TUSAŞ Hürjet Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Geliştirme Projesi

Başlatan ocay, May 12, 2016, 01:40 ÖS

« önceki - sonraki »
Aşağı git

swat

Bu uçağı iki kanat forumunda üretme fikri olsa ?

-Birisi mevcut kanat formu eğitim modeli
-Dİğeri Su-25 veya A-10 gibi düşünülebilir mi?

Mesajı Paylaş

anafor2016

F14 de değişken açılı bir form vardı belki öyle bir şey düşünülebilir Mesajı Paylaş

ocay

Çok mantıklı değil değişken açılı kanatlı bir sübsonik uçak Mesajı Paylaş

HeleBiDinle

Değişken geometrili kanat yapıları (F-14, F-111, B-1, Mig-23, Mig-27, Su-24, Tornado vd.) 70'li yılların teknolojik yetersizlikleri içerisinde bir çözüm olarak ortaya çıkmıştı. Ama pahalı bir çözümdü.

Mevcuttaki tasarım sıkıntıları gelişen bilgisayarlı tasarım teknikleri vasıtasıyla aşılınca, pahalı olan değişken geometrili kanat yapılarına artık ihtiyaç kalmadı ve bu tasarım ilkesi terkedildi.

Bir daha da bu tip değişken açılı kanatları göreceğimizi zannetmem. Mesajı Paylaş

ocay



ocay


saladin

Trump faktörünü unutmayalım. Bence Boeing  düşük fiyat verecek ve de alacak. Mesajı Paylaş

ayibarishi

Bu ihaleyi incelerken şu meşhur halef selef meselesini de unutmamak lazım. Malum T-X aslında T-38 uçaklarının yerini almak için düşünülüyor. Geçmişte ABD T-38 uçaklarını geliştirdi ve bundan da çok başarılı bir ihraç ürünü olan F-5 serisi uçaklar türedi. Benzeri bir süreci T-X için öngörmek gerekir ve bu geçmiştekinden de büyük bir olasılıktır. Zira günümüzde uçakların gerçek muharebe görevlerinde harcadıkları saatleri ve bu görevlerin niteliklerini düşündüğümüzde, gelişmiş ve teknolojik olarak üstün çok görevli savaş uçaklarına ihtiyacın büyük oranda kalktığını görüyoruz. Zira yakın hava desteği, akıllı mühimmatlar ile kara saldırısı, keşif - istihbarat, terörle mücadele, vb. görevler çok gelişmiş platformlar talep etmiyorlar. Özellikle platformlardan ziyade mühimmatların akıllanmasına ihtiyaç duyulduğu şu dönemde.

Bu pencereden bakarak adayları değerlendirdiğimizde şu artı ve eksileri görüyoruz:

Locheed Martin - KAI çözümü: F-16 savaş uçağı ile birçok ortak parça kullanıyor ve bu lojistik açıdan avantaj sağlayabilir. Hafif bir saldırı ve yakın hava desteği uçağından istenilenleri de yerine getirebilecek bir dizayn. Fakat seçilmesi durumunda ABD askeri uçak piyasasının geleceği LM tekeline girecek anlamına da gelebilir. Şahsen seçilme ihtimalini düşük görüyorum.

Boeing - Saab çözümü: Yeni ve gelecek vadeden bir dizayn. Oldukça şık ve gelişime de açık. Tek motorlu hafif ve becerikli bir savaş uçağına dönüşümü kolay. Kullanılan motor zaten envanterde olan ve huyu suyu bilinen GE çözümü. Süpersonik hızlara da ulaşabiliyor. Tek sorun daha yüksek maliyetler olarak karşımıza çıkabilir. Hem satın alma, hem işletme hemde uçuş saati başı maliyetleri kastediyorum.

Northrop Grumman çözümü: F-20 tayyaresinden esinlenen ve bunu modern çizgiler ve materyallerle günümüze taşıyan bir alternatif. Boeing için yazdıklarımı bire bir copy paste yapmak isterim açıkçası.

Leonardo M-346 çözümü: Eğer Raytheon dışında ABD'li bir partner bulabilirse güzel bir uçak. Kullandığı motorlar aslında ticari ve düşük maliyetli. Rus Yak-130 gibi (dizayn kardeşi) etkili bir hafif platform olmaya aday. Uçuş başı maliyeti de oldukça hesaplı. Fakat hafif bir savaş uçağı rolünü LM, Boeing ve Northrop kadar geniş yelpazeli bir başarımla kotaramaz.

Textron Scorpion çözümü: Düşük maliyetli bir yakın hava desteği uçağı olarak başladığı yoluna aynı zamanda eğitim uçağı olarak devam ediyor. Özel sermaye girişimi. Arkasına T-X rüzgarını alabilirse önü açık amma tek başına biraz zor. Klasman olarak M-346 hakkında söylediklerimiz bire bir copy paste yapılabilir.

SNC - TAI Freedom Trainer çözümü: Uçağın klasman ve nitelikleri hakkında M-346 ve Scorpion ile birebir aynı diyebiliriz. Hatta M-346 ile aynı ticari motorları kullanıyor. Elbette ülke olarak bizim de katkımız olduğu için bunun seçilmesini isteriz. Fakat asıl sorumuz sanırım şu olmalı: Amerikan T-X için seçilse de seçilmese de bir bu uçağı Türk T-X için üretecek miyiz, üretmeyecek miyiz? Zira bu sorunun cevabı bizi çok daha fazla etkiliyor. Tabi diğer askeri projelerimizi de... Mesajı Paylaş

ocay

http://www.defensenews.com/articles/northrop-grumman-drops-out-of-t-x-trainer-competition

Northrop ihaleye katılmayacak.

Leonardo/Raytheon ayrışması ve Northrop'un kararından sonra SNC/TAI uçağı geliştirme ve teklif işini ciddiye almaya başlamıştır herhalde Mesajı Paylaş

Topgun

BOEING alır... Kesin.

SNC - TAI Freedom Trainer çözümüde bize yaramış olur. Yerli malı, yurdun malı olmuş olur. :) Mesajı Paylaş

HARZEMŞAH

SNC, TFX projesinde de görev alacak...

Böylece SNC, Türkiye'nin TRJET-milli yolcu uçağı, T-X-ileri eğitim uçağı ve TFX-milli muharip uçak projelerinin hepsinde önemli oyunculardan biri olma yolunda... Mesajı Paylaş

Topgun

Harzemşah, TF-X projesinde yeri nedir? Açıklarmısın? Mesajı Paylaş

anafor2016

Boeing in modeli f15 in belli ölçüde küçültülmüş bir modeli gibi. Mesajı Paylaş


Yukarı git

Paylaş delicious Paylaş digg Paylaş facebook Paylaş furl Paylaş linkedin Paylaş myspace Paylaş reddit Paylaş stumble Paylaş technorati Paylaş twitter