technologies ürünü sodyum sülfür] batarya yer alacak olup bataryalar Gölcük'deki Seymen Denizaltı Batarya Fabrikası'nda imal edilecektir.Reis Sınıfı Denizaltılarda yer alacak 500 lt hacim ve 900 kg ağırlığa sahip Siemens ürünü iki BZM 120 [12okW] yakıt hücresi [pili] ise Almanya'dan hazır gelecek ve bakım onarımları da yine bu ülkede gerçekleştirilecektir.

 Mukavim tekne dış çapı 6.3 m, toplam uzunluğu 66.3 m, toplam yüksekliği 13.1 m [periskoplar hariç] ve su üstü [satıhta] deplasmanları 1.845 ton, dalmış durumdaki deplasmanları ise 2.023 ton olacak Reis Sınıfı Denizaltılar, satıhta 10+kts, şnorkel sırasında 12+kts ve dalmış durumda 20+kts sürate erişebilecektir. Reis Sınıfı Denizaltıların HBT/AIP devrede iken azami süratlerinin 6 kts'nin üzerinde gerçekleşmesi bekleniyor. Reis Sınıfı Denizaltılar Atlas Elektronik ürünü ISUS-90/72 tabanlı Entegre Su altı Komuta Kontrol Sistemi [ESKKS] ile donatılacak. ESKKS ve Silah Sistemi Entegrasyonu çalışmalarında Havelsan yerli Alt Yüklenici firma olarak görev alacak. ISUS-90/72 ESKKS yazılımlarının bir kısmı Havelsan mühendisleri tarafından milli olarak geliştirilecek ve Alman kuruluş tarafından Geliştirilmiş ISUS-90/72 Komuta Kontrol Sistemine entegre edilecektir. Bu kapsamda ESKKS'nin tüm kaynak kodları Havelsan'a geliştirme maksatlı devredilecek olup, bu Projenin tamamlanması sonrasında Havelsan, denizaltı platformlarına yeni sonar ve torpidoların entegrasyonunu yapacak kabiliyeti kazanmış olacaktır. İlk ESKKS Atlas Elektronik, diğer beş ESKKS ise Havelsan tarafından üretilerek teslim edilecektir. Proje kapsamında tedarik edilecek Tip 214TN Karada Konuşlu Test Sistemi ise Havelsan tarafından Ankara'da kurulacak. Denizaltılarda kullanılacak Link-11 ve Link-22 kabiliyetli Çoklu Veri Link Sistemi [ÇAVLİS] MilSoft tarafından geliştirilecek ve altı Çoklu Link Sistemi ISUS-90/72 ESKKS'ne, bir Çoklu Link Sistemi ise Karada Konuşlu Test Sistemi'ne entegre edilecektir.

 Türkiye'nin tedarik edeceği Reis Sınıfı tip 214TN denizaltılar Almanya'nın daha önce teslim ettiği denizaltılardan yaklaşık 3 m daha uzun olacak.Stabilite sorunlarını 70 ila 80 ton ağırlık eklemesi ile çözen diğer kullanıcıların çözümü kuvvete tatmin edici gelmemiş olacak ki denizaltılara boy vererek bu sorunun üstesinden gelme yolunu tercih etti.

 Tip 214TN Sınıfında kullanılacak Güdümlü Mermi Atış Kontrol Sistemi, DM2A4 Seehecht ve Mk48 ADCAP Mod6 AT Ağır Torpidoları ile su üstü ve kara hedeflerine karşı kullanılan Harpoon Güdümlü Mermisinin mevcut tüm modelleri [Blok I/IC/IG ve Blok II dahil] ile gelecekte temin edilecek veya geliştirilecek pervaneli tip torpido mayınlarını atabilme imkan ve kabiliyetine sahip olacaktır.

 Reis Sınıfı Denizaltılar ayrıca, Denizaltılar İçin İnteraktif Savunma ve Taarruz Sistemi [IDAS] Füzesi fırlatma kabiliyetine sahip olacak şekilde teslim edilecekler. Böylelikle DzKK'nın ileride IDAS siparişi vermesi durumunda sistem kolaylıkla Denizaltılara entegre edilebilecektir.

