SpaceX

Başlatan Postulat, May 06, 2016, 08:41 ÖÖ

« önceki - sonraki »

sadalone

Batı fakirleşip, Doğu zenginleşiyor biraz yüzeysel kalıyor bence.

Doğu zenginleşiyor diyorsunuz peki o zaman onlarda da batı'da olduğu gibi zenginleştikçe iş gücü maliyetlerinde artış yaşanmayacak mı? Yoksa bu zenginleşme,büyüme bir noktadan sonra dinecek mi.

Evet maliyetler önemli ama burada farkı yaratan asıl etken yaratıclık,vizyon,inovasyon,arge,markalaşma,pazarlama..vb. olacak.Tabi birde Endüstri 4.0 filan var. Mesajı Paylaş

HDS

#31
Eki 02, 2017, 11:57 ÖÖ Last Edit: Eki 02, 2017, 12:02 ÖS by HDS
Uzaya erişim ve ticari uydu fırlatma konularını aslında sadece doğu-batı ekseninde tartışmamalıyız. Bunun bir de "ekol" tarafı var. Aslında her ülkenin kendi uzay araçlarının birbirinden çok farklı "ekol"leri var ve buna "doğu" dersen sadece, mesela Rus ekolü ile aslında ondan doğmuş ve fakat sonra çok kendine haslaşmış Çin ekolü, bunlardan tamamen farklı olan Hint ekolünün arasındaki dev farkı ıskalarız.

Örneğin, Amerika'nın uzun süredir (özel sektör dışında) uğraştığı tek uzaya erişim projesi SLS'te sürekli gecikme yaşıyorlar. 1970'lerde abanıp 80'lerde yaptıkları SSME sonrası, pek yeni motor yapmayıp bir tasarım atrofisi içerisinde olduklarından, yeni nesil SR-25 motorlarından da epey dert yaşadılar. Ancak, bir süredir, LOx ve LH tanklarından dolayı gecikme yaşıyorlar. Bunun süreci ile ilgili NASA'nın sayfasında epey güzel bilgilendirmeler var:

SLS Tank Kaynak ve Test Haberleri linkinde yukarıdan aşağıya bakarsanız, ta 2010'lara kadar geriye giden bir koca yapıları kaynatma meselesi var. Şu anda buradaki bazı sorunları aşmaya çalışıyorlar. Burada fotoğraflar falan da var. Dev aluminyum LOx ve LH tankları ve bunun kaynak jigleri, vs'leri görünüyor. Kaynak eden sistem falan da var. Dev yapılar, dünyada denenmemiş şeyleri yapıyorlar. Alengirli şekilde yapıyorlar falan filan.

Bu işin zor yolu.


Geçen hafta ise Avrupa'da bir fuardaydım. Burada, Çinli bir kaç firma, prosesinin mucidi İngiliz "The Welding Institute" olan Friction Stir Welding (Sürtünme Karıştırma Kaynağı) denen bir kaynak metodunu artık istenen her boy ve uygulama için yapabilecek özel makine tasarımı ve proses geliştirmeleri yapmış. Firmalardan birinin kataloğunda kendi "Uzun Yürüyüş" uzaya erişim füzelerinin çeşitli sıvı yakıtlı motor ve özellikle yakıt tankı kaynaklarına ilişkin desenler ve fotoğraflar da vardı. Hatta herif kataloğa "Roket ve füzeleriniz için de uygun sitemler itina ile tasarlanır, yapılır" gibi bir şeyler de yazmış. Çin'de artık bu işler bu mertebeye gelmiş. Harıl harıl, üniversite üniversite, enstitü enstitü, firma firma bu işe ve alt kollarına kafa yormuşlar ve kendi uygun tasarım metotları, araçları ve üretim metot ve araçlarını tasarlayıp, sınayıp, üretmişler. Çin çoktan bu konuda kendi ekosistemini kurmuş, artık çok güçlü mühendislik gücünü buraya odaklamış. Çalışan ve rekabet eden bir kurulu ekosistem ile evet batılının rekabeti çok zor.

