TUSAŞ Hürjet Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Geliştirme Projesi

Başlatan ocay, May 12, 2016, 01:40 ÖS

« önceki - sonraki »
Aşağı git

delibaykus

https://i.pinimg.com/originals/36/68/ea/3668ead8298c961d8c0ea22d8c2ca6a1.jpg
http://i2.wp.com/image2.sina.com.cn/jc/upload/118/5169/20060405/1274/254981/254982.jpg
http://www.airliners.net/photo/AVIC/Hongdu-L-15-Falcon/1516605/L
http://2.bp.blogspot.com/-icclWJgpSpY/VM65IfvSrJI/AAAAAAAAKLo/F3FvmsAdiXg/s1600/L-15_3view.jpg
https://i.pinimg.com/originals/1a/18/d1/1a18d1fd2065ff7a62e74db81eeaf3fe.jpg

Hongdu L-15 Falcon
Role                   Supersonic trainer/attack
Manufacturer   Hongdu Aviation Industry Corporation
First flight           13 March 2006
Introduction   Between 2008 and 2010
Status           Flight testing, limited series production
Primary user   People's Liberation Army Air Force
Number built   At least 3 prototypes
Unit cost           ¥ 100 million, $US 14.6 million (2008 price)
Powerplant         2 × Ivchenko Progress AI-222K-25 for AJT model, Ivchenko Progress AI-222K-25F afterburning turbofans for LIFT model

Sanki ikiz kardeşi hürjetimizin (TAI deki konsept çizime istinaden söylüyorum)
üstelik motor ukrayna menşeli  benzer roldeki M-346 da kullanılan Honeywell F124-GA-200 motor ile aynı seviyede bir motor Mesajı Paylaş

anafor2016

Galiba İtalyanlar ile işbirliği geliştirme yolundayiz. Özellikle c27j ve aster anlaşması da olursa havacılık da Avrupa ile daha sıkı bağlar kurmuş olacağız Mesajı Paylaş

delibaykus

İtalyanlar konusunda emin değilim. Leonardonun ABD ile olan bağları çok kompleks hakeza İngiltereninde öyle. Eğer çok aşırı uçlarda gerilim  olursa ne İtalya nede İngiltere bu bağları koparamayacağı için bizi koparır. Zaten İngiltere ile çok ciddi bir proje yapıyoruz bu durumda bir nevi yedekleme yani bekaa projesi olan bu projeyi AB-ABD ekseni dışına taşımakta fayda görüyorum. İtalya,İngiltere vs.. ile yapacağımız iş birliğinin sonuçlarının performans olarak Çin-Ukrayna ile yapacağımızdan daha üst seviyede olabileceği aşikar ancak unutmamak lazım ki eğer TFX de siyasi bir aksama yaşanırsa benzer aksamayı avrupalı partnerle bu projede de yaşama durumumuz olur. Doğu yaklaşımında ise sonuçları daha az tatmin edici olsa bile elimizde bir şeyler olur kendimizi savunacak ve üzerinde geliştirme yapabileceğimiz.
Ayrıca RR&Kale gurubu EJ200 bazlı TFX motoru için işbirliği yaparken TEI&Ivchenko-Progress de AI-222 bazlı bu proje için bir motor işbirliğine gidebilirse çok güzel sonuçlar alınabilir diye düşünüyorum.

Söz konusu geleceğimiz olduğunda tüm yumurtaları bir sepete koymamak lazım, olabildiğince tabi Mesajı Paylaş

HDS

İngiltere Sovyetler'e ilk jet motorunu vermiş adam. :)

İtalyan da Rusya'ya konulan 2014 yaptırımlarında "Kusura kalmayın kardeş, benim onlarla uçak geliştirme kontratım var" diyebildi mesela. Mesajı Paylaş

farabi

#94
Ara 09, 2017, 04:58 ÖÖ Last Edit: Ara 09, 2017, 05:48 ÖÖ by farabi



Sayın Ocay'ın sözünü ettiği gibi, belkide Kai FA-50 ölçeğinde ve AIDC F-CK-1 gibi çift motorlu bir F-16 türevi olacak Hurjet. Bunun altyapısı da bizde mevcut olsa gerek.