 Hatırlanacağı üzere, IDEF '13 Fuarı kapsamında 9 Mayıs günü IDAS Konsorsiyumu içinde yer alan Alman şirketleri ThyssenKrupp Marine Systems-HDW [denizaltı entegrasyonundan sorumlu] ve Diehl BGT Defence [füzeden sorumlu] şirketleri ile Roketsan arasında imzalanan işbirliği anlaşmaları ile Roketsan, IDAS Konsorsiyumu'nun bir ortağı olmuştu. Azami menzili 2okm olarak verilen IDAS Füzesi, 533 mm çapındaki torpido kovanlarından fırlatılmakta ve her bir torpido kovanına dört IDAS Füzesi yerleştirilebilmektedir. 2o15 ilk yarısı içinde satışa hazır olacağı kaydedilen ve fiber optik güdüm sisteminin yanı sıra IIR arayıcı başlığa da sahip olan IDAS, hava hedeflerine [sonarını daldırmış havada asılı duran bir helikopter veya sono şamandırası bırakmak için alçalmış bir DKU gibi], küçük su üstü hedeflere ve kıyı hedeflerine karşı kullanılabilecektir.

IDAS ateşleme prensibi :




KAYNAK :

*İbrahim Sünnetçi/Türk Deniz Kuvvetlerinin Gelişimine Bir Bakış

*www.siyahgribeyaz.com

*www.savunmasanayi.net

*www.denizhaber.com.tr

*www.denizalticilarbirligi.com


Mesajı Paylaş
ZALİME ALP,MAZLUMA EREN...

İBRAHİM SÜNNETCİ

Arkadaslar Merhaba, yeni forumun hayırlı olması dileğiyle ilk paylasımı bu baslık altında yapayım.

Tip 214TN Reis Sınıfı denizaltanıların insasına Temmuz 2o15 itibariyle baslanmıştır. En azından bendeki bilgi bu yönde, ayrıca bilgi kaynağım olan tersanede görevli bir rütbeli subay gemilerde IDAS kabiliyetinin de olacağını bildirdi. DSEi 2o15 Fuarı sırasında konustuğum bir Thyssen Krupp yetkilisi ise tersanenin üretime baslaması için gerekli her seyin hazır olduğunu ve tüm sorunlar asıldığını halen tersanede kendi temsilcilerinin de bulunduğunu ifade etmiştir... Geç de olsa insa sürecinin resmen baslaması güzel bir sey insallah sorunsuz bir biçimde ilerler ve modern denizaltılarımıza tez zamanda kavuşuruz...

Selamlar, Mesajı Paylaş

Elçibey



 
Bunlar da inşa çalışmalarına ait fotoğraflar olarak Sayın Malpsoy tarafından paylaşılmış. Mesajı Paylaş
ZALİME ALP,MAZLUMA EREN...

DelKu


Tarih: 08 Ekim 2015

  Türk Deniz Kuvvetlerinin "Yeni Tip Denizaltı Projesi" kapsamında inşa edilecek ilk denizaltı olan PİRİREİS Denizaltısının "İlk Kaynak Töreni" 08 Ekim 2015 tarihinde Gölcük Tersanesi Komutanlığında Deniz Kuvvetleri Komutanı Oramiral Bülent BOSTANOĞLU, Donanma Komutanı Oramiral Veysel KÖSELE, Savunma Sanayii Müsteşar Yardımcısı Sayın Serdar DEMİREL ve aralarında Gölcük Tersanesi'nin eski Komutanlarının da bulunduğu çok sayıda davetlinin katılımıyla icra edilmiştir.

  PİRİREİS Denizaltısının ilk kaynağı Deniz Kuvvetleri Komutanı Oramiral Bülent BOSTANOĞLU tarafından yapılmıştır. Oramiral Bülent BOSTANOĞLU törende yaptığı konuşmada "En gelişmiş teknolojiye sahip olacak havadan bağımsız tahrik sistemli denizaltıların Gölcük Tersanesi'nde inşa edilmesinin, Milli Denizaltı Projesi'nin hayata geçirilmesi adına önemli bir aşama olacağı"'nı vurgulamıştır.

  Proje kapsamında toplam 6 adet denizaltının inşa edilmesi planlıdır. Hidrojen Yakıt Hücresi Teknolojisi ile geliştirilen Havadan Bağımsız Tahrik Sistemine sahip olacak denizaltılar, su sathına çıkmaksızın haftalarca dalmış durumda harekat icra etme imkan ve kabiliyetine haiz olacaktır. Sessiz seyir yapma kabiliyetine de sahip olacak denizaltıların hizmete girmesi ile Türk Deniz Kuvvetlerinin muharebe etkinliğine önemli katkı sağlanmış olacaktır.



