Zırhlı Keşif ve Gözetleme Aracı Projesi ve Metravib

Başlatan Sabri Ünal, May 01, 2016, 04:08 ÖS

« önceki - sonraki »

Sabri Ünal

FRANSIZ Ordusunda SLATE adı ile görev yapan PILAR; silah atışı sonrasında ortaya çıkan ses basıncını çok yönlü mikrofon dizinlerini [üç adet] kullanarak ölçmekte ve bu sayede kullanıcıya silahın kalibresi, atıldığı mesafe ve sapma mesafesi hakkında bilgi vermektedir. PILAR, aynı zamanda, Avrupa Birliği [AB] fonları ile desteklenen Sınır Güvenliği Projesi kapsamında başlatılan Zırhlı Keşif ve Gözetleme Aracı Projesi altında Otokar tarafından teklif edilen Cobra II Taktik Tekerlekli Zırhlı Araç [TTZA] üzerinde de kullanılacaktır. Türkiye'nin en büyük özel sermayeli Savunma Sanayi Şirketi Otokar, 22 Aralık 2o15 günü yayımladığı basın bülteni ile "güvenlik kuvvetlerinin çeşitli hizmetlerinde kullanılmak üzere" €47.5 Milyon bedelinde Cobra II TTZA siparişi aldığını duyurmuştur. Araçların Türk Kara Kuvvetlerine teslimatının 2o17 ilk yarısında tamamlanması planlanmıştır.



Zırhlı Keşif ve Gözetleme Aracı Projesi, Sınır Güvenliğine yönelik olarak keşif ve gözetleme konfigürasyonunda [silah taşımayacak ve atış mazgalları bile yer almayacak araçların üzerinde termal kamera ve kara gözetleme radarı bulunacak], toplam 66 Tekerlekli Zırhlı Aracın tedarikini kapsamaktaydı. İhalenin 3o Eylül 2o15 günü sonuçlanması bekleniyordu ancak süre uzatıldı ve bu süreçte araç sayısı 66'dan 82'ye çıkarıldı. Zırhlı Keşif ve Gözetleme Aracı Projesine Belçikalı BATS [Belgian Advanced Technology/BATS] Şirketi ile iş birliği içinde teklif veren BMC ise ihalede kısa listeye kalamamıştı. Edindiğimiz bilgiye göre BMC Vuran 4x4 TTZA çözümünü taşıyıcı platform olarak sunarken, BATS ise araç üzerindeki keşif ve gözetleme sensörlerini ve bunların araca entegrasyon sorumluluğunu üstlenmiştir.

Zırhlı Keşif ve Gözetleme Aracı Projesi altında Otokar tarafından KKK'na teslim edilecek 82 Cobra II TTZA üzerinde kullanılması beklenen PILAR Silah Atışı Tespit Sistemi, edindiğimiz bilgiye göre daha önce Türkiye'de adı açıklanmayan bir kullanıcı tarafından da hizmete alınmıştır. Metravib verilerine göre Şirket tarafından bugüne kadar farklı konfigürasyonlarda 2.ooo dolayında değişik tipte Silah Atışı Tespit Sistemi satışı gerçekleştirmiştir.



PILAR'ın araç versiyonunda yer alan ekranda atışın yapıldığı yerin istikamet açısı, yükseliş açısı ve mesafesi GPS koordinatları ile birlikte yüksek bir hassasiyetle gösterilebilmektedir. Araç versiyonu görev kiti ve 'fix integration' [sistem performansının optimizasyonu açısından daha iyi bir çözüm sunduğu belirtiliyor] olmak üzere zırhlı araca iki ayrı biçimde entegre edilebilmektedir. Edindiğimiz bilgiye göre Sistem sadece zırhlı araçlara tehdit oluşturabilecek 7.62mm ve üstü kalibrelerdeki silah atışlarının yerini kestirebilecek şekilde programlanmıştır ve 7.62mm'nin altındaki kalibrelerde silahlarla yapılan atışlar sistem tarafından değerlendirmeye alınmamaktadır. PILAR kullanıcının talebi doğrultusunda araç üzerindeki Uzaktan Komutalı Kule Sistemi [UKKS]'ne de entegre edilebilmekte ve bu sayede atışın yapıldığı yöne doğru kule otomatik olarak yönelerek koordinatları belirlenen tehdidi ateş altına alabilmektedir.

36o derece kapsama kabiliyetine sahip olan PILAR'ın birinci nesli, Şirket yetkilisine göre ilk olarak 1995'te Saraybosna'da Birleşmiş Milletler [BM] şemsiyesi altında icra edilen harekatta Fransız Silahlı Kuvvetleri tarafından Sırp keskin nişancılarına karşı kullanılmış ve büyük başarı elde edilmiştir. PILAR daha sonra Afganistan'da VAB TTZA üzerinde kullanılmıştır. PILAR'ın 12.7mm silah ile yapılan bir atışı 1km'nin üzerinde bir mesafeden tespit edebildiği belirtiliyor. Afganistan'da Fransız Kara Kuvvetlerince yapılan testler sırasında 1.5km ve üzeri mesafelerden yapılan silah atışlarının tespit edilebildiği görülmüştür. Sistemin RPG atışını da tespit edebildiği senaryoya bağlı olarak diğer silah atışlarını da tespit edebileceği belirtiliyor. PILAR, Afganistan'da görev yapan sekiz NATO üyesi ülke birliklerince kullanılmıştır. ABD Özel Kuvvetler Komutanlığı [US SOCOM] tarafından da kullanıldığı belirtilen PILAR için Fransız Kara Kuvvetleri için Scorpion Programı altında Temmuz 2o15'te imzalanan anlaşma altında 2o18'de teslimatlarına başlanılacak Jaguar ve Griffon Araçları için yeni bir sipariş verilmiştir.

Cobra II TTZA


Cobra II, Türkiye dahil dünyada 15 ülkede kullanılan ve sınıfında en çok tercih edilen araçlardan biri olan 6.3 tonluk [muharebe ağırlığı] Cobra TTZA temel alınarak geliştirilmiştir. Otokar'ın üzerinde beş yıl çalıştığı Cobra II, Şirketin beş kıtaya yayılmış mevcut kullanıcılarının talepleri doğrultusunda tasarlanmış olup, Cobra TTZA ile aynı hareket kabiliyetlerine sahip olsa da farklı görevler için daha yüksek taşıma kapasitesi, çok daha üstün balistik, mayın ve El Yapımı Patlayıcı [EYP/IED] koruması ve daha büyük iç hacmi ile dikkat çekmektedir.



Üzerinde Aplik Zırh Sistemi yer alan ve Cobra'da olduğu gibi motor kompartmanı tamamen kapalı ve zırh korumalı olan Cobra II TTZA, 12 ton [azami yük ile] ağırlığında olup, kullanıcının seçimine bağlı olarak 6.7 litre, 6 silindirli 281bg veya 36obg [Cobra'da V8 tipi 19obg dizel motor yer almakta] kapasiteli dizel motorlar ile güçlendirilebilmektedir. Beş kapılı [Cobra TTZA'nın da beş kapılı versiyonu geliştirilmiş ve hizmete girmiştir. Cobra Zırhlı Keşif ve Gözetleme Aracı da yine beş kapılı olarak tasarlanmıştır] araç modüler yapısı ile müşterinin talebi doğrultusunda farklı görevlere uyarlanabilecektir. Monokok gövdeli ve bağımsız süspansiyon sistemine sahip Cobra II'nin toplam uzunluğu 5.61m, azami sürati ise 11okm/s'dir. Cobra II TTZA, dahili yakıt ile 7ookm yol kat edebilmektedir. Otokar, ailenin tamamlayıcı üyesi Cobra II'yi ilk kez IDEF '13 Fuarında dünyaya tanıtmıştı. Cobra II'nin Türk Silahlı Kuvvetleri [TSK] bünyesindeki ilk kullanıcısı ise 2o15 yılında sipariş veren Hava Kuvvetleri Komutanlığı [HvKK] olmuştur. Edindiğimiz bilgiye göre 3o Aralık 2o15 itibarıyla üretimleri devam eden Cobra II TTZA'ların HvKK'na teslimatına 2o16 yılında başlanılacaktır.

Kaynak:
* İnternet Kaynak: http://monch.com.tr/TR,819/zirhli-kesif-ve-gozetleme-araci-projesi-ve-metravib.html
* Matbu Kaynak: Savunma ve Havacılık Dergisi, 171. Sayı: Sayfa: 124-125 Mesajı Paylaş
>>> Kaynak belirtmediğim her düşünce şahsi kanaatimdir. Fikirlerinizle uyuşmuyorsa çöpe atın gitsin.


Paylaş delicious Paylaş digg Paylaş facebook Paylaş furl Paylaş linkedin Paylaş myspace Paylaş reddit Paylaş stumble Paylaş technorati Paylaş twitter