TUSAŞ Hürkuş Temel Eğitim Uçağı

Başlatan 7Skies, Eki 04, 2015, 10:00 ÖÖ

« önceki - sonraki »
Aşağı git

7Skies

Eki 04, 2015, 10:00 ÖÖ Last Edit: Kas 04, 2017, 10:46 ÖÖ by Yönetim
Hürkuş

2006 yılının Mart ayında SSM ile TUSAŞ arasında imzalanan anlaşma ile "Türk Başlangıç ve Temel Eğitim Uçağı Projesi" yürürlüğe girmiştir. HÜRKUŞ eğitim uçağı projesi çerçevesinde, özgün bir eğitim uçağı prototipinin tasarlanması, geliştirilmesi, test ve doğrulamasının yapılması, üretiminin ve sertifikasyonunun gerçekleştirilmesi, ve sisteme ait teknik veri paketinin oluşturulması hedeflenmiştir. HÜRKUŞ, EASA CS 23 kurallarına göre tasarlanmış, sertifiye edilmiştir. Gece ve gündüz görev yapabilme kabiliyeti ile öğretmen ve öğrenci pilotun arka arkaya oturduğu, tek turboprop motorlu bir tasarım sahiptir. Uçak ayrıca, genel kullanım, aletli uçuş, seyrüsefer ve formasyon eğitim aşamalarını gerçekleştirebilme özelliklerini de taşımaktadır. Standart uçak sistemlerinin yanı sıra, kabin basınçlandırma, koltuk fırlatma sistemi ve uçak üzeri oksijen üretimi sistemine (OBOGS) sahiptir. 2014 yılının Aralık ayı içerisinde Milli Savunma Bakanlığından yapılan açıklamada ilk HÜRKUŞ'un 2018 yılında Türk Hava Kuvvetlerinin envanterine alınmasının öngörüldüğü belirtilmiştir.

HÜRKUŞ uçağı aynı zamanda "glass/cam kokpit" olarak bilinen tamamen dijital elektronik gösterge sistemlerine sahiptir. Bu dijital elektronik göstergelerin temel amacı kokpitteki aşırı miktarda gösterge saati kalabalığını azaltarak pilotların kontrol yeteneklerini artırmaktır. Elektronik dijital göstergelerin kullanımı verilerin pilota, muharip uçaklardaki bütünlük içerisinde ulaştırılmasını sağlayacaktır. Bu anlamda HÜRKUŞ oldukça çağdaş ve yüksek teknoloji kullanan bir eğitim uçağı olacak ve pilotları muharip uçaklara hazırlayacaktır. Tüm uçuş, yatış-dönüş, suni ufuk ve durum göstergeleri, motor göstergeleri ve uçak sistemlerine ait göstergeler 2 ana LCD ekranda pilota iletilecektir. Bunun dışında yedek uçuş göstergesi de bağımsız bir LCD ekran olacaktır. Tüm seyrüsefer ve iletişim ekipmanları tek bir elektronik panelden kontrol edilecek, bu da kontrollerin oldukça düzenli olmasını sağlayacaktır. Bu üstün elektronik yetenekleri HÜRKUŞ'u sınıfının en iyilerinden biri yapmaktadır. Tahminlere göre 2010 lu yıllarda dünya ordu ve hava yollarının envanterlerindeki eğitim uçaklarının pek çoğu ekonomik ömrünü doldurmaktadır. Dolayısı ile yüzlerce eğitim uçağı açığından oluşan ciddi bir Pazar beklenmektedir. Bu nedenle HÜRKUŞ'un EASA'dan sertifiye edilmiş ve sınıfında üstün özellikler taşıyan bir uçak olması oldukça önemlidir. Üstün elektronik özellikleri ve bir eğitim uçağı için sıra dışı olan uçak sistemleri (OBOGS, 0/0 fırlatma koltuğu gibi...) sayesinde bir jet uçağındaki sistemlere oldukça yakındır. Dolayısı ile HÜRKUŞ temel pilotaj eğitimi yanı sıra muharip pilotların temel eğitimlerinde de kullanılabilecek bir uçaktır. Projede gelişmiş elektronik, mekanik ve aerodinamik özelliklerin gerçekleştirilebilmesi için kalabalık bir ekip çalışmıştır.

Ayrıca HÜRKUŞ'un farklı modelleri için çalışmalar da başlamıştır. Sahil Güvenlik Komutanlığı için Keşif ve Gözetleme amacıyla kullanılacak bir türevi geliştirilmektedir.

HÜRKUŞ uçağı aynı zamanda TUSAŞ mühendisleri tarafından geliştirilen uçuş kontrol yazılımını içeren merkezi kontrol bilgisayarlarını da taşımaktadır.

İnsan makine arayüzünün uygun bir şekilde sağlandığı, pilot güvenliği; pilot rahatlığı, kullanılabilirlik, güvenlik ve idame edilebilirlik kriterlerinin ergonomik açıdan da düşünüldüğü bir uçak olacaktır. HÜRKUŞ'ta teknik özelliklerin sağlanmasının yanı sıra ürünün insan ilişkisi ile ilgili çalışmalarda yapılmaktadır.


Versiyonlar:

Hürkuş-A
  Sivil kullanım için geliştirilen en sade modeli.  EASA tarafından sertifikasyonu  CS-23 isterlerine göre yapılmaktadır.

Hürkuş-B
  Gelişmiş versiyonudur yeni avionikslerle birlikte (HUD, MFD ler, ve Görev Bilgisayarı). Kokpit, avionikler, gösterge paneli F-16 ve F-35 benzeridir. Bu modelden Türk silahlı kuvvetleri 15 adet almayı pilanlamaktadır.

Hürkuş-C
  Silahlı yakın destek modelidir.  FLIR ile birlikte 1,500kg maksimum silah faydalı yükü planlanmaktadır.

Sahil Güvenlik Versiyonu
  Bu modelde  ASELSAN FLIR sistemi kullanılarak Sahil Güvenlik operasyonlarının desteklenmesi planlanmaktadır.


Teknik özellikleri

  Performans
      Maksimum Seyir Hızı : 574 km/sa (310 KCAS)
      Perdövites Hızı (iniş konfigürasyonu) : 143 km/sa (77 KCAS)
      Maksimum Tırmanma Hızı (deniz seviyesi) : 22 m/s (4370 ft/dak)
      Azami Servis İrtifası : 10577 m (34700 ft)
      Maksimum Havada Kalma Süresi (15,000 ft) : 4 sa 15 dak
      Maksimum Menzil (15,000 ft) : 1478 km (798 Deniz mili)
      Kalkış Mesafesi (@deniz seviyesi) : 489 m (1605 ft)
      İniş Mesafesi (@deniz seviyesi) : 593 m (1945 ft)
      g limitleri : +7 / -3,5g
  Güç Kaynağı
      Motor : 1 x PT6A-68T Pratt & Whitney Kanada turboprop uçak motoru[3]
      Motor Gücü : 1,600 shp
  Boyut değerleri
      Uzunluk : 11.17 m (36 ft 8 in)
      Kanat Genişliği : 9.96 m (32 ft 8 in)
      Yükseklik : 3.70 m (12 ft 2 in)

Silahlar

  Makinalı: 12.7mm ve 20mm
  Roketler: Roketsan Cirit, 2.75 inch
  Füzeler: Roketsan UMTAS
  Bombalar: Mk-81, Mk-82, Tübitak SAGE HGK-3 (82), Tübitak SAGE KGK-82, BDU33 and MK106

Avionik

  Air data computer
  Attitude and heading reference system
  Emergency locator transmitter
  GPS
  Mode S transponder
  Radar altimeter






Mesajı Paylaş
.

süper çavuş


AKINCI

Şu makineli kanat içi olsamı diyorum ? hiç fena olmazdı. Mesajı Paylaş

süper çavuş

Hürkuş-C Kara Kuvvetleri içinmi yoksa Hava Kuvvetleri içinmi düşünülmekte  ,,
bu uçağa ileride S-70/T129 'a takılan HEWS süitinin bir uyarlaması takılabilirmi , özellikle RFJ entegrasyonu yada harici şekilde entegre edilebilecek podlu versiyonu  ,,
Konvansiyonel görevler açısından  ,,  
Milli MANPADS'in hava-hava versiyonu ve Şahin ile donatıp kara kuvvetlerinin sorumluluk sahası bölgelerdeki döner kanat içeren tüm hava tehditlerine karşı ölümcül olabilir  ,,  
Uçağa ayrıca elektro optik techizata ilave farklı görevler için radar entegrasyonuda yapılabilir ,, Mildar yada daha uzun menzilli bir türevi , veya uçak için geliştirilecek yada uyarlanacak pod şeklinde kanada takılıp kullanılabilecek çok modlu bir radar  ,,  
2 Adet 70 gal. harici tank , 4*UMTAS-UM füzesi , radar podu , RFJ podu ve çifli MANPADS lançeri yada tek Şahinden oluşmuş bir görev paketi ile düşman alçak irtifa hava sabit/mobil hava savunma tehditleri ile sabit radar ve C3I birimlerine , mobil gemisavar füze lançerlerine karşı oldukça sütriz ve ölümcül saldırılar yapılabilir bence  ,,
İlk alım tedarik , silah ve sistem entegrasyon ve tedarikleri hepsi dahil görece oldukça düşük maliyete oldukça etkili ve Hava Kuvvetleri unsurlarını rahatlatıp ciddi bir kuvvet çarpanı elde edilebilir  ..       Mesajı Paylaş

HDS

Hürkuş'un hacmini fazla abartmamak gerek. Bir S-70 ile yan yana görseniz, aslında içinde HEWS için pek yer olmadığını görürsünüz. Aksi gibi, S-70 üzerinde iki tane 1.700-2.000 bg motor var.. Bunun enerji üretimi var. Kolay değil.
Hürkuş bunların çoğuna sahip değil. Atletik bir koşucu Hürkuş. Ona semer vurmak ne kadar yetkin olur, göreceğiz. Mesajı Paylaş

süper çavuş

Hürkuş'u İzmirde canlı canlı görüp dokundum , bu yer ve güç ihtiyacı mevzusu benimde aklımda olduğu için sordum zaten ,,
TAI broşüründe kendini koruma sistemlerinden bahsediyor ama yine temsili resimde herhangibir yerleşime dair bir belirti yok yada ben göremedim  ,,
Broşürde zırhlandırılmış yapı diyor , tahminen T129 daki kokpit benzeri bir koruma olacaktır ilavetende yakıt tankları korumalı ve kendini onarabilen özellikte olacaktır tabi bunlarda uçağın ağırlığına bir ilave demek  ,,
Muadili Süper Tucanoda da benzer bir konfigürasyon var motoruda aynı o uçak kaldırıyorsa Hürkuşta kotarabilir sanırım    Mesajı Paylaş

tfist

10 İHA ve 30 Hürkuş C  ile Iğır-Hekiman(Malatya)-Hatay-Hakkari arasında kalan bölgede 45 dakika içinde tüm kırsal hareketlere edebilir pozisyona geliriz. Mesajı Paylaş

hfidan

Size komik gelebilir ama ben eğer F35 B almazsak LHA görünümlü LPD mi de de Hurkus C konmasını isterdim.
Pist buna müsait sanıyorum.  AV8B nin yarı hızında ama helikopterlerin de iki katı hızında. 
Ütopik bir düşünce olabilir ama olsa güzel olmaz mi? Mesajı Paylaş

putty

Radarı bile yok. Mesajı Paylaş

hfidan

Hurkus C yi bittiginde doguda batida kullanacagiz.   O zaman da radari olmayacak hocam.  Kullanmamiza engelmi. 
T129,  AH1W nasıl kullaniliyorsa aynı şekilde kullanılabilir yanilmiyorsam Mesajı Paylaş

HAZERFEN

Biz yakın destek uçağına dönük yatırımları PKK ile ikinci savaşın koptuğu 2004'te başlatmalıydık. Bana kalırsa maliyet etkin oluşu ve eldeki jetlerin ve helikopterlerin operasyon yükünü hafifletmesi, böylelikle yıpranma ve yorgunluk realitesini kendi omuzlarına alması çok önemli artılardı. Fakat her zamanki gibi çok geç kaldık.
Hazır alım yoluyla kuvvete bu tip tayyarelerle operasyon tecrübesi katmak ve milli mühimmatı entegre etmek çok elzem kazanımlar olacaktı. Eğer pürüzleri halledip hızlanabilirsek yakın gelecekte yine iş göreceklerdir. Zira ABD, IŞİD ile savaşın uzun yıllar süreceğini şimdiden ilan etti bile. PKK artı muhtemel IŞİD hedefleri bu tayyareler için halihazırda uygun birer "soft" hedef. Lakin manpads bit pazarına düşmeden sahaya sürmek gerek. Mesajı Paylaş

swat

Hürkuş gibi bir uçak için SPEWS v.b karşı tedribirin bulunması şart. Igla 1 ve Igla 2 bu şekilde ancak tehdit olmaktan çıkar. Mesajı Paylaş

süper çavuş

Broşüründe kendini koruma sistemlerinden bahsediyor , muhtemelen RWR , LWR ve MWS ve karşı tedbir dağıtıcı bulunacaktır , Bunlara ilave modern mühimmatları sayesinde MANPADS tehdidinin etkili olmayacağını düşünüyorum ,, Mesajı Paylaş

HAZERFEN

Afganistan coğrafyasındaki A-10'ların durumunu düşünün. Özellikle burun topunu kullanırken manpads için açık bir hedef oluyorlar. Elbette korunma tedbirleri var. Lakin bizim tayyarelerimiz de 20mm'lik top podları kullanacaksa, benzer coğrafyada operasyon yapan bir kuvvet olarak aynı tehditle karşılaşmamız kaçınılmaz. Hatta yüksek dağ zirveleri devriye atanlar için bile göze alınması gereken bir tehdit unsuru olarak görülmeli. Mesajı Paylaş

HAZERFEN

Bugün haber sitelerine düşen "Afganistan'da ABD F-16'sı vuruldu" haberi sanıyorum ne demek istediğime en can alıcı bir örnek oluşturdu.

http://tr.sputniknews.com/asya/20151019/1018458913/afganistan-abd-taliban.html Mesajı Paylaş

Yukarı git

Paylaş delicious Paylaş digg Paylaş facebook Paylaş furl Paylaş linkedin Paylaş myspace Paylaş reddit Paylaş stumble Paylaş technorati Paylaş twitter