TUSAŞ Hürjet Jet Eğitim ve Yakın Hava Destek Uçağı Geliştirme Projesi

Başlatan ocay, May 12, 2016, 01:40 ÖS

« önceki - sonraki »
Aşağı git

farabi

#15
May 13, 2016, 08:33 ÖÖ Last Edit: May 13, 2016, 08:44 ÖÖ by farabi
HDS üstadın söylediği gibi ABD'nin ileri eğitim uçağı programını yakından takip etmek kaynak yönetimi açısından daha doğru olabilir. AETC'nin yaptığı kavramsal çalışmada T-X programının fonksiyonu ;  F-22 Raptor ve F-35A Lightning uçakları için ileri eğitim hizmeti kapsamında temel jet kontrolü , uçuş formasyonları , navigasyon ve gelişmiş kokpit kaynak yönetimi , havadan yakıt ikmali , it dalaşı , yüksek G çeken manevralar (6,5) , gece görüş görünteleme sistemleri operasyonu ,  ağ merkezli muharebe  , hava-hava ve hava-yer mühimmatlarını içine alan çok geniş ölçekte olması planlanmakta. Bu kadar yetkin bir LIFT istenince , beraberinde aynı sistemin hafif saldırı ve donanma versiyonu ile ilgili ön çalışmalar da AETC'de gündeme gelmiş.


T-X programı kapsamında , rekabet eden şirketler ;
1. Lockheed'nin KAI'ye sağladığı teknik destek ve teknoloji transferi ile ortaya çıkan T-50'nin yeniden USAF için revize edilmiş varyantı.
2. Raytheon'un İsrail hava kuvvetlerinin de tercihi olmuş Allenia Armachi M346'ı T100 adı altında revize edilmiş varyantı .
3. Boeing'in Saab ortaklığı ile  Gripen altyapısı üzerinden yeni platformu . 
4. Textron Airland ortaklığı Scorpion Sistemi ve 
5. BAE Hawk altyapısı üzerinden başlayıp bu uçağın özellikle yüksek açılarda ayrodinamik kabiliyetlerini yeterli görmeyen Northop'un ( onlardan da zaten bu beklenirdi) yeni nesil bir tasarımı yer alması bekleniyor. Mesajı Paylaş

anafor2016

#16
May 13, 2016, 12:23 ÖS Last Edit: May 13, 2016, 12:27 ÖS by anafor2016


Putty'nin bahsettiği konu çok önemli bence. Eğitim uçağı tasarlarken - alırken bir taraftanda CAS için kullanabileceğimiz bir platform alsak olmaz mı? Scorpion bu iş için iyi bir aday olabilir.  T129 projesi gibi bir proje modeli ile yapılamaz mı?

Bu uçağın kanat ve gövde yapısı, sanırım uzun süre süzülmesini ve bir nokta üzerinde düşük hızda uçmasını sağlıyor olsa gerek. Bu özellikleri ile bu uçak bizim için büyük fırsat.  F16 ların yaptığı bazı işleri bu uçağa yaptırabiliriz.  Mesajı Paylaş

süper çavuş

Bence ABD'nin T-X programı benzeri birşey istiyoruz bizde , hem 5. nesil uçaklara pilotları hazırlayacak hemde 1.hattaki bu uçakların üzerinden bazı görev yüklerini alabilecek modern bir hafif muharip platform ( özellikle bizim için )  ,,
Aslında yeni nesil T-38 değil biz yeni nesil bir F-5E/F yapmalıyız ,,

Farklı donanım paketlerini seçenek olarak kullanıcılara sunabilecek bizim gibi ülkeler için LIFT ve çok rollü hafif muharebe ,, parası yeni nesil uçaklara yetmeyen , yada alt yapı imkanları karşılamayan , veyahutta yeni nesil pahallı platformlara ihtiyacı bulunmayan ama günümüzümün eğitim uçağından devşirme silahlı platformlarıda işine gelmeyen ülkelerinde 1.hat çok rollü muharip uçağı olabilecek bir ıçak ,,

Motor olarak kendimiz mi birşeyler kotarırız yada hazır mı olur bilemem ama 3-5 bin lb'lik değil her biri 8-10 bin lb'lik A/B'li motorlara sahip olacaktır bence ,, Mesajı Paylaş

ayibarishi

Tamam işte, Northrop Grumman firmasıyla arayı sıklaştıralım. Daha konsept aşamasında iken olaya dahil olalım. Yine daha önce aynı firmadan çıkmış olan F-5 ve T-38 serisinin yerini alacak yeni bir dizayn yapalım. Riskleri paylaşalım. Amerikan T-X ihalesini Northrop Grumman kaybetse bile biz uçağımıza sahip olur dışarıya da çatır çatır satarız. Saygılarımla... Mesajı Paylaş

putty

#19
May 13, 2016, 01:22 ÖS Last Edit: May 13, 2016, 01:28 ÖS by putty
Amerikalılar bizim beklentilerimize uyacak şekilde hareket etmiyor adamlar tok satıcı. T129 a nasıl geldik ABD benzer paylaşıma sıcak bakmadığı için. Onların iş paylaşım modelleri bize uymaz bizimki onlara hiç uymaz. ABD ile Kore nin T50 sindeki gibi iş birliği ancak yapılabilir oda zaten iş başa düşüyor gibi bir şey oluyor.  T129 a benzer bir üretim modeli Amerika ile çok zor. Mesajı Paylaş

farabi

Türkiye'de belli bir noktaya kadar gelmiş F-16 birikimi varken , Kore'nin yaptığı gibi Lockheed ile masaya oturmakta bir seçenek. Kuvvetin işletim maliyetlerini ne derece ön plana alacağı konusu da önemli olmalı. Türkiye ile abd ilişkilerinin oldukça mayınlı bir arazide seyrediyor oluşunun gelecekteki potansiyel  fırsatları tehdit edip etmediğinden bağımsız olarak baktığımda ; ABD T-X programını yakından takip etmek,  doğrudan 2030 yılında av-önleme işine soyunan savunma sanayimizde kaynak yönetimi açısından akla yatkın geliyor.

Tusaş her iki projeyi aynı anda yürütecekse ortak altyapı aviyonik üzerinden farklı kabiliyetlere sahip iki uçak çıkarma amacı olduğu anlamına gelir. Lakin bu farklılaşmış isterler beraberinde ne kadar farklılaşmış geliştirme ihtiyacı doğuracak ve Tusaş'ın mevcut kapasitesi , misalen bu uçaklara 2025'de ilk uçuşunu yaptırabilecek boyutta mıdır ? Ön tasarım destekçisi BAE'nin projelerinden örnek vermek gerekirse , bir Hawk yapıp uçuracağız bir de Replica'yı tasarlayıp uçuracağız. Mesajı Paylaş

ocay

#21
Kas 26, 2016, 09:21 ÖS Last Edit: Ara 17, 2016, 03:14 ÖS by ocay
Tayvan jetinde Türk imzası

ı

Tayvan'ın milli imkanlarla tamamen özgün olarak geliştirmeye çalıştığı İleri Jet Eğitim Uçağı projesinde Türk tasarımına yer verildiği iddia edildi. Birleşik Krallık kökenli Shephard Media'da yer alan bir makaleye göre Tayvan Devlet Başkanı Tsa Ing-wen'in "tamemen özgün savunma ürünü" talebinin ardından 66 uçaklık tedarik programında değişiklik yapıldı. Yeni tedarik politikasına göre Tayvan'ın AT-3 uçaklarının yerini alacak uçağına ilişkin ilk tasarımın Eylül 2019'a kadar hazırlanması gerekiyor.   Bu işle görevli Ulusal Chung-Shan Bilim ve Teknoloji Enstitüsünün ( (National Chung-Shan Institute of Science and Technology /NCSIST) ortaya koyacağı tasarımı Tayvan endüstrisinin (Aerospace Industry Development Corporation /AIDC) üretebilir olması gerekiyor. Özgün olma talebine rağmen NCSIST ve AIDC'in Türk işadamı Fatih Özmen'in ABD'de konuşlu firması Sierra Nevada Corporation ile temasa geçtiği iddia edildi. Makalede firmanın bu konudaki sorulara yanıt vermediği ifade edildi.  Özmen'in Türkiye'de kurulu TRJet Firması Bölgesel Yolcu Uçağı projesi üzerinde çalışıyor.

http://www.c4defence.com/Gundem/tayvan-jetinde-turk-imzasi/3089/1

Komplo teorisi üretelim mi?


EDIT:


Tayvan'ın XAT-5 Projesi ile TAI T-X Projesi ne kadar çok benziyor değil mi?





Mesajı Paylaş

ocay


BETONBEY

Hangi uçakla :o Mesajı Paylaş

neosinan

Colorado da Freedom Aircraft Ventures LLC diye bir ortak firma kurmuş Tai ve Sierra Nevada. Bir dizayn çalışmaları var ki böyle bir projeye giriyorlar. Eğer prototip üretirlerse bu bizim TX uçağımız da olur. Mesajı Paylaş

ocay

https://twitter.com/Rotorfocus/status/809821010207895552

Uçak bu. Çift motorlu Williams FJ-44 4M turbofan motorlarını taşıyor. 1 prototip uçağın montajı sürüyormuş. Mesajı Paylaş

murattekin

Baktılar Türkiye'de yaprak kımıldamıyor onlar da yurtdışına açılmışlar. ABD'ye teklif vermeyi düşünmek bile güzel bir gelişme. Mesajı Paylaş
Murat Tekin

ocay




Üstte TAI'nin TX görseli diğeri ise NG/BAE System USAF TX taksi denemeleri. Bu ikisi birbirine ne çok benziyor değil mi? (Birinin tek, diğerinin çift motorlu olması dışında)

SNC/TAI Freedom Trainer, Raytheon/Leonardo ikilisinin M346 üzerinden geliştirdiği T100 uçağı ile beraber çift motorlu uçaklar.

Freedom Trainer Williams FJ44-4 motoru ile 16kN x2 itki üretiyor; T100'deki Honeywell/ITEC F124 ise 28kN x2 itki üretiyor. Ama FJ44 motorunun ciddi ilk alım maliyeti ve yakıt tüketimi avantajları var. Örneğin İsrailin 30 M346 için Honeywell ile anlaşması 750 milyon dolardı ve bu fiyata lojistik destek de dahildi. Bir çift FJ-44 motorunun çıplak fiyatı ise 5 milyon dolar civarında seyrediyor. Bu yüzden ilk alım maliyetlerinde %50 ve yakıt tüketim ve bakım maliyetlerinde de yine %50'ye varan fiyat avantajları olabilir. Mesajı Paylaş

ocay

HDS ne düşünüyor acaba motor konusunda; diğer 3 en iddalı -ağır top- yarışmacı  (NORTHROP GRUMANN/BAE System TX, BOEING/SAAB TX ve Lockheed Martin/KAI T-50) projelerinde tek GE F-404 motorunu kullanıyorlar.

T100 (M346) çift hafif askeri jet motor  (Honeywell/ITEC F124; Çek L159 ALCA'da da kullanılmıştı); SNC/TAI  Freedom Jet ise daha önce askeri uygulamaları olan (L-39NG ve Leonardo M345 her ikisi de tek motorlu) olan sivil çift Williams turbofan motorunu kullanıyor.

Bu projede BAE Systems'i tek başına Hawk-128 AJT (T2) türevi (Suudi Arabistana satılan Hawk-165, Umman'a satılan türevi Hawk-166 olarak isimlendiriliyor) yeni nesil R&R Adour Mk 951 motorlu (29kN itkilili, şu an Hindistan için üretilen Hawk-132 ise 27kN itkili Mk871 motorunu kullanıyor, Mk951 ise yeniden tasarlanmış 2 kat daha uzun ömürlü bir motor) bir Hawk ile görmek uçak/motor ikilisi açısından ilginç değerlendirmeler yaratırdı..

T-X Projesini motor açısından profesyonel bir ağızdan değerlendirilmesini duymak isterdim. Mesajı Paylaş

neosinan

Bu motor hakkında bir ayrıntı da blisk kullanıyor. Teinin uzmanlık alanı. Ve Williams büyük bir firma değil. Böyle bir motoru Türkiye'de üretecek teknoloji az çok var. Tabi lisans için gerekli kaynak ayrılırsa. Mesajı Paylaş

Yukarı git

Paylaş delicious Paylaş digg Paylaş facebook Paylaş furl Paylaş linkedin Paylaş myspace Paylaş reddit Paylaş stumble Paylaş technorati Paylaş twitter