Kale 3500 Turbojet Motor

Başlatan 7Skies, Eki 02, 2015, 09:24 ÖS

« önceki - sonraki »
Aşağı git

7Skies

Eki 02, 2015, 09:24 ÖS Last Edit: Eki 02, 2015, 09:30 ÖS by 7Skies

Toplam ağırlığı 48kg olarak açıklanan özgün tasarım ve üretim Kale-3500 Turbojet Motoru 3ocm çapında ve yaklaşık 7ocm uzunluğundadır. Hizmet ömrü 17 saat olarak hedeflenen Kale-3500 Turbojet Motoru, standart 3.2kN ve azami 3.5kN [787lbf/357kgf] itki kuvveti üretme kapasitesine ve SOM üzerinde ihtiyaç duyulacak elektrik enerjisinin üretimi için 6kVA kapasiteli bir alternatöre sahip. Motor mil yatağının [bearing] yağlanması için halen SOM ALCM prototiplerinde ve ilk parti seri üretim versiyonlarında kullanılan TR40 Turbojet Motoru'nda olduğu gibi Kale-3500 Turbojet Motoru'nda da 'yakıt ile yağlama' tekniği [SOM ALCM üzerinde taşınan jet yakıtından yararlanılarak] kullanılacaktır. Böylelikle motorun daha uzun ömürlü olması sağlanmaktadır. JP8 ve JP10 sentetik sıvı jet yakıtlarıyla çalışabilen Kale-3500, yerini alacağı Fransız Microturbo [SAFRAN Grubu] ürünü TR40 Turbojet Motoru gibi dört kademeli eksenel kompresöre sahip.
Bu arada, SOM Seyir Füzesi ve ATMACA Gemisavar Füzesinde kullanılacak JP-10 sentetik jet yakıtının yurt içinden karşılanması doğrultusunda TüBiTAK Ulusal Metroloji Enstitüsü [UME] tarafından yürütülen çalışmalar olumlu sonuçlanmış ve günlük 1o litre kapasiteli yakıt üretim tesisi hizmete girmiştir. Kurulacak yeni yakıt tesisi ile bu kapasitenin günlük 1oo litreye çıkarılmasının hedeflendiği basına yansımıştır. Özel reaktörlerde bir dizi kimyasal reaksiyon ile üretilen yakıtın, kalite açısından da sınıfı geçerek uluslararası standartlara uygunluğunun belgelendiği ifade edilmiştir. Diğer yandan, SSM ile Roketsan arasında 31 Ocak 2o14'te imzalanan Roket Yakıt ve Bileşen Teknolojileri Teknoloji Kazanım Yol Haritası Projeleri arasında Sentetik Jet Yakıtı [JP-10] Geliştirilmesi Projesi [EKZO] de yer almaktadır. ODTÜ Kimya Bölümü'nün Alt Yüklenici olarak görev aldığı Proje ile; ihracat kısıtlamasına tabi olan JP-10 sentetik jet yakıtın yurt içi imkanlarla sentezlenmesi, karakterizasyonu ve doğrulanmasına yönelik teknolojinin geliştirilmesi çalışmalarının gerçekleştirilmesi amaçlanmaktadır. 3o aylık takvime sahip olan Proje; sentetik jet yakıtının ana bileşeni olan ekzo-tetrahidrodisiklopentadien malzemesinin MIL-DTL-87107E numaralı askeri standartta tanımlanan özellikleri sağlayacak şekilde laboratuvar ölçekli sentezi ve ölçek büyütme çalışmalarını, MIL-DTL-87107E'de tanımlı diğer malzemelerin ise örnek ürünler içerisinde araştırılmasını ve sentetik jet yakıtının en az 1.5 ton/yıl kapasiteli üretimine yönelik alt yapı kazanımını kapsamaktadır.
SOM ALCM üzerine entegrasyonunun daha kolay olabilmesi [ve ilave kalifikasyon ihtiyacının ortadan kaldırılması] için TR40 Turbojet Motoru ile benzer teknik özelliklere, ebada ve arayüzlere sahip olması planlanan Kale-3500 Özgün Turbojet Motoru; bunun başarılabilmesi durumunda SOM'un yanı sıra, gelecekte yine TR40 Motoru ile güçlendirilen ATMACA Milli Gemisavar Füzesi'nde de kullanılabilecek. Kontrat uyarınca Kale-3500 Turbojet Motorunun SOM Füzesi üzerine takılarak uçurulması ve uçuş testinin başarılı geçmesi gerekiyor.

Edindiğimiz bilgiye göre Kale-3500 Motoru ile SOM üzerindeki ilk uçuşun 2o16 ortasında icra edilmesi planlanmıştır. Kale-3500, 5.ooom irtifada, 0.95 Mach [9ookm/saat] uçuş hızına uygun olarak tasarlanmıştır.
Kale-3500'ün kapsamlı yer testleri için Kale Havacılık tesislerine modern bir Motor Test Merkezi kurulmaktadır. Finansmanı kontrat bedeli içinden karşılanan ve Mart 2o14 [daha önce Aralık 2o13 olarak açıklanmıştı] sonunda hizmete girmesi planlanan Milli Motor Test Merkezi'nde saniyede 12kg emiş kapasitesine kadar motor güç/itki değerleri, standart oda sıcaklığından -45 ile +13o°C sıcaklıklara kadar geniş bir yelpazede ve 0.3-2.1 bar arasındaki basınç ortamlarında test edilebilecektir. Milli Motor Test Merkezi'nde Motorun yüksek irtifa uçuş simülasyonları ile yanma odası testleri de icra edilebilecek. Bu maksatla hangi irtifada nelerin gerçekleştiğini birebir simüle edebilmek için Kale Havacılık, TüBiTAK-SAGE'den SOM'un uçuş verilerini almış olup, bu veriler ışığında simülasyon ortamı hazırlanmaktadır. Bu sayede gerçek uçuş öncesinde Motorun SOM üzerindeki performansı laboratuvar ortamında test edilebilecek. Milli Motor Test Merkezi'nde yer alan İrtifa Test Düzeneği'nin Türkiye'de ilk defa Kale Havacılık tarafından kullanılacağı ve bu konuda çok ciddi bir yatırımın yapıldığını [sözleşme bedeli içinde] hatırlatan Kale Havacılık yetkilileri bu sayede motor testlerinin 6.ooom'ye kadar olan irtifalardaki değişik basınç değerlerinde, çok farklı koşullarda ve yüksek debide [saniyede 12kg] yapılabileceğine dikkat çektiler. Hazırlanmakta olan test düzeneği sayısının 1o'un üzerinde olduğunu ve İrtifa Test Düzeneği'nin bunların içinde en büyüğü olduğunun belirten Kale Havacılık yetkilisi, burada farklı uçuş ve görev şartlarının simüle edilebileceğini kaydetti. Test Merkezi'nde ayrıca Yanma Odası Test Düzeneği de [SAGE'dekinin bir benzeri ve daha gelişmişi olacağı kaydedildi] yer almakta.
Diğer yandan, Kale Havacılık mühendisleri tarafından geliştirilen ve yine ilk prototipi IDEF '13 Fuarı sırasında sergilenen yaklaşık 9ooshp kapasiteli yeni turboprop motor çözümünün çekirdeğini de Kale-3500 Turbojet Motoru oluşturmaktadır. Milli Hafif Genel Maksat Helikopteri gibi döner kanatlı veya sabit kanatlı hava platformlarında kullanılabileceği belirtilen özgün turboprop motorda Kale-3500 Turbojetinin 40.ooo devirlik hızı serbest türbine 30.ooo devir olarak yansımakta ve redüksiyon ile 1.5oo devir/dakika hıza indirilmekte. Edindiğimiz bilgiye göre motorun geliştirme maliyetleri Kale Havacılık'ın öz kaynakları kullanılarak finanse edilmiştir.
Kale Havacılık; SOM Seyir Füzesinde kullanılacak ilk Kale-3500 Turbojet Motoru'nun tamamlanmasının ardından, kazanacağı teknik alt yapı, bilgi birikimi ve tecrübelerle, SSM tarafından hazırlanan yol haritası doğrultusunda, 2o23'e kadar öncelikle daha yüksek menzile ve çalışma süresine sahip Turbofan Motoru, 1 ton insansız ve 3 ton insanlı helikopterlerde kullanılabilecek Turboshaft Motoru ve insanlı/insansız avcı uçaklarında kullanılabilecek, uzun ömürlü, 1ookN itkiye sahip bir Turbofan Motor üreterek Türk Savunma Sanayi'ne olan katkılarını artırarak sürdürmeyi hedeflemektedir.
SSM tarafından hazırlanan Gaz Türbin Motor Yol Haritası'na göre 3.1kN gücündeki özgün turbofan motorun 2o14-2o18 arasında geliştirilmesi öngörülmüştür. İhale sonucunda seçilecek yerli bir firma tarafından milli imkanlarla yurt içinde geliştirilecek Özgün Turbofan Motor, geliştirme çalışmaları devam eden Artırılmış Menzilli SOM füzesi ile GEZGİN Milli Seyir Füzesi'nde kullanılacaktır. Açık kaynaklara göre Tomahawk Seyir Füzelerinde halen 2.7kN [61olbf] itki gücündeki F107-WR-400 ve 3.1kN [7oolbf] itki gücündeki F107-WR-402 Turbofan Motorları kullanılmaktadır. Edindiğimiz bilgiye göre halen Artırılmış Menzilli SOM ve GEZGİN Füzesi prototipleri için bir motor tercihi yapılmamış olup, bu konuda bir süre önce Microturbo firması ile bu yıl içinde geliştirme çalışmalarını tamamlayacağı yeni turbofan motoruna yönelik görüşmeler yapılmıştır. Halihazırda [3 Mart 2o14 itibarıyla] Fransız makamlarından bu yeni motorun Türkiye'ye satılıp satılamayacağı hususunda bir geri dönüş yapmaları beklenmektedir. Cevabın olumlu olması durumunda her iki füze prototiplerinde Microturbo ürünü yeni turbofan motorun kullanılabileceği, aksi durumda yola Ukrayna [açık kaynaklara göre halen tek üretici konumundaki Motor Sich firmasının MS-400 isimli 4ookgf (3.92kN) kapasiteli bir küçük turbofan motoru bulunmaktadır] veya ABD menşeili turbofan motorları ile devam edilebileceği belirtiliyor. Görüşlerine başvurduğumuz bir uzman Ukrayna'nın son günlerde Rusya Federasyonu ile yaşadığı gerilimin bu ülkeden olası turbofan motor tedarik sürecini de etkileyebileceğine dikkat çekti..





Indigenous Turbojet Engine Specifications:

Type: Single Spool Turbojet
Major Applications: SOM cruise missile family
Fully Functional Prototype Delivery: 2o16 Nisan
Length: 72 cm
Diameter: 30 cm
Dry Weight: Specific Fuel Consumption (SEC): Compressor: Various configurations will be studied during design phase including 4 stage axial, 5 stage axial and 1 axial and 1 radial compressor combination.
Turbine: Single Stage
Fuel Type: JP8, JP10
Lubrication System: Grease Pack but fuel lubrication will also be studied.
Generator: Permanent magnet based generator will be mounted on the engine shaft.
Maximum Thrust: 3.0 - 3.6 kN (680 lbf 810 lbf). -






Mesajı Paylaş
.

Baltica

Web sayfasinda bulamadigim icin kaynak ekleyemiyorum ancak, bugunku Sabah gazetesinin Ege baskisinin 23. sayfasinda, Kale Grubu Teknik Baskani Osman OKYAY, Turbojet motorun, gelistirme calismalarinin bittigini ve Nisan 2016'da teslimatlara baslamayi planladiklarini ifade ediyordu.

Ancak kastedilen teslimatin, prototip kabul testleri icin teslimat mi, yoksa seri uretim fazi teslimati mi oldugu konusunda bir bilgi yoktu.  Mesajı Paylaş

7Skies




Kale3500 SOM testlerine başladımı?... Turbofan motor yapımına başlandımı?... Duyumu olan? Mesajı Paylaş
.

7Skies

#3
Nis 06, 2016, 04:03 ÖS Last Edit: Nis 06, 2016, 04:11 ÖS by 7Skies



Mesajı Paylaş
.

süper çavuş

Niye " first " ?? Mesajı Paylaş

murattekin

Hocam başka first var mı ki? Mesajı Paylaş
...


süper çavuş

Üst seviyede yer alması onun " ilk " olduğu anlamına gelmez bence ,, çok takılınılacak birşey değil belki ama .. Mesajı Paylaş

putty

TEI nin yaptığı küçük motoru ilk motor olarak görmek pek doğru değil gibi geliyor bana. Bencede ilk motorumuz budur. TEI nin motorunu youtube da amatörler garajda üretip deniyor bir sürü örneği var.
Mesajı Paylaş

dum

Ben ortaokulda fen dersi için nal mıknatıstan motor yapıp bir ampule elektrik sağlamış ve yakmıştım.

Bence Türkiye'nin ilk motoru odur.


Mesajı Paylaş

putty

Kale ne ballı para kazanacak bu işten bundan sonra. Yap sat patlatsınlar yap sat patlatsınlar oh ne güzel tezgah. Dostlarda almaya başlar kendi füzelerini yapmaya kalktıkça Mesajı Paylaş

murattekin

Bakış açısı  :D Mesajı Paylaş
...

7Skies

.

murattekin

Atalan Makine'nin güncel sitesinde savunma firmalarına parça ürettiği yazıyor. Mesajı Paylaş
...

Çınar Çakmak

Turbojet (AT225)
Turboprop (AT225)
http://www.ssm.gov.tr/katalog2007/tr/3b.html

AT225 Turbojet

Atalan Makine, ait Turbojet motorunu geliştirme faaliyetlerine devam etmektedir.
Normal speed range:26,000-36,000 rpm - Thrust range45 -225 lbf (197 -985 N).
http://www.ssm.gov.tr/katalog2007/data/445/uruntr/uruntr3.html


AT225 Turboprop

Atalan Makine, ait Turboprop motorunu geliştirme faaliyetlerine devam etmektedir.
Normal speed range:26,000-36,000 rpm - Thrust range45 -225 lbf (197 -985 N).
http://www.ssm.gov.tr/katalog2007/data/445/uruntr/uruntr1.html
Mesajı Paylaş
Turkish Navy Shipbucket
http://turkishnavyshipbucket.blogspot.com/
Savunma ve Stratejik Analizler
http://rewreward.blogspot.com/

Yukarı git

Paylaş delicious Paylaş digg Paylaş facebook Paylaş furl Paylaş linkedin Paylaş myspace Paylaş reddit Paylaş stumble Paylaş technorati Paylaş twitter