Bir de Hint ekolü var. Bildiğim kadarı ile şimdiye kadar üzerinde yükle havaya uçan hiç bir fırlatmaları olmadı. Çok eskiden gelen Hint eğitimi, Hint matematik kafası ve değeri, çok iyi bazı Hint üniversiteleri, kendilerine has sebatı da kullanarak çok farklı bir tasarım, hesaplama ve üretim süreci ortaya koydu. Amerikalı'nın, ESA'nın ve hatta belki Çinli'nin dahi edemeyeceği kadar sebat edip, bir dolu adam, paralel olarak, her olasılığın her iterasyonunu hesap ediyor burada. Her olasılığın matematik modeli çalışılıyor. Mesela bir istemi daha iyilemek, daha güncellemek için son derece baş belası olabilecek bu "Asya" tipi kafa, mevcut ve çalışan bir tasarımın her şart altında çalışması ve hiç bir açık kalmaması için çok işe yarıyor. Belki mevcut Kaveri gaz türbin motorunun geliştirilmesi sürecinde inanılmaz uzun süren mühendislik çalışmalarına sebep oluyor, ama var olan uzaya erişim sisteminin "0" hata ile hayatına devam etmesini mümkün kılıyor.


Dolayısı ile bu ekollerin, ülkelerin, kültürlerin ve ekosistemlerin hepsi dünyada var olmak, rekabetçi kalmak için en iyi yanlarını geliştirerek rekabet edecekler. Teknolojik aralık da doğu ile batı arasında gittikçe kapandıkça Batılı firmalar için kaçacak fazla bir yer kalmıyor. Bu sebeple, Space X'in, Bezos'un vs yeniden kullanılabilirlik yaklaşımı Batılı sistemlerin maliyet etkinliği aramadaki en önemli avantajlarından birisi olacaktır.

Beri yanda, işte Çinli bu işi neredeyse ticari, "topla ve yap" haline getirmiş, getirmek üzere. Amerika'nın da dolayısı ile bu teknolojiyi NASA'nın kapalı kapılarının ardından, hür girişimcilere açmış olması bu konuda elindeki önemli bir kozu. İleride neler olabileceğini şaşkınlıkla izleyeceğiz herhalde.

Çin kataloğunun bir iki fotoğrafı var aşağıda.

Resim 1
Resim 2
Resim 3 Mesajı Paylaş

hergeleci

Elon reis cok gezegenli bir yasam hakkinda konusuyor.

Making Life Multiplanetary
https://www.youtube.com/watch?v=tdUX3ypDVwI

Mesajı Paylaş

meraklı

SpaceX sınırları zorluyor

Bu hafta sadece 3 gün içerisinde 2 farklı göreve çıkan SpaceX, görevlerin her ikisinden de başarıyla ayrılarak 2017 yılı içerisinde tam 12 Falcon 9 roketini Yeryüzü'ne indirmiş oldu.

Elon Musk'ın popüler uzay şirketi SpaceX, bir zamanlar yalnızca bir hayal olarak görülen "roketlerde tekrar kullanılabilirliği" artık yavaş yavaş sıradan bir iş haline getirmeye başlıyor.

Bu hafta sadece üç gün içerisinde 2 farklı göreve çıkan şirket, her iki görevde de kusursuz bir başarı elde etti. Ayrıca görevlerden birisinde daha önce kullanılmış bir Falcon 9 roketi tekrar uzaya fırlatıldı.

Bu haftaki ilk görevine Pazartesi günü çıkan SpaceX, ABD'li iletişim şirketi Iridium'a ait 10 farklı uyduyu yörüngeye taşıdı.