Mesajı Paylaş

ocay

Kullanılacak batarya tipi açıklandı mı? Mesajı Paylaş

DelKu

Yeni Tip Denizaltı Projesi Cerbe'den Reis'e Dönüşürken


YTDP yani Yeni Tip Denizaltı Projesi olarak adlandırılan faaliyet yakın dönemin en çok tartışılan savunma sanayii projesi olarak gösterilebilir. Projenin bu kadar dikkât çekmesinin haklı sebepleri olduğunu söylemek yanlış olmaz. Gidişata bakıldığında ise önümüzdeki 10-15 sene boyunca bu tartışmaların artarak devam etmesi de muhtemel görünüyor.

İhale sonuçlandıktan ve sözleşme imzalandıktan sonra yeni nesil denizaltılar Cerbe olarak sınıflandırılmış ve çalışmalar başlamıştı. Fakat açıklanan sözleşme teslim tarihlerine rağmen denizaltıların inşa faaliyetleri hâlen başlamamış görünüyor oysa belli bir safha farkıyla aynı anda üç denizaltının inşa edilmesi ve ilk denizaltının da bu sene(!) denize indirilmesi öngörülüyordu.

Yakın zamanda, daha önce pek rastlanmayan bir gelişme oldu ve projedeki denizaltıların isimleri de değiştirildi ve artık Cerbe sınıfı YTDP denizaltıları Reis sınıfı olarak tanımlanmaya başladı. Doğrusu ilginç bir durum; aslında Reis sınıfı sonraki denizaltı projesi olması beklenen Milden denizaltıları için kullanılsa ve bu proje her şeye rağmen Cerbe sınıfı olarak devam etse de güzel olabilirdi.

Proje ihalesi herkesin bildiği gibi daha önce Yunanistan, Portekiz ve Güney Kore tarafından da seçilen Tip214 sınıfı HBT sistemli denizaltıların tedarik edilmesi yönünde yaklaşık 6 sene önce sonuçlanmıştı.

Bahsi geçen ülkelerde denge başta olmak üzere muhtelif ciddi sıkıntılarla karşılaşan 214 sınıfı denizaltıların sorunlarının bugün için belli sınırlar dahilinde giderilmiş olduğu düşünülebilir, tabii bazı bedeller karşılığında. Mesela suüstü seyrinde karşılaşılan denge sorununun kısmen de olsa çözülebilmesi için denizaltılara 70-90ton kadar safra ilave edildiği söylenmektedir. Haliyle böyle çözümlerin çeşitli yan etkileri olması da beklenebilir; mesela yedek sephiye azalacağından herhangi bir sebebe bağlı yaralanma durumunda denizaltının hayatta kalma ihtimalinin düşecek olması gibi...

Türk Deniz Kuvvetlerinin YTDP ihalesini kazanan Cerbe sınıfı denizaltılar da doğal olarak bu tür çözümlere ihtiyaç duymakta olan bir tasarımdı. Fakat gelinen noktada görünen o ki yürümekte olan projenin bir aşamasında Türkiye bu çözümleri kabul etmedi ve soruna daha sağlıklı bir çözüm bulunabilmesi amacıyla tasarım üzerinde daha köklü değişiklikler talep etti ki bu davranış mühendislik açısından son derece doğru bir karar olarak değerlendirilebilir. Söz konusu muhtemel değişikliklerin ne kadar kapsamlı olduğunun işareti aslında gemiler için yeni bir sınıflandırmaya gidilmesinden de hissedilebiliyor.

Eğer bu gelişme kesin olarak doğru ise, teknik açıdan uygun bir karar olabilir. Fakat aynı zamanda uygulama, iktisat ve hatta uluslararası siyaset açısından ciddi sıkıntılara da gebe olabilir.

Her ne kadar henüz resmi bir açıklama yapılmamış olsa da gemi mühendisliği camiasında denizaltılara boy verileceği çoktandır konuşuluyor. Aslında böyle bir tasarım düzenlemesi denizaltının nitelikleri ve davranışları üzerinde çok ciddi değişikliklere sebep olacağı için ilk anda tahmin edilebilenden çok daha zorlu bir çalışmaya işaret etmektedir ki projede yaşanan büyük gecikme de böyle köklü bir tasarım değişikliğini doğrular niteliktedir.