Öne çıkan motor Ivchenko AI-222 , bire bir Honeywell/ITEC F124'ün doğu bloğu muadili. Zaten bu motorlardan biri Alenia M-346'da kullanılırken diğeri aynı gövdeyi kullanan Yak-130'da kullanılmakta.

Asıl önemli konu ise , tıpkı Kore'nin yaptığı gibi , bu jeti muharip bir unsur olarak da değerlendirebilecek oluşumuz. Artyakıcı konfigürasyonu üzerinde duruluyor mu bilemiyorum ancak bir başka anektod ise şu : Kai FA-50'de lisansaltı GE F404'ü kullanıyor ki bu motor artyakıcı ile azami 80kN üretiyor. AIDC'nin çift motorlu F-16'sı da 2 adet Honeywell/ITEC F125-70'den azami 85kN itiş gücü elde ediyor.
Mesajı Paylaş

saladin

#95
Ara 09, 2017, 07:34 ÖÖ Last Edit: Ara 09, 2017, 07:38 ÖÖ by saladin
Bu durumda 2 motor kullanilmasinin sebebi GE F404 gibi bati tabanli motoru  kullanmak istememek sanirim. O zaman da uzun vadede bakim ve masraf fazla olmayacak mi? Diger acidan Freedom Trainer icin Sierra Nevada'yla  Williams/Rolls Royce uretimi FJ44-4M onermisler. Williams uzerinden Amerikan baglantisindan dolayi istenmiyor olabilir.

Mesajı Paylaş

farabi

#96
Ara 11, 2017, 04:54 ÖÖ Last Edit: Ara 11, 2017, 05:00 ÖÖ by farabi
Üstadım, benim de aklımda benzer sorular var. Durum sadece sınai anlaşma ile alınıp ihtiyaç adedince üretilecek bir motor arayışından ziyade , sizin ima ettiğiniz türden bir çekincenin varlığına işaret ediyor. Şayet Abd'li ya da avrupalı bir motor üreticisi yerine ukrayna üzerinde duruluyor ise bunun iki nedeni olabilir. İlki ukraynanın kendine has durumu nedeniyle . Yıllar yılı Rusya'nın alımları ile ayakta durmuş sovyet mirası bir havacılık sanayi , son yıllarda zaruri olarak batı pazarlarına açılmaya çalışıyor . İkincisi ise Türkiye'nin kendisine has durumu. Yıllar yılı amerikan havacılık sanayisine yaslanmış bir ülke zaruri olarak  farklı kaynakları denklemin içerisine alması gerekiyor. Bu ikinci neden , aynı zamanda Hurjet programının da sadece bir ileri eğitim jeti ile sınırlı kalamayacağının indikatörü durumunda. Çünkü , tabiri caiz ise arafta kalmış ukrayna'dan bu motoru almamız , almakla kalmayıp bunu ortak bir motor programına dönüştürmemiz, , lider üretici ülkelerin dayattıkları politik çerçeve ile paralel oluşan kısıtlamalarına tabi kalmadan , bağlantısız bir uçak ortaya çıkarılmasını sağlar. Kişisel fikrim , bu uçağın motorunu yerlileştirme gibi bir düşünce varsa , Hurjet muhakkak ki fazlasıyla uzun soluklu bir proje olacak.

Hava kuvvetleri gelecekte 2 değil , 3 farklı tipte muharip jetten oluşan ( f-16'lar ile 4 farklı uçak ) bir stratejiyi benimseyebilir.
Anlatmak istediğim şeyi bu video-grafikte görebilirsiniz.
https://www.facebook.com/ImperialMilitaryWatch.Analysis/videos/1854547298198632/

Düşük muharebe çapına sahip , hafif , çok rollü bir jet ( yerli aviyonik ,  sovyet mirası yerlileştirilmiş motor )
Geniş muharebe çapına sahip avcı jeti ( yerli aviyonik avrupalı motor )
Müşterek Taaruz jeti ( aviyonik ve motor abd bağımlı ) Mesajı Paylaş

HeleBiDinle

Rus tehdidinin büyüklüğü karşısında iyiden iyiye Batı'nın kanatları altına girmek zorunda kalan bir Ukrayna, Batı'nın bize vermek istemediği bir şeyi özgür iradesiyle verebilir mi?