Iridium'la toplamda 8 farklı görevi içeren yaklaşık 470 milyon dolar değerinde bir anlaşmaya sahip olan şirket, Pazartesi günkü görevle birlikte 470 milyon dolarlık anlaşmanın üçüncü ayağını da başarıyla tamamlamış oldu.

Haftanın ikinci göreviyse biraz daha enteresandı. Echostar 105/SES-11 isimli bu görevde Kuzey Amerika bölgesine yüksek çözünürlüklü televizyon yayınları sağlayacak bir uyduyu yer eş zamanlı yörüngeye taşıyan SpaceX, üçüncü kez daha önce kullanılmış bir Falcon 9 roketini tekrar uzaya fırlattı.

Şirket geçtiğimiz Mart ayında ilk kez bu başarıyı göstermiş ve tekrar kullanılabilirliği tam anlamıyla hayata geçirerek uzay araştırmaları tarihine geçmişti.

2017'de toplam 12 başarılı iniş

SpaceX, bu hafta çıktığı iki görevle birlikte Aralık 2015'teki ilk başarılı inişinin ardından bugüne kadar toplam 18 Falcon 9 roketini Yeryüzü'ne indirmeyi başarmış oldu.

İniş denemelerindeki başarı yüzdesini her geçen gün artırmaya devam eden şirket; 2015'te 1, 2016'da 5, 2017'de ise şimdiden 12 Falcon 9 roketi indirdi.

Bu artışın önümüzdeki yıllarda da devam edeceğini belirten Şirket CEO'su Elon Musk, tekrar kullanılabilirlikte arzu edilen seviyeye ulaşıldığında uzay araştırmaları maliyetlerinde 100 kata yakın bir düşüş olacağını söylüyor.

Tabi SpaceX'in tüm bu tekrar kullanılabilirlik hayalleri aslında çok daha büyük bir planın bir parçası.

Zira Elon Musk'ın nihai hedefi hepinizin de bildiği üzere Mars'ta bir koloni kurmak.

Musk, bu nihai hedefini devasa tekrar kullanılabilir uzay araçları ve roketlerle gerçekleştirmeyi planlıyor. Bakalım şirket, bu büyük Mars hayalini ne zaman gerçeğe dönüştürecek.

http://www.airturkhaber.com/haber.asp?id=5017 Mesajı Paylaş

hergeleci


hergeleci

SpaceX Falcon Heavy denemesi yapti:

https://www.youtube.com/watch?v=sNgByUWwFKU

Uc birinci safha roketi geri donup inecek sekilde tasarlandi. Elon reisin soyledigine gore ilk basta Falcon 9'i en az modifikasyonla kullanmayi dusunurlerken neredeyse bastan dizayn edilmek zorunda kaldilar. Mesajı Paylaş

hergeleci

SpaceX Falcon Heavy roketini 20 dakika sonra firlatacak. Canli olarak asagidaki linkten izlenebilir. Iki ayri yayin var: biri disaridan digeride kontrol odasindan (switch camera dugmesinden ulasilabilir)

https://www.youtube.com/watch?v=wbSwFU6tY1c



Mesajı Paylaş

theavengers

İnanılmazdı, acayip kıskandım. Mesajı Paylaş
All animals are equal but some animals are more equal than others.

cagribey

Kaçıranlar için özet:




Mesajı Paylaş
''Bre sorun Nemçelü'ye Lehli'ye,
Ne de çabuk unuttular Muhac'ı''


putty

Bakalım BMW bundan daha iyi reklam filmi çekebilecekmi Mesajı Paylaş

hergeleci

https://youtu.be/aBr2kKAHN6M?t=10979

Elon bize komple kurmus burada. Dunya aslinda yuvarlak degil, sadece lens efekti...

Bu arada canli basin aciklamasi buradan izelenebilir:

https://www.youtube.com/watch?v=KORTP545vAc


Mesajı Paylaş

HDS

Musk yukarıdaki mesajda linki verilen fırlatma sonrası basın toplantısında oldukça uzun süre ve epey detaylı şekilde soruları cevapladı. Hatırımda kalanlar şunlar:

- Falcon Heavy, ilk hayal ettiklerinden çok daha zor ve pahalı olmuş. Başlarken "Biraz değiştirilmiş bir Falcon 9'ın yaına iki tane daha F9 takacağız, olup bitecek" diyerek girişmişler fakat yarım milyar $'dan fazla para harcamaları gerekmiş.
- Yanlardaki "booster" F9'lar tamamen standart, sadece üstlerine "fairing" yerine birer koni takılmış. (Yük fairing'i yerine bu konilerin takılması ile roketin üzerinde bulunan  "grid fin" dedikleri şu bahçe çitine benzeyen [ya da R-77'de falan da olan] kontrol kanatçıklarını yeniden ve daha büyük yapmak zorunda kalmışlar. Koni, yani "ogive" standart finlerin üzerinden hava geçmesine izin vermiyormuş.)
- Ortadaki ana kademe ise epey değişmiş. Hem yandaki "booster"lardan gelen 1Milyon lb'lik itkiye dayanabilecek, hem de daha ağır yükü kaldırabilecek yapısal değişiklikler yapılmış.
- Plan üç ayrı kademeyi de yani "booster"lar ve ana kademeyi ve hatta yük "fairing"lerini de geri kazanıp kullanmakmış. İki kademe sağlıkla indi. İyi durumdalar. Ana kademe imha. "Fairing"lerin toplanmasını da denemişler. Ama bunları yeniden kullanmayacaklar zira yeni bri "fairing" tasarımı üzerinde çalışıyorlarmış. Bu durumda geri kazanılamayacak tek bölüm ikinci kademe "kick stage" yani şu anda Roadster'ın üzerinde gittiği şey.
- Musk, onun için asıl önemli olanın yandaki "booster"ların geri kazanımı olduğunu söyledi. Zira yukarıda bahsedilen özel "grid fin"lerin -ki tek parça titanyumdan işlenerek yapılmışlar ve çok ama çok pahalılarmış, kurtarılmaları epey önemliymiş.
- FH, standart bir F9'dan yaklaşık 3 kat fazla yük taşımasına rağmen sadece %50 daha pahalı bir atımmış. Normal bir F9 atımı $60M iken, FH $90M civarındaymış. Yukarıdaki "reusability" oranına da bakınca FH ve F9 arasında çok bir ilave fark gözükmüyor.
- Bu FH'de yandaki booster'lardan biri F9-Blok3 iken diğeri Blok-4'müş. Yakında da Blok-5 ile artık F9 gelişimini donduracaklarmış. Zaten geçen yıl Avustralya'da da açıkladığı gibi artık bütün mühendislik gücü yeni "dev" roket BFR'a ayrılacak-mış.
- BFR'ın da tam donanımlı modeli için 3-4 yıl gibi bir süre verdi. Bakalım... Mesajı Paylaş

putty

Görünüm ve Tasarımda > Yeni iletileri en üstte göster. seçili yapın bu forumu izlemede kolaylık sağlar

HDS seçmemiş mesela yukarıdaki diyor aşağıdaki derdi seçse.

Bunu bütün forum kulanıcıları bilir seçerseniz başlığı tıklar tıklamaz mesaj karşınıza gelir öbür türlü bir de en son sayfayı tıklıyorsunuz Mesajı Paylaş

HDS

Ben bununla daha rahatım @putty. Bu şekilde arada kendimi de güncelliyorum hızlıca akarken, neydi ne olmuştu diye. "Haberler" başlıkları dışında en yeniyi en önde görmemin bir esprisi yok.

Mesajı Paylaş

Yukarı git

Paylaş delicious Paylaş digg Paylaş facebook Paylaş furl Paylaş linkedin Paylaş myspace Paylaş reddit Paylaş stumble Paylaş technorati Paylaş twitter