Yine de projedeki gecikmenin bu varsayımdan mı yoksa tamamen başka sebeplerden mi kaynaklandığını zaman gösterecek.

 

Eski Cerbe yeni Reis sınıf denizaltılar

Resim.1) Yeni Tip Denizaltı Projesinde söz konusu olabilecek bazı muhtemel değişiklikler. C1 Cerbe sınıfı Tip214 tasarımını, R1, R2 ve R3 ise muhtemel boy verme seçeneklerinden bazılarını göstermektedir.

 

Tip214 tasarımındaki sorunlardan bazıları denizaltının uzatılmasıyla giderilebilir durumda görünmektedir. Diğer taraftan ne kadar uzatılacağına karar verebilmek bazı temel tasarım değişkenleri açısından ters yönde değişikliklere de sebep olacağından (çizelge.1) optimum değeri elde edebilemek kolay değil, eğer böyle bir değer varsa!

Sonuç olarak Almanlar tarafından üzerinde uzun süre çalışılmış olmasına ve ellerindeki tecrübe ve imkânlara rağmen optimum bir tasarım olması beklenen Tip214'ün ne kadar ciddi sorunlar ortaya çıkardığı aşikârdır! Bu sebeple böyle bir tasarım değişikliğine gidildiğinde de kesin olarak daha iyi bir sonuç elde edilebileceğini kimse iddia edemez, daha doğrusu yeni tasarım ile sorunlar düzelebileceği gibi, beklenen iyileşme elde edilemeyebilir hatta daha kötüye de gidebilir. Zaten mesele bu kadar basit olsaydı mevcut 214 tasarımının en başından mükemmel olması gerekirdi.

 





Çizelge.1) Gövdenin uzatılması sonucu bazı temel tasarım değişkenleri üzerinde oluşması beklenen muhtemel değişimlerin basit bir değerlendirmesi. Cerbe sınıfı orijinal Tip214 tasarımını işaret eder ki Yunanistan, Portekiz ve Güney Kore 214'leri ile eşdeğerdir. Reis sınıfı ise uzatılmış Tip214'tür. Herhangi bir tasarım değişkeni için "yeşil=daha iyi" "kırmızı=daha kötü" " "sarı=belirsiz" anlamındadır.

 

Hemen yukarıdaki çizelgede bazı temel tasarım değişkenlerinin, denizaltının uzatılmasına bağlı olarak yani Cerbe sınıfından Reis sınıfına dönüşmesiyle hangi yönde değişeceğine yönelik öngörüler sunulmuştur. Söz konusu değişkenlerin bilâhare tek tek incelenmesi tamamlandıkça daha ayrıntılı veriler de açıklanabilir.

Bugünlerde ilk milli denizaltı tasarımlarını inşa etmekte olan İspanyollar da bazı açılardan oldukça benzer bir sorunla uğraşıyorlar. Henüz inşa halinde olan S80 sınıfı denizaltılarının hesaplanandan 70-100ton civarında daha ağır olacağının anlaşılması üzerine büyük ihtimalle mukavim tekneyi 3-4m civarında uzatmak zorunda kalacaklar gibi görünüyor. Ayrıca aynı anda dört denizaltı birden inşa ettiklerinden sorunları da dörde katlanmış durumda.

Reis sınıfı için de mukavim teknenin 3,5±1m civarında uzatılması beklenebilir. İki metreye kadar uzatmalar muhtemelen sorunları çözmek için yeterli olmayacaktır, beş metreden fazla uzatmalar da çizelge.1'de sıralanan bazı tasarım değişikliklerini aşırı derecede olumsuz etkileyebilir.