Görece çok daha rahat bir durumda olan Türkiye'ye bile hiç çekinmeden "Türk akımı projesini onaylamıyoruz" türünden baskılar yapmaktan çekinmeyen Batı dünyası, Ukrayna gibi kapana kısılmış ve Batı'nın ocağına düşmüş bir ülkeye kimbilir ne baskılar yapar.

Ukrayna'nın içine düştüğü açmazı Türkiye çözüme kavuşturabilir mi?..

O halde Ukrayna'nın eli Batı'ya mecburdur ve onların onaylamadığı hiç bir şeyi ToT olarak bize veremez. Mesajı Paylaş

ozbey

"Ukrayna, Batı'nın bize vermek istemediği bir şeyi özgür iradesiyle verebilir mi?"
söz konusu şeyin ne olacağına bağlı.  söz konusu ufak tefek şeylerse  bedelini para ile ödersin ve alırsın. tabi onlardan alacağın şeyi batıdan da alma yolu hala büsbütün kapanmış değil.
örnek zaslon, zırh uçak imalatı...
   
yok istediğin çok daha ötesi ise  bence verebilir. ama   şartlardan bağamsız vermek ister mi sorusu daha doğru.
vermeye ikna etmek için   deyecek  birşe almaları gerekir.  lakin  onların şu an  gereksinimleri  paradan daha öte şeyler ki zannımca biz şimdilik  o beklentiyi  karşılayamayız.

bahsi geçen  uçak motorları  ise parasını verirsin, gerekirse biraz fazla verirsin lisans altı imalat hattını kurup  üretime başlarsın.
uçak motoru  işine gireceksek   anılan motor bence gayet iyi bir başlangıç olur. çin l15 b uçağı da bu motorları kullanıyor italyan model de.

savunma sanayine merağımın başladığı yıllarda başlamıştı hürkuş projesi.  uçak güzel olsa da "madem milli savaş uçağı projemiz var neden  jet motorlu bir model yapılarak  tecrübe kazanmak yerine  turboprob  modelle başlanır"  diye düşünürdüm
bence hürkuş   jet motorlu  hızlı bir uçak olmalıydı ki   terörle mücadelede de  saldırılara hızlı bir şekilde müdahale  etsin derdim.
model olarak da l159 uçağı aklımdan geçerdi. "a129 u alıp t129 a çevirdiğimiz gibi l159 uçağını t159 a çevirmeliydik" derdim.
sonunda hürjet  projesi açıklandı.

proje  tam isabet bir proje oldu diyebilirim. yalnız   burada ince bir husus var
proje daha baştan "gerektiğinde hafif taaruzda da kullanılabilecek bir  jet eğitim uçağı"  değil de "jet eğitiminde de kullanılabilecek  safkan bir hafif taaruz uçağı" olarak tasarlanmalı bence.

yani  isterleri biraz yukarda tutmalı.  kullanımı  basit  olmalı. gerektiğinde 15 günde bir plot bunu  orta derecede uçurabilmeli.  böylece sert bir savaşta  kaybettiğin plotların f16 ların yerini tutmasa da koyunun olmadığı yerde keçiye abdurrahman   çelebi denilir durumu oluşur.
 
çift motorlu olsa iyi olur.
uçak baştan  kanatlarında hem havadan havaya hem havadan karaya füze ve bombaları taşıyacak, hem alçak irtifa  mampats ve uçaksavar toplarının menzili üstünde bir irtifada uçacak,  daha baştan  eh podu takılacak yeri bile hazır olan,     bir uçak olmalı
   istediğimde  silahları söküp  eğitim uçağı olarak kullnmalıyım, istediğimde  milli  göktuğ füzelerimi takıp  f16 ların meşgul olduğu ortamda düşmanın başına musallat edebilmeliyim, istediğimde  teber cirit umtaslarla  hatta mam l ile  terör örgütlerine hızlıca müdahale etmeliyim.
   ondan sonra da gökten 3 elma düşer elbet. Mesajı Paylaş

ocay

Hürjet için ilk uçuş tarihi 2022 olarak hedeflenmiş. Mesajı Paylaş

NoLoven

#100
Şub 12, 2018, 01:02 ÖS Last Edit: Şub 12, 2018, 01:05 ÖS by NoLoven
Gelişen tehdit ortamı, biz eski karacı asker, yeni yetme mühendislere göstermiştir ki, Hürjet en az F-X kadar önemli bir projedir.  Rahat olunuz. Devrim otomobilini yapan mühendislerin  günümüzdeki yerindesiniz. Başta ufak tefek sıkıntılarınız olabilir. Bu sorunları en mükemmel şekilde çözeceğinize olan inancımız ve sizlere olan güvenimiz tamdır. En önemlisi Devrim otomobilinden aldığımız dersler vardır. Çünkü içinde bulunduğumuz problemli ve sadece güçten anlayan bu coğrafyada  başarılarınız, silah arkadaşlarımızın, Mehmetçiklerimizin hayatını kurtarmanın yanısıra, milli menfaatlerimize musallat olmuş güçlere de ders vermek niteliğinde olacaktır. Yolunuz ve bahtınız açık olsun. Hasretle iyi haberlerinizi bekliyoruz. Mesajı Paylaş

nokta

Hürjet'in Görevi Açıklandı

Türk Havacılık ve Uzay Sanayi AŞ (TUSAŞ/TAI), Türk Hava Kuvvetleri'nin ve uluslararası pazarın kısa dönemdeki ihtiyaçları hedef alınarak jet eğitim ve hafif taarruz uçağı geliştirilmesi amacı ile 14 Ağustos 2017 tarihinde başlattığı Hürjet Projesi ile ilgili detaylar paylaştı.

Yapılan açıklamada, Hürjet uçaklarının Türk Hava Kuvvetleri'nin envanterinde bulunan 70 adet T-38 jet eğitim uçağının yerini alarak, pilot eğitiminde kullanılmasının yanı sıra F-16'ların yakın hava destek (close air support) ve savaş eğitim uçağı rollerini paylaşmasının hedeflendiği belirtildi.

Azami 1,2 Mach hıza ulaşabilecek ve 45 bin ft azami irtifada görev yapabilecek olan TAI'nin Hürjet uçakları, yakın hava desteğine ek olarak sınır güvenliği ve terörle mücadele operasyonlarında görev alacak. Hürjet, Hafif Taarruz Uçağı konfigürasyonunda 3 bin kilogram faydalı yük kapasitesine sahip olacak.

http://www.c4defence.com/Gundem/hurjet-in-gorevi-aciklandi/5739/1 Mesajı Paylaş

BATTLESTAR




Çift motorlu olacak anlaşılan. AI-222 isimli ukranya motorunun yerli versiyonu olabilir. Büyük ihtimal biraz hafif olursa T-50 Golden Eagledan daha hızlı ve yüksek irtifaya çıkabilir.


Biliyoruzki bu nesilde bizim uçağa benzer hatta tasarımı bile aynı bir kaç tasarım var.

Ve biliyorsunuz ki şu an için gelecek neslin fakir multirole'ü uçağı rolü doğuda da batıda'da boş .


Bizim bu uçağı yüksek oranda satmamız için bir kaç yenilikle son kulanıcıya sunmamız lazım diğerlerinden farklı .

Benim ilk aklıma gelen ram boya, stealthi bozmayacak CFT eklentileri, Aesa radar ve o çift motorun hava alıklarının ortasına gövde içine iki bozdoğanlık veya lgk lık veya kgk lık bir yer olursa birde rus silahlarını görev bilgisayarına entegre edersek hem doğuda hem batıda satabilen bir uçak olur.


Türki ülkelere ve azerbaycana f-x pahalı gelebilir. Bir miktar f-x alıp yan yana muharebe edebilecekleri bu tarz bir uçak çok satabilir. Mesajı Paylaş

Terra

Bu işlerden hiç anlamıyorsunuz değil mi hocam? Ne de olsa dilin kemiği yok. :D Mesajı Paylaş

murattekin

Bu uçağın tonla muadili var. Hem doğuda hem de batıda.
Ayrıca konformal yakıt tankı da hayalleri ve kapasiteyi zorlamış.
Azerbaycan hafif muharebe uçağı alacaksa bunu beklemez gider JF-17B3 alır. Mesajı Paylaş
Murat Tekin

Yukarı git

Paylaş delicious Paylaş digg Paylaş facebook Paylaş furl Paylaş linkedin Paylaş myspace Paylaş reddit Paylaş stumble Paylaş technorati Paylaş twitter