@ http://uskudar.biz/seyir-defteri/acayip-mevzular/yeni-tip-denizalt%C4%B1-projesi-cerbeden-reise-d%C3%B6n%C3%BC%C5%9F%C3%BCrken Mesajı Paylaş

sailordream

Sayın DelKu

Size değil de bu makaleye çok uzun bir cevap yazmıştım, buraya copy paste yapayım mı bilemedim açıkçası. Mesajı Paylaş

HARZEMŞAH

Lütfen üstadım...
Karşıt fikirler bizleri doğruya götürür. Hele sizinki gibi meslek duayenlerinden birininki hepimizin ufkunu açar? Mesajı Paylaş

sailordream

Bu denizaltılar ülkemizin alabileceği en doğru denizaltılar idi bunların yerine olan alternatiflerinden kazanılabilecek know how miktarı daha önce uzun yıllardır çalıştığınız aynı tersaneden ve aynı tasarımcıdan kazanacağınız know how'dan çok daha azdır. Kendiniz geliştirmek istediğinizde ilk yapmanız gereken şey diğer denizaltıların nasıl geliştirildiğini incelemektir. Kısacası 209 üretmiş revize etmiş bir ülkeyseniz 214ten kazanacağınız bilgi ve beceri birikimi Gotland yada Scorpene'den çok daha fazladır.
Milli tasarım denizaltımızın temelini oluşturacak bu denizaltı en çok milli ekipmanın konmasına izin veren tasarım ve yaklaşımdır. Açıkçası HDW yurdum bürokrasisine Deniz kuvvetlerinin çalışma prensibine alışmış son derece iyi ilişkilerde olunan bir tersanedir. Başka bir tersane ve tasarım grubu sizin koyacağınız hiç bir ürünün yan etkisini kabul edip performans garantisi vermez. Örneğin siz yerli sonar koyarsınız DCNS size hiçbir sekilde hız garantisi vermez yada akustik iz konusunda talebinizi karşılamaz ise sizi sizle başbaşa bırakır. Daha önce Preveze ve Gür sınıfında git gide artan bir şekilde yerli sistemler kullanılırken HDW'nin oldukça olumlu bir tutumla yaklaşmış olmasını hatırlamakta fayda var.

Tip 214 tam anlamıyla süper güzel bir denizaltımıdır değildir elbette sorunlu tarafları vardır. Ancak sorunlar genelde ilk denizaltıda ortaya çıkar ve diğer denizaltılarda ciddi ölçüde giderilir. Gemi inşaat sanayinde en kötü gemi ilk yapılan gemidir. İlk yapılan gemiden sonraki ikinci gemi sorunların çözülmesi açısından her yönden en az %25 daha iyidir. İlk gemi Yunanlıların olduğu için sorunlar Yunanlılarda patlamıştır.

Yukarıdaki makalede belirtildiği gibi tek çözüm deminin dibine ağırlık eklenmesi değildir. O çözüm sadece Yunanlıların ilk denizaltısına uygulanmış bir çözümdür. İkinci ve üçüncü gemiye de ağırlık eklemesi yapıldığına dair resmi hiçbir kaynak yoktur. Diğer ağırlık merkezinin aşağıya çekilmesi ile ilgili yapılan çözümleri zaten daha önce yazmıştık (hatta başka forumlarda bilip bilmeden eleştiren garip kişiler dahi olmuştu). Yani Türkiyede yapılacak denizaltının illaki dibine ekstra ağırlık konulacak diye bir zorunluluk yoktur. İşin gecikmesinin en hayırlı yanı git gide daha çok sorunu çözmüş bir denizaltı tasarımı ile işe başlanacak olmasıdır. Siz ilk denizaltıyı kızağa koyduğunuzda HDW tasarım olarak 7ci denizaltı için çözümlerini bitirmiş performans testlerinin sonuçlarını almış tecrübe raporlarının ışığında revizyonunu yapmıştır.

Ancak kendi milli denizaltısı inşa etmekte olan İspanyollarda -ki onlarda DCNS destekli Scorpeneden geliştirmektedirler- işler yolunda gitmemiştir. Scorpene'nin sıkıntıları yeni denizaltı tasarımında fazlası ile kendini göstermiştir.

Ayrıca tip 214 ile ayni sınıf denizaltıyı işleten Portekiz donanması ve Güney Kore Yunanlılar kadar şikayet etmemekte hatta Koreliler ek denizaltı siparişi dahi vermeyi düşünmektedir.



Biraz sallama bir grafik olmuş. Portekiz gemileri bu gemilerden 2,5 metre daha uzundur. Demekki boy verilmiş ve ciddi bir sorunla karşılaşılmamıştır. Zaten 2,5 metre daha uzun bir tekne ile standart boydaki gemileri benzer tutup sonra 3-5 metre boy verdiğin gemi ile karşılaştırmak grafik yapmasını bilmeyen birisinin gemi ölçülerine dahi bakmadan sallamasyon grafik yaptığının en önemli göstergesidir.

Ayrıca Grafikte denizaltı gemi gibi performans gösteren bir deniz aracı gibi incelemiş (makaleyi yazan kuvvetle muhtemel bir kaptan olduğu için aradaki farkı unutmuş Daha önceki bir makalelerinde de denizaltının hesaplamalarını dalga direnci vs gibi gemi gibi hesaplamış yanlış bir teknikteki makaleyi paylaşmışlardı yani gemi tasarımı programı ile denizaltı gövde formu analizi yapamazsın). Denizaltılar su altında gemi hareketi değil uçak prensibindeki hareket ederler. Uzun denizaltının hidrodinamik dengesinin daha iyi olması çok daha büyük bir ihtimaldir.
Hiç unutulmamalı ki denizaltılarda boy verme(uzatma) hem tasarım revizyonlarında hemde mevcut denizaltılara uygulanması da defalarca yapılmıştır, tüm dünyada tecrübelerle sabittir ki hiç bir zaman için aşırı derecede olumsuz bir sonuç vermemiştir.

Buna en bilinen örnek Gür ve Preveze sınıfı denizaltılar Ay sınıfı denizaltıların uzatılmış halidir ve yukarıdaki grafikteki ve makaledeki hiçbir olumsuz etki oluşmamıştır.
Mesajı Paylaş

DelKu

Sn.sailordream yazınızı http://uskudar.biz/irtibat adresine de yollarsanız onlara da makalelerini revize etme şansını sağlamış olursunuz. Mesajı Paylaş

DelKu

#10
Eki 09, 2015, 04:32 ÖS Last Edit: Eki 09, 2015, 04:40 ÖS by DelKu
Denizaltı İnşa Çeliği  1.6780 ve 1.6782


1.6780 ve 1.6782 Türk Donanmasının bütün Tip209 ve Tip214 denizaltılarının mukavim tekne çelikleridir.

Son elli ellibeş sene için konuşursak, Almanya inşa ettiği denizaltılar için iki farklı türde çelik kullanmaktadır; kendi donanmasının denizaltılarını inşa etmek için nâmanyetik çelikler ve üçüncü dünya ülkelerine satmak amacıyla inşa ettiği denizaltılar için ise ferromanyetik çelikler.

Aslında nâmanyetik olanlar çok daha ilgi çekici olmakla birlikte, bizi de yakından ilgilendirdiği için öncelikle 1.6780 ve 1.6782 olarak tanımlanan suverilmiş ve tavlanmış (SvT) manyetik Alman üretimi çelikler ele alınmalıydı ve öyle de oldu. Daha sonra manyetik olmayan mukavim tekne çeliklerinin de kapsamlı olarak incelenmesi düşünülmektedir fakat bu yazının konusu sadece başlıktaki iki çelikten ibarettir.

Aslına bakılırsa bu iki çelik daha önce zaten iki kere ele alınmıştı çünkü söz konusu malzemeler ABD tarafından 1950'lerde geliştirilen, MIL-S-K-16216 ve ASTM1 A543/A543M standartlarıyla tanımlanan HYX sınıfı çeliklerin Almanya tarafından imâl edilen türevleridir ki benzer bir şekilde İngilizler de aynı çelikleri QXN adıyla üretmekte ve kullanmaktadır. Dolayısıyla HYX sınıfı çeliklerin ve QXN sınıfı çeliklerin ele alındığı makalelerde zaten konuyla ilgili yeteri kadar ayrıntılı bilgi bulabilmek mümkün olduğu için aynı bilgiler burada tekrar edilmeyecektir.

ASTM A543/A543M ile tanımlanan HY malzemeleri B ve C olarak iki tip ve ayrıca üç farklı sınıfta tanımlanır mesela "HY80 Tip B Sınıf 3" gibi. Sınıflar malzemenin kopma mukavemeti sınırını belirler.[2] Çelik sınıfının adlandırılması ise akma mukavemeti değerine göre yapılır.



Çizelge.1) ASTM A543/A543M'ye göre tanımlanan sınıflandırma değerleri.



1.6780 ve 1.6782 Türk Donanmasının bütün Tip209 ve Tip214 denizaltılarının mukavim tekne çelikleridir. Hatta 2030'a doğru inşasının başlaması tahmin edildiği halde şimdiden yolu yapıldığı düşünülürse MİLDEN için bile 1.6782 kullanılacağı bugünden (maalesef) öngörülmektedir ama bu konuyu daha sonra MİLDEN başlığı altında ayrıntılı olarak ele almak daha iyi olur.

Almanya tarafından kullanılan çelik tanımlamalarının tam karşılılarını ifade etmek gerekirse:



Çizelge.2) ASTM A543/A543M'ye uygun olarak imâl edilen çeliklerin Almanya, ABD ve İngiltere tarafından kullanılan tanımlamaları.


Bilindiği kadarıyla dünya üzerindeki bütün Tip209'lar 1.6780 ile inşa edilmiştir. Tip214'ler için durum biraz daha karmaşıktır. Almanyanın arka bahçesi olan Türkiye ve Yunanistan için inşa edilen bütün denizaltılarda burada bahsi geçen Alman çelikleri kullanılmakla birlikte bazı Portekiz kaynakları dikkâte alınırsa Portekiz Tip214'lerinin mukavim tekneleri Fransa kökenli 80HLES ile inşa edilmiş olabilir.



1.6780 Çeliğinin Yapısı




Resim.1) 15NiCrMo10-6 çeliğine ait yakın görüntü. [1]



Güney Korenin ise kendi Tip214'leri için belki Alman desteği ile ülkesinde imâl ettiği bir HY sınıfı çeliği (DS100 gibi) kullanmış olması muhtemel olabilir. Son olarak eklemek gerekirse, Güney Kore denizaltı inşasında kullanabilmek için HY sınıfından farklı bazı yüksek mukavemetli çelikler (PFS700 gibi) üzerinde de uzun zamandır çalışmaktadır fakat bugün için açık kaynaklarda (bizim aksimize!) tam olarak hangi çelikleri kullandıkları hakkında sağlıklı bir bilgi mevcut değildir.


http://uskudar.biz/malzeme-bilgisi/denizalt%C4%B1-in%C5%9Fa-%C3%A7eli%C4%9Fi-5-16780-ve-16782

->Bu çalışma Creative Commons Attribution-Gayriticari-NoDerivs 3.0 Unported Lisansı ile lisanslanmıştır. Mesajı Paylaş

swat

 Yapısında hangi elementlerin kullanıldığı belli olan bir çeliği üretemiyormuyuz? teknik olarak çok mu zor illa mihendislik desteği mi gerekiyor. Mesajı Paylaş

HARZEMŞAH

Sorun proses de...
Örneğin muhallebi de keşkül de aynı malzemelerden yapılır: süt, şeker ve nişasta. Bu üç malzemeyi karıştırarak pişirirseniz muhallebi elde edersiniz. Ama önce sütü kaynatır, sonra içine şeker ve nişasta eklerseniz bu kez keşkül yapmış olursunuz. İçindeki malzemeler aynıdır ama lezzetleri tamamen farklıdır.

Bu nedenle bir malzemenin içindeki maddeleri biliyor olmamız, malzemenin aynısını yapabileceğimiz anlamına gelmiyor. İşte bu nedenle tersine mühendisliğin bir sınırı var. Aksi durumda önümüze beğendiğimiz bir jet motorunu alır, aynını kopyalar, motoru yapmış olurduk. Ama olmuyor. Malzeme aynı ama bizim yaptığımız parça 60 saatte aşınırken, oriinali 1.000 saat dayanıyor... Mesajı Paylaş

Çınar Çakmak

Muhtemelen boyca uzatılmış Reis sınıfını en üstte , klasik Type-214'ü hemen altında görebilirsiniz




https://2.bp.blogspot.com/-ulMj7KmE6og/Vh9QSU7xO1I/AAAAAAAACqU/LgzOphbELwU/s1600/TR-SUB3g.PNG Mesajı Paylaş
Turkish Navy Shipbucket
http://turkishnavyshipbucket.blogspot.com/
Savunma ve Stratejik Analizler
http://rewreward.blogspot.com/

dum

U214'lerde IDAS da olacaktı galiba. Eklenebilir. İlaveten karşı torpido sistemleri de çizilebilir..

Elinize saglık. Mesajı Paylaş

Yukarı git

Paylaş delicious Paylaş digg Paylaş facebook Paylaş furl Paylaş linkedin Paylaş myspace Paylaş reddit Paylaş stumble Paylaş technorati Paylaş